Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere

Illustration: Regeringen.dk

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) lover danskerne stort set forureningsfri biler og dermed, at det største smertensbarn i vores klimaregnskab, transporten, af sig selv arter sig i fremtiden. Dermed går han stik imod den officielle danske prognose.

Personbiler udleder tre fjerdedele af al drivhusgasser fra transportsektoren. De seneste tre år er udslippet af klimagasser steget, fordi vi får flere biler og kører mere i dem.

Læs også: Det går den forkerte vej: CO2-udslippet fra de danske biler stiger igen

Den officielle prognose, Energistyrelsen såkaldte basisfremskrivning fra 2017, viser, at selv om 12 år, i 2030, vil 92 procent af energien være kulsort og komme fra fossile kilder. Samlet vil sektorens energiforbrug stige svagt, men udslippet fra netop personbilerne falder dog med ca. fem pct.

En af årsagerne til, at det går så langsomt, er at elbilrevolutionen udebliver de kommende syv år. Først efter 2025 kommer der lidt gang i salget, således at knap hver femte solgte bil ifølge fremskrivningen vil være en elbil i 2030. Selv til den tid udgør elektriske biler dog kun fire procent af bilparken.

Læs også: Elbilerne udebliver: Om 13 år er 92 procent af transporten stadig kulsort

Men det er altså, hvis man skal tro Energistyrelsen. Ministeren selv har en noget anden udlægning.

»Alle, som vil vurdere denne udvikling, har pligt til ikke kun at kigge på, hvad der sker politisk, men også, hvad der sker teknologisk og forretningsmæssigt. Store bilkoncerner som Mercedes og Volkswagen investerer hundredvis af milliarder af kroner i at lave produktionslinjer til fuldt elektriske biler. Det vil selvfølgelig betyde noget, når de biler kommer ud og kan konkurrere på pris med konventionelle biler,« siger ministeren i et interview med Ingeniøren.

Ole Birk Olesen kører elbil privat.

»Jeg er en af dem, der er overbevist om, at folk, der ikke har et behov for at køre 500 km om dagen, i meget høj grad vil gå over til elektriske biler, når de bliver konkurrencedygtige med de traditionelle biler, fordi det er en bedre måde at køre på,« siger han.

»Vi får en stadigt større produktion af grøn energi fra vindmøller og solceller, som også bliver konkurrencedygtig, dvs. som vi kan opsætte havvind uden statsstøtte. Når man ser de to ting i kombination, så ser man ind i en udvikling, hvor biler i fremtiden vil være grønne,« tilføjer transportministeren.

Minister: Man må bruge sin sunde fornuft

Da Ingeniøren peger på Energistyrelsens fremskrivning som den officielle, danske forudsigelse om elbiler, og at den ikke deler ministerens optimisme om deres udbredelse, siger han:

»Jeg synes ikke, at vi skal stirre os blind på Energistyrelsens fremskrivning, når Energistyrelsen, så vidt jeg kan bedømme, ikke kigger på, at store bilkoncerner har besluttet sig for at lave produktionslinjer med elbiler, som på sigt vil gøre elbilen prismæssigt konkurrencedygtig med konventionelle biler. Hvis man så også har den indsigt, som jeg og flere andre har – at elbilen er en behagelig måde at køre på og opleves som en overlegen sammenlignet med konventionelle biler – så skal man ikke bare kigge på Energistyrelsens mere snævre fokus, men bruge hele sin sunde fornuft.«

Energistyrelsens basisfremskrivning, hvor teknisk og kedeligt det end lyder, nyder ellers stor troværdighed, fremhæver Ingeniøren.

»Men Magnus, hvis du skal vurdere det: Når du får at vide fra f.eks. Volkswagen, at de om få år vil levere et komplet elprogram af biler, som prismæssigt vil være på niveau med konventionelle biler, udleder du så af det, at så vil kun fire procent af bilerne i 2030 være elbiler?«

Jeg vil være forsigtig med selv at udlede noget, men nu er jeg jo heller ikke minister.

»Nej, men der må være plads til at have en anderledes vurdering af, hvordan tingene kan udvikle sig. I vurderer jo også tit anderledes end myndighederne på Ingeniøren.«

Vi prøver at støtte os til nogle kilder, og det er jo også, hvad du gør her, så det er i hvert fald en fair diskussion.

»OK, så det er ikke i sig selv problematisk, at jeg har en anden vurdering end Energistyrelsen af udbredelsen af elbiler,« spørger ministeren.

Læs også: Transportministeren i den varme stol: Se Ingeniørens interview fra Folkemødet

Svaret bliver ikke meget mere end en mumlende tøven fra journalisten.

»Det er ikke noget, der er egnet til en forarget overskrift på Ingeniøren,« lyder ministerens næste spørgsmål.

Om den er forarget eller ej, tror jeg, at jeg vil lade dig vurdere, men det er muligt, at det giver grobund for en problematiserende overskrift.

»Man kan jo i sin tilgang til stoffet vælge at læse, som Fanden læser Bibelen, eller man kan se med åbne øjne på, at der bare er en anden vurdering hos ministeren på Transportområdet, end der er hos Energistyrelsen,« lyder det fra ministeren.

Ja, men dels nyder Energistyrelsen, som jeg sagde, stor troværdighed, dels er det den officielle fremskrivning.

»Ja, men jeg har en anden vurdering af sagen. Jeg tror med de ting, som jeg følger: At elbilen vil udbredes meget hurtigere, end at vi kun har fire procent elbiler i 2030. Det er, fordi jeg ser ind i en fremtid, hvor elbilerne prismæssigt vil være konkurrencedygtige med konventionelle biler, fordi de store bilkoncerner bruger hundredvis af milliarder kroner på at investere i produktionslinjer, der producerer rene elbiler. Så har jeg den erfaring med elbiler, at det når man først har prøvet den, er en køreoplevelse, som er bedre end at køre med biler, som er drevet af diesel eller benzin.«

Til det lyder Ingeniørens konklusion:

Kan vi ikke blive enige om, at det er mit job at skrive, hvad du siger her og dine argumenter. Så er jeg OK med, at jeg stiller nogle spørgsmål til dig, og så kan du vurdere mine overskrifter.

Energistyrelsen tier

Herefter bevægede interviewet med ministeren sig i en anden retning, som vi vender tilbage til i en senere artikel. I stedet henvender vi os til Energistyrelsen for at få en kommentar til ministerens undsigelse af basisfremskrivningen.

Her har pressechef Ture Falbe Hansen dog ikke lyst til at kaste sig ud i en diskussion med transportministeren. I stedet nøjes han med at henvise til selve fremskrivningen og til den såkaldte baggrundsrapport, hvori analysemetoderne er nærmere beskrevet.

Heri står bl.a., at »udviklingen i bestanden af elektriske transportmidler er i høj grad drevet af prisudviklingen, som igen i høj grad er et produkt af den teknologiske udvikling på området.«

Den centrale forudsigelse og kildeangivelserne lyder:

»Det antages på baggrund af Skatteministeriets vurdering og på baggrund af Energistyrelsens Alternativ Drivmiddelmodel, at elbilens pris vil falde med 4 pct. pr år.«

Store bilkoncerner som Mercedes og Volkswagen investerer hundredvis af milliarder af kroner i at lave produktionslinjer til fuldt elektriske biler.

Øhh nej, men de siger at de tilpasser teknologien så de kan montere elbiler på samme linier, dvs de hurtigt kan omstille sig og producere det rette mix elbiler/fossilbiler efter behov, det er ikke helt det samme som påstanden.

  • 8
  • 3

Skal vi ikke starte med politiske signaler til driften af el-bilen.

Langt billigere strøm samt tilskud til opsættelse af privat ladestander.
10 års frihed for grøn ejerafgift.
10 års fri parkering på offentlige veje og pladser.
10 års frihed for registreringsafgift og moms på en andel af el-bilen svarende til en normalt udstyret bil.

Hvis ministeren kan finde pengene til det, så får vi alle de elbiler vi drømmer om.

Alternativt biler med extendermotor, dvs batteri til mindst 100 kilometer, og supplerende fossil motor til de længere ture, altså hvis målet er at få flest muligt kilometer konverteret fra fossil til eldrift.

  • 20
  • 4

Helt enig - og det illustrerer for en gangs skyld at det er godt at det er politikere der driver politik og ikke eksperter.
....at de så godt kunne gøre mere for at fremme overgangen så den sker endnu hurtigere er jo noget andet...

  • 15
  • 23