Transportminister: Glem alt om flere elektriske tog de næste 12 år

Transportminister: Glem alt om flere elektriske tog de næste 12 år

Transportministeren konkluderer nu, at signalerne skal installeres, før jernbanen skal elektrificeres. Det skubber beslutningen om elektriske tog 12 år ud i fremtiden.

DSB køber ikke elektriske tog de første 12 år, hvis det står til transportministeren. De 292 km af jernbanen, som ikke allerede er elektrificeret, og som ville få de elektrificerede spor til at hænge sammen, vil først blive det efter 2021.

Det er konklusionen på den screeninganalyse, som transportministeren har bestilt hos Niras-konsulenterne.

»Rapporten viser, at det overordnet set er økonomisk mest hensigtsmæssigt at foretage en elektrificering efter gennemførelsen af Banedanmarks signalprogram,« udtaler transportminister Lars Barfoed(K).

Og selv hvis DSB, når maj er omme, vurderer, at de dieseldrevne IC4-tog ikke lever op til kontrakten - og derfor ikke vil modtage togene, er det ikke et godt argument for en tidligere elektrificering, fremgår det af rapporten:

"En eventuelt manglende leverance af IC4-togene betyder ikke i sig selv, at der bør gennemføres en yderligere elektrificering, idet betjeningen af fjerntrafikken vil kunne gennemføres med det nuværende IC3- og IR4-materiel, forudsat at der gennemføres en allerede planlagt modernisering af IC3-togene, og at f.eks. den sjællandske regionaltrafik kan betjenes med lejet materiel."

Screening-analysen "Fortsat elektrificering af banenettet" fastslår, at det bliver 15 procent billigere at elektrificere, hvis det sker efter Banedanmark har gennemført sit signalprogram.

Forklaringen er, at en vigtig del af elektrificeringen består af immunisering af sikringsanlæg, eftersom signalanlæggene dermed beskyttes mod påvirkningerne fra kørestrømmen. Og ifølge screeninganalysen vil totaludgifterne til elektrificering falde med knap 15 procent, hvis elektrificeringen først bliver gennemført efter, at sikringsanlæggene er blevet immuniseret i forbindelse med signalprogrammet.

Afvisningen af at fuldende hele den elektrificering af i alt 762 kilometer jernbane, som loven om elektrificering i 1979 satte i gang, omfatter dog ikke alle de 292 km spor, som mangler at blive elektrificeret:

»På visse delstrækninger kan det dog være relevant at se nærmere på mulighederne for at fremrykke elektrificering, bl.a. strækningen Lunderskov-Esbjerg,« siger Lars Barfoed om sporene, som er delvist immuniseret.

Om to år har transportministeren planer om at fremlægge en strategisk analyse af elektrificeringen af jernbanen.

Kommentarer (26)

Handler det om at man ikke ønsker at elektrificere ALLE jernbanestrækninger er bare NOGLE?

Jeg kan godt forstå hvis der ikke bliver elektrificeres på alle strækninger i morgen. Så hvis nyheden handler om at man vil elektrificere f.eks. på alle strækninger der køres på fra Kbh. (Esbjerg, Aalborg), så er det vel ikke helt så negativt og ikke helt dækket af overskriften...

  • 0
  • 0

  1. Man kan sagtens sætte master og ledninger op uden at sætte strøm på dem. På den måde kan man køre elektriske tog en uges tid efter man har taget de nye signaler i brug.

På den måde undgår man at skulle forstyrre togdriften med to store anlægsprojekter, men kan nøjes med et.

  1. Så længe man ikke elektrificerer, får DSB ikke nogen reel konkurrence.

Men det er sandsynligvis den del af argumentationen for ikke at gøre det der ikke tales højt om.

Poul-Henning

  • 0
  • 0