Transportminister fastholder forhandlinger om fremtidens togdrift med IC4 som joker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister fastholder forhandlinger om fremtidens togdrift med IC4 som joker

Når Folketingets partier i efteråret skal forhandle om DSB’s kontrakt med staten fra 2015, bliver det uden vished om, hvorvidt IC4-togene skal indgå i fremtidens togdrift. Det bekræftede transportminister Magnus Heunicke (S) torsdag over for Folketingets transportudvalg.

DSB har bedt et hold schweiziske eksperter om at foretage en undersøgelse af de skandaleramte IC4-tog for én gang for alle at få afklaret, om de nogensinde kan komme i drift. Og Magnus Heunicke udelukkede over for Folketingets transportudvalg i september, at man i hans ministertid ville indlede »delaftaler om servicemål for den kollektive trafik uden at have svar på det helt fundamentale spørgsmål om IC4«.

Han fortalte dog ved samme lejlighed, at IC4-undersøgelsen først ventes færdig i januar, men at han vil indkalde til politiske forhandlinger om DSB’s nye kontrakt allerede i efteråret.

Læs også: Transportminister vil alligevel forhandle om DSB uden IC4-afklaring

Kontrasten i de to udmeldinger skulle transportministeren i dag forklare i et samråd med transportudvalget. Og selv om timingen ikke er god, fastholder han planen om at indlede forhandlingerne uden at have svar på IC4-spørgsmålet.

»Man kunne bestemt godt ønske sig en bedre timing mellem IC4-undersøgelsen og forhandlingerne om DSB-kontrakten, men det har desværre ikke kunnet lade sig gøre,« sagde Magnus Heunicke ved samrådet, som var indkaldt af transportordførerne Kristian Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Villum Christensen (LA) og Mike Legarth (Kons.).

»Det er selvsagt vigtigt, at eksperterne kommer til bunds i sagen, så vi kan få et klart svar på, hvad IC4 kan og ikke kan. Derfor har vi desværre dette problem med timingen mellem IC4-undersøgelse og forhandlinger om DSB’s kontrakt,« tilføjede Magnus Heunicke.

Læs også: Schweiziske ingeniører skal afsige endelig dom over IC4

Han opstillede i den forbindelse tre muligheder. Den første er at afskrive IC4 med det samme. Den anden er at afvente ekspertundersøgelsen, som nu ventes at lande ultimo 2014.

»Men man kan også vælge en tredje løsning: nemlig at håndtere IC4 med den viden, vi har på nuværende tidspunkt. Og jeg vil vælge den sidste mulighed. For spørgsmålet om DSB’s kontrakt er andet og mere end IC4. Der er mange andre elementer, der skal på plads, blandt andet økonomien. Og det er jo en ministers privilegium at indkalde til forhandlinger, når ministeren vurderer, at det nødvendige grundlag er til stede,« sagde Magnus Heunicke.

Det er i hans udlægning den grundige løsning.

»Grundighed er vigtigere end hastværk. Det dur ikke at lukke øjnene og krydse fingrene. Derfor holder jeg altså fast i min drejebog for, hvad der skal være på plads, og hvordan de uløste problemer skal håndteres, før det politiske forhandlingsforløb kan sættes i gang,« sagde Magnus Heunicke.

Tilbage til forhandlingsbordet

I stedet for at vente på resultatet af IC4-undersøgelsen vil Transportministeriet og DSB sammen blive enige om svaret på IC4-spørgsmålet, oplyste Transportministeriets pressechef, Mette Gerlach, i september til Ingeniøren.

Magnus Heunicke var derfor i indkaldelsen til dagens samråd blevet bedt om at svare på, om de schweiziske eksperters undersøgelse er overflødig, hvilket han afviste.

Hvis eksperterne konkluderer noget andet, end hvad man forinden har baseret de politiske forhandlinger på, må partierne tilbage til bordet.

»(IC4-undersøgelsen) skal jo netop bruges til at be- eller afkræfte, om den foreløbige viden, vi må basere forhandlingerne på, holder stik. Hvis det ikke er tilfældet, så må forligskredsen bag en kommende DSB-kontrakt naturligvis mødes igen. Sådan må det jo være,« sagde Magnus Heunicke ved samrådet.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ventes der ikke på et elastik svar ? IC4 må da have lært de fleste, at svar kommer som en pakke elastikker.

Med først 8500 km og så 4300 km mellem "IC4 hændelser" kan det nok ikke overraske mange at tallet er for nedadgående. Hvorfor så ikke starte den politiske dialog om "efter IC4 tiden" - når der er bred opbakning til at finde løsninger. En plan B, C, D, E burde være i interesse for alle - og en fordomsfri dialog om "efter IC4 tiden" kan indeholde både deldel emner og helt nye scenarie muligheder ( D, E ).

At få udarbejdet et opdateret "Togfond materiale" uden IC4 og tog der kan køre 300km/t - vil i denne sammenhæng kunne give os alle ( inkl. politikerne ) viden og detaljer - så vores demokrati kan træffe beslutninger på et oplyst grundlag. At vente og vente er vel ikke "rettidig omhu" ?

http://www.rytlig.dk/?Synspunkter___Klip_o...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten