Transportminister indbyder pensionskasser til at bygge havnetunnel i København

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) tager nu hul på arbejdet med en havnetunnel, som kan lede bilisterne uden om centrum og direkte fra Nordhavn over Refshaleøen til Amager.

»Hvis nogen vil bygge en københavnertunnel og siger, at de vil betale mod at opkræve pengene for at køre igennem, så må de meget gerne det,« siger Hans Christian Schmidt.

Har sendt breve

Ministeren har sendt et brev til blandt andet pensionskasser og bedt dem om at komme med bud på veje og jernbaner, som de kan bygge, så staten bliver fri for at kaste investeringsmilliarder efter dem.

»Jeg venter på spændt på, at de ringer mig op og kommer ind til et møde,« siger ministeren.

Han har først og fremmest havnetunnelen i København i tankerne. Han understreger, at det i første omgang handler om at få finansieret en forundersøgelse af tunnelen, som er en del af regeringsgrundlaget.

Læs også: Venstre-regering vil lave ‘serviceeftersyn’ af Togfonden og undersøge havnetunnel

Det arbejde kan ikke starte, uden at Københavns Kommune er med, og de selskaber, som udbygger arealerne omkring Refshaleøen og Nordhavn er ifølge ministeren også oplagte parter.

Læs også: Grundejerne skal betale havnetunnelen i København

Hans Christian Schmidt under en af sine mange taler på sidste uges folkemøde. Illustration: Magnus Bredsdorff

Hans Christian Schmidt understreger, at selv om regeringen i disse år træder kraftigt på bremsen for nye investeringer, så er der grønt lys til at bygge alt, der kan betales af brugerne. Dermed sigter han til, at bilisterne skal betale for at slippe uden om Rådhuspladsen og Kongens Nytorv og i stedet køre turen under vandet.

Minister: Jeg tror, at den går

Transportministeren smækker ikke kassen helt i, for staten skal efter hans mening naturligvis deltage i arbejdet med at forberede tunnelen, men han er endnu ikke klar til at konkretisere på hvilket niveau.

Han understreger, at havnetunnelen i København er et af de projekter, hvor der er tvivl om, hvorvidt det kan lade sig gøre at bygge den med brugerbetaling alene.

»Med københavnertunnelen er spørgsmålet: Går den, eller går den ikke. Jeg tror, at den går,« siger Hans Christian Schmidt.

Læs også: Forsker: Havnetunnel i København er en dyr og dårlig ide

Han nævner endnu ikke noget om, hvornår en tunnel gennem Københavns Havn kan være klar til bilisterne, men fremhæver, at det handler om at udnytte tiden, hvor regeringen ikke har penge til at investere, til at planlægge de mest hastende projekter.

Kom også gerne med et magnettog

Ud over havnetunnelen i København nævner han udbygning af motorvej E45 i Jylland og motorvejene i Nordsjælland. Men invitationen til investorerne om at bygge brugerbetalt transport gælder ikke kun veje.

»Jeg håber virkelig, at nogen kommer med et forslag til at bygge nogle projekter med magnettog,« siger ministeren.

Læs også: Transportingeniører: Broer og tunneler skal være gratis

Han lægger dog vægt på, at der er tale om investeringer, som staten - modsat Femern-tunnelen - ikke garanterer for. Det bliver de private investorer, som skal løbe risikoen mod at få indtægter fra bilister, togselskaber eller passagerer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ud over havnetunnelen i København nævner han udbygning af motorvej E45 i Jylland og motorvejene i Nordsjælland.

Vil det sige, at vi skal til at betale for at køre på E45? Eller kun de ekstra spor?

Og hvornår får vi det valg, så vi kan få en rigtig regering?

  • 14
  • 6

Vil det sige, at vi skal til at betale for at køre på E45? Eller kun de ekstra spor?

hæ hæ, ja, og halv pris i midtersporet og gratis udenfor myldretiden i indersporet :-)

Nej, det vil være en model som Sønderborgmotorvejen også er bygget efter. Staten får en afbetalingsordning med en privat entreprenør som bygger strækningen og vedligeholder den for eksempel de første 25 år.

Der er ingen brugerbetaling på vejen, altså ud over de horrible afgifter man generelt betaler for biler i Danmark.

Sønderborgmotorvejen er den motorvej som blev bygget hurtigst i Danmarks historien (2,5 år), åbnede 1 år før tid og under budgettet.

