Transportminister: Heldige passagerer nyder ekstraordinært lave priser

Passagererne i Jylland og Fyn kan se frem til de største pristigninger. Illustration: Arriva

Passagererne på fire procent af alle rejser med bus eller tog på Sjælland kan se frem til prisstigninger på over fem procent.

Det svarer til ti millioner rejser og omfatter blandt andet nuværende rejser på mere end ni zoner inden for de gældende takstområder Movia H og Movia V. Sådan ser virkeligheden ud for brugerne af den kollektive trafik i Sjælland fra 15. januar 2017.

For efter nytår træder en historisk stor ændring af priser, zoner og takstområder i kraft. Ændringen er samlet set provenuneutral for tog- og trafikselskaberne, men for fire procent af passagererne byder den altså på store ændringer.

'Jeg kan godt forstå utilfredsheden hos de kunder, der kommer til at opleve prisstigninger. Men man må også se dette i lyset af, at nogen hidtil har haft ekstraordinært billige priser i forhold til andre kunder,' siger transportminister Hans Chr. Schmidt (V) i et svar til Alternativet.

Læs også: Sydsjælland er taberen i stor prisreform af den kollektive trafik

Svaret kommer, efter at partiet bad ministeren forholde sig til kritik fra en passager, der betegner prisændringerne som forrykte.

’Folketingets transportpolitikere fremstår efter dette påfund som en flok ågerkarle, og der er ingen tvivl om, at det vil føre til langt mere flugt fra kollektiv transport til privatbiler, end noget andet man har gjort,’ lyder det i kritikken fra passageren Henrik Adamsen.

Kraftig kritik af priskaos

De nye priser på Sjælland er en konsekvens af, at trafikselskaberne Movia, DSB og Metroselskabet omsider er blevet enige om at rydde op i moradset af uigennemskuelige og ulogiske priser og faldgruber i det sjællandske takstsystem. Selskaberne blev kraftigt tilskyndet til dette af transportministeren, efter at Statsrevisorerne i 2015 udtalte sig meget kritisk om takstjunglen af mærkelige priser.

'Der er tale om en af de største reformer af priserne i den kollektive trafik siden 1970'erne,' lyder det i en orientering fra Movia.

Hele 96 procent af alle rejser på Sjælland bliver stort set ikke berørt af prisreformen, men fire procent vil opleve at skulle betale langt mere eller langt mindre for deres rejse. Se omfanget af ændringerne herunder:

Samlet set bliver de rejsende fra Sydsjælland altså både de store vindere og tabere i det nye pris- og takstsystem. 0,5 millioner af alle rejser her kommer til at opleve prisfald på mere end 25 procent. Omvendt kommer 0,6 millioner af alle rejser i Sydsjælland til at blive mere end 25 procent dyrere.

Eksempelvis skal en person, der rejser med periodekort fra Haslev til Københavns Hovedbanegård, betale 40 kroner mindre om måneden. Omvendt skal en person, der rejser med periodekort fra Faxe Ladeplads til Københavns Hovedbanegård, hoste op med 160 kroner mere om måneden.

Gælder det en rejse fra Rødvig til Faxe med periodekort, skal en person betale 200 kroner mindre om måneden svarende til et fald på 19 procent. Men rejser samme person i stedet for til København, ligeledes med periodekort, sker der en prisstigning på 665 kroner om måneden svarende til 48 procent.

Læs også: Takstjungle for tog og busser vokser

I Nordsjælland er Gribskov Kommune den helt store taber i prisreformen. Prisernes himmelflugt rammer hårdt, fordi kommunens beboere er de fjerde mest flittige pendlere på Sjælland.

Rejser de fra Gilleleje til København, skal de betale 16 procent mere med periodekort om måneden og 49 procent mere med en billet via rejsekortet. Den største prisstigning sker, hvis de rejser fra Gilleleje og til Ørestaden. I så fald skal de betale 30 procent mere med periodekort og 49 procent mere med rejsekort.

Næsten alle partier bakker op

Det er Movia, DSB og Metroselskabet, som på Sjælland har bestemt de nye takster. Alternativet selv har bakket op om prisændringerne. Det er sket sammen med transportordførerne fra Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre.

At nogle passagerer i bestemte områder bliver hårdt ramt af forsøget på at lave ét samlet, lettere forståeligt takstområde i Sjælland, hænger sammen med, at allezoners-princippet ud over otte zoner falder bort.

Fremover volder takst- og zonesystemet forhåbentlig færre panderynker og spekulationer, når brugerne af den kollektive trafik skal forsøge at gennemskue dets opbygning. Illustration: Arriva

Hertil kommer, at der bliver oprettet flere zoner særligt i Movia S-området. Væksten i zonerne her i det tidligere Storstrøms Amt skyldes, at i den nuværende Movia S-zone har taksterne pr. zone traditionelt været højere end på resten af Sjælland. Til gengæld har takstzonerne arealmæssigt været større.

»Det vil være uundgåeligt, at nogle vil få højere priser, mens andre vil få lavere priser,« siger transportministeren og uddyber:

»Med de nuværende takstsystemer betaler man forskelligt for at rejse samme antal zoner. Nogle passagerer har derfor oplevet at få ekstraordinært billige billetter i forhold til andre, fordi de tilfældigvis bor på den rigtige side af grænsen til hovedstadsområdet. Med harmoniseringen bliver det mere rimeligt, så der er større sammenhæng mellem rejselængde og pris,« betoner transportministeren.

Markante ændringer vest for Storebælt

Tog- og buspassagererne på Sjælland er ingenlunde ene om at mærke prisfald og stigninger næste år. Jyderne og fynboerne kan faktisk se frem til de mest markante ændringer.

En forskel her er dog, at de nye priser på Fyn og Jylland ikke er endeligt bestemt af DSB, Arriva, Midttrafik, Sydtrafik, Fynbus og Nordjyllands Trafikselskab. Tog- og trafikselskaberne forventer også først at udrulle prisændringerne i slutningen af 2017.

Men modeldata fra et møde med transportordførerne, som Ingeniøren og Radio24syv har fået indsigt i, viser, at der i nogle tilfælde kan blive tale om prisstigninger på helt op til 94 procent.

Eksempelvis viser modeldata fra tog- og trafikselskaberne i Fyn og Jylland, at en togtur fra Ribe til Esbjerg i dag koster 35 kroner. Næste år kan samme rejse komme op på 61 kroner.

En togtur fra Skærbæk til Tønder koster i dag 30 kroner. Næste år kan samme rejse komme op på 50 kroner.

En togtur fra Lunderskov til Fredericia koster i dag 32 kroner. Næste år kan samme rejse komme op på 61 kroner.

Ing.dk har kontaktet flere transportordførere, som er blevet præsenteret for udsigten til disse prisstigninger for at høre, hvor høje prisstigninger, de mener, er acceptable. Da taksterne ikke ligger fast, vil hovedparten ikke kommentere på dem. Herudover har en af de kontaktede transportordførere, Venstres Kristian Pihl Lorentzen, desværre ikke reageret på vores henvendelse.

Når det skriger til himlen

Dansk Folkeparti har tidligere markeret sig som fortaler for, at priserne på kollektiv trafik forbliver lave særligt for pensionister. Når det er sagt, så ser partiets trafikordfører, Kim Christiansen, intet større problem, når der jo samlet set er tale om både stigninger og fald.

»Men det er klart, hvis der er noget som skriger til himlen, vil vi gå ind at kigge på det,« siger Kim Christiansen.

Ing.dk har bedt ham om at konkretisere, hvilken procentstigning, der ifølge hans vurdering skriger til himlen. Og om en prisstigning på 35 til 61 kroner fra Ribe til Esbjerg ifølge ham skriger til himlen. Men DF’s trafikordfører nægter at forholde til konkrete rejsestrækninger eller konkrete procentstigninger.

Transportministeren melder selv pas, når taksterne fortsat kan blive udsat for tilpasninger i Jylland og Fyn. Han henviser i stedet til styregruppen af trafik- og togselskaber i Fyn og Jylland.

Læs også: Store prisstigninger forude: Jyske togpendlere bliver tabere i historisk takst-reform

I styregruppen er Fynbus’ direktør, Carsten Hyldborg Jensen, talsmand. Han siger, at det desværre har været umuligt at undgå væsentlige prisændringer for togpassagererne. For eksempel i Midtjylland mellem Herning og Aarhus, hvor Midttrafik og Arriva kører. Der kører passagererne inden for takstområder til Midttrafiks forholdsvis lave priser, og på tværs af takstområder kører man til Arrivas forholdsvis højere priser.

»Nu skal der fremover være én enkelt pristabel. Så det er klart, at nogen kommer til at rejse billigere og nogen dyrere. På den måde taksterne bliver fastsat på, betyder forenklingen, at nogle af dem, som er vant til at rejse i takstområderne inden for to stationer, kommer til at betale en højere pris,« siger Carsten Hyldborg Jensen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kunne spørge sig selv, hvilken virkelighed som politikerne lever i på Borgen? At man som politiker overhovedet kan få den tanke, at det betyder da ikke ret meget, at transportudgifterne stiger voldsomt for nogle borgere - tyder på en manglende ansvarsfølelse eller direkte ligegyldighed. Men selvfølgelig er det svært at huske sine rødder, når månedslønnen på Borgen er over 50K/mdr Det er en ommer, og ellers må man håbe på en smule konsekvens ved næste valg.... PS. Ribe havde for nogle år siden en test med gratis offentlig transport - det var tæt på, at det samlede regnskab var positivt. Tænk hvor mange motorveje, rejsekort etc man kunne skrotte :-) Blot mine 5 cent

  • 6
  • 2

Er det rimeligt, at der er sammenhæng mellem rejselængde og pris? Det er åbenbart det afgørende princip for denne takstreform. Man kunne også have andre principper, f.eks. sammenhæng mellem, hvad det koster at producere trafikken og pris. Altså billige rejser der, hvor der er mange passagerer, dyrere rejser, der hvor der er få, Sådan fungerer stort set resten af samfundet. Det er vist noget med udbud og efterspørgsel. Hvis prisen kun skal afhænge af rejselængden, er det støtte til tyndt befolkede områder. Måske er det rimeligt nok, men så sig dog det. Og forbyd orange billetter, lavprisbusser, fly og andre transportmidler, som ikke hylder dette princip.

  • 6
  • 1

Man kunne spørge sig selv, hvilken virkelighed som politikerne lever i på Borgen?

Eller hvilken virkelighed som brugerne/vælgerne lever i...

Er der virkelig nogen der tror at man på en simpel måde kan sammenkører flere meget forskellige takstsystemer, uden at det bliver dyre for nogen og billigere for andre? Hvis altså målet er at det samtidig skal være indtægtsneutralt i forhold til de nuværende systemer...

  • 4
  • 0

hvilket jeg kalder en prisstigning på 25%.

Tabellen med prisændringer må være lavet af en med ringe regnetekniske kvalifikationer.

Alle prisfald er angivet med negative procenter.

  • 1
  • 0

det burde være langt billigere qua samkørslen. Jeg pendler fra Sakskøbing til KBH. - det koster cirka 40kr per vej i diesel. Enkeltbillet koster 200+ kr.

Nu virker rejseplanen.dk naturligvis ikke da jeg vil hente aktuelle priser. Men sidste gang jeg prøvede nåede jeg en pris, hvor jeg kunne have knap 3 biler af min nuværende pendlerbil til et pendlerkorts pris. Og så er bilen hurtigere, mere fleksibel, mindre sygdomsfremkaldende, mere rolig, og uden ekstrem overvågning og dummebøder.

Nu har jeg prøvet rejseplanen i 20 minutter... med samme svar.. Jeg bliver mere og mere tilfreds med ikke at bruge DSB....

"Den ønskede forbindelse til serveren kunne ikke etableres/var ustabil Denne fejl skyldes måske server- eller netværksproblemer Prøv venligst igen om et par minutter "

Jeg må konkludere at rejsekort er til folk, som ikke transporterer noget gods selv, har alt for mange penge, alt for megen tid, synes det er fint at blive kontrolleret i hoved og røv, mener at dummebøder for helt almindelige menneskelige fejl er ok, og i øvrigt godt kan lide at blive smittet med f.eks. influenza.

Jeg ville da ønske det var langt billigere end bilen.. Men at det forholder sig modsat for en virkeligt ringe ydelse sammenlignet - det er da helt godnat.

  • 2
  • 2

Den ene hånd på kogepladen - og den anden i køleskabet - så har vi det alle sammen godt.

Og køb en lottoseddel til at betale pendlerkortet med...

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten