Transportminister: Jeg giver ingen løfter om IC4

Pendlerne på Sjælland skal ikke sætte næsen op efter at få en siddeplads i et IC3-tog foreløbig.

Det står klart efter et samråd i Folketingets trafikudvalg torsdag. Her blev transportminister Hans Christian Schmidt (V) af Socialdemokraterne og Enhedslisten afkrævet en plan for, hvornår IC4 afløser IC3-togene, der derefter skal transportere de sjællandske pendlere.

Strækningen fra København til Ringsted er DSB værst ramt af ståpladser, fordi IC4-togene er forsinket, så IC3-togene bliver ved med at køre intercityafgangene. Derfor mangler der tog til pendlerne.

Hans Christian Schmidt fortalte på samrådet, at syv IC3-togsæt ny kommer til at køre på Sydbanen mellem Ringsted og Nykøbing Falster allerede i løbet af april.

»Men der er jo mere end syv IC3-togsæt. Ministeren har tidligere lovet, at de frigjorte IC3-tog kommer med over på regionalbanerne,« fremhævede den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke.

Transportminister: »Ingen ved helt, hvornår IC4 kommer«

Hans Christian Schmidt afviste at give yderligere løfter. For det kræver flere IC4-tog på skinnerne, hvis de sjællandske pendlere skal sætte sig til rette i IC3.

»Jeg udtaler mig aldrig om IC4, hvornår de kører, om de kører, eller om de erstatter det, som de skal,« sagde han.

»Det glæder mig, at der nu kommer syv togsæt. Der vil komme flere. Men I vil aldrig få mig til at sætte måned eller år på,« tilføjede ministeren.

»Jeg har ved at læse nogle annaler gjort mig den erfaring, at det skal man lade være med, for man vil hurtigt komme til at skulle ændre nogle udtalelser. Ingen ved helt, hvornår IC4 kommer,« konstaterede han.

Magnus Heunicke og Enhedslisten Per Clausen udtrykte sympati for, at ministeren ikke tør love datoer for IC4-projektet. Imidlertid har DSB hele tiden fastholdt, at projektet kører efter den stærkt reviderede plan, der vil sende IC3-tog i store tal ud til de sjællandske pendlere i år. Planen var igennem den seneste store revision i maj 2009, da DSB pressede den italienske IC4-leverandør Ansaldobreda til at betale 2,25 milliarder kroner i erstatning for forsinkelser og mangler på togene.

De planer tror ministeren dog ikke mere på, end at han på samrådet endnu en gang konstaterede, at DSB håber at kunne beholde dobbeltdækkervognene. De 112 lejede vogne kører med sjællandske pendlere, men de 67 af dem skal leveres tilbage fra udgangen af maj og et år frem.

Ifølge DSB vil IC3 kunne være en erstatning for dobbeltdækkerne. Hans Christian Schmidt konstaterede på samrådet derimod, at hvis DSB kan beholde dobbeltdækkerne, vil være en »god, solid måde« at sikre sjællænderne siddepladser i toget. Han fremhævede, at passagererne holder lige så meget af dobbeltdækkerne som af IC3-togsæt.

Transportministeren gentog også, at det vil kræve nye lokomotiver til at erstatte den nuværende ME-serie, som ofte har nedbrud.

»Det give ringen mening, hvis vi har nogle vogne, men vi ikke kan trække dem,« sagde han.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dobbeltdækker vognene er klart bedre end MF (IC3). Vognene har et indgangsparti, hvor alle kan komme med ved egen hjælp. Barnevogne rullestole, små børn... Det har MF ikke. Vognene er dejligt rolige, under kørsel, men også ved stationsophold er der en markant forskel. MF toget har motorer og andet der larmer og ryster hele vognen, det har vognene ikke. Eneste ulempe med vognene er stolene, giv et armlæn i begge sider, så er den hjemme.

Det er blot min mening.

  • 0
  • 0

Jeg undrer mig hver gang DSB eller ministren siger, at pendlerne er glade for dobbeltdækkervognene, for det er bestemt ikke den fornemmelse jeg har af mine "medpendleres" opfattelse af vogne. Bevares, de er på nogle områder bedre end de ændre blå/røde vogne - med bedre end IC3? Nej, det er der vist ingen der tror på. Der er en grund til at folk bevist går efter de afgange, hvor der kører IC3, mens de andre er halvtomme.