  • 6
  • 3

Bent:

Nogle af os er demokrater altid

Inklusive mig - det er derfor, jeg har det så svært med at den person / det parti, flest valgte fra blev hhv statsminister / eneste regeringsparti, mens valgets største vinder nægtede at tage ansvar.

Måske er vores "demokrati" ikke helt så demokratisk, som vi tror? Vores hybrid mellem et mangepartisystem og et reelt topartisystem har alvorlige mangler. Det der ville tilfredsstille den brede befolkning er naturligvis en bred regering - forstået hen over midten, men (måske pga personlige kontroverser) er banen blevet kridtet op med en ekstremt uoverskridelig midterlinje.

mvh Flemming

  • 11
  • 4

Ministeren har sendt et brev til blandt andet pensionskasser og bedt dem om at komme med bud på veje og jernbaner, som de kan bygge, så staten bliver fri for at kaste investeringsmilliarder efter dem.

»Jeg venter på spændt på, at de ringer mig op og kommer ind til et møde,« siger ministeren.

Ønskes: En regering der tør lede landet og tage ansvar.

Venstre har flere gange inden valget været ud og sige, at de nok skulle udbygge E45 mellem Vejle og Aarhus samt færdiggøre udvidelsen af E20 over Vestfyn. Ingen af delene kan de overskue. Næ, så er det godt man bare kan skrive breve og så eller sætte sig ned foran telefonen og vente på åbenbaringen indtræder.

  • 11
  • 4

"der er tvivl om, hvorvidt det kan lade sig gøre at bygge den med brugerbetaling alene" Hvis øvrige flaskehalse forbedres, kan M3 og Havnetunnelen blive del af en ægte MotorRing rundt om byen ligesom i London og Paris. Dermed forbedres trafikken og indtægten øges til gavn for projektøkonomien.

I øjeblikket er der dårlig forbindelse mellem M3vest og Helsingørmotorvej (ved Ikea/DONG); sydøstgående er der kun en lokalvej med 2 lyskryds. Modsat er der Vintappersvinget på 250 grader i eet spor. Begge er brugbare, men altid proppet i myldretiden og langt fra en smidig løsning.

Vintappersvinget kan afløses af en 110 grader fly-over (bro over M3 og Helsingørmotorvej). Det er dyrt, især når Vintappersvinget lige er bygget. En flyover er bygget mellem Helsingørmotorvej og Nordhavnsvej, og kan ses som starten på Havnetunnelen.

Sydøstgående ville det nok kræve en tunnel under DONG (endnu dyrere), eller ihvertfald en opgradering af nævnte lokalvej.

Tilsammen kan det øge Havnetunnelens tilgængelighed og trække trafik væk fra Borups Alle og Jyllingevej (m.fl.) gennem byen. Måske kan det betale sig?

  • 6
  • 1

Venstre har flere gange inden valget været ud og sige, at de nok skulle udbygge E45 mellem Vejle og Aarhus samt færdiggøre udvidelsen af E20 over Vestfyn. Ingen af delene kan de overskue.

@ Jacob Lindberg

Korrekt. Der er så lige det problem, at Togfonden er stærkt underfinansieret. Skal Danmark ikke bryde EUs regler for budgetunderskud og loft over offentlige anlægsfinansieringer, skal der derfor et Offentligt Privat Partnerskab (OPP) til, eller andre kreative løsninger.

Brud på EUs regler kan medføre fx. bøder og lavere kreditværdighed for Danmark som helhed.

Men det er altså ikke noget en lille mindretalsregering lige kan trække op af hatten, og slet ikke tvinge andre partier til at stemme for.

Udvidelsen af motorvejen på Vestfyn stammer tilbage fra trafikforlig fra før valget i 2015 hvor også Socialdemokratiet har deltaget. De har jo heller ikke kunne finde pengene. Andre partier på venstrefløjen har ikke rørt en finger, eller er direkte imod udvidelsen.

Her er hvad Odenses borgmester synes om sagen: http://www.altinget.dk/artikel/odense-Udvi...

Alle vil gerne udvide motorvejene, ingen vil finde pengene. Måske undtagen Venstre, som trods alt arbejder på en løsning som er prøvet før i Danmark med stor succes: Sønderborgmotorvejen.

  • 2
  • 3

Vintappersvinget kan afløses af en 110 grader fly-over (bro over M3 og Helsingørmotorvej). Det er dyrt, især når Vintappersvinget lige er bygget.

