Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister modsiger den officielle fremskrivning: Vi får elbiler langt hurtigere

Illustration: Regeringen.dk

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) lover danskerne stort set forureningsfri biler og dermed, at det største smertensbarn i vores klimaregnskab, transporten, af sig selv arter sig i fremtiden. Dermed går han stik imod den officielle danske prognose.

Personbiler udleder tre fjerdedele af al drivhusgasser fra transportsektoren. De seneste tre år er udslippet af klimagasser steget, fordi vi får flere biler og kører mere i dem.

Læs også: Det går den forkerte vej: CO2-udslippet fra de danske biler stiger igen

Den officielle prognose, Energistyrelsen såkaldte basisfremskrivning fra 2017, viser, at selv om 12 år, i 2030, vil 92 procent af energien være kulsort og komme fra fossile kilder. Samlet vil sektorens energiforbrug stige svagt, men udslippet fra netop personbilerne falder dog med ca. fem pct.

En af årsagerne til, at det går så langsomt, er at elbilrevolutionen udebliver de kommende syv år. Først efter 2025 kommer der lidt gang i salget, således at knap hver femte solgte bil ifølge fremskrivningen vil være en elbil i 2030. Selv til den tid udgør elektriske biler dog kun fire procent af bilparken.

Læs også: Elbilerne udebliver: Om 13 år er 92 procent af transporten stadig kulsort

Men det er altså, hvis man skal tro Energistyrelsen. Ministeren selv har en noget anden udlægning.

»Alle, som vil vurdere denne udvikling, har pligt til ikke kun at kigge på, hvad der sker politisk, men også, hvad der sker teknologisk og forretningsmæssigt. Store bilkoncerner som Mercedes og Volkswagen investerer hundredvis af milliarder af kroner i at lave produktionslinjer til fuldt elektriske biler. Det vil selvfølgelig betyde noget, når de biler kommer ud og kan konkurrere på pris med konventionelle biler,« siger ministeren i et interview med Ingeniøren.

Ole Birk Olesen kører elbil privat.

»Jeg er en af dem, der er overbevist om, at folk, der ikke har et behov for at køre 500 km om dagen, i meget høj grad vil gå over til elektriske biler, når de bliver konkurrencedygtige med de traditionelle biler, fordi det er en bedre måde at køre på,« siger han.

»Vi får en stadigt større produktion af grøn energi fra vindmøller og solceller, som også bliver konkurrencedygtig, dvs. som vi kan opsætte havvind uden statsstøtte. Når man ser de to ting i kombination, så ser man ind i en udvikling, hvor biler i fremtiden vil være grønne,« tilføjer transportministeren.

Minister: Man må bruge sin sunde fornuft

Da Ingeniøren peger på Energistyrelsens fremskrivning som den officielle, danske forudsigelse om elbiler, og at den ikke deler ministerens optimisme om deres udbredelse, siger han:

»Jeg synes ikke, at vi skal stirre os blind på Energistyrelsens fremskrivning, når Energistyrelsen, så vidt jeg kan bedømme, ikke kigger på, at store bilkoncerner har besluttet sig for at lave produktionslinjer med elbiler, som på sigt vil gøre elbilen prismæssigt konkurrencedygtig med konventionelle biler. Hvis man så også har den indsigt, som jeg og flere andre har – at elbilen er en behagelig måde at køre på og opleves som en overlegen sammenlignet med konventionelle biler – så skal man ikke bare kigge på Energistyrelsens mere snævre fokus, men bruge hele sin sunde fornuft.«

Energistyrelsens basisfremskrivning, hvor teknisk og kedeligt det end lyder, nyder ellers stor troværdighed, fremhæver Ingeniøren.

»Men Magnus, hvis du skal vurdere det: Når du får at vide fra f.eks. Volkswagen, at de om få år vil levere et komplet elprogram af biler, som prismæssigt vil være på niveau med konventionelle biler, udleder du så af det, at så vil kun fire procent af bilerne i 2030 være elbiler?«

Jeg vil være forsigtig med selv at udlede noget, men nu er jeg jo heller ikke minister.

»Nej, men der må være plads til at have en anderledes vurdering af, hvordan tingene kan udvikle sig. I vurderer jo også tit anderledes end myndighederne på Ingeniøren.«

Vi prøver at støtte os til nogle kilder, og det er jo også, hvad du gør her, så det er i hvert fald en fair diskussion.

»OK, så det er ikke i sig selv problematisk, at jeg har en anden vurdering end Energistyrelsen af udbredelsen af elbiler,« spørger ministeren.

Læs også: Transportministeren i den varme stol: Se Ingeniørens interview fra Folkemødet

Svaret bliver ikke meget mere end en mumlende tøven fra journalisten.

»Det er ikke noget, der er egnet til en forarget overskrift på Ingeniøren,« lyder ministerens næste spørgsmål.

Om den er forarget eller ej, tror jeg, at jeg vil lade dig vurdere, men det er muligt, at det giver grobund for en problematiserende overskrift.

»Man kan jo i sin tilgang til stoffet vælge at læse, som Fanden læser Bibelen, eller man kan se med åbne øjne på, at der bare er en anden vurdering hos ministeren på Transportområdet, end der er hos Energistyrelsen,« lyder det fra ministeren.

Ja, men dels nyder Energistyrelsen, som jeg sagde, stor troværdighed, dels er det den officielle fremskrivning.

»Ja, men jeg har en anden vurdering af sagen. Jeg tror med de ting, som jeg følger: At elbilen vil udbredes meget hurtigere, end at vi kun har fire procent elbiler i 2030. Det er, fordi jeg ser ind i en fremtid, hvor elbilerne prismæssigt vil være konkurrencedygtige med konventionelle biler, fordi de store bilkoncerner bruger hundredvis af milliarder kroner på at investere i produktionslinjer, der producerer rene elbiler. Så har jeg den erfaring med elbiler, at det når man først har prøvet den, er en køreoplevelse, som er bedre end at køre med biler, som er drevet af diesel eller benzin.«

Til det lyder Ingeniørens konklusion:

Kan vi ikke blive enige om, at det er mit job at skrive, hvad du siger her og dine argumenter. Så er jeg OK med, at jeg stiller nogle spørgsmål til dig, og så kan du vurdere mine overskrifter.

Energistyrelsen tier

Herefter bevægede interviewet med ministeren sig i en anden retning, som vi vender tilbage til i en senere artikel. I stedet henvender vi os til Energistyrelsen for at få en kommentar til ministerens undsigelse af basisfremskrivningen.

Her har pressechef Ture Falbe Hansen dog ikke lyst til at kaste sig ud i en diskussion med transportministeren. I stedet nøjes han med at henvise til selve fremskrivningen og til den såkaldte baggrundsrapport, hvori analysemetoderne er nærmere beskrevet.

Heri står bl.a., at »udviklingen i bestanden af elektriske transportmidler er i høj grad drevet af prisudviklingen, som igen i høj grad er et produkt af den teknologiske udvikling på området.«

Den centrale forudsigelse og kildeangivelserne lyder:

»Det antages på baggrund af Skatteministeriets vurdering og på baggrund af Energistyrelsens Alternativ Drivmiddelmodel, at elbilens pris vil falde med 4 pct. pr år.«

Store bilkoncerner som Mercedes og Volkswagen investerer hundredvis af milliarder af kroner i at lave produktionslinjer til fuldt elektriske biler.

Øhh nej, men de siger at de tilpasser teknologien så de kan montere elbiler på samme linier, dvs de hurtigt kan omstille sig og producere det rette mix elbiler/fossilbiler efter behov, det er ikke helt det samme som påstanden.

  • 8
  • 3

Skal vi ikke starte med politiske signaler til driften af el-bilen.

Langt billigere strøm samt tilskud til opsættelse af privat ladestander.
10 års frihed for grøn ejerafgift.
10 års fri parkering på offentlige veje og pladser.
10 års frihed for registreringsafgift og moms på en andel af el-bilen svarende til en normalt udstyret bil.

Hvis ministeren kan finde pengene til det, så får vi alle de elbiler vi drømmer om.

Alternativt biler med extendermotor, dvs batteri til mindst 100 kilometer, og supplerende fossil motor til de længere ture, altså hvis målet er at få flest muligt kilometer konverteret fra fossil til eldrift.

  • 20
  • 5

Helt enig - og det illustrerer for en gangs skyld at det er godt at det er politikere der driver politik og ikke eksperter.
....at de så godt kunne gøre mere for at fremme overgangen så den sker endnu hurtigere er jo noget andet...

  • 16
  • 23

Forklar mig lige hvorfor staten skal støtte elbiler når elbilen ikke kan levere varen? Elbiler er gode for nogle mennesker og bestemte typer af transport men for mange dur en elbil simpelthen ikke.
Producenterne har jo ikke elbiler på hylden eller planlagt elbiler der kan det samme som ICE bilerne kan i dag nærmeste vi kommer er hybrid bilerne som danskerne nu er begyndt at købe en del af. Der ud over kommer hele balladen med opladning af elbiler privat når elnettet ikke kan klare det forbrug som det giver når folk sætter bilen til når de kommer hjem fra arbejde og nej det hjælper ikke at den kan være klar med x% næste morgen.. Det er virkeligheden der gælder og folk vil have fuld tank med det samme så eneste det medføre er endnu højere elpriser i det tidsrum hvor folk ikke kan undlade at bruge strøm ( madlavning, tøjvask m.m.) Elbilerne skal voldsomt ned i optankningstid så man kan køre på tanken og fylde på som vi gør i dag med benzin. ( og nej det hjælper ikke at du skal +500.000kr for en bil for at kunne lade relativt hurtigt)

Nu er sund fornuft og minister ikke to ting jeg finder særlig betryggende i samme sætning, det lyder mere ala " jeg ved bedst og alle andre tager fejl" og det ved vi jo godt betyder at "jeg skal lige sylte noget" eller " jeg smider lige vennerne et ben"

  • 8
  • 31

Jeg tror ingen politikere kan huske, hvor strygende salget af elbiler var, da afgifterne var ikke ekstisterende.
Nu brokker de sig over at "vi" skatte borgere ikke køber elbiler. De kan ikke forstå årsagen...

  • 42
  • 5

Jeg under mig også over at det kun skulle være 4% i 2030, sammenlignet med den hype der er på el-biler i dag. Selvfølgelig skal man ikke være blind for virkeligheden, og at der er flere som taler om en el-bil end der køber en.

Hvis vi lidt konservativt antager at en bil i gennemsnit kører i 15 år, så udskiftes 6% af bilparken hvert år.
Hvis el-biler som et gennemsnit i 20'erne når 20% markedsandel, så ender vi på 12% i 2030

12% er egentligt heller ikke ret mange!

En markedsandel på 20% forudsætter at el-bilen er konkurrencedygtig.
Men der er jo mange segmenter i bilmarkedet.

Minibiler til omkring 100.000
Familiebiler
Varebiler
Repræsentant biler

Kriterierne for konkurrencedygtighed i hver af disse kategorier er forskellig. Hvis man kun vil give 100.000 for en bil, så har el-bilen f.eks. lang vej endnu.

Så selvom min mavefornemmelse siger at det her bliver stort, så kan virkeligheden være en anden.

  • 17
  • 0

Der er noget galt med den graf der er vist i højre side: Elbiler andel af salg og bestand.

Der ses en stigning fra 2016 til 2017, hvilket er det modsatte af hvad der ses på Bestand af elbiler i Danmark, hvor der ca er et fald fra 9250 registrerede el-biler, til 9100. (det kan skyldes at den førstnævnte graf er i procent)

Hvis politikerne gerne vil have antallet af el-biler til at stige, bliver de nødt til at gøre det mere attraktivt. Men det er selvfølgelig ikke sikkert de vil det (vælg selv om "det" betyder "antal" eller "attraktivt").

  • 9
  • 4

Kan vi ikke blive enige om, at også Ingeniørens journalister taler høfligt, ikke mindst til vore folkevalgte og ministre.

  • 7
  • 19

Med en udmelding om at man forventer, at el-biler i 2030 vil udgøre en stor andel af den danske bil-park, ja så behøver man ikke bekymre sig om klimaproblemerne, de løser jo sig selv.

Og hvis man tager fejl, så kan man sige at man måske var lidt for optimistisk, det er jo ikke forbudt.

Altså behøver OBO ikke bekymre sig om klimaet.

Når man når til 2030, så sidder der jo nok alligevel en anden minister.

  • 14
  • 3

Der er ingen grund til lavere afgifter på elbiler.

Hvis ikke branchen selv formår at sænke priserne så er det bare ikke den rigtige løsning.

Derimod er der al mulig grund til at hæve prisen på at forurene til et niveau der som minimum svarer til de eksternalisede omkostninger.

Den siddende regering har gjort det stik modsatte og vil nu også tilsyneladende redde de stærkt forurenende fjernvarmeværker igen igen - suk.

Danmark kan hvis vi vil holde op med at belaste kloden med GHG også uden at ændre på de biler danskerne kører i.

Det vil blot kræve at vi satser direkte på at substituere brændstoffer baseret på råolie med brændstoffer baseret på vedvarende energi, hvad der i dansk kontekst vil være havvindmøller inklusiv elektrolyse anlæg.

I år kommer der en 4.8MW mølle op i Holland med indbygget elektrolyseanlæg til brint.

Det er lidt Ebberød bank at fjerne alle eksisterende motordrevne køretøjer, skibe og fly istedet for blot at producere GHG neutrale brændstoffer.

Nye biler skal nok af sig selv henad vejen blive baseret på enten motor hybrid teknologi, rene batteriløsninger eller fuel cell hybrid teknologi.

Hvis ministeren læser med så faldt prisen på elektricitet fra onshore vind i USA ifølge Nextera, der har 14GW vindanlæg og to GW solcelleanlæg med 30% mellem 2016 og 2017. Deres spænd for nye projekter i 2017 var mellem 1.2C/kWh og 1.8C/kWh inklusiv PTC støtte.

  • 5
  • 19

Forklar mig lige hvorfor staten skal støtte elbiler når elbilen ikke kan levere varen?


Lad os høre dit konstruktive forslag først, altså hvordan sikrer vi ren luft i vores byer, dvs uden partikler og NOx, hvordan sikrer vi at europa bliver energi neutrale, hvordan beskytter vi os mod klimaforandringer, og hvordan sikrer vi rigelige forsyninger i forhold til vores behov ved næste oliekrise, hvad enten den er udløst af at vejret er gået amok, eller at vi rager uklar med dem der har olien/kullene.

Jeg tror omstilling til el-biler kan være billigere end at betale for konsekvenserne af manglende omstilling.

  • 37
  • 6

Benny Olsen

Kulkraft er blevet svinedyrt.

Det er end ikke længere muligt at indkøbe kul til at producere en kWh elektricitet på et toptunet State of the art kulkraftværk til samme pris som du kan tegne kontrakt på levering af elektricitet på fast pris 20 år ud i fremtiden med vedvarende energi.

Elbiler er ikke væsentlige for at omstille til GHG neutralitet globalt.

Det kan klares billigere og hurtigere.

  • 2
  • 17

“Kan vi ikke blive enige om, at også Ingeniørens journalister taler høfligt, ikke mindst til vore folkevalgte og ministre.“

Nu er den siddende regering lettere forvirrende så det er selvfølgeligt lidt svært at fastholde en diskussion på et logisk stringent niveau.

Når journalisten fastholder at fagrådgivningen til ministeren har en anden opfattelse og giver ministeren mulighed for at uddybe hvorfor han mener at Energistyrelsen ikke har ret så er det vel ikke uhøfligt.

  • 24
  • 2

For folketinget må helt klart være elbiler, velisolerede huse og solceller.

Tænk nu hvis hr. og fru. sovs og kartofler tog sig sammen:
Efterisolerede grundigt, købte sig en elbil og satte solceller på taget og et husstandsbatteri.

Hr og fru. har pengene til at gøre det, det er kun et spørgsmål om tid før de begynder at trække pengene op af muldvarpeskindet.

Folketingets elskede afgifter står for fald.

Mon ikke det mest er derfor der kom afgifter på elbilen, afgiftslempelse på fossilbrænderne.

Mon ikke det også er derfor transport ministeren siger elbilen kommer hurtigere end fremskrivningerne siger: med formål at få smidt afgifter på elbilen så folk bliver ved at købe fossilbrændere der i 20 år giver en masse dejlige benzin afgiftskroner i statskassen.

  • 12
  • 10

Batteriet trænger nok til udskiftning. Ellers kun nogle småskavanker. Desværre er fabriksgarantien lige udløbet!

1. Har intet med virkeligheden at gøre. Batteriet kan umuligt trænge til udskiftning efter 5 år, med et normalforbrug holder et batteri et nogenlunde niveau hele bilen levetid(jeg kan kun måle et lille tab efter 2 1/2 år = 70t km). 2. Der er 8 års garanti på hele drivlinien inkl. batteri.
Så ja, det er stadig en fin bil efter 5 år med garanti.

  • 34
  • 1

Jeg har ikke gjort mig ulejligheden at læse rapporten, måske nogen kan svare. Er det rene elbiler der skulle nå 4% i 2030, hvad så med alle de varianter af plug-in, der vil køre en væsentlig del af deres kilometer som mere eller mindre rene elbiler. Det virker på mig som en lille smule upræcis undersøgelse.

  • 1
  • 0

Mine biler holder jeg i godt 12 år. Min forrige bil blev skrottet i 2016 af den nye ejer efter en god levetid på 19 år.

Elbiler kommer, men er alligevel meget langt fra en ydeevne og økonomi som en benzinbil.

Der mangler en faktor

  • 3 på prisen (uden afgift)
  • 2-4 på rækkevidden = lav batterikapacitet og høj batterivægt
  • 2-3 på batteriholdbarheden (eller mere på udskiftningsprisen)
  • 3-5 på ladetiden vs tankning
  • ? på miljøregnskabet fra produktion til destruktion

Der mangler store investeringer i ladeanlæg og mangler erfaringer med brug af overskudsstrøm til ladning.
Hvordan bliver løsningerne for de rigtigt mange af os, der ikke bor i hus med egen parkering?
Hvor kommer brint eller andre energirige varige drivmidler ind? eller ikke ind?

Men mest af alt er det ikke til med rimelighed at forudsige, hvilken mere konkret bil og energi teknologi, der vil overtage efter fossilt brændsel. Der er ganske enkelt for mange forhold, som ikke er tæt ved målet.

Og så har jeg end ikke indraget forhold omkring selvkørende biler

Danmark har ingen - slet ingen - udsigt til at få et erhvervsmæssigt udbytte af bilproduktion, så enhver tidlig investering vil kun være en støtte til lande med bilproduktion.

Det giver da ringe mening.

Lars :)

  • 6
  • 24

"»Jeg er en af dem, der er overbevist om, at folk, der ikke har et behov for at køre 500 km om dagen, i meget høj grad vil gå over til elektriske biler,"

Der er stort set ingen der køber bil efter deres daglige behov, man køber efter hvad bilen skal kunne maksimalt, dvs. have alle børn med på engang til familiebesøg i Nordjylland el.l.
Der er jo ikke økonomi i at købe en bil der kan det daglige og så skulle leje en ved siden af, hver gang man skal på weekendtur, køre med trailer o.l. ekstraordinære behov.

  • 9
  • 12

Lad os høre dit konstruktive forslag først, altså hvordan sikrer vi ren luft i vores byer,

Der er nok på langt sigt få eller ingen.

Men det er langt fra derfor givet at vi skal fremskynde investeringer i (langt fra Danmark) producerede men meget halvt udviklede biler.

Det betyder ganske lidt for klimaet om man investere i halvfærdige produkter nu eller afventer mere færdigudviklede produkter og bruger Kongerigets sort sammensparede støttekroner på andet og bedre.

Man skal ikke rulle ud før produktet er færdigt og slet ikke, hvis man ikke samtidig kan støtte en lokal produktion af - her - biler eller biltilbehør i et betydeligt omfang.

Lars :)

  • 3
  • 16

Synes mange glemmer en vigtig ting, som er nødvendig for at kunne give elbilen succes.

Hvordan skaber man ladefaciliteter til etageejendomme.

Jeg ved godt at det er nemt for folk med parcelhuse hvor bilen står det samme sted. Jeg bor selv på Frederiksberg i en gammel ejendom fra sidste årtusindskifte. Der er ingen ladestationer lige i nærheden, jeg må ikke hænge en ledning ud fra 5 sal.

Så før der lægges/udmeldes en plan ofr hvordan man f.eks i indre by skaber en masse ladestationer til elbiler, vil udbredelsen ikke tage fart, synes jeg.

Jeg ved at der er lavet nogle ladestationer ved Søndermarken, men disse ligger 10-15 min gang fra min bopæl, og her kommer vi til vanen, vil jeg gå det stykke for at kunne lade min bil, når jeg kan "nøjes" med 5 min hvis jeg parkerer tættere på min hoveddør.

  • 18
  • 4

I år kommer der en 4.8MW mølle op i Holland med indbygget elektrolyseanlæg til brint.


Og det kan være en af vejene til brint samfundet hvor el-biler har løst rækkevidde problemet med en brændselcelle i stedet for extender motoren.

Brændselcelle biler kan kun fungere sammen med et energilager, det tager tid at skrue op og ned for produktionen, det kan du ikke vente på når du holder for rødt, jeg ser brændselcelle biler som en viddereudvikling af el-bilen.

  • 5
  • 12

Så før der lægges/udmeldes en plan ofr hvordan man f.eks i indre by skaber en masse ladestationer til elbiler, vil udbredelsen ikke tage fart, synes jeg

Der er nogle steder hvor det bliver svært. Men relativt set bor der ikke mange mennesker i indre by, så det er ikke stopklodsen for elbilerne. Forstå mig ret, for naturligvis skal der også findes en løsning der.

Jeg synes man bør starte med de laveste hængende frugter. De fleste etagebyggerier har tilknyttet parkeringsareal. Lad os få en ordning der kræver et antal ladepladser (pisk) kombineret med en støtteordning (gulerod).

  • 20
  • 2

“Her har du vist helt glemt termodynamikkens 2. hovedsætning.

En stor del af forskellen ryger ud med kølingen på kraftværket.

Men det er naturligvis klart, at kan el-nettet og ladestyring sikre, at kun overskudsstrøm fra vind og sol anvendes, så kan du have ret. Men det er ikke lige nu, det kan ske.”

Og standard beregningen over hele elbilens livscyklus.

Batterier materialiserer sig ikke ud af tynd luft endnu og der er ingen teknisk løsning på at recirkulere materialerne udover pyrolyse der ikke ekstraherer fx lithium til genanvendelse.

  • 3
  • 9

Hvordan skaber man ladefaciliteter til etageejendomme.

Det er nemlig præcis her der ligger en opgave, hvis alle skal have muligheden for at køre elbil.

Så før der lægges/udmeldes en plan ofr hvordan man f.eks i indre by skaber en masse ladestationer til elbiler, vil udbredelsen ikke tage fart, synes jeg.

Jeg tror ikke at løsningen ligger i ladestationer. Hvad vi har brug for er en ladestandere langs gaden, hvor folk kan lade når bilen er parkeret om natten. De kan til gengælde være ret billige da vi taler om AC-ladning med måske max 6 kW.

  • 10
  • 2

“Og det kan være en af vejene til brint samfundet hvor el-biler har løst rækkevidde problemet med en brændselcelle i stedet for extender motoren.

Brændselcelle biler kan kun fungere sammen med et energilager, det tager tid at skrue op og ned for produktionen, det kan du ikke vente på når du holder for rødt, jeg ser brændselcelle biler som en viddereudvikling af el-bilen.”

Det gør jeg også.

En FCEV er bare en batteribil med et lettere mere kompakt og smartere kemisk opladeligt batteri plus et mindre indbygget batteri.

Fuel cell delen bør bare være en range extender.

Ladning skal skifte til ionic liquids der binder brint.

  • 2
  • 4

Nu regner jeg ikke indre by for Strøget og den vej, jeg tænker her på Vesterbro, Frederiksberg, Islands Brygge, Valby, Indre Nørrebro etc. , hvor der er mange etageejendomme og er en stor befolkningsmasse.
De har ikke fast parkeringsplads, så der skal findes en løsning her.

  • 9
  • 0

at der var køling på vindmøller

Jeg skrev:

at kan el-nettet og ladestyring sikre, at kun overskudsstrøm fra vind og sol anvendes, så kan du have ret.

Så længe der produceres el udfra fossile kilder ved en forbrænding, eller der anvendes fx vandkraft, som så senere mangler og erstattes af forbrænding, så er der en faktor 2,5-3,? i det simpelt opgjorte energiforbrug. Det kan grundlæggende tillægges naturlovene og er derfor uundgåeligt.

Der er flere årtier til at fossilt produceret elkraft er udfaset.

Lars :)

  • 2
  • 20

Den nye generation elbiler vi ser rulle ud i 2019-2021 er biler med 300+ km rækkevidde og opladning på 20-30 min.

Fortæl det til alle, der skal til/fra Aalborg(400+ km) eller Holstebro(350+km) eller bare til/fra Aarhus (313 km) fra/til København.

Hvem har nerver til at køre ganske afladt op ad sydmotorvejen eller tid til at lade i Nyborg? Biler skal i denne sammenhæng ikke betragtes af bilfreaks, men af almindelige brugere uden megen bil-interesse, der ønsker en kedelig grå bil, der bare virker hver morgen og helst slet ikke skal vedligholdes.

Ja, det kommer, men det er et par eller fire generationer fremme. Og det kan meget vel være en lignende men anderledes end i dag udformet teknologi, der er vinder om 5, 10 eller 15 år.

Lars :)

  • 3
  • 24

.. så kan Ole Birk have ret eller ej, da vi er ude i rent gætteværk.

Det det drejer sig om er hvad der sker i det store udland, for hvis elbiler tager fart (og dermed falder i pris) i stor stil, så er det ret underordnet hvad man ellers mener og tænker i et lille land med knap 6 millioner indbyggere, og ca. 2,3 millioner biler.

Der nyindregistres under 200.000 biler om året i Danmark, så det der sætter normen er nok de omkring 70 millioner biler der produceres globalt, ikke hvad vi gør her i landet.

Personligt tror jeg at vi vil se et boom i elbiler inden for de næste ti år.

  • 8
  • 2

Personligt tror jeg at vi vil se et boom i elbiler inden for de næste ti år.

Er altid bekymret når jeg synes enig med Christian Nobel men det er allerede sket et helt par gange alene her i 2018.

Om det er indenfor 10 (eller 15) år i Danmark er netop ret minimalt og ret ligegyldigt i forhold til udviklingen i hele den store verden.

Men sker der det rigtigt gode, at der kommer et boom i el-biler, så kommer det nok også uden tilskud.

Lars :)

  • 1
  • 1

De fleste kører en sådan strækning flere gang om året. Og mange vil klart ikke køre helt tæt på afladt med fare for at skulle kalde Falck eller anden vejhjælp.

De rækkevidder der postes officielt er for 80-90 km/t.

Enhver der også har kørt langturskørsel i en elbil ved at rækkevidden øges voldsomt ved at køre langsommere, så hvis du virkeligt er bange for at køre flad på en tvivlsom strækning, så sæt farten ned til 60-70 km/t.

Langturskørsel i elbiler er ikke noget nyt.

Man kan køre Danmark tyndt i stort set alle elbiler bygget efter 2012 uden alt for mange smerter, hvis man skal afsted nogle få gange om året.

Allerede nu vil de nævnte strækninger tage lige så lang tid som i en benzinbil i enhver elbil med 40 kWh batteri, hvis man holder sig indenfor fartgrænsen, hvilket de fleste 2018 modeller har idag.

Efter 2020 tror jeg ikke vi diskuterer rækkeviddeproblemer mere ud over de der virkeligt kræver daglig kørsel på over 500 km.

  • 7
  • 4

Det er altså ikke nok, der i gennemsnit er strøm. Min fryser skal have strøm hele tiden.

Fryseren er et glimrende eksempel på, hvor man kunne fryse hårdt, når man har masser af grøn strøm, og så lade den holde kulden, når der ikke er det.

Batterier er én ting, men vi kan allerede nu blive bedre til at fryse/varme hårdt med ren grøn eldrift.

F.eks. kunne man varme olie eller salt med høj varmekapacitet til flere hundrede grader C med en elpatron.

  • 7
  • 1

De fleste kører en sådan strækning flere gang om året. Og mange vil klart ikke køre helt tæt på afladt med fare for at skulle kalde Falck eller anden vejhjælp.

Lige præcis. FLERE GANGE OM ÅRET. Eller anderledes udtryk, et antal gange der kan tælles på én hånd.
Vi taler altså om at bruge 20 min på opladning 5 gange om året, i bytte for elbilens fordele i hverdagen hver eneste dag. Det valg er ikke svært, når man én gang har prøvet en elbil.

  • 12
  • 2

Det kan man da ikke. Der mangler i den grad mulighed for at opbevare el fra soltimer og vindtimer til mørke og stille.

Og der kan elbilerne faktisk være med til at sikre nettet.

Eksempelvis kan man jo vælge at man vil acceptere at blive afladet ned til f.eks. 40%, hvis man ved man ikke skal så langt næste dag, alternativ sige at man er nødt til at lade fuldt op, hvis man skal bruge bilen fuldt dagen efter.

Computeren er opfundet, og hvis det kombineres med at bruge intelligente el målere intelligent (dvs. ikke bare som et fiskalt instrument efter Radius princippet) samt tilbyde et incitament til at være backup for nettet, så kan det flytte rigtig meget.

  • 6
  • 3

Vi dyrker i familien en sportsgren der jævnligt kræver lange ture helt eller halvt på tværs af landet, til ikke-bynære områder.
Men klart nok. - Man er bare en ligegyldig minoritet.!

/Peter - Der glæder sig til, at elbiler får ca. dobbelt rækkevidde og/(eller) halv opladningstid i forhold til i dag. – De er nemlig både sjovere og mere behagelige at køre.

  • 6
  • 6

En simpel løsning på problemet med opladning af elbil for mennesker der bor i lejlighed ville være at pålægge arbejdsgivere (via lovgivning) at stille simple ladefaciliteter til rådighed hvis en medarbejder ønsker det. Der behøver ikke at være dyrt og der behøver ikke at være type 2 ladning med 11kw. Har man bare adgang til 230V 10A får man på en typisk arbejdsdag 18 Kwh. Det rækker til 60-100 km afhængig af årstid og bilmodel. På den måde lader man på jobbet istedet for hjemme. Læg hertil et par timers type 2 ladning med 11kw en gang imellem når man alligevel køber ind / går til sport mm.
Man kunne overveje at lovgive på en måde så arbejdsgiver kan vælge at opkræve simpel betaling for medarbejderens opladning i arbejdstiden eller vælge at forære strømmen til medarbejderen UDEN at medarbejder bliver skattepligtig af værdien.

Se fx her for en simpel løsning i forhold til at få flere ladepunkter.
https://www.curbed.com/2017/6/22/15855130/...

  • 6
  • 3

I år kommer der en 4.8MW mølle op i Holland med indbygget elektrolyseanlæg til brint.

Jeg er normalt ikke fattesvag. Men jeg kan simpelthen ikke forstaa hvorfor det er smart?

Skal der saa koere en tankbil rundt til hver enkelt vindmoelle og hente brint? Jeg vil da mene at det er smartere at forbinde moellerne til et elnet, og saa eventuelt lave brint af overskudsel paa et centralt vaerk. - Altsaa hvis der ikke er nogen der har brug for el.

Jeg ser frem til at opnaa en stoerre forstaaelse.

  • 13
  • 1

Mine biler holder jeg i godt 12 år. Min forrige bil blev skrottet i 2016 af den nye ejer efter en god levetid på 19 år.

Saa holder du dem ogsaa for laenge. Gennemsnitsalderen i Danmark er 8.5 aar ligesom det meste af vesteuropa;

http://www.acea.be/statistics/tag/category...

Ved at holde dem igang saa laenge er du med til at forhale udskiftningen til mere miljoevenlige biler, uanset hvilken teknologi der kommer, incl bedre forbraendingsmotorer.

  • 2
  • 9

Men klart nok. - Man er bare en ligegyldig minoritet.!

Der er vel ingen der har sagt at I som personer er ligegyldige. Pointen er at det er ligegyldigt for udbredelsen af elbiler, at en lille minoritet ofte kører langt, når langt hovedparten kun gør det en håndfuldgange om året.

/Peter - Der glæder sig til, at elbiler får ca. dobbelt rækkevidde og/(eller) halv opladningstid i forhold til i dag.

Kan du blive mere konkret. Hvilken rækkevidde og opladningstid mener du er tilfredsstillende?

  • 6
  • 1

De rækkevidder der postes officielt er for 80-90 km/t.

Enhver der også har kørt langturskørsel i en elbil ved at rækkevidden øges voldsomt ved at køre langsommere, så hvis du virkeligt er bange for at køre flad på en tvivlsom strækning, så sæt farten ned til 60-70 km/t.

Det gælder desværre også den anden vej.
Køre du 130km/h i modvind rækker 40kWh måske kun 120km.

Jeg har desværre oplevet at stå en sen nattetime med under 20km på batteriet, ved en defekt lader ved en rasteplads ved motorvejen.
Hverken DC eller AC ville bilen tage imod.
Til mit (Svine)held var der en lader 12 km længere fremme ved en Mc. Donald der virkede.

Hvordan man end vender eller drejer det, så har en ICE ikke denne udfordring.
Det skal så siges at jeg kun har oplevet en fejl på en ladestander den ene gang i 3år, men det rykker dog heller ikke ved, at det er med en hvis nervøsitet jeg køre forbi en ladestander, hvis jeg f.eks skal nå et fly.

Ikke desto mindre, vil nødig tilbage til en ICE, da elbilen i dagligdagen bare er suveræn, og billig.

  • 10
  • 0

Gennemsnitsalder er noget andet end gennemsnitslevetid!


Genau!

For nu at tage den helt forfra, så også de skribenter, der ved et uheld har forvildet sig ind på vores ingeniørforum, forstår det:

Hvis alle vores biler holdt i præcis 17 år, og bilbestanden hverken havde været faldende eller voksende i de seneste 17 år, ville gennemsnitsalderen for den danske bilpark være 8,5 år.

I dette tilfælde ville gennemsnitsalderen altså være præcis 0,5x gennemsnitslevetiden.

Så vidt jeg ved, er vores bilbestand stigende. I det tilfælde vil gennemsnitsalderen være mindre end 0,5x gennemsnitslevetid. Det vil sige, at en levetid på 19 år meget vel kan være helt totalt gennemsnitlig, når gennemsnitsalderen er 8,5 år.

  • 3
  • 0

Hvis alle vores biler holdt i præcis 17 år, og bilbestanden hverken havde været faldende eller voksende i de seneste 17 år, ville gennemsnitsalderen for den danske bilpark være 8,5 år.

Selvfoelgelig - boejer mig i stoevet ;-)

Men en subjektiv vurdering fra en udenlandsdansker paa besoeg er at vognparken i Danmark indeholder vaesentlig flere rigtigt gamle biler, end her i Belgien. Man kan haabe at regeringen kan komme til fornuft en dag, og goere det mere attraktivt at fjerne de gamle forurenere.

For eksempel kunne tiltag som miljo zoner i stoerre byer vaere en loesning. Det ses allerede rundt omkring (Tyskland, Norge m.fl.)

  • 2
  • 1

Synes mange glemmer en vigtig ting, som er nødvendig for at kunne give elbilen succes.

Hvordan skaber man ladefaciliteter til etageejendomme.


Glemmer? Allerede i 2016 fremsatte Europa-kommissionen et direktivudkast om ladefaciliteter i nye eller nyrenoverede bygninger:
https://ing.dk/artikel/tre-aar-skal-bygnin...

Det viser, at politikerne nogle gange er mere fremsynede end pøbelen.

Altså bortset fra de danske politikere, som slæber lidt mere på fødderne:
https://ing.dk/artikel/ny-eu-aftale-alle-s...

Så kan man indvende, at det kun er tomrør. Men hvis tomrørene er der, og en udlejer for en forholdsvis lille investering i ladestandere kan gøre sit lejemål attraktivt (og måske endda tjene lidt på strømmen), skal markedskræfterne nok klare resten.

  • 4
  • 0

Når man kan sejle mange år i en ubåd eller med et hangarskib på atomkraft - hvorfor
kan man så ikke få en lille atom-dims og placere der, hvor benzintanken er ?

Det må da klare det lille problem med rækkevidde og decentrale opladestandere.

    /(|    
   (  :    
 __\  \  _____  

(____) `|
(____)| |
(____).|
(___)
.|_____
.

  • 0
  • 6

Lige præcis. FLERE GANGE OM ÅRET. Eller anderledes udtryk, et antal gange der kan tælles på én hånd.
Vi taler altså om at bruge 20 min på opladning 5 gange om året, i bytte for elbilens fordele i hverdagen hver eneste dag. Det valg er ikke svært, når man én gang har prøvet en elbil.


Jeg har lige været i gang med en af de årlige 5 gange. Vi kørte på skiferie i Østrig i vores dieselbrænder. Vi gider ikke rigtigt køre 1200 km i eet stræk, så vi tog en hotelovernatning midtvejs.

Hotellet havde ladestik, men ikke noget dieselstik! Så vi var nødt til at tanke diesel på andendagen. Det tog vel 15 minutter med det hele - der skulle jo også handles lidt.

Havde turen foregået i en elbil med 400 km rækkevidde, skulle vi have holdt ind for at lade 1 gang begge dage. I 2025 kan man vel godt tillade sig at forlange, at det kan gøres på 20-30 minutter pr. gang.

Det vil sige, at den samlede transporttid i en elbil ville have været 30-50 minutter længere. Altså forudsat, at vi ikke havde gjort noget som helst for at klare tissepauser, madpauser og snolder samtidigt med opladningen. Hvilket vi jo naturligvis ville, hvorved tidstabet ville være blevet endnu mindre.

Hvis man kun har sådan et behov nogle få gange om året, og man lader sådan en bagatel overskygge de åbenlyse fordele, en elbil giver i hverdagen, har man simpelthen ikke styr på sine prioriteter.

Jeg har helt sikkert købt min sidste ikke-elbil. Om den næste kan risikere at blive en plugin-hybrid, har jeg ikke helt styr på. Det bliver nok noget, vores politikere afgør, for vores afgiftssystem er jo lidt uforudsigeligt.

  • 7
  • 1

En anden hindring er el-prisen

Med et forbrug på 0,2 kWh/km og en el pris på 2 kr/kWh, koster det 0,4 kr/km
En benzinbil med 20 km/L og 10 kr/L koster 0,5 kr/km
Med 15000 km/år bliver det en besparelse på 125 kr måned, så jeg ville ikke vælge en el-bil fordi den er billigere i drift.
Jeg skal dog spørge hvad en el-bil koster i service?
Hvad koster strømme i Norge?

  • 0
  • 0

Som mange i deres indlæg hentyder: at en elbil ikke kan opfylde transportbehovet og giver rækkeviddeangst, så vil jeg sige, er frygten gjort til skamme.
40000 km på 2 år er det blevet til, så på et eller andet plan har bilen vist sin værdi.
Nuvel har jeg da stadigvæk den gamle fossil Golf 2 med anhængertræk, da vi har behov for 2 biler i husstanden lige nu, men den bliver brugt mindre og mindre, ca 8000 km/år.
Jeg var også bange for ikke at have tid til at lade under langfart,
men det er faktisk blevet noget jeg ser lidt frem til.
Mange gange får man en god snak med de andre ladegæster.
Afstressende pause hvor man er lidt tvunget til absolut ikke at lave noget som helst, hvilket kan virke frygtindgydende på et moderne menneske.
Min næste bil skal helt sikkert også være en elbil, og hvis rækkevidden er >250 km så også den eneste.

  • 7
  • 0

pris pr km
En anden hindring er el-prisen

Med et forbrug på 0,2 kWh/km og en el pris på 2 kr/kWh, koster det 0,4 kr/km
En benzinbil med 20 km/L og 10 kr/L koster 0,5 kr/km
Med 15000 km/år bliver det en besparelse på 125 kr måned, så jeg ville ikke vælge en el-bil fordi den er billigere i drift.
Jeg skal dog spørge hvad en el-bil koster i service?
Hvad koster strømme i Norge?

Det er netop sagen i en nøddeskal.
Politikerne har længe snakket varmt for elbiler, samtidig med at el til elbiler beskattes voldsomt. Så har man indført nogle midlertidig fritagelser, i starten for et år ad gangen, men nu til 2019.
Det er vel klart for de fleste, at mange er tilbageholden med at gå ud og inverstere 200.000 - 300.000 i en elbil, når elprisen kan ende med at koste 2.3kr/kWh.

  • 2
  • 0

Jeg har LÆNGE ventet på at være enig med en politiker fra LA. :)
Jeg tror også at der bliver langt flere elbiler meget hurtigere end energistyrelsens bagstræberiske prognoser. OG at de bliver selvkørende i 2022 .
Det kræver mod og evnen til at se den hastige vækst der er i de teknologier som lige om hjørnet vil ændre vores transportsystem fra bil / tog til at transport er noget der bestilles på en app.

  • 1
  • 1

Med et forbrug på 0,2 kWh/km og en el pris på 2 kr/kWh, koster det 0,4 kr/km
En benzinbil med 20 km/L og 10 kr/L koster 0,5 kr/km
Med 15000 km/år bliver det en besparelse på 125 kr måned, så jeg ville ikke vælge en el-bil fordi den er billigere i drift.

Du kan roligt gøre det ud fra et økonomisk synspunkt, for der er flere løsninger til at holde elprisen nede.
1. Lej en ladeboks og få kr. 1,10 retur pr. kWh brugt på opladning.
2. Hvis du har et kørselsbehov ca. > 15k km/år , så er der All inclusive abonnementer som er ualmindelig fordelagtige.

  • 0
  • 0

Du kan roligt gøre det ud fra et økonomisk synspunkt, for der er flere løsninger til at holde elprisen nede.
1. Lej en ladeboks og få kr. 1,10 retur pr. kWh brugt på opladning.
2. Hvis du har et kørselsbehov ca. > 15k km/år , så er der All inclusive abonnementer som er ualmindelig fordelagtige.

Ja men det er kun 2019 med.
Ingen ved endnu hvad der sker derefter.
Jeg håber kraftigt på at det kommende energiforlig, giver en langsigtet løsning.
Det kunne være den samme eller lignede den varmepumper, men så også 10 år frem.

Det er ikke let med en el- bilinvestering i 200.000kr's klassen, når sådan en væsenlig faktor som en fordobling af kWh prisen ligger lige om hjørnet.
Jeg har svært ved at forstå, at politikerne ikke kan se, at usikkerheden omkring beskatning af strøm, er en stopklods for elbilssalget.
Da jeg købte elbil i 2014, var jeg overbevist om at politikerne gerne ville have elbiler, og deraf forsat ville føre en politik der understøtter denne.

Den efterfølgende kortsigtede hovsa politik på området har bragt mig ud af den illusion.

Jeg ville ikke købe elbil idag, med den usikkerhed der er omkring elafgiften, med mindre man har eller kan få sin bolig registreret som elopvarmet, og deraf en kraftig reduktion af elafgiften for forbrug over 4000kWh.

Det er ikke elbilen's skyld at den ikke pt ikke sælger i DK

Hvis prisen på benzin, stod til at bliver fordoblet om 2 år, så tror jeg også salget af nye benzinbiler gik i stå.
Så valgte de fleste nok diesel.

  • 5
  • 0

Steen Christensen

“Jeg er normalt ikke fattesvag. Men jeg kan simpelthen ikke forstaa hvorfor det er smart?

Skal der saa koere en tankbil rundt til hver enkelt vindmoelle og hente brint? Jeg vil da mene at det er smartere at forbinde moellerne til et elnet, og saa eventuelt lave brint af overskudsel paa et centralt vaerk. - Altsaa hvis der ikke er nogen der har brug for el.

Jeg ser frem til at opnaa en stoerre forstaaelse.”

Den konkrete mølle i Holland skal drive en større flåde af skraldebiler.

Det smarte er at ca. 100 af disse møller såfremt de producerede synfuels i deres levetid ville kunne drive almindelige biler ligeså langt som verdens ca. 200.000 Teslaer vil kunne køre overhovedet hvis de hver i snit kommer til at klare 300.000 kilometer. Forskellen ville blot være at de almindelige biler ville køre 100% GHG neutralt hvorimod de 200.000 Teslaer vil være en belastning at producere recirkulere og lade.

Det er bare billigere og mere miljørigtigt at satse på de mindst belastende teknologier.

  • 0
  • 5

Den konkrete mølle i Holland skal drive en større flåde af skraldebiler.


Det forklarer da stadig ikke, hvorfor det skulle være smartere at binde brintproduktionsanlægget til møllen.

Hvad nu hvis skraldebilsflåden får brug for brint svarende til 1,5 møller? Skal de så tanke to forskellige steder, alt efter hvilken mølle der har brint på lager lige nu?

Og hvad nu, hvis man har en periode med vindstille, men masser af sol? Skal man så et andet sted have en stak solceller, der er koblet til et tredje brintproduktionsanlæg, og så skal skraldebilerne køre derhen for at tanke?

En vindmølle og et brintproduktionsanlæg er to separate enheder. Det er svært at få øje på nogen synergieffekt ved at tvangskoble dem, frem for at man eet sted med gode vindforhold opfører en vindmølle og lader den levere til det fælles elnet, og et andet sted med god beliggenhed for tankning opfører et brintproduktionsanlæg, som kan aftage strømmen fra det fælles elnet.

  • 6
  • 0

...at distributions biler med et kendt kørsels behov bliver elektrificeret. Samt pensionist biler til kørsel inden for kommunen er elektriske. Ligeså kan kommunale service køretøjer elektrifificeres...men stop her indtil el køretøjerne matcher IC køretøjerne

  • 1
  • 8

Men en subjektiv vurdering fra en udenlandsdansker paa besoeg er at vognparken i Danmark indeholder vaesentlig flere rigtigt gamle biler, end her i Belgien. Man kan haabe at regeringen kan komme til fornuft en dag, og goere det mere attraktivt at fjerne de gamle forurenere.

For eksempel kunne tiltag som miljo zoner i stoerre byer vaere en loesning. Det ses allerede rundt omkring (Tyskland, Norge m.fl.)

Den danske bilpark må være blevet kraftigt fornyet på det seneste, men det tyder salgstallene jo også på. For blot få år siden var gennemsnitsalderen cirka 9,5 år. Og ja, det skyldes registreringsafgifterne. I jagten for afgiftskronerne har landet henved 50 nummerpladeserier, for at optimere fænomenet, - i et land med en befolkning på størrelse Hamburgs!

Vi kører i biler, som vi er rigtig gode til at vedligeholde. Sådan må det være for dels at holde dem synede og kørende, og dels for at holde en gennemsnitsalder på 8,5 år.
Vi er mange som faktisk er ret gode til det, og ikke uden en vis stolthed. På bedste ingeniørvis er hænderne skruet rigtig på (sådan hænger det vel sammen!), så bilen fremstår velholdt trods alderen, og samtidig sparer man en masse penge.

  • 4
  • 0

Jeg tror ingen politikere kan huske, hvor strygende salget af elbiler var, da afgifterne var ikke ekstisterende.

Sjovt du nævner det, det kan jeg heller ikke, og jeg er endda ikke politiker.

Jeg oplevede at elbilenthusiasterne hurtigt opkøbte en del Tesla (det strygende elbilsalg??), mens visse kommuner købte frøerne (Leaf). Derpå lagde man afgifter på elbiler pr. den 1. januar, og så blev der hamstret inden skæringsdatoen. Mon ikke markedet var mættet til nytåret, selvom elbilpriserne ikke ændrede sig nævneværdigt grundet ændrede grundprissætninger?
Hvor var kunderne?

Ret mig endelig hvis fremstillingen er ret meget fordrejet.

  • 4
  • 7

Fortæl det til alle, der skal til/fra Aalborg(400+ km) eller Holstebro(350+km) eller bare til/fra Aarhus (313 km) fra/til København.

Denne minoritet på langt under 0.1% af danske billister er nok ret ligegyldig skal du se...

Jeg kan se der er en masse + på det indlæg, det undrer mig, er det fordi det forudsætter at batteri prisen halveres, og at fabrikanterne derfor fordobler den installerede batteri kapacitet?

Jeg tror at rækkevidden på elbilerne bortset fra luksus segmentet, i længere tid vil være omkring 150km svarende til 100km ved motorvejskørsel eller vinterbrug, og så må det være lige omvendt dvs kun 0,1% der ikke jævnligt bliver ramt af rækkevidde problematikken.

Hvis man brugte hele prisfaldet på mere batteri ville elbilen jo fortsat være for dyr.

  • 4
  • 8

Jens Olsen.
Kommentaren går på, at jeg tror man fejlvurderer ”folkets” behov, hvis man lever (hele) sit liv i en metropol.
Hvis jeg ikke har et møde andetsteds, kan jeg cykle på arbejde, og når bilen ikke lige bliver brugt til indkøb eller ture på genbrugspladsen, så er det næsten altid ture fra 150-600km. på en dag, - anslået 40 gange årligt.
Mange i min omgangskreds passer nogenlunde samme profil lige bortset fra det med cyklen. ;-)
- Det skyldes nok, at vi lever i en boble, men deraf drager jeg ikke den slutning at næsten alle andre lever lige så.

Jeg vil mene, at når man når op på 400-500km rækkevidde (under alle forhold) og en opladningstid på 10-15min.. så er man ved at være der. - Hurtigere opladning kan kompensere for kortere rækkevidde og omvendt.
Prisen må godt være 30-50% over en tilsvarende fossil-bil, men så heller ikke mere.

  • 3
  • 2

Hvis jeg ikke har et møde andetsteds, kan jeg cykle på arbejde, og når bilen ikke lige bliver brugt til indkøb eller ture på genbrugspladsen, så er det næsten altid ture fra 150-600km. på en dag, - anslået 40 gange årligt.


Spørgsmålet er om du overhovedet har brug for en bil.

Det leder til et andet punkt.

Det er egentligt ikke så interessant hvor mange biler der er på el.
Det er mere interessant hvor mange kilometer der køres på el.
Og endnu mere hvor meget der befordres på el.

Der er jo forskel på at flytte din mini bil der kører 40* 150-600 Km om året, eller om det er en bus der kører en halv million km årligt.

  • 1
  • 1

Jeg vil mene, at når man når op på 400-500km rækkevidde (under alle forhold) og en opladningstid på 10-15min.. så er man ved at være der.

4-500km rækkevidde behøver altså ikke klares som hurtigladning, men 100-200 måske.

Hvis jeg har kørt 4-500 km i et hug (hvilket jeg endda vil anse for uforsvarligt), som er noget nær det længste man kan køre her i landet, så har jeg altså behov for en længere pause, f.eks for indtagelse af føde.

Ladestationer kan helt klart blive en konkurrenceparameter for (not so)fast food restauranter.

  • 5
  • 1

Er el-biler virkeligt så dårlige eller hvad mener du? Når jeg kigger på en el-bil kontra mine nuværende dieselbiler, så er der MEGET mere der kan gå i stykker på mine nuværende biler.

Jeg taler ikke om mekanisk mere eller mindre gode biler.

Jeg har og taler om den totale foragt for enhver form for (privat) bilinteresse, lige borset fra, at bilen står på gaden, og vil jeg vil køre, så starter den straks og altid.
Jeg har kun et absolut kynisk brugs- og funktionsbehov til biler. Jeg vasker min, ikke for det pæne, men kun fordi den derved kan holde lidt længere.

Når vi taler om elbiler, så er det og skal helt, kynisk og udelukkende være for at få udfaset fossile drivmidler og gøre transportmidler mere bæredygtige.

Enhver bilinteresse, bilglæde, bilentusiasme har jo lidet med behovet for fossil udfasning at gøre. Og slet ikke med et kynisk rationelt valg mellem el-biler nu og løsninger på andre områder, hvor grønne løsninger er mere færdige.

Man er ganske enkelt inhabil som beslutningstager pga. en mere eller mindre udtalt billiderlighed.

Er man sliksyg er det ikke sundt at gå i supermarkedet.

Lars :)

  • 4
  • 2

Spørgsmålet er om du overhovedet har brug for en bil.


Ja, vi kan naturligvis stoppe med vores fritidsinteresse, og undlade at besøge familien. ;-)

Christian.
Jeg taler ikke om at køre 4-500km i et hug, - men hvis jeg kører 200km. (med eller uden kort tissepause indlagt), så ender jeg ofte et sted i naturen uden strøm, - eller ved familiebesøg, hvor der ikke er ladestandere i nærheden. Med 4-500km. rækkevidde kan jeg køre hjem igen uden partout at skulle forbi en stander, og stadig have lidt overhead til noget uforudset. Det er praktisk og bekvemt, og det kan man da godt syntes er latterlig, men det er da pokkers at så stor en del af den danske befolkning ikke har set lyset så, - de må jo alle være idioter.
De bedste hilsner!

  • 3
  • 1

Jeg taler ikke om at køre 4-500km i et hug, - men hvis jeg kører 200km. (med eller uden kort tissepause indlagt), så ender jeg ofte et sted i naturen uden strøm, - eller ved familiebesøg, hvor der ikke er ladestandere i nærheden. Med 4-500km. rækkevidde kan jeg køre hjem igen uden partout at skulle forbi en stander, og stadig have lidt overhead til noget uforudset.

Ja, men så er det jo også et lidt andet scenarie end det første du opridsede, nemlig at du ville kunne oplade de 4-500km på 10-15 minutter.

Det er det jeg mener ikke er nødvendigt, fordi så har man som regel kørt så langt, at der alligevel vil være god tid til at oplade.

Men jeg tror også at, realistisk betragtet, så bliver det svært at sælge elbiler til den almindelige uinteresserede bilkøber, hvis han ikke kan føle sig sikker på at have strøm nok på til en tur fra f.eks. Kbh til Århus - men rækkevidder i den kategori kommer nærmere og nærmere, nu mangler vi bare at bilerne også bliver simplere, lettere og billigere, så det også er et reelt alternativ for Hr. og Fru Danmark.

Men der tror jeg som sagt at det er udviklingen ude i den store verden der vil afgøre hvad der sker, ikke hvad politikerne her i andedammen gør eller ikke gør.

  • 2
  • 1

Man er ganske enkelt inhabil som beslutningstager pga. en mere eller mindre udtalt billiderlighed.

Nu skal det ikke blive det rene rygklapperi her, men jeg er nødt til at give dig ret.

Billiderligheden skinner tydeligt igennem, eksempelvis i denne tråd:

https://ing.dk/blog/porsche-goer-svaert-at...

Hvor vi-skal-køre-LeMans-på-gader-og-stræder argumenter overskygger almindelig fornuftig adfærd i trafikken, og man jo partout mener at en bil med mindre end 150hk jo på det nærmeste er totalt uanvendelig.

  • 3
  • 3

Så længe der produceres el udfra fossile kilder ved en forbrænding, eller der anvendes fx vandkraft, som så senere mangler og erstattes af forbrænding, så er der en faktor 2,5-3,? i det simpelt opgjorte energiforbrug.


Det vil jo så forudsætte at du har nogle helt urimelige beregningsmetoder i dit simpelt opgjorte energiforbrug...

  • Ser du på elbilens effektivitet fra opladning til kørte km, så er den markant bedre end en tilsvarende fossilbil.
  • Ser du på en elbils effektivitet fra produktion af el til kørte km, så er den markant bedre end en tilsvarende fossilbil, hvor du ligeledes ser på brændstoffets energibelastning fra det ligger i undergrunden til det brændes af i motoren.

Men naturligvis hvis du sammenligner elbilens effektivitet fra produktion af el på et rent kulfyret kraftværk, uden fjernvarme til kørt km, med en fossilbil hvor brændstoffet på magisk vis opstår i tanken på bilen, så kan du få det resultat du ønsker...

  • 3
  • 1

Her er det så jeg vil påstå, at el-biler er bedre til at opfylde dette krav.

Jeg vil så hævde at for 99,9 procent af den danske bilpark er det ikke noget problem at starte med det samme, uagtet drivmiddel.

Men der er så en masse andre forhold som (på sigt) vil gøre elbilen mere interessant - personligt vil jeg synes at det at man kan nøjes med at tilslutte bilen et stik i egen indkørsel, og så sige farvel til tankstationopholdene vil være enormt fedt.

Og så kan jeg godt leve med at den 1-2 gange om året hvor jeg kører mere end 2-300 km, at jeg skal tilslutte en ladestander ved et indkøbscenter eller lign.

  • 5
  • 0

Men der er så en masse andre forhold som (på sigt) vil gøre elbilen mere interessant - personligt vil jeg synes at det at man kan nøjes med at tilslutte bilen et stik i egen indkørsel, og så sige farvel til tankstationopholdene vil være enormt fedt.

Iøvrigt tror jeg det i fremtiden kan blive langt mere sandsynligt med en ny brændstofkrise end at nogensinde have nogen "strømkrise", især med et gradvist mere og mere decentraliseret strømnet vha. sol og vind.

Elbiler er immune overfor påtvungne bilfri søndage, stærkt svingende brændstofpriser, og har du ressourcerne, kan du selv lave strømmen til din bil.

Der er ingen virksomheder i verden, der kunne tænke sig at lave benzin til deres bilflåder.

Derimod er et solcelleanlæg eller at købe sig ind i en lokal vindmøllepark ikke nogen stor udgift, hvis man vil sikre sig strøm til sine elbiler til den dag, hvor brændstofkrisen sætter ind.

Og til den tid, hvor der kommer en brændstofkrise hvad enten det skyldes krig, strejker eller andet, vil interessen for elbiler stige ganske enormt.

  • 2
  • 0

Jeg kan forstå Christian, at du ikke har familie i Jylland, Sverige, Norge og Tyskland, samt at dit arbejde aldrig fordrer, at du bevæger dig bort fra linjen mellem hjem og arbejde :)

Vi andre der er belastet familie og arbejds afstande, ser lidt anderledes på det end dig.
For os er elbilerne ikke ikke interessante endnu.

Jeg måske mærkelig, men en bil er ikke et statussymbol for mig , eller en caferacer, men et transportredskab.

For misforstå mig ikke, jeg har intet imod at køre med el køretøjer, men de rækker ikke til mit behov. Jeg har en Caddy der kan rumme 5(7) personer, eller to almindelige elcykler, 700 kg fordelt på 1,2x1,2x 1,7 M^2 og som må trække 1300kg campingvogn og har kostet mig 159 kkr.

Hvordan vil man kunne transportere det samme i en Tesla S til 740000, der koster 4,6 gange det en Caddy koster.......jeg spørger bare.

Det øjeblik, at der kommer pris overkommelige fleksible elektriske transport apparater, der kan mere end de flotte stålhabitter, der sælges på deres forrygende acceleration, sker der nok noget, især hvis de starter med at være hybrider.

  • 3
  • 7

Jeg kan forstå Christian, at du ikke har familie i Jylland, Sverige, Norge og Tyskland, samt at dit arbejde aldrig fordrer, at du bevæger dig bort fra linjen mellem hjem og arbejde :)

Ahr det har jeg nu så, men det er kun 1-2 gange om året jeg har behovet, og hvis jeg skal på ferie længere væk, så er flyet og toget opfundet.

Men det er altså en stråmand du har gang i, for jeg har på intet tidspunkt argumenteret for at one-size-fits-all.

Vi andre der er belastet familie og arbejds afstande, ser lidt anderledes på det end dig.
For os er elbilerne ikke ikke interessante endnu.

Og det har jeg heller ikke påstået!

Jeg har udelukkende forholdt mig til, at for hovedparten af almindelige bilister, så vil 2-3-400 effektive km være nok i hverdagen, og overkommeligt hvis man kun sjældent skal køre langt.

Og hvis bare jeg kan være sikker på at finde et opladningssted, så har jeg i hvert fald behov for et afbræk efter max 3 timers kørsel, andet vil jeg mene er uforsvarligt.

For misforstå mig ikke, jeg har intet imod at køre med el køretøjer, men de rækker ikke til mit behov.

Og så er den ikke længere, dit behov er dækket af din semivarevogn, fint nok.

Mit behov er bare anderledes, så jeg kunne såmænd godt klare mig med en elbil der kunne klare 2-300 effektive km - men hængertræk er et kardinalpunkt, hvilket dømmer alle elbiler ude (pånær lige Tesla X som jeg forstår det, men den er ligesom ude af helt andre årsager).

Hvordan vil man kunne transportere det samme i en Tesla S til 740000, der koster 4,6 gange det en Caddy koster.......jeg spørger bare.

Det er der heller ingen der påstår!

Det øjeblik, at der kommer pris overkommelige fleksible elektriske transport apparater, der kan mere end de flotte stålhabitter, der sælges på deres forrygende acceleration, sker der nok noget, især hvis de starter med at være hybrider.

Der er ingen grund til at gå omvejen via hybriderne, elbilerne skal såmænd nok komme.

Og så lige en anden lille kæphest - hvis nu vi lod være med at fokusere så pokkers meget på en one-size-fits-all bil, og i stedet gjorde det attraktivt at man (mod eksempelvis at have en km begrænsning) kunne have den gamle bil stående i indkørslen til de sjældne ture til genbrugsstationen med en voldsomt reduceret ejerafgift, mod at man kunne dokumentere at daglig pendling mv. foregik i en elbil, så ville det også kunne hjælpe på udviklingen.

Endelig, hvis benzin ikke var så urimeligt billig som den er (men på et tidspunkt løser det problem nok sig selv), så ville der også være et incitament.

BTW: 1,2x1,2x 1,7 M^2 - kan din Caddy så også rejse i rummet, nu du er oppe i fjerde potens?

  • 3
  • 0

Med 4-500km. rækkevidde kan jeg køre hjem igen uden partout at skulle forbi en stander, og stadig have lidt overhead til noget uforudset. Det er praktisk og bekvemt, og det kan man da godt syntes er latterlig, men det er da pokkers at så stor en del af den danske befolkning ikke har set lyset så, - de må jo alle være idioter.

De er ikke idioter. De har bare aldrig prøvet at eje og bruge en elbil.
For næsten alle mennesker er det skræmmende at skulle prøve noget nyt. Det gammelkendte ved vi hvordan fungerer med alle fordel og ulemper. Tænk hvis det nye ikke var bedre. Derfor har folk det med næsten udelukkende at fokusere ved ulemper ved nye måder at gøre tingene på.
Hvis du har været projektleder og været involveret i indførelsen af nye løsninger/metoder, så kender du helt sikkert problemet, "nej, det duer ikke, for sådan plejer vi ikke at gøre".

Så er der de af os, der synes at ny teknik er spændende (selvom elbilen er 170 år gammel!), og derfor kaster os ud i at prøve, og så opdager, at hov, den nye løsninger faktisk mere praktisk ende den gamle.

  • 5
  • 3

For næsten alle mennesker er det skræmmende at skulle prøve noget nyt.

Vi må også være så meget realister, at for nærværende så er investeringen ikke ubetydelig, hvilket så afgjort også er med til at folk ikke bare lige indleder at prøve noget nyt - men med den udvikling der sker i batterier mv. så er det kun et spørgsmål om ganske føje år, så er forholdet omvendt, især da en elbil er meget mere simpel i konstruktionen.

Og så rent lavpraktisk, for mange er det at man ikke kan have jydekrog på en showstopper - selv om man ikke nødvendigvis skal køre med campingvogn, men bare gerne vil kunne klare genbrugspladsen i ny og næ.

  • 2
  • 0

Og så rent lavpraktisk, for mange er det at man ikke kan have jydekrog på en showstopper - selv om man ikke nødvendigvis skal køre med campingvogn, men bare gerne vil kunne klare genbrugspladsen i ny og næ.

Og det er så også lidt dumt, at der ikke er flere modeller der kan fås anhængertræk til som standard. Det er jo ikke fordi det er sværere at sætte anhængertræk på en elbil end en fossilbil.
Man har da lov at håbe at det kommer med de nye modeller.

  • 5
  • 0

Jeg tror at rækkevidden på elbilerne bortset fra luksus segmentet, i længere tid vil være omkring 150km svarende til 100km ved motorvejskørsel eller vinterbrug, og så må det være lige omvendt dvs kun 0,1% der ikke jævnligt bliver ramt af rækkevidde problematikken.

Så kan jeg forhåbentlig glæde dig med meddelelsen om, at VW har lovet at lancere sin I.D. i 2020 med 400-500 km rækkevidde, på størrelse med en Golf, men med interiør som en Passat, til en pris på omtrent det samme som en Golf. Og det er vel at mærke før afgifter.

Det lyder ikke helt skidt :-)

  • 3
  • 0

[quote id=838225]
"Jeg tror at rækkevidden på elbilerne bortset fra luksus segmentet, i længere tid vil være omkring 150km"

"Sludder!"
https://finans.dk/erhverv/ECE10071151/top-...
.

Vil lige påpege at (nye) Leaf går væsentligt længere end (gamle)i opgørelsen, med nu 30% større batteri.
De fleste nye elbiler vil have +320km (200Miles) reel rækkevidde.

Volvo har meldt ud at alle deres vil have minimum 350km reel rækkevidde. osv....

  • 1
  • 0

Ved en tilfeldighet fikk vi i Norge veldig gode vilkår for elbiler i Norge for å støtte elbilen Think (oppfunnet og produsert i Norge). Det har hatt den heldige virkning at Norge fikk det første og foreløpig eneste massemarked for elbiler i verden, hvilket i sin tur gjør at gjennombruddet for elbiler i verden vil komme fem til ti år tidligere enn det ellers ville gjort! Verdens bilindustri lærer hva som virker og ikke virker, hvordan vanlige mennesker forholder seg til elbiler. Norge er et realistisk testlaboratorium for alle sider ved elbiler.

Per nå er ca 25% av nye biler er elbiler (BE) og ca 50% av alle nye biler er ladbare (BEV og ladbare hybrider). Pris for strøm er ca 70 øre (danske) per kWh (strøm, nett og avgifter). Elbiler er fri for moms og engangsavgift.

Pris/økonomi viser seg å være svært viktig for elbiler. De fleste tenker at neste bil vil være en elbil og håper på at også SUV'er, stasjonsvogner blir tilgjengelige og biler med hengerfeste. Alt dette kommer de neste tre år, vil jeg anta (sammen med reell rekkevidde større en ca 400 km). De fleste mener at en elbil er mer komfortabel og de som har elbil sier de aldri vil gå tilbake til fossilbil.

I Norge vil vi beholde de fordelaktige vilkårene for elbiler til 2021. Innen den tid vil jeg tro at prisen på elbiler vil være nær en tilsvarende fossilbil. Og da får Danmark også sine elbiler!

  • 8
  • 1

Ministeren burde sætte sig nogle lidt mere klare mål end blot hurtigere end vi forventer.

Lad os få en tabel fra ministeren med den procentvise andel af nyvognssalget der skal være plug-in og den procentvise andel der skal være rent elektrisk, nedsæt gerne den sædvanlige arbejdsgruppe som kan fortælle hvilke ensitamenter der skal til, og skaf det politiske flertal til kvartalsvis eller årlig justering som sikrer at vi følger planen, eller en tilsvarende reduktion i NOx udledningen.

Tilsvarende reduktion kan være andre teknologier der hurtigere eller billigere nedsætter fossil forbruget og NOx udledningen, hvis det f.eks viser sig at være billigere at yde tilskud til l lokale elektriske distributions lastbiler så kan det være det der skal støttes først.

Sæt nogle mål, lav en plan så vi ikke står i 2025 og føler os ramt af virkeligheden.

  • 2
  • 2

"Den artikkel du linker til siger at der er en klar sammenhæng mellem pris og batteri størrelse."

Nu var det ikke mit link. Jeg kom med en opdatering, da udviklingen går ret hurtigt

Dit oprindelige postulat var at:
"Jeg tror at rækkevidden på elbilerne bortset fra luksus segmentet, i længere tid vil være omkring 150km svarende til 100km ved motorvejskørsel eller vinterbrug"

Hvilket er helt ude af trit med virkeligheden, som det omtalte link allerede viser.
De tal der er opgivet der er reelle rækkevidder for biler 2017

"De fossil biler du kan købe i samme bilbudget som din +320km elbil er dyrere end gennemsnits bilen på vejene her i landet."

Og det vil ifølge dig vedblive sådan.
I hvor mange år, mener du?

  • 3
  • 0

Tilsvarende reduktion kan være andre teknologier der hurtigere eller billigere nedsætter fossil forbruget og NOx udledningen


Der blev indført afgifter på elbiler i Danmark fordi man var bange for at miste op til 650milioner/år i ICEV afgifter.

En meget lille post for at slippe for tusindvis af stinkende dieselbrændere, i lokal miljøet blandt cyklister og fodgængere.

Det er virkeligheden.

Ikke nogen grund til at regne yderligere på det, vi er allerede ramt.

  • 6
  • 0

Dit oprindelige postulat var at:
"Jeg tror at rækkevidden på elbilerne bortset fra luksus segmentet, i længere tid vil være omkring 150km svarende til 100km ved motorvejskørsel eller vinterbrug"

Hvilket er helt ude af trit med virkeligheden, som det omtalte link allerede viser.
De tal der er opgivet der er reelle rækkevidder for biler 2017


Det omtalte link viser en top 10 liste over længste rækkevidder som nåede at komme på markedet i USA i 2017, det er ikke helt det samme som en liste over biler som uden støtte i nær fremtid vil udkonkurrere fossilbilen.

Vi behøver ikke afgøre det her, få dine venner derovre til at bestlle en pizza og se hvad han leverer den i, og gentag forsøget om 5 år, og om 10 år.

Ja det er muligt den bliver leveret med drone, men du forstår sikkert hvad jeg mener.

  • 2
  • 2

Det omtalte link viser en top 10 liste over længste rækkevidder som nåede at komme på markedet i USA i 2017, det er ikke helt det samme som en liste over biler som uden støtte i nær fremtid vil udkonkurrere fossilbilen.

Dit oprindelige postulat var at:
"Jeg tror at rækkevidden på elbilerne bortset fra luksus segmentet, i længere tid vil være omkring 150km svarende til 100km ved motorvejskørsel eller vinterbrug"

Hvilket er helt ude af trit med virkeligheden.

  • 2
  • 2

For bare 6! år siden var der ingen bilproducenter, eller olieselskaber, der troede at der ville komme en elbil, med bare i nærheden af, Tesla S præstationer ,eller rækkevidde, før 2035, og da slet ikke i serieproduktion:

"By 2035, the agency sees few, if any, electric vehicles on U.S. roads that can travel for 200 miles without recharging."

Tesla S kom 3 måneder senere, og overgik det med stor margen.

I dag har alle bilproducenter fattet alvoren, og truslen fra især Kina.
De vil (nok) konkurrere på elbiler om 2 år, og så rykker det for alvor med prisfald/længere rækkevidde
.

I dag er Shell sammen med bl.a. Cirkle K og de tyske bilproducenter i samarbejde med IONITY om at etablere 400 lynladestationer, med hver adskillige standere på op til 350kw langs større europæiske veje, de skal alle være klar i løbet af de næste 2 år.

Eon og Clever vil have også have over 10.000 ladere i løbet af 2020
.

Ifølge Shell selv, skal 20 pct. af overskuddet fra deres salg af brændstof i detailleddet, allerede i 2025 komme fra salg af el.🤔
(Og flok vil jo nok stadig lade derhjemme til dagligt, ikk?)

  • 5
  • 2

...fortsat er lav ? ifht for 3-4 år siden da benzin vist var i nærheden af 13,- kr ? Har olieselskaberne virkelig indset at deres indkomst er truet af f.eks elbiler?
Lidt ironi og sarkasme :-)

Lidt alvor: for få år siden steg olieprisen ved den mindste udsigt til "ustabile" forhold i f.eks Mellemøsten. Det ser vi ikke mere ! Hvorfor ikke ?

Iflg. min helt egen "konspirationsteori" har de store olieproducerende lande bestemt ikke lysten til at skubbe til udviklingen med flere elbiler ved at hæve olieprisen....Det er vel ikke så svært :-)

Eller hvad :-)

Rigtig god weekend

Aksel

  • 2
  • 1

Hvad hjælper det, at ministeren tror, at elbiler kommer hurtigere???
Energistyrelsens prognose virker mere sandsynlig, bl.a. fordi sund fornuft siger det samme!
Frank skriver: "Alternativt biler med extendermotor" - ???
Det er vist det, som vi andre kalder hybridbiler, - mere præcist plugin-hybridbiler, fordi de naturligvis skal kunne oplades, så de kan køre de nævnte 100 km (gerne mere) på ren el.
Jeg krydser fingre for det kommende energiforlig, som bør indeholde flere gulerødder til gavn for elbiler.
Det blev også nævnt på energikonferencen 8/2 på Christiansborg, og jeg vil sikre, at det også nævnes ved næste konference i marts.

  • 1
  • 2

Benny: Ja, og ironi kan ofte sige mere end facts.
Der en anden minister, der tror, at vindmøller kan levere strøm - også når det ikke blæser!
Nej, naturligvis ikke, når du spørger ham, men når han handler!

  • 1
  • 6

Hvordan skaber man ladefaciliteter til etageejendomme

Problemet kan også delvist løses ved at lette opladningen af elbilen hos arbejdsgiveren (hvor bilen typisk står i de timer hvor solpaneler producerer el), det giver en ekstra mulighed for en dedikeret P-plads med ladestik.

Således har man i Tyskland besluttet at opladning af egen elbil hos arbejdsgiveren skal være et skattefrit gode (fra og med 2017 til 2020).

https://www.stuttgart.ihk24.de/Fuer-Untern...

PS. Jeg har en helt klar fornemmelse af at en journalist er nødt til at gå den nuværende transportminister på klingen, når han lader sin personlige overbevisning trumfe sagkundskaben , og jeg synes det er udmærket gjort, sådan som det er sket her.

  • 2
  • 0

Den tilladte totalvægt på kattegori C1, dvs dem du må køre med et almindeligt B kørekort bør hæves med 450kg, ellers vil producenternes ide med power ramme under gulvet fjerne adgangen til arbejdskraft til den store mængde varebiler med 3.500kg totalvægt.

Når arbejdsgiveren skal vælge om den næste varevogn/mini lastbil, skal være diesel eller alternativt el, så bør der være samme plads og tilladte lasteevne, og samme adgang til arbejdskraft på fossilbilen og på alternativ energi.

  • 1
  • 1