Transportminister: Færdselslov forhindrer super-elcykler i at brage rundt med 45 km/t i myldretiden
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister: Færdselslov forhindrer super-elcykler i at brage rundt med 45 km/t i myldretiden

Illustration: Riese & Müller

Det er kun lovligt at suse af sted med 45 km/t på en super-elcykel - såkaldte speed pedelec - hvis forholdene er til det, mener transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Han går efter Ingeniørens artikel om speed pedelecs på de danske cykelstier nu ind i debatten om Færdselsstyrelsens kommende forsøgsordning, der tillader speed pedelecs på cykelstien:

Læs også: Super-elcykel skal køre 45 km/t på danske cykelstier

»Både den almindelige cykel og speed pedelecen er underlagt færdselslovens almindelige agtsomhedskrav og i øvrigt § 41, hvorefter man skal tilpasse hastigheden til forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed,« skriver Ole Birk Olesen i en mail til Ingeniøren.

»Det er derfor ikke tilladt hverken på cykel eller speed pedelecs at brage rundt på cykelstien i myldretiden med f.eks. 45 km i timen,« slutter han sin mail.

Læs også: Flere biler på vejene: Minister undsiger mål på 120 trafikdræbte

Cyklistforbund: Det er en gummiparagraf

Når ministeren henviser til færdselslovens §41, er der tale om en selvfølgelighed, og det retfærdiggør ikke, at de hurtige speed pedelecs skal op på cykelstien, mener Cyklistforbundet.

»Det er en underlig gummiparagraf. Selvfølgelig skal man køre efter forholdene, men vi ser jo allerede i dag, at der er mange, der ikke er trygge ved, hvor hurtigt der bliver kørt på cykelstierne. Det bliver kun værre med den her ændring,« mener Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Han undrer sig desuden over, hvor hurtigt sagen bliver behandlet. Den bliver fremlagt her i vinterferien, men har svarfrist allerede i starten af marts og implementering til april.

»Der er så meget ulogisk i det her forslag, at det halve kunne være nok. Hvorfor er det, at man skal have kørekort til stor knallert for at køre 45 km/t med benzin, men ikke på speed pedelecs?« spørger Klaus Bondam.

Ingeniøren har kontaktet Kim Christiansen (DF), der er formand i Færdselssikkerhedskommissionen, men han har ikke ønsket at kommentere sagen.

Hvorfor kræver det lige pludslig ikke en knallert hjelm at kører 45? - det gør da lige ondt, knallert eller cykel

  • 33
  • 9

Speed-pedelecs bør sidestilles med 45-knallerter og derfor køre samme sted - og evt. udstyres med nummerplade og forudsætte kørekort og hjelm.
Det ser ud som om, den siddende (bogstaveligt talt på bagsædet i en bil) minister og hele regeringen i øvrigt betragter cykelstierne som trafikkens skrammelplads.
Det kalder på flere Seriøse Cyklister!

DKPol

  • 26
  • 9