Nogle få at problemerne ved dobbeltdækkervogne: 1) Elendige sæder. De kan f.eks. på ingen måde justeres, så de passer til alle - lav som høj. Uden polstring. 2) Ingen nakkestøtte i "siderne". Dvs. man kan ikke læne hovedet tilbage og slappe af. Jeg plejer at have voldsomt ondt i nakken, når jeg vågner, fordi mit hoved er endt op mod vinduet som er langt væk fra sædes centrum. 3) Dårlig benplads 4) Dårlig bordplads. Ved 4-sæders grupper, kan man ikke bruge en laptop, fordi kanten af bordet er skrå (for at give plads til at komme ind). Ved 2-sæders grupper kan en laptop ikke stå med skærmen i den rigtige vinkel, da den så rammer sædet foran. 5) Støj: Kupeerne (eller mangel på samme) er alt for store. Folk råber bare højere, når det er mere plads, og man skal overdøve personen i den anden ende af vognen. 6) Solindfald: Gardiner skærmer ikke effektivt. 7) Luftkøling. Vær opmærksom på hvor du sætter dig i toget om sommeren, hvis du ikke vil sidde ekstremt koldt ved udblæsningen. 8) Rystelser. Nok mere lokomotivets end vognens skyld. Men man skal ikke sætte sig i vognen tættes på lokomotivet, hvis dette skubber. Ryster vildt 9) Belysning. Der er alt for meget lys i (især) de nye dobbeltdækker vogne. Der kan man ikke finde en plads, hvor man kan sidde uden at have en lampe, som ikke kan slukkes 20 cm over næsen

Jeg kunne blive ved. Er dog nok når det kommer til stykket mest genere af sæderne, som jeg bare ikke kan sidde på, uden at få ondt i ryggen. Forstår ikke, at man kan lave dem så elendigt. Vi skriver 2011.

  • 0
  • 0

Kører daglig mellem Odense og København med lyntoget IC3 og er godt tilfreds. Har en gang prøvet det nye IC4 og det var ikke en god oplevelse. Håber aldrig de kommer til at kører regelmessigt på Odense/København ruten.

  • 0
  • 0

Det fremgår af artiklen, at der her i april overføres 7 IC3-togsæt til sjællandstrafikken fra landsdelstrafikken. Og man får det indtryk, at det er det, der indtil videre er frigjort ved at indsætte IC4 i landsdelstrafikken. Men der indsættes ikke flere IC4 i landsdelstrafikken, hvor antallet af ugentlige afgange med IC4 her i april er 105, næsten det samme som i november. Det svarer til at 4-5 togsæt er i drift med passagerer på samme tid. Så de 7 IC3 frigøres fra landsdelstrafikken ved at klemme passagererne yderligere sammen, selvom der også her er ståpladser i myldretiden.

  • 0
  • 0

Når man har fulgt IC4-sagaen, er det svært ikke at have fuld forståelse for ministerens holdning om ikke at ville love noget som helst. Men, i betragtning af, at han står som chefindkøber er det godt nok en opgivende holdning. Hvis jeg sagde noget tilsvarende til min chef (hans chef = Lykke/vælgerne), ville jeg ryge på tæppet med det samme og i kraftige vendinger få besked om at stramme op. Hvorfor får Ansaldobreda så lang snor? Og hvorfor får Trafikministeren?

  • 0
  • 0

Hvorfor får Ansaldobreda så lang snor? Og hvorfor får Trafikministeren?

Ansaldobredas snor blev målt af i maj 2009, da DSB og Ansaldobreda indgik forlig om at Ansaldo skulle levere tog i en ufærdig stand og DSB derefter skulle færdiggøre dem til sammenkoblet drift. Herefter har Ansaldo åbenbart leveret, i hvert fald står der hobevis af togsæt i Århus. Omkring halvdelen af den samlede IC4-ordre er leveret. Opgraderingen til dobbeltkoblet drift blev typegodkendt i november 2010, men alligevel kommer togene ikke i drift. Hvad der er problemet - og i hvilken takt man planlægger at idriftsætte IC4 og frigøre IC3 undgår DSB konsekvent at informere om.

  • 0
  • 0

Jeg tror at der er problemer med dørene i IC4, der har været IC-tog mod København om eftermiidagen, som er blevet meget forsinkede pga. problemer med at dørerne melder fejl, når de lukkes også må/kan toget ikke køre.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten