Transportminister gentager: Transport- og klimapolitik er to forskellige ting
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister gentager: Transport- og klimapolitik er to forskellige ting

Foto: Folketinget

Selvom transportområdet er det sorte får i klimasammenhæng – fordi CO2-udledningen fra transporten stiger i stedet for at falde – så mener transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) ikke, at regeringens transportpolitik umiddelbart behøver at forholde sig til klimaspørgsmål.

Det fremgik af fredagens åbne samråd i Folketingets Europaudvalg, hvor Alternativets klimaordfører, Rasmus Nordquist ville vide, hvordan ministeren ville sikre Danmarks overholdelse af det foreslåede CO2-reduktionsmål på 39 procent fra de ikke-kvotebelagte sektorer i 2030.

Læs også: Klimaminister: Glad for at kunne skåne landbrug mod CO2-krav

Ministeren forklarede, at når regeringen sætter nye vejprojekter i gang, så gør man det for at afskaffe trængsel og ikke for at nå et klimamål:

»Når vi gør det, er det en transportting og ikke en klimating. Vi skal ikke føre klimapolitik ved at lave køer på motorvejen – og køer må gerne bekæmpes, uden at vi fører klimapolitik,« sagde han og gentog dermed et budskab, han tidligere har fremført om forholdet mellem transport- og klimapolitik.

Læs også: Transportminister om luftfartsstrategi: Klimaudfordringer er ikke mit bord

Ministeren forsikrede om, at Danmark nok skal nå sit klimamål, men at det ikke er rationelt, hvis alle de tre ikke-kvotebelagte sektorer (populært benævnt biler, bønder og boliger) hver for sig skal reducere med 39 procent:

»Vi skal reducere CO2-udledningen der, hvor det er billigst, og hvis det er i transportsektoren, er det selvfølgelig fint,« sagde han og henviste til et udspil til en ny energi- og klimaftale, som regeringen vil fremlægge efter jul.

Læs også: Landbrug og transport er store klima-syndere, men det kan ikke betale sig at omstille

Spørgeren Rasmus Nordqvist (Alt.) ville derpå vide, om regeringen slet ikke kigger på klimakonsekvenser, når man diskuterer transportinitiativer. Samt hvorfor det ikke umiddelbart fremgår af regeringens initiativer, hvor meget ekstra CO2-udledning, de vil give anledning til.

Mangel på samtænkning bekymrer

Rasmus Nordquist henviste til, at han havde været nødt til at spørge specifikt til klimakonsekvenserne, og at han havde fået at vide, at en sænket broafgift medfører en øget CO2-udledning på 57.000 ton om året.

»Jeg finder det dybt bekymrende, at regeringen tilsyneladende ikke samtænker transport og klima-effekten,« siger han.

Læs også: Nedsat broafgift øger CO2-udledning med op til 57.000 ton

Hertil sagde ministeren, at man da samtænker, fordi forventninger til trafikudviklingen er en del af det grundlag, som energi- forsynings og klimaministeren skal udforme sit klima og -energiudspil på:

»De marginalt øgede CO2-udledninger fra vores nyeste initiativer skal vi nok tage højde for i den samlede plan,« sagde Ole Birk Olesen.

Læs også: Klimarådet: Sådan kan Danmark reducere drivhusgasserne

EU's ministerråd er i øvrigt netop nået til enighed om fordelingen af CO2-reduktionerne blandt medlemslandende.

Danmark skal – som ventet – reducere sit CO2-udslip med 39 procent i 2030.

Citat: "Ministeren forklarede, at når regeringen sætter nye vejprojekter i gang, så gør man det for at afskaffe trængsel og ikke for at nå et klimamål"

Det lyder barskt, og jeg synes ikke helt han har ret, men en pointe har begge parter altså i denne sag.

Vi forventer jo alle at selvkørende biler er fremtiden, og biler med fossile brændstoffer har en stor fortid bag sig.

EU sponsorerer jo rask væk motorvejsprojekter. I 1980´erne kunne man se alle nye motorveje i Italien og Spanien var sponsoreret af EU. I 1990´erne og op til nu er det motorvejsprojekter i Østeuropa som løber med milliarderne, men selv projekter som Femernforbindelsen får jo milliarder i tilskud.

  • 4
  • 1

" behøver at forholde sig til klimaspørgsmål" ? ? ?

Nå ?

Så man skal som minister altså bare sidde i sin egen silo og KUN bekymre sig om den kolonne i regnearket, der
vedrører sit eget ministerium ?

Ak, ak og atter ak . . .

\Petter

De,der mener klimaspørgsmål er vigtigere end demokrati og valg af folketingsmedlemmer, er et klart udtryk for svigt i undervisningsystemet, hvis der er mange.Er der det?

  • 3
  • 23