Transportminister: Enklere takstsystem medfører dyrere billetter

»Det er besværligt.« Transportminister Ole Birk Olesen om brugen af den kollektive trafik til alle formål efter den nye reform Illustration: Regeringen.dk

Forhadt og kaotisk.

Sådan lyder nogle af de kritiske beskrivelser af det nye sjællandske takstsystem for rejser med kollektiv trafik.

Kritikken stammer fra 1.100-1.200 sjællandske pendlere, som langer hårdt ud efter takstreformen.

Pendlerne anklager politikerne for have sovet i timen, da de folkevalgte accepterede Movia, DSB og Metroselskabets plan for at rydde op i moradset af uigennemskuelige, ulogiske priser og faldgruber i det sjællandske takstsystem.

For planen har ifølge de berørte pendlere medført ændringer, som i mange tilfælde er af det værre.

'Vi ønsker os politikere, som sætter sig ordentligt ind i tingene og ikke bare nikker til en orientering,' skriver Lisa Sonesson, talskvinde for Facebook-gruppen Takst Sjælland, i et bilag, der er blevet forelagt transportudvalget og transportminister, Ole Birk Olesen (LA).

Pendlerne er blandt andet knotne over, at prisen på fire procent af alle rejser med bus eller tog på Sjælland siden den 15. januar er steget med fem procent. Antallet svarer til ti millioner rejser.

Oven i oplever både pendlere og togkonduktører, at det system, som nu skal være mere gennemskueligt, i stedet er blevet så kompliceret og ulogisk, at mange søger hjælp for at hitte rede i, hvilken pris der er den rette for en rejse.

Læs også: Selvhjælp til pendlere: Start din rejse fra en anden zone og spar penge

Transportminister Ole Birk Olesen giver kritikerne ret – men med forbehold.

»Man kan uden tvivl godt lave et endnu mere overskueligt og enkelt takstsystem, men så vil der blive flere passagerer, der får prisstigninger.«

Sådan lyder det fra transportministeren på et samråd, som han var blevet indkaldt til af transportordførerne på grund af den megen kritik.

En svær ændring

Ændringen er samlet set provenuneutral for tog- og trafikselskaberne, men for fire procent af passagererne byder den altså på store ændringer.

Tog- og trafikelskaberne blev kraftigt tilskyndet til en reform af den forrige transportminister, efter at statsrevisorerne i 2015 udtalte sig meget kritisk om takstjunglen.

Til trafikselskabernes forsvar skal det derfor også bemærkes, at de ingenlunde har været på en nem opgave. I det forrige takstsystem var der en del ulogiske priser, fordi de tre selskaber opererede med forskellige zoner og takster, der flettede ind over hinanden.

Læs også: Selvhjælp til pendlere: Start din rejse fra en anden zone og spar penge

»Hvis man tager fire ret forskellige takstsystemer – Movia Hovedstaden, Movia Vest og Movia Syd samt DSB’s system for de længere rejser – og har til opgave at gøre dem ensartede, så vil det enten give konsekvenser for passagerene, sådan at nogle kommer til at betale mere og andre kommer til at betale mindre, eller også skal man have en stor sæk penge med, så man kan betale sig ud af problemerne. Derfor må enhver løsning også have karakter af et kompromis. Vi kan ikke nå helt i mål i alle tre dimensioner,« sagde transportministeren på samrådet.

Den store taber i reformen

Gribskov Kommune er den helt store taber i prisreformen. Prisernes himmelflugt rammer hårdt, fordi kommunens beboere er de fjerdemest flittige pendlere på Sjælland og tidligere har været begunstiget af ekstra gode takstzoner.

Rejser de fra Gilleleje til København, skal de i dag betale 16 procent mere om måneden, hvis de rejser med periodekort, og 49 procent mere for en billet via rejsekortet. Den største prisstigning sker, hvis de rejser fra Gilleleje til Ørestaden. I så fald skal de betale 30 procent mere med periodekort og 49 procent mere med rejsekort.

Oven i har metro-, bus- og trafikselskaberne fjernet muligheden for mængderabat på rejser.

Forholdt kritikken fra pendlergruppen Takst Sjælland fremhæver Ole Birk Olesen, at et af flere tiltag for at tilgodese de pendlere, der bliver hårdest ramt af reformen, har været at sænke pendlerprisrækken fra 9-11 zoner lidt. Dette modsvares dog af højere prisspring for den 12. til 15. zone for at sikre sammenhæng til DSB’s takstrække for rejser over Storebælt.

Læs også: Enkle trafikpriser gør sjællænderne rundtossede

»Mange passagerer i hovedstadsområdet havde før Takst Sjælland fordel af alle zoners-princippet. Det betød, at de kunne rejse gratis til deres fritidsaktiviteter, hvis de var inden for hovedstadsområdet. Den fordel kan ikke opretholdes, når taksterne harmoniseres. Ellers ville man kunne rejse de 28 zoner fra Helsingør til Nakskov for 9 zoners pris. I øvrigt nød pendlere med korte periodekort i hovedstadsområdet eller pendlere, der rejste på tværs af takstgrænserne, ikke fordel af dette princip,« siger transportminister Ole Birk Olesen til kritikken fra de sjællandske pendlere.

Med takstreformen er rammerne ifølge ministeren ens for alle. Men han viger uden om at kalde systemet for gennemskueligt sådan som Movia, Metroselskabet og DSB ellers har markedsført ændringerne.

For hvis man vil bruge den kollektive trafik til alle formål, kræver det, at man kombinerer pendlerkort med rejsekort eller køber tillægsbillet som papirbillet, mobilbillet eller mobilklippekort.

»Det er besværligt,« erkender Ole Birk Olesen i et skriftligt svar.

Som et plaster – eller rettere plastkort eller app – på såret, satser trafikvirksomhederne på Sjælland, Lolland, Falster og Møn på at tilbyde et Pendler Kombi-rejsekort fra midten af i år.

Kombinationskortet skulle gerne gøre det muligt at kombinere periodekort og rejsekort på samme kort og på samme rejse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som et plaster – eller rettere plastikkort eller app – på såret, satser trafikvirksomhederne på Sjælland, Lolland, Falster og Møn på at tilbyde et Pendler Kombi-rejsekort fra midten af i år.

"Vi har hørt jeres beskrivelse af problemerne med den nye ordning, så her har I en ikke-løsning på et andet problem.".

Det er åbenbart et krav at være ligeglad med de rejsende når man er i ledelseslaget i den offentlige transport. Jeg er i hvert fald løbet tør for plausible alternative forklaringer...

  • 8
  • 1

Hvis du bestiller et periodekort til 30 dage med start og slut zone i 1 (København C ) og zone 46 (Skibby) så skal man for 20 zoner betale 1490 kr. Flytter man start og slut zone til 42 (Ballerup ) og 47 (Kirke Hyllinge), så får man de samme zoner, plus 3 zoner mere men for 1390 Kr.

Dette er bare et eksempel ud af mange på at brugerne føler sig snydt af systemet, og at mistilliden til politikernes indsigt, når de acceptere noget sådant, er meget lav.

Nu vil pendlerne involveres i evalueringen

Lisa Sonesson Adm. på Facebook gruppen "Takst Sjælland"

  • 9
  • 0

Tak for kommentaren og engagementet, Lisa.

Er det muligt, at du kan uddybe jeres ønske om, at det nye takstsystem var inspireret af Skånes?

Jeg bemærkede det i bilagene, men kunne ikke hitte yderligere detaljer om opbygningen af Skånes takst-system, som jeg ikke er inde i på nuværende tidspunkt og derfor ikke kunne beskrive ordentligt, hvorfor det måske kunne være fordelagtigt at efterligne i den danske kollektive trafik.

Mvh Mads Nyvold

  • 2
  • 1

.. at de snyder på vægtskålen, og at det er langt flere end 5% der er påvirket af prisstigninger.

Måske nogen sidder inde med et priskort fra 2016, så der kan laves en præcis sammenligning.

Eksempelvis er en nok meget brugt vare som et 30 dages 6 zoners kort steget fra 970 kr i 2016 til 1000 kr i 2017 - altså en stigning på 3%

Så det ville være rigtig godt om der kunne vises en oversigt zoneantal for zoneantal over før og nu priser.

En helt anden ting er, hvad vil "man" egentligt med den offentlige transport, for hvis "man" får skræmt endnu flere over i bilerne, så sander de veje "man" gerne selv vil benytte jo til.

Kunne man forestille sig den kætteriske tanke at man i stedet overvejede at simplificere systemet drastisk, og samtidig også reducere priserne - man kunne jo vende blikket mod Skåne, hvis man mangler inspiration.

  • 6
  • 0

https://www.youtube.com/watch?v=TWYOKPcc61...

Her er et link - håber det virker

Det der virker så tiltalende på folk, er den grad af frihed til selv at bestemme. At Skånetrafikken har et helt katalog af små videoer der forklarer dagligdagens små problemsæt, virker meget betryggende på den store gruppe mennesker, der netop burde være en væsentlig kundegruppe i den kollektive transport.

Det er Skånetrafikens kundeforståelse der er væsentlig

  • 6
  • 0

SVT beskrivelse af det kommende takstsystem: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ska...

Så fungerar Skånetrafikens nya blippsystem (SYDSVENSKAN) https://www.youtube.com/watch?v=KfCIfxMcGYA

Beslutningsforslag om nyt takstsystem (Region Skåne) http://www.skane.se/Public/Protokoll/Kolle...

Power-point præsentation af det - nok den hurtigste oversigt. http://www.skane.se/Public/Protokoll/Kolle...

Bemærk - de har ikke endnu ikke indført det - men det er tæt på!

  • 3
  • 0

Hvor meget dyrere bliver det for statskassen, hvis man gør hele det offentlige transportsystem gratis?

  • 1
  • 1

"Når prisen går mod nul går efterspørgslen mod uendeligt"

Næppe. Jeg tager ikke med bus og tog medmindre jeg har et ærinde et sted, jeg ville ikke bare futte rundt med toget bare for sjov - jo engang i mellem selvfølgelig, men: "... går efterspørgslen mod uendeligt" er temmelig naivt.

Desuden vil det også have en social fordel: Mange af dem, der har råd til bil vil sikkert stadig foretrække den komfort den giver, samtidig med, at der sikkert vil være mere plads på vejene. Og den kontanthjælpsloft-ramte og den enlige mor vil have en bedre mulighed for at komme rundt og søge job og i øvrigt deltage i samfundet.

  • 6
  • 3

Transportministeren påstår at et enklere takstsystem gør billetterne dyrere. Men hvis det er tilfælde, så er det fordi man med et mere kompliceret system, henter penge ved at gøre mulighederne uoverskuelige.

Der er mange skjulte omkostninger i et der nu er gennemtvunget.

Det kan ikke undgå at koste flere penge når: - man konstruere et system baglæns idet provenufordelingen der er sat som kriterium og ikke brugernes ønsker og behov. - man laver et system, som ikke er tilpasset den teknik, man bruger på fx rejsekortet - Man kan ikke se alle de godkendte zoner - kontrollører af billetterne kaster håndklædet i ringen og meddeler, at det er komplet uoverskueligt - når man 2 måner efter reformen fortsat retter i systemet både ifølge de aftalte rettelser men også med tilfældige rettelser af zoner og priser. - når vi konstant opdager flere huller i systemet, hvor man ved at rykke en enkelt zone, får en rejse der kan være 500 kr dyrere eller billigere pr måned

Enten er Movia totalt uprofessionel til den slags opgaver, eller også har vi en ledelse af Transportministeriet der burde gennemgå en professionel vurdering, - jeg kan ikke forestille mig at Rigsrevisionen vil have det siddende på sig, at det er deres skyld at vi nu har et billetsystem, der er under al kritik.

  • 5
  • 0

Enten er Movia totalt uprofessionel til den slags opgaver, eller også har vi en ledelse af Transportministeriet der burde gennemgå en professionel vurdering, - jeg kan ikke forestille mig at Rigsrevisionen vil have det siddende på sig, at det er deres skyld at vi nu har et billetsystem, der er under al kritik.

Fejl ligger flere steder; politikerne for ikke at gide den offentlige trafik (på trods af de helt indlysende fordele den vil give på vejtrængslen), finansieringsmodellen og deraf følgende tåbeligheder om at gøre det hele så lige som muligt.

Lav en kraftig forenkling og stil et passende 'hold-kæft-bolche' på højkant:

En zone pr mindre by, to -tre pr. større - lidt a la "5 takster ud af hovedstadsområdet med ret til at køre helt hjem".

Som man tidligere havde til "en station i hovedstadsområdet".

hvis de lokale og regionale trafikselskaber brokker sig kan man smide økonomien for det hele ind under én styrelse (og ja, den kan sikkert fint ligge i ... Herning :o) ... ).

Når man uden at blinke kan reducere skatteprovenuet på biler mv. med et stort mia-beløb, kan man nok også finde midlerne til de evt. meromkostninger der måske kan ligge i ovenstående. Giver det flere rejsende i den kollektive, reduceres trængsel og udgifter for de øvrige trafikformer jo. Mon ikke en regnedreng eller to i Finansministeriet kan få det til at se fornuftigt ud?

  • 5
  • 0

hvis de lokale og regionale trafikselskaber brokker sig kan man smide økonomien for det hele ind under én styrelse

Ja, og det er jo netop det smukke ved den skånske model:

Samtlige kollektive trafikmidler ligger i én styrelse med direkte reference til Skåne Len - de eneste der er undtaget er fjerntogene og flyene i Sturup Lufthavn, men Øresundstogene og H/H-færgerne er inkluderet i deres billetsystem, selvfølgelig sammen med regional transport til nabo-lenene.

Sjælland, Lolland/Falster etc. er geografisk mindre en Skåne, men selvfølgelig befolkningsmæssigt større, men burde det ikke kunne lade sig gøre?

Keep it Simple, Stupid ! ;)

PS: Jeg kommer med mellemrum i Malmø, og jeg glæder mig til at se deres nyeste billetsystem.

  • 5
  • 0

Og dermed gøre det svært for mange folk at passe deres arbejde ?

Hvorfor det?

I store træk vil en halvering af prisen for at køre med offentlig transport (mere end) opveje et manglende transportfradrag - og da det oven i købet vil medføre flere kunder i butikken, og dermed (efter politisk pres forstås) et øget serviceniveau, så kunne det måske i virkeligheden gøre det nemmere for folk at passe deres arbejde.

Det der især gør det svært for folk at passe deres arbejde er horribelt lange transporttider, forsinkelser, aflysninger osv.

Og hvis man så også justerer afgifter fsva. elbiler, så kan jeg heller ikke se noget problem her.

Men til syvende og sidst er det jo et spørgsmål om vores politikere ønsker landet skal køres i sænk, eller om de er åbne over for nytænkning som vender kikkerten fremad i stedet for bagud.

  • 1
  • 1

Hvorfor det?

Gratis busser og tog, hjælper kun, der hvor de faktisk kører. Jeg vil da ikke udelukke at det vil kunne resultere i et serviceniveau, som er brugbart i det lange løb. Men de sidste 50 års historie taler imod.

Arbejdskraftens bevægelighed styrkes af billigere/gratis offentlig transport, og svækkes ved fjernelse af transportfradraget. Desuden vil fjernelse af den skattefri befordring mindske effektiviteten, da offentlig transport ofte medfører voldsomme omveje.

Jeg synes ikke at det er åbenlyst at det vil gå i plus. Slet ikke, hvis det samtidigt skal finansiere afgiftsfri elbiler, som jo må forventes at blive flere, når batterierne bliver mere og mere betalbare.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten