Transportminister: Nu skal jyderne have endnu en motorvej

Regeringen foreslår at bygge en spritny motorvej ned gennem Midtjylland.

Den skal begynde omkring Holstebro, gå forbi Herning og Billund og slutte, når den møder motorvejen mellem Esbjerg og Kolding.

Motorvejen, der skal stå klar inden for 15 år, er regeringens forslag til en løsning på trængselsproblemerne på motorvejene i Østjylland, hvor trafikmængden ventes at vokse med 70 pct. frem mod 2030.

»Mit bud er, at den bedste løsning er at anlægge en helt ny motorvej frem for at udbygge den eksisterende. Det vil sprede trafikken, give bedre trafikafvikling til og fra Billund Lufthavn og understøtte erhvervsudviklingen,« siger transportminister Lars Barfoed (K) til Jyllands-Posten.

Han kan endnu ikke sige noget om, hvad motorvejen vil koste. Det skal en analyse give et fingerpeg om.

Tvivl om det vil løse problemer

Den udmelding overrasker trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet.

»Det er i Østjylland, især omkring Vejle Fjord, at der i dag er trafikproblemer, og jeg kan godt tvivle på, at det er nok til at løse de problemer,« siger han til den jyske morgenavis.

For ca. 20 år siden var et lignende forslag i spil, men politikerne valgte bl.a. Billund fra, så den kommende motorvej fra Herning til Vejle rammer den østjyske motorvej nord for Vejle, hvilket er med til at forværre trængslen.

Derfor mener nogle trafikforskere, at den nye motorvej er betaling til jyderne for at acceptere store trafikinvesteringer i Østdanmark.

Vil skade naturen

Ministeren vil endnu ikke lægge sig fast på en præcis linjeføring, men understreger, at der vil blive taget hensyn til naturen.

Jyllands-Posten nævner ikke, hvad motorvejen vil koste, eller nøjagtig hvor lang den bliver, at Lars Barfoeds løfter tilfredsstiller ikke Danmark Naturfredningsforening.

»Skal man endelig have mere motorvej, skal man hellere udbygge den eksisterende. En ny motorvej kan ikke undgå at skade naturen,« siger foreningens klima- og transportpolitisk medarbejder, Janne Wichard Petersen til Jyllandsposten.

Politisk opbakning

På Christiansborg møder ideen opbakning hos blandt andre Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne, der kalder ideen 'fin'.

Kun hos SF møder ministerens melding modstand.

»Vi ser ikke noget behov for en ny motorvej. Selvfølgelig skal vi se på, hvordan vi kan aflaste trafikken, ikke mindst over Vejlefjordbroen. Men det kan gøres på mange andre måder end ved at grave ud til endnu en vej i Jylland, hvor der allerede er meget asfalt per indbygger,« siger Pia Olsen Dyhr, trafikordfører hos SF til Jyllandsposten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Derfor mener nogle trafikforskere, at den nye motorvej er betaling til jyderne for at acceptere store trafikinvesteringer i Østdanmark.

Hvornår begynder vi at løse opgaverne efter hvor behovet er størst?

Jyderne mener godt nok at deres problemer er massive, hvis der opstår lidt kolonnekørsel, men hvis der er aktiviteter der skal afvikles i hovedstaden, så mener de straks at de er blevet ramt af alverdens uheldige omstændigheder(jeg har hørt den mange gange), sandheden er at de har oplevet en snert af helt normal hverdagstrafik i hovedstaden, og næste gang er det det samme, de nægter at tro deres egne øjne.

  • 0
  • 0

Grunden til at Jyderne synes at der er for meget trafik omkring Vejle, er trafikken fra Sjælland til Århus - Ålborg. Byg en ny Kattegatforbindelse fra Kalundborg til Århus det løser problemet og kommer i længden til at koste det samme.

  • 0
  • 0

..så søg lige her på ing.dk og læs i stedet for igen at skal til at diskutere hvem det er mest synd for, og hvem der har mest brug for asfalt.. [*]

Mht Vejlefjord broen, så er problemet jo, at der ofte opstår trafikuheld (måske fordi folk skal kigge ud over broen og glemmer at se på vejen), og det bevirker at den eneste hovedtransportvej er afskåret, og der er ikke så mange alternativer. Vil tro Vejlegenserne er trætte af når det sker, at byen bliver stoppet til med biler som så finder vej igennem Vejles gader..

[*] http://ing.dk/artikel/90779-mine-damer-og-... http://ing.dk/artikel/84478-20000-fuldtids... http://ing.dk/artikel/90978-transport-fors... http://ing.dk/artikel/84531-de-nye-veje-sk... Osv. osv. osv..

  • 0
  • 0

Det var en gigant fejl at slutte Herning motorvejen til nord for Vejlefjord broen.

Forlæng fra Give og sydpå til Kolding - Esbjerg motorvejen. Tilsluttet tæt nok på Kolding, vil det tage en del af trafikken sydfra udenom Vejle.

Og - Henning - der er ikke noget alternativ til bilerne - før flyvebilen kommer i omløb. Det gør heller ikke noget, for de kommer til at køre på el eller andet CO2 neutralt brændstof 'lige om lidt'

  • 0
  • 0

Mere motorvej = mere vejtrafik = mere olieafhængighed = mere CO2 udslip.

Poul-Henning

Foreslå regeringen at hugge alle vejene op, så når vi vores CO2 mål allerede næste år!

  • 0
  • 0

Uha uha. Der er intet som kan få tingene mere i kog end lidt moterveje i Jylland. Det er så synd for københavnerne som har offentligt transport vi jyder i generationer har betalt til over skatten. De gider bare ikke bruge skidtet. Jeg kører over hele landet til dagligt. På de årlige 70.000 km. oplever man mange ting. En ting er sikkert man kan sidde nøjagtigt lige så lang tid i kø på en hverdag omkring Vejle som omkring København Der er ikke større problemer rundt om København end der er ved alle andre hovedstæder i Europa. Det er bare prisen man må betale når man gerne vil bo et sted som har en masse lækre kultur tiltag betalt af skatteyderne og masser af billig offentligt transport. Husk der sidder også jyder i de københavnske køer. Klunk klynk. Nu er det sådan set i Jylland de værdi skabende virksomheder (produktion) ligger og at sikre disse en god infrastruktur er vigtigt, så en lille motorvej lagt det rigtige sted er vel ikke for meget forlangt. Drop den sidste del af motorvejen Herning/Vejle, de er alligevel kun knapt kommet til Give, så der er en gylden chance for at dreje den af forbi Billund og videre til Kolding, lige nu. Altså ingen ekstra investering bare en smartere løsning. Alle ville være glade enda også folk i Vejle.

Og ja så er der mere ide i en Kattegat forbindelse end alle de andre tumpe ideer som eksperterne i Roskilde og omegen sidder og udtænker. Nok dyrt til en opstart, men sund fornuft i længden.

Mere motorvej giver ikke mere forurening, vi mangler bare en regering med røv nok i bukserne til at fremme elbilerne. Men røv har de ingen af, allerhøjest lidt øl vom fra alle fadbamserne.

  • 0
  • 0

Al respekt for nye motorveje, men planlæg dog med højhastighedstog på langs og tværs af Jylland mod København og Hamborg. Det giver kun den halve rejsetid mellem de større byer og togene vil blive fyldt ligesom i udlandet. Ikke alle har tid til at rive i et rat, men må arbejde undervejs.

  • 0
  • 0

Mht Vejlefjord broen, så er problemet jo, at der ofte opstår trafikuheld (måske fordi folk skal kigge ud over broen og glemmer at se på vejen), og det bevirker at den eneste hovedtransportvej er afskåret, og der er ikke så mange alternativer. Vil tro Vejlegenserne er trætte af når det sker, at byen bliver stoppet til med biler som så finder vej igennem Vejles gader..

Hvorfor så ikke bare bygge en Vejle bro mere? Hvad var det man gjorde da den gamle Lille bælt bro blev for lille?

  • 0
  • 0

Grunden til at Jyderne synes at der er for meget trafik omkring Vejle, er trafikken fra Sjælland til Århus - Ålborg. Byg en ny Kattegatforbindelse fra Kalundborg til Århus det løser problemet og kommer i længden til at koste det samme.

Hvis det virkelig er grunden, så lad os bestemt bygge en kattegat forbindelse.

  • 0
  • 0

»Mit bud er, at den bedste løsning er at anlægge en helt ny motorvej frem for at udbygge den eksisterende. Det vil sprede trafikken, give bedre trafikafvikling til og fra Billund Lufthavn og understøtte erhvervsudviklingen,« siger transportminister Lars Barfoed (K) til Jyllands-Posten.

Understøtte erhvervsudviklingen, javel ja. Og dermed menes der med usvigelig sikkerhed mere lastbiltrafik.

En typisk liberal politik er at overlade løsningen af opgaver til markedskræfterne. Og markedskræfterne vælger som regel den laveste fællesnævner, dikteret af udbud/efterspørgsels-prismekanismen. Så her kan Wild West branchen over dem alle, vogmandsbranchen, komme på "banen" med deres tysk indregistrerede lastbiler, littauiske chauffører og rod i regnskaberne og rod i overholdelse af lovgivningen, af køre/hviletidsbestemmelserne og hastighedsgrænserne.

Denne udfoldelse af de frie markedskræfter kræver dog, at samfundet stiller gratis infrastruktur til rådighed. Hvis man brugte samme tankegang mht. gratis infrastruktur i forbindelse med jernbanetransport, hvor samfundet stillede spornet til rådighed, i form af sidespor til industriområder med betjening f.eks. to gange om dagen (ved middagstid og ved fyraftenstid), samt centralt beliggende fragtmandscentraler med sporforbindelse, så kunne landevejen spares for meget slitage fra transporter pr. lastbil af ikke-fordærvelige ting (coils med dåseblik, ruller med bolchepapir, etc.) uden sidste holdbarhedsdato. Nogle af Danmarks største industrivirksomheder ligger desuden langt fra alfarvej og jernbaner. Man kan kun undre sig over, at jernbaner sjældent tænkes ind i planlægningen af industriområder (som den blev det i bl.a. Lystrup og ved udbygningen af Århus Havn). Og det kræver en investering fra samfundets side, og såfremt det ikke kan løbe rundt på markedsvilkår, så burde alene miljøgevinsten og en forhåbentlig øget fremkommelighed på vejene, være en tilstrækkelig grund til at gøre denne flytning af godset fra vej til bane til en samfundsopgave! Men et sådant tiltag ligger muligvis langt fra den liberale tankegang ?!? Med stort held er det gennem de seneste år lykkedes at bilde os selv og hinanden ind, at landevejstransport er hvad man forbinder med at være et "moderne samfund". Denne omfattende reduktion af gods på bane, til fordel for vejtransport, har derimod været et stort tilbageskridt og om noget et u-landsagtigt "tiltag". Når den derved reducerede fremkommelighed i trafikken nu begynder at hæmme samfundsudviklingen, så er svaret bare udbygning af vejene, hvilket på længere sigt kun gør ondt værre - skruen uden ende. I øjeblikket tager mange NIC-lande og ulande skridt i retning af at blive ilande, og en del af dette er bl.a. anlæggelse af nye jernbanelinier, eftersom at vejene er blevet ufremkommelige pga. megen trafik. Dette ses i øjeblikket i bl.a. Kina og Venezuela - som sjovt nok er to socialistiske lande. Men det kunne vi andre vel godt lære noget af ???

  • 0
  • 0

Problemet omkring København og Sjælland kan let løses. Alle jyder (inkl. dem som er flyttet til djævleøen) forbydes adgang på de sjællandske og storkøbenhavnske motorveje mellem kl. 6 & 9 og igen mellem 14 & 18. Så har vi plads til os "indfødte" Simpel og enkelt! Og skulle man vælge at bygge nye motorveje i Jylland FØR der er kommet en stump mere på Sjælland - så var det måske en ide at den ghetto som forlketinget vil lave til Christiansborgpolitikkerne blev placeret syd for Ringsted. Så ville de kære medlemer af tinget mærke det på egen krop. Kræver jo desværre at de begynder tidligt i folketingssalen!

  • 0
  • 0

Det var dog et fantastisk indlæg fra Karl Andreassen med en masse fordomme og fejlinformationer. Nu forstår man bedre at jyderne føler sig så forfordelt og som ofre. 1) "Det er så synd for københavnerne, som har offentligt transport, vi jyder i generationer har betalt til over skatten." Svar: Der gives også støtte til offentlig transport i Jylland. Per person er det tvivlsomt om der gives mere tilskud hertil i hovedstadsområdet, hvor den offentlige transport er blevet meget dyrere og dårligere. I øvrigt betales der mere skat per person i Hovedstadsområdet end i Jylland. Det er iøvrigt vanskeligt at få traileren med de offentlige transportmidler, derfor er offentlig transport ikke så anvendelig i Jylland. Meget af trafikken på de jyske motorveje er trailertrafik til Tyskland efter billige drikkevarer mv., så jyderne kan spare moms og skat! 2) De gider bare ikke bruge skidtet." Svar: Du har aldrig kørt i tog og bus i København i myldretiden? 3) "Der er ikke større problemer rundt om København end der er ved alle andre hovedstæder i Europa." Svar: Hermed anerkender du jo at Hovedstadens trafikproblemer er større end Jyllands? Men der er ikke tale om ønsker om nye motorveje i København. Det vil byen have sig frabedt, men bedre og billiger kollektiv transport er der behov for i København i stedet for flere motorveje i Jylland. Desuden er der brug for en ny ydre motor ring og motorveje på Sjælland til den den gennemgående trafik fra Sverige til Tyskland - ligesom Jylland er belastet af gennemgående trafik fra både Norge/Sverige til Tyskland og videre. 4) "Det er bare prisen man må betale når man gerne vil bo et sted som har en masse lækre kultur tiltag betalt af skatteyderne og masser af billig offentligt transport." Svar: Der er masser af Københavnske skatteydere, der ikke bruger disse kulturtiltag mere end Jyderne. Og som sagt så er offentlig transport ikke billig mere. Hvis jyderne ikke skal være med til at betale tilskud til den offentlige transport og kultur i Hovedstaden, så skal de hovedstadsborgere, der ikke bruger disse, vel heller ikke? Der er nok også en del i hovedstadsområdet, der er nødt bor her, men hellere ville bo udenfor? 5) "Nu er det sådan set i Jylland de værdi skabende virksomheder (produktion) ligger.." Svar: Mener du trailer produktionen?

Desuden skal bemærkes at jyderne er forfordelt med billigere boliger og fødevarer og mindre forurening end hovedstadborgerne, så de burde betale noget mere i skat, så de kunne komme ned på hovedstadsborgernes levestandard. Man skal jo betale skat efter evne!

  • 0
  • 0

Kan vi ikke komme ud over partipolitik og tænkning i personlige stemmer, og personlige monumenter, det her handler om fremtidens Danmark, så lad os få nogle ordentlige behovsanalyser, og køre benhårdt efter dem.

  • 0
  • 0

Uha uha. Der er intet som kan få tingene mere i kog end lidt moterveje i Jylland. Det er så synd for københavnerne som har offentligt transport vi jyder i generationer har betalt til over skatten. De gider bare ikke bruge skidtet. Jeg kører over hele landet til dagligt. På de årlige 70.000 km. oplever man mange ting. En ting er sikkert man kan sidde nøjagtigt lige så lang tid i kø på en hverdag omkring Vejle som omkring København Der er ikke større problemer rundt om København end der er ved alle andre hovedstæder i Europa. Det er bare prisen man må betale når man gerne vil bo et sted som har en masse lækre kultur tiltag betalt af skatteyderne og masser af billig offentligt transport. Husk der sidder også jyder i de københavnske køer. Klunk klynk. Nu er det sådan set i Jylland de værdi skabende virksomheder (produktion) ligger og at sikre disse en god infrastruktur er vigtigt, så en lille motorvej lagt det rigtige sted er vel ikke for meget forlangt. Drop den sidste del af motorvejen Herning/Vejle, de er alligevel kun knapt kommet til Give, så der er en gylden chance for at dreje den af forbi Billund og videre til Kolding, lige nu. Altså ingen ekstra investering bare en smartere løsning. Alle ville være glade enda også folk i Vejle.

Og ja så er der mere ide i en Kattegat forbindelse end alle de andre tumpe ideer som eksperterne i Roskilde og omegen sidder og udtænker. Nok dyrt til en opstart, men sund fornuft i længden.

Mere motorvej giver ikke mere forurening, vi mangler bare en regering med røv nok i bukserne til at fremme elbilerne. Men røv har de ingen af, allerhøjest lidt øl vom fra alle fadbamserne.

Du minder mig om en historie fra min tid som kundeservicemedarbejder hos TDC i sidste årtusinde. Jeg fik et opkald fra en landmand, der havde frygtelig dækning på sine jorde lige syd for Kolding. Efter at have checket placeringen af vores master og hans ejedoms geografiske placering kom jeg frem til at vi da godt kunne løse hans problem - ved at sætte en mast op midt på hans jorde, der kun betjente hans geschæft. Det var da også kun rimeligt i hans øjne, da han boede i trekantsområdet og det var jo vigtigt for Danmarks økonomi og hvis jeg lige ville stille ham om til netplanlægningsfolkene så ville han da gerne tilbyde mastepladsen gratis til os.

Det minder mig også om en diskussion jeg havde med en fra en fly-over stat ved det sidste præsidentvalg. Han mente at valgmandsstemmefordelingen var uretfærdigt, det burde være baseret på staternes areal, ikke befolkning.

  • 0
  • 0

Jeg tror du er på vej ud i en farlig krig Allan :-p

Hvad angår det knaster der er lagt i den offentlige transport, så vil jeg tro at det går op - ihvertfald så tæt på at det er et argument der er til at se bort fra. Det eneste er at anlægspuljen er røget til københavn i nogen tid, mest metroen i det sidste, men altså.. I det store budget, over et arbejdsliv tror og håber jeg da ikke nogen bliver snydt.

Hvad dine trailerforedomme angår, så vil jeg lige være lidt flabet, og påpege at jeg så 2 idag på en strækning af 40 km motervej, man skal vist længere syd på før det kan betale sig at hente i tyskland.. Til gengæld er biler som pegeout partner, citroen berlingo osv. ret udbredt herovre, hvilket måske har spist noget af den trailertrafik som du husker, ellers er det måske bare et barn af din fantasi..

Så kommer vi til hvor behovet for moterveje et størst, og der vil jeg jo, kort og godt, sige det er der hvor flest mennesker kører længest. Hvis dit job er inden for 25 km fra hvor du bor, så vil jeg nærme mig at sige du er en forkælet lille miljøgris hvis du ikke kan finde op på en form for cykel, eksempelvis gerne en liggecykel med kabine hvis du er ude i en pæn distance.. og så er der vel det mindre kø på de københavnske moterveje?

Jeg springer let og elegant hen over punkt 4, for tja.. Hvis du ikke kan se at man er forfordelt på et område når man har adgang til størstedelen af kulturlivet, specielt flere gratis ting end i det mørke jylland, så er man vel selv ude om at man bestiller vand i fri bar!

Med de værdiskabende virksomhedder, så er det vist lidt diskutabelt hvad der ligger hvor, for mange af dem er spredt ud. Og hold så ..... med de trailere, de er blevet solgt til at køre mælk ind til københavnernes caffe latte!

Her er en mere seriøs liste over de største danske virksomhedder, men som sagt har de jo afdelinger mange forskellige steder, men de der faktisk sælger et fysisk produkt har en tendens til at ligge i det jyske - arla, danish crown, vestas, grundfoss m.f.

http://www.largestcompanies.dk/default$/le...

Til dit sidste indlæg - det er vist desværre en ulempe ved at klumpe sig sammen, og gøre levering vanskeligere, så bliver ting dyere.. Det må være et slagsmål mellem detailbranchen, fragtbranchen og så jer på den side af storebælt, jeg kan ikke se hvordan vores priser skal blandes ind i det..

Læs venligst igen hvis ikke drillerier og lidt ironi er opfanget - tak

  • 0
  • 0

Jeg så lige indslaget med Lars Barfoed på DR2, han er godt nok meget ulden, han skulle nødigt støde nogen, men to ting stod dog klart.

En udbygning med et ekstra spor hver vej på Vejlefjordbroen har højeste prioritet.

En ny motorvej op igennem Midtjylland er på lang sigt bedre end løbende udvidelser af den nuværende linieføring, men det er ikke noget der skal tages stillig til i forbindelse med den kommende investeringsbølge.

  • 0
  • 0

Hvad skal vi så bruge de flotte veje til? Vi kan ikke blive ved med at bygge veje som om energiressourcerne er uændrede. Hvis energikommisionen har ret så bliver der pludseligt meget få biler på vejene. Men flotte er de og de giver stemmer i det jyske (men ikke på Sjælland). Jeg synes vi skulle spare pengene, holde pinen ud lidt endnu - for det varer ikke ved.

P.t. er der jo ingen reelle alternativer til fossile brændstoffer. Brint er dyr og for ineffektiv, solceller er ditto. Lithium-drevne biler vil kunne summe omkring et stykke tid, men så løber Bolivia tør for stoffet.

  • 0
  • 0

.... kan ingen da have noget imod....bare de betalte dem selv.

Der er færre jyder. De betaler mindre i boligskat. Min kommune sender hvert år en kvart milliard vest over. De har ikke en hovedstad med Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam. Der er overrepræsenteret i folketinget og på ministertaburetterne.

Der måske et lille håb for sjællænderne nu hvor Statsministeren er fra Sjælland istedet for ham jyden der fandt en mere indbringende stilling. :-)

  • 0
  • 0

Nu da indlægget "Skandaløst med de nye motorveje i Jylland" på mystisk vis er forsvundet, kan jeg jo smide mit indlæg her.

Hvis man kigger på linket kort 2.3 http://www.vejdirektoratet.dk/publikatione... , kan man se er der ikke er de store trængselsproblemer i Midtjylland. Problemerne omkring Silkeborg, må formodes løst med den nye motorvej.

En samlet løsning kunne bestå i at få flyttet noget af godstrafikken over på jernbane, dels vil det mindske trængslen da lastbiler optager meget mere kapacitet end en personbil, dels vil det mindske sliddet på vejene, da de slider ca. 10.000 gange så meget som en personbil.

Som man kan se http://www.bane.dk/db/filarkiv/5465/Bilag2... , er der imidlertid flere steder på banen hvor kapaciteten er opbrugt.

En samlet løsning kunne dermed være, i ikke prioriteret rækkefølge:

*Udbyg motorvejen til 6 spor fra Skærup til Horsens *Udbyg motorvejen til 6 spor fra Skanderborg til Århus N *Udbyg motorvejen til 6 spor fra Kolding til Kolding S *Intelligent trafikledning med variabel hastighed på hele den Østjydske Motorvej *Elektrificering af jernbanen til Frederikshavn, Esbjerg og Struer *Dobbeltspor på hele jernbanen i Sønderjylland *Nyt spor udenom Århus, så godstogene ikke skal ind og rangere *Ny hovedbane til Silkeborg, hvilket vil frigøre kapacitet på banestrækningen Århus-Skanderborg, og få flere pendlere over i toget. *Opgradering af hastigheden til 180/200 km/h mellem alle større byer *Dobbeltspor fra Aalborg til Hjørring *Nye kombiterminaler i Hirtshals, Aalborg, Århus og Esbjerg (Frederikshavn?) *Sydvendt udfletning af banen ved Lunderskov *Ny omfartsvej nord om Randers *Ny motorvej vest om Aalborg *Dobbeltspor Struer-Holstebro

Så burde der ikke være meget mere trængsel, og det næsten uden at bygge nye motorveje (ud over dem der er besluttet).

  • 0
  • 0

En samlet løsning kunne dermed være, i ikke prioriteret rækkefølge:

*Udbyg motorvejen til 6 spor fra Skanderborg til Århus N

Juhuu! Hvor sætter jeg pengene ind?

  • 0
  • 0

Når der tales om motorveje omkring københavn, så er det ikke i nærheden af metronettet, og kun i sjældne tilfælde et alternativ til S-toget, der findes stort set ikke offentlig transport til tværgående trafik, alt skal ind til centrum, og ud igen af den rigtige finger.

En eventuel omfartsvej Fra Helsingør over Roskilde vil på intet sted komme tættere end 30 kilometer til centrum, og det er slet ikke de forkromede projekter der peges på nu.

De veje der er i støbeskeen vil aflaste veje der er tæt på sammenbrud, og de nye vil være fuldt belastede fra dag 1.

Fremtiden tegner endnu værre, når Femern broen står færdig og Svenskerne har brugt 217 mia kr på at lede trafikken mod Sjælland, tung trafik der skal afvikles samtidigt med den lokale pendlertrafik, så kan det ikke undgå at blive en prøvelse.

Se side 4, en idyllisk jysk motorvej, og side 24 hvor Svenskerne planlægger at bruge Sjælland til transit, der er stadig kun lokaltrafik i Jylland.

http://www.dv.dk/c/document_library/get_fi...

  • 0
  • 0

En del af deltagerne i debatten her har åbenlyst ikke været i Østjylland de sidste 15 år - i hvert fald ikke på hverdage.

1) Hvis nu bare Københavnerne passede sit eget og begyndte at bruge deres metro en smule, så kunne man jo passende lade jyderne finde ud af hvordan de bedst udnytter deres forholdsmæssige andel af trafikbudgettet.

2) Hvorfor er folk mon så forargede hver gang talen falder på jysk motorvej. Mon det har noget med et par nordjyske strækninger at gøre fra den tid hvor Storebæltsbroen blev vedtaget. Lad det være klart at man ikke kan sammenligne trafiktætheden i Nordjylland med den i det østjyske bybånd - overhovedet.

3) Hvis ikke der gøres noget ved trafikproblemerne i det østjyske område aldeles omgående, vil det fortsat koste tab af udvikling og arbejdspladser. I det østjyske område er den samfundsøkonomiske gevinst ved bedre veje ganske enkelt større end anlægsudgifterne - så hvad venter vi på.

4) Jeg kørte for nylig fra Djursland til Horsens via den nye Djursland-motorvejsstrækning, som er blevet færdig nord om Århus og koblet på E45. Hold da op hvor var det fedt at undgå Århus ringvej med lyskryds og 70km/t begrænsning og fartkameraer. Der sparede familien lige en hel halv time x 6 personer på blot en enkelt tur. :-)

  • 0
  • 0

Fint link. Selv ved forsigtige antagelser, så viser fremtidsscenarier et alarmerende fald i gennemsnitsfarten på Køge Bugt motorvejen fra 83 km/t i dag til 47 km/t i 2030.

Ak ja, det var skrevet i år 2006 og før Ishøj ind/udfletningen var færdig, nu kun 3 år senere ligger hastigheden ifølge trim systemet på 30-60 kilometer i timen, der kørte dengang kun 101.000 biler i døgnet, i år 2008 rundede vi 125.000 og det stiger stadigvæk.

Jeg bor første parket til motorvejen og det er faktisk meget rart med den ekstra trafik, der bliver dejligt stille når trafikken triller langsomt, og støjpauserne breder sig lige så stille, nu mangler vi bare at få udrykningskøretøjerne til at skrue tilsvarende ned for deres sirener.

Og jeg har heller ikke været i Jylland en del år, men når Jyder kommer på visit og f.eks skal møde i København eller Ballerup klokken 08:00 og tror de er i god tid når de ser skiltet til Køge klokken 07:15, men det er normalt at bruge 45 minutter på de sidste 25 kilometer, og det er ikke noget specielt hvis der ryger en time eller mere.

Jyder tror så at de lokale, de kender da smutvejene, men nej, hvis der meldes om uheld så er alternativet at køre over Roskilde ved at dreje fra ved Ringsted eller Cordozavej ved Solrød Syd, de lokale veje der ligger parralelt med motorvejen sander lynhurtigt til og bare strækningen 3 kilometer igennem Solrød Strand tager i det tilfælde nemt en time.

  • 0
  • 0

[quote]En del af deltagerne i debatten her har åbenlyst ikke været i Østjylland de sidste 15 år - i hvert fald ikke på hverdage.

Vi kan jo tage nogle rå tal fra 2006 over de mest trafikerede motorveje: http://www.fdm.dk/public/trafikogpolitik/v...

Man skal ned på en syvendeplads før noget noget i Jylland dukker op. (jeg undrer mig nu noget over det ikke er tal for trekantsområdet?)[/quote]

Nu står der ikke "mest trafikerede" - men "udvalgte" i teksten i linket.

Det ligner statistikmanipulation ?? - Netop det faktum, at der ikke ingår nogen del af strækningen Kruså-Århus i "statistikken" får det til at se meget mistænkeligt ud - - -

  • 0
  • 0

Jeg tror du er på vej ud i en farlig krig Allan :-p

Hvad angår det knaster der er lagt i den offentlige transport, så vil jeg tro at det går op - ihvertfald så tæt på at det er et argument der er til at se bort fra. Det eneste er at anlægspuljen er røget til københavn i nogen tid, mest metroen i det sidste, men altså.. I det store budget, over et arbejdsliv tror og håber jeg da ikke nogen bliver snydt.

Svært at vide, og synd for dem. Men når det gælder metroen overser du elegant, at gælden stadigvæk hænger borgerne i Københavns Kommune, Frederiksberg og Tårnby mv.!

Så kommer vi til hvor behovet for moterveje et størst, og der vil jeg jo, kort og godt, sige det er der hvor flest mennesker kører længest. Hvis dit job er inden for 25 km fra hvor du bor, så vil jeg nærme mig at sige du er en forkælet lille miljøgris hvis du ikke kan finde op på en form for cykel, eksempelvis gerne en liggecykel med kabine hvis du er ude i en pæn distance.. og så er der vel det mindre kø på de københavnske moterveje?

Sludder og vrøvl - og kun udtryk for en gang forkælet snobberi. Hvis motorveje skal bygges alene for at jobmarkedet kan blive større - er det ebberød bank. Flyt i stedet tættere på, og byg så motorvejen hvor der virkelig er kapacitetsproblemer. Det andet er udbredt misbrug af ressourcer - og for at føje spot til skade: Kan vel kun være fremsat af en, der betaler "skat" i Jylland?

For det er IKKE helt i overensstemmelse med sandheden at gå og tro, at de jyske skattekroner sådan finansierer hele landet.

Med de værdiskabende virksomhedder, så er det vist lidt diskutabelt hvad der ligger hvor, for mange af dem er spredt ud. Og hold så ..... med de trailere, de er blevet solgt til at køre mælk ind til københavnernes caffe latte!

Her er en mere seriøs liste over de største danske virksomhedder, men som sagt har de jo afdelinger mange forskellige steder, men de der faktisk sælger et fysisk produkt har en tendens til at ligge i det jyske - arla, danish crown, vestas, grundfoss m.f.

http://www.largestcompanies.dk/default$/le...

Ovenstående er da vist mere udtryk for manglende vinden om hvor skatteprovenuet hentes. Hint hint: Sjovt nok i især i Nordsjælland og i mindre grad dele af Østjylland (omkring Aarhus naturligvis).

Til dit sidste indlæg - det er vist desværre en ulempe ved at klumpe sig sammen, og gøre levering vanskeligere, så bliver ting dyere.. Det må være et slagsmål mellem detailbranchen, fragtbranchen og så jer på den side af storebælt, jeg kan ikke se hvordan vores priser skal blandes ind i det..

Læs venligst igen hvis ikke drillerier og lidt ironi er opfanget - tak

Sidste sætning gælder naturligvis også mit indlæg ;-)

Men derudover ville det da være rart at se provinsen bære lidt mere til samfundets bedste :-)

  • 0
  • 0

Hvornår begynder vi at løse opgaverne efter hvor behovet er størst?

Det gør Lars Barfoed skisme da også - det er da også lykkes for ham helt at undgå at blive klynget på på et kors under det danske partis sommermøde, selvom han ikke rigtigt har rørt en finger hele året. Simpelthen på grund af disse "planer", hvoraf det kun er de færreste der nok bliver til noget og hvis de gør er et par hundrede millioner da en ringe pris for at han kan fortsætte på taburetten.

Hvorfor i Jylland og ikke Langeland ? Kunne godt forestille mig at han er opstillet i området derovre og så kan man jo lige så godt får fuld valuta for pengene til næste valg.

  • 0
  • 0

så skal i se løjer og grønlangkål, for så kan det ikke betale sig for Karl Smart at køre flere hundreder kilometer hver eneste dag bare for at komme på arbejde.

Pengene kunne så bruges til at bygge "mere end 500km/t" tog, så Karl Smart igen kunne komme på arbejde flere hundreder kilometer væk, på den kvarte tid og til en tiendedel CO2 udslip.

Ak! Nu har jeg igen foreslået fremskridt i stedet for at foreslå den fortsatte satsning på ombyggede hestevogne...

  • 0
  • 0

så skal i se løjer og grønlangkål, for så kan det ikke betale sig for Karl Smart at køre flere hundreder kilometer hver eneste dag bare for at komme på arbejde.

Pengene kunne så bruges til at bygge "mere end 500km/t" tog, så Karl Smart igen kunne komme på arbejde flere hundreder kilometer væk, på den kvarte tid og til en tiendedel CO2 udslip.

Ak! Nu har jeg igen foreslået fremskridt i stedet for at foreslå den fortsatte satsning på ombyggede hestevogne...

JEG foreslår at man FLYVER på arbejde med 1000km/t og BRUGER CO2 til at foretage rejsen.

Ak! Nu har jeg foreslået fremskridt i stedet for at foreslå den fortsatte satsning på ombyggede hestevogne...

  • 0
  • 0

At lave endnu en motorvej mellem Herning og det sydlige Vejle er en anelse fantasiløst og man har lidt en fornemmelse af at en eller anden Herning politiker er indblandet...

Den mere pragmatiske løsning bør være at bygge en motorvej fra Viborg over Silkeborg og videre til Give hvor den kan krydse Herning-Vejle, for at slutte den af omkring Kolding. Så kan der være en lille stikvej til Billund, da denne lille by ikke kræver at man lægger motorvejen den vej omkring, når man ser på de mange ekstra kilometer der så skal køres.

En anden måde, er at se på trafiksystemet mere overordnet. Hvis lastbiler og anden erhvervekørsel ikke var finansieret af privatbilismen, men i den liberale ånd betalte for de virkelige omkostninger, ville den økonomiske struktur for gods ændre sig en hel del. Dette burde være god liberal politik, da den jo netop sigter på at indrette maredet så de virkelige omkostninger også betales af den som er årsag hertil.

Det burde også gøre at godstransport på bane bliver mere konkurrencedygtigt. Den eneste grund til at det ikke er tilfældet i dag er jo netop omtalte skjulte subsidier til godstransport på vej...

Vh Troels

  • 0
  • 0

Transportminister Lars Barfoed forsøger endnu engang at skaffe mere plads til at bruge og svine med de knappe og forurenende fossile brændstoffer, på en ny motorvej i Jylland.

Behovet for mere plads og et bedre miljø på vore veje er stort og løses bedst og miljørigtigst ved at udbygge jernbane nettet og elektrificere jernbanen, det er ikke en løsning at lade det liberale erhvervsliv, lastbilvognmændene, fortsætte med at fylde vore veje op til skade for trafik sikkerheden og miljøet samt landets økonomi.

Langt mere fornuftigt er det om politikerne tog over og etablerede et jernbanenet der miljørigtigt kunde sende gods og mennesker økonomisk og miljørigtigt rundt i Danmark og ud og ind af landet.

Hvis vi havde de rigtige godstog, korte tog med førerrum i begge ender som IC3- ER4 hvor der kan kobles flere enheder sammen og skilles ad på få minutter, efter behov, samt tilsvarende persontog og hvis der på de fleste sidebaner i hele landet kom letbane tog, sporvogne, ville alle typer tog kunne komme ud i alle landets afkroge, miljørigtigt, hurtigt og sikkert, til glæde for os alle.

  • 0
  • 0

Lille stikvej til Billund?????????? Denne lille by som du kalder den har betydelig mere brug for motorvej end Herning, Silkeborg osv.. 1,2 mill. pasagerer til Billund Airport hvert år , 1,2 mill. turister til Legoland hvert år og 80.000 besøgende pr. måned har det vist sig til nordeuropas største vandland (Lalandia Billund). Samtidig ligger en af danmarks største virksomheder (LEGO) tilfældigvis i Billund

Hvis du ikke kender området så vil jeg da gerne invitere til en kop kaffe og en overnatning.

Overnatningen kunne så ske i det eneste passivhus vi har her i nordeuropa hvor man kan prøve at bo "passivt" .

Jeg lover dig at det er helt gratis, det eneste det koster er dine fordomme omkring det "mørke Jylland" omkring Billund.

  • 0
  • 0

...og han elsker motorveje - bare ikke på Sjælland, hvor et underdimensioneret trafiksystem byder på kaos og ventetid, der får den jyske trængsel til at ligne trafikken til kirken en ganske almindelig søndag.

Men løsningen ligger lige for: vi bortforpagter jylland til hamborg, mod etablering af nogle kilometers betonvej, og sparer skattekronerne til trafikal genopretning på Sjælland, hvor behovet for længst har overskredet akutfasen.

På den måde kunne du og dine jyske venner få lebensraum på fire hjul, København og Sjælland kunne få genetableret den mest basale trafikale orden, og vi kunne alle undgå jydernes evindelige klynken over ikke at blive tilgodeset.

  • 0
  • 0

Ja Ja når de saglige argumenter slipper op så forpagter vi jylland til tyskerne. Rekendelsen er nok at alle dele af infrastrukturen i Dk lider under angst for at gøre noget radikalt ved problemerne. De offentlige kroner har det bedre i omløb end ved at ligge i statskassen. Er lige kommet fra en kø på 45 minutter omkring Vejle, så det daglige problem kan ikke gemmes bort. Men skal vi blive i den lavpandede underholdning, så skal vi lige huske hvordan danmark blev befolket efter istiden. Indvandrene fra tyskland kom op til et punkt omkring vejle hvor der stod et skilt. : Alle de kloge bør dreje til højre her, og de kom så til at befolke fyn og sjælland. Pointen er bare at der på bagsiden af skiltet stod: de er for nemme når de hopper på den. Og sådan er det vel stadig!! Lad os nu glemme de billige jokes og se danmark som en samlet nation og lave de tiltag der skaber mest vækst. Så husk jyder har også brug for motorveje.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten