Transportminister lover: Slut med større trafikpropper på motorvejene
Lars Barfoed garanterer, at milliardinvesteringerne i jernbane vil opsuge trafikvæksten, så trafikken på vejene ikke vokser længere. Alligevel er ministeren en varm fortaler for flere og bredere motorveje. Læs hans forklaring i dette interview.
»Den vigtigste politiske aftale for dansk jernbane siden beslutningen om den faste forbindelse over Storebælt.«
Transportminister Lars Barfoed (K) er sig bevidst om det historiske vingesus i luften over det jernbaneforlig, som alle Folketingets partier minus Enhedslisten netop er blevet enige om, og som endelig giver grønt lys for jernbanemoderniseringer til over 12 mia. kr.
Aftalen indebærer som det vigtigste en ny jernbane mellem Ringsted og København samt en fremskyndelse af den planlagte udbygning af Nordvestbanen med dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød.
Regeringen bryster sig jo af at have en grøn transportvision for Danmark. Hvad bliver det miljømæssige fremskridt ved dette forlig?
»Disse investeringer skal være det fundament, der sikrer, at den fremtidige trafikstigning kommer til at finde sted på jernbanen og ikke på motorvejene med de naturlige miljøfordele, som det indebærer. Den ambition kan vi kun indfri, hvis der kommer flere tog, færre forsinkelser og reducerede rejsetider.«
Hvor mange pendlere vil skifte fra bil til tog i tiden efter 2018, når de netop vedtagne forbedringer er blevet gennemført?
»Der er utrolig mange faktorer, som skal spille sammen for at få dette til at lykkes. Så jeg ønsker ikke at udstikke et præcist antal. Men på den nye jernbanestrækning København-Køge-Ringsted viser trafikmodellerne, at det er muligt at tiltrække et større antal nye passagerer. Det, jeg vil love, er, at de kommende års omfattende modernisering af jernbanen i hele Danmark samlet set vil betyde, at trafikstigningen gennem de kendte flaskehalse ved de store befolkningscentre kommer til at foregå på bane og ikke på vej.«
Betyder det, at regeringen vil holde op med at udvide motorvejene, f.eks. Køge Bugt Motorvejen, hvor de mange bilister jo fra 2018 kan bruge den nye København-Ringsted jernbane til at komme hurtigt ind til København?
»På ingen måde. Trængselsproblemerne på en række motorveje, blandt andet Køge Bugt Motorvejen, er så alvorlige, at vi bliver nødt til at udvide dem alene for at få trafikken til at glide acceptabelt. Men det kolliderer jo i øvrigt ikke med vores ambition om, at trafikstigningen i fremtiden skal ske på jernbanen og ikke på motorvejene.«
Men de fleste trafikeksperter er jo enige om, at når man udbygger motorvejene, kommer der også flere biler og bruger den ekstra plads. Det lyder ikke umiddelbart sandsynligt, at trafikudviklingen på motorvejene vil stagnere?
»Sådan kunne det måske godt komme til at gå, hvis det ikke lige var fordi, at regeringen planlægger en omlægning af bilafgifterne, som indebærer en form for kørselsafgift, som kan give et økonomisk incitament til at benytte toget frem for bilen.«