@ Thomas Gade

Det ville have været den rigtige løsning. Men den er hundedyr.

Med Morten Kabell (ehl.) ved roret i København, er der vist heller ikke kommunal opbakning til flere veje der fører biler ind mod København. Du nævner selv Nordhavnsvejen, her ville Københavns Kommune nøjes med et lysreguleret T-krydt på Helsingørmotorvejen. Det fik Vejdirektoratet heldigvis afvist som en acceptabel løsning der ville føre til kaos.

Kilde: https://ing.dk/artikel/ny-besparelse-sende...

Selv med en fly-over ved Helsingørmotorvejen er den helt nye Nordhavnsvej (endnu ikke åbnet) groft underdementioneret som fødelinie for en Havnetunnel.

  • 2
  • 2

»Jeg venter på spændt på, at de ringer mig op og kommer ind til et møde,« siger ministeren.

                    Ønskes: En regering der tør lede landet og tage ansvar.  

@ Jacob Lindberg

Undskyld, men hvad har du tænkt dig? At ministeren ringer til PFA og siger: "Hej! Kunne I tænke jer at bruge 20-30 milliarder på udvidelser af motorveje? I har 3 minutter betænkningstid, eller ringer jeg til Danica"

Når en Venstre-minister forsøger at gøre noget ordentligt, er det åbenbart nøl. Men hvis han gør noget forhastet, skal du nok være der med kritik, ikke?

Hvorfor altid denne Facebook-Ekstra-Bladet tilgang til debatten i Ingeniøren?

  • 2
  • 4

Dengang Corydong ville sælge en del af DONG, da blev der ikke sendt breve til pensionskasserne, uagtet de gerne ville være med til at klare den mellemfinansiering, som Corydong kaldte for en økonomisk krise.

Når det gælder om vejbyggeri, så er tonen en anden, så kan staten godt bruge pensionskasserne. Er det her begyndelsen til en stigende privatisering af infrastrukturen, sådan som det kendes fra Italien.

Erfaringerne fra Sønderborg-motorvejen viser, at når private overlades at bygge veje, da bliver det langt dyrere, end hvis staten selv stod for byggeriet. Men det kan ikke forklare en Venstre-minister, der er sat i verden for at fylde vennernes og sponsorerenes lommer op med offentlige midler.

  • 4
  • 3

ikke kommunal opbakning til flere veje der fører biler ind mod København.

Vintapper ligger i Gentofte kommune, så her har Københavns kommune og Kabell begrænset indflydelse. Derimod har Region Hovedstaden interesse i overkommunal trafik https://www.regionh.dk/trafik/Sider/defaul...

Her er et par gamle grovskitser til flyover og ægte ringvej : https://www.google.com/maps/d/viewer?msa=0... https://www.google.com/maps/d/viewer?msa=0...

Du nævner selv Nordhavnsvejen, her ville Københavns Kommune nøjes med et lysreguleret T-krydt på Helsingørmotorvejen. Det fik Vejdirektoratet heldigvis afvist som en acceptabel løsning der ville føre til kaos.

Jep, jeg var blandt dem der krævede Ryparken-flyover og 2x3 spor i første stykke : https://ing.dk/artikel/ny-besparelse-sende...

Selv med en fly-over ved Helsingørmotorvejen er den helt nye Nordhavnsvej (endnu ikke åbnet) groft underdementioneret som fødelinie for en Havnetunnel.

-og groft overdimensioneret for Nordhavn indtil Havnetunnelen (måske) åbner! Det er jo sagen i en nøddeskal - en tunnel kan ikke bare udvides i bredden efter behov, men er nærmest nødt til at blive bygget rigtigt fra starten. Hvis Havnetunnelen ikke vedtages, er 2x2 spor for meget for Ryparken-flyover og Nordhavnsvej. Hvis Havnetunnelen vedtages, er 2x2 spor for lidt. Måske havde den bedste løsning være at bygge Nordhavnstunnel med 1 spor i hver retning nu, men forberedt for 2x3 spor senere?

  • 0
  • 1

Etablering af en tunnel mellem Rørvig og Hundested. Det vil skabe en ny korridor mellem Nordsjælland / Københavns- og Aarhusområdet via færgeforbindelsen fra Odden og kun koste en brøkdel af prisen af en Kattegat-forbindelse mellem Aarhus og Sjælland.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten