Transportminister: For dyrt at forhindre stenkast med hegn
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister: For dyrt at forhindre stenkast med hegn

Illustration: Lars Bertelsen

Hegnene på de danske motorvejsbroer skal ikke forhøjes for at forhindre stenkast. Sådan lyder konklusionen fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter at Folketingets transportudvalg har bedt ministeren om at forholde sig til, om gentagne stenkast mod bilister fra motorvejsbroer har givet ministeren fornyet grundlag for at overveje sagen.

Transportministeren forholder sig ikke direkte til spørgsmålet, men har sendt spørgsmålet videre til Vejdirektoratet, som i januar 2017 offentliggjorde en rapport om mulighederne for at sikre motorvejsbroerne.

Og herfra lyder meldingen, at løsningen er dyr.

Tidsplan: 60 år

»Det er Vejdirektoratets vurdering, at et hegn, der forhindrer dette, skal dække fra brodækket og ca. 3 meter op og udført i materiale, der hindrer muligheden for at gennembryde hegnet. En sådan udformning vil være en væsentlig fordyrelse både ved anlæg og drift i forhold til den standard, der anvendes i dag,« skriver Vejdirektoratet i ministerens svar.

Desuden ville processen tage ikke mindre en seks årtier, skriver direktoratet videre.

»Såfremt man i takt med, at broautoværn og -rækværker udskiftes, skulle montere højere hegn, således at det vanskeliggøres at kaste genstande fra broerne ned på motorvejen, ville denne proces tage ca. 60 år at gennemføre og ske i en ikke-prioriteret rækkefølge,« skriver Vejdirektoratet.

Autoværn og rækværker på den danske broer udskiftes normalt én gang i broens forventede levetid på 120 år.

Kraftig stigning i 2016

Spørgsmålet fra transportudvalget er stillet efter ønske fra Socialdemokraternes retsordfører Trine Bramsen, efter at partiet i efteråret stillede forslag om videoovervågning og højere hegn ved udvalgte motorvejsbroer.

Ole Birk Olesen peger i sit svar til transportudvalget også på, at Vejdirektoratet i sin rapport fra sidste januar vurderede, at ingen af de undersøgte muligheder for fysisk sikring af broer »fuldstændigt vil kunne forebygge og forhindre nedkastning af genstande fra broer«.

De danske motorveje har siden 2016 været ramt af en kraftig stigning i antallet af sager om stenkast. En 33-årig tysk kvinde blev samme år dræbt, da en 30 kilo tung betonklods blev kastet ud fra en motorvejsbro på Fynske Motorvej og ramte bilen med den tyske kvinde og hendes familie.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) besluttede sidste år, at der på 30 udvalgte vejstrækninger skal opstilles overvågningskameraer på motorvejsbroer, hvilket ifølge Rigspolitiet sker fra januar 2018. Rigspolitiet oplyser af taktiske grunde ikke, hvor kameraerne skal opstilles.

»Såfremt man i takt med, at broautoværn og -rækværker udskiftes, skulle montere højere hegn, således at det vanskeliggøres at kaste genstande fra broerne ned på motorvejen, ville denne proces tage ca. 60 år at gennemføre og ske i en ikke-prioriteret rækkefølge«

Skal man tolke ovenstående som Vejdirektoratets vurdering af, at det derved vil være uhensigtsmæssigt at løse det presserende problem ved at bruge 60 år på at sikre broerne i en ikke-prioriteret rækkefølge?

  • 3
  • 1

60 år - det er en farce. Alternativet er en målrettet "opgradering" af broerne, hvor man ikke indpasser til den planlagte løbende vedligeholdelse.

Kan vi ikke få nogen konkrete tal per bro - estimater, selvfølgeligt - på hvor meget det vil koste og hvor lang tid der må påregnes til opførsel, ud fra brostørrelse og -type?

  • 4
  • 1

Man kan jo også nøjes med et 210 cm højt gelænder - det vil nok holde 80 % af mulige hærværksfolk fra at udføre handling.
Man kan også opsætte kamera'er fra to sider samt eventuelt (fjern-)belysning via bevægelses sensorer, så man kan være ret sikker på at blive opdaget/optaget og derved ikke udføre handling.
Man kan også nøjes med at sikre de broer der er under 2 km fra byer. Hærværksfolk gider sikkert ikke gå langt for at udføre handling.
Så får man nok en anden pris og en anden tidsplan.

  • 3
  • 2

gerne se hvordan de vil kaste sten på vej fra en tunel ;)


Hvis det nu tager Vejdirektoratet 60 år at sætte hegn op, hvornår tror du da dine tunneler står færdige? Ja, der er nok ikke mange biler på vejene til den tid vel?

Men når det så er sagt så er godt nok en falliterklæring at det skal tage 60 år at sætte et par kilometer hegn op ved vores broer.

Men at det overhovedet er nødvendigt er squ den største falliterklæring af alle.
Jeg håber godt nok de fanger idioten/idioterne på Fyn og udstiller og straffer hvad lovensrammer kan trække!

  • 10
  • 0

Nej tak!

Jeg kan godt kaste en sten 3 meter op i lyften hvis jeg vil, så jeg formoder andre desværre også er i stand til det.

Det hjælper ikke noget med et hegn eller overvågning, det flytter blot problemet et andet sted hen.

Det er galningene man skal have fat i, ikke broerne.


Heldigvis langt imelelm dødsfald i denne her forbindelse, så en milliard kroner eller hvor meget det nu kommer til at koste, kan bruges langt bedre på medicin og omsorg som kan redde menneskeliv.

  • 4
  • 5

Havde man placeret motorvejen øverst ville der vist ikke være noget problem. Men hvem kunne forestille sig at nogen kunne finde på at kaste ting ned på en anden kørebane?

Det er da ikke normalt at udsætte andre for fare.

  • 3
  • 1

Det kan da ikke være rigtigt, at et 3 meter højt hegn kan koste så meget og være så længe om at blive sat op. Det behøver da ikke at være så stærkt, for et hegn i lighed med dem, der omgærder mange tennisbaner, må være tilstrækkeligt solidt og virke afskrækkende, og de behøver da kun at opsættes over kørebanerne. Med et knæk øverst ind mod kørebanen på broen, kan man undgå, at langkastere kan kaste sten eller andet ned på motorvejens kørebaner.

  • 3
  • 0

Det er monumenter over rådvild terrorbekæmpelse, ligesom de betonklodser, af nogen kaldet koranklodser, man har fyldt vore bymidter med. Om ikke andet så pynter det vel en smule på vort bnp!
Og når vi så har sikret broerne, hvad mon så det næste bliver?

  • 4
  • 2

Kunne man - i stedet for lodrette hegn - forestille sig en løsning a la den der forhindrer nogen i at “urinere” ned på køreledningerne fra broerne over S-banen?
Altså en slags skjold, gerne tilpas buet, der fanger nedfaldende eller udkastede genstande og leder dem ud til siden, så de falder ned i midterrabatten eller uden for nødsporet?
Men skjoldet skal jo kunne tåle en vis belastning hvis betonklodserne kunne tænkes at veje op mod de 30 kg

  • 1
  • 0

At det skal tage 60 år at sætte hegn op, må være ment som en joke og ikke engang en god en. De kunne lige så godt have sagt at det gider vi ikke at bruge penge på. Selvfølgelig tager det ikke 60 år, hvis det er noget man prioriterer.
Jeg vil mene at et hegn i strækmetal vil være den bedste og stærkeste løsning, 3 meter og med et knæk indad foroven. Strækmetal var en stor del af det tidligere grænsehegn mellem Øst- og Vesttyskland.

  • 1
  • 2

Tonni Pedersens forslag bør sendes til Trafikministeren, for det er godt og realistisk.

  • 1
  • 1