Transportminister: For dyrt at forhindre stenkast med hegn
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister: For dyrt at forhindre stenkast med hegn

Illustration: Lars Bertelsen

Hegnene på de danske motorvejsbroer skal ikke forhøjes for at forhindre stenkast. Sådan lyder konklusionen fra transportminister Ole Birk Olesen (LA), efter at Folketingets transportudvalg har bedt ministeren om at forholde sig til, om gentagne stenkast mod bilister fra motorvejsbroer har givet ministeren fornyet grundlag for at overveje sagen.

Transportministeren forholder sig ikke direkte til spørgsmålet, men har sendt spørgsmålet videre til Vejdirektoratet, som i januar 2017 offentliggjorde en rapport om mulighederne for at sikre motorvejsbroerne.

Og herfra lyder meldingen, at løsningen er dyr.

Tidsplan: 60 år

»Det er Vejdirektoratets vurdering, at et hegn, der forhindrer dette, skal dække fra brodækket og ca. 3 meter op og udført i materiale, der hindrer muligheden for at gennembryde hegnet. En sådan udformning vil være en væsentlig fordyrelse både ved anlæg og drift i forhold til den standard, der anvendes i dag,« skriver Vejdirektoratet i ministerens svar.

Desuden ville processen tage ikke mindre en seks årtier, skriver direktoratet videre.

»Såfremt man i takt med, at broautoværn og -rækværker udskiftes, skulle montere højere hegn, således at det vanskeliggøres at kaste genstande fra broerne ned på motorvejen, ville denne proces tage ca. 60 år at gennemføre og ske i en ikke-prioriteret rækkefølge,« skriver Vejdirektoratet.

Autoværn og rækværker på den danske broer udskiftes normalt én gang i broens forventede levetid på 120 år.

Kraftig stigning i 2016

Spørgsmålet fra transportudvalget er stillet efter ønske fra Socialdemokraternes retsordfører Trine Bramsen, efter at partiet i efteråret stillede forslag om videoovervågning og højere hegn ved udvalgte motorvejsbroer.

Ole Birk Olesen peger i sit svar til transportudvalget også på, at Vejdirektoratet i sin rapport fra sidste januar vurderede, at ingen af de undersøgte muligheder for fysisk sikring af broer »fuldstændigt vil kunne forebygge og forhindre nedkastning af genstande fra broer«.

De danske motorveje har siden 2016 været ramt af en kraftig stigning i antallet af sager om stenkast. En 33-årig tysk kvinde blev samme år dræbt, da en 30 kilo tung betonklods blev kastet ud fra en motorvejsbro på Fynske Motorvej og ramte bilen med den tyske kvinde og hendes familie.

Justitsminister Søren Pape Poulsen (K) besluttede sidste år, at der på 30 udvalgte vejstrækninger skal opstilles overvågningskameraer på motorvejsbroer, hvilket ifølge Rigspolitiet sker fra januar 2018. Rigspolitiet oplyser af taktiske grunde ikke, hvor kameraerne skal opstilles.

»Såfremt man i takt med, at broautoværn og -rækværker udskiftes, skulle montere højere hegn, således at det vanskeliggøres at kaste genstande fra broerne ned på motorvejen, ville denne proces tage ca. 60 år at gennemføre og ske i en ikke-prioriteret rækkefølge«

Skal man tolke ovenstående som Vejdirektoratets vurdering af, at det derved vil være uhensigtsmæssigt at løse det presserende problem ved at bruge 60 år på at sikre broerne i en ikke-prioriteret rækkefølge?

  • 3
  • 1

60 år - det er en farce. Alternativet er en målrettet "opgradering" af broerne, hvor man ikke indpasser til den planlagte løbende vedligeholdelse.

Kan vi ikke få nogen konkrete tal per bro - estimater, selvfølgeligt - på hvor meget det vil koste og hvor lang tid der må påregnes til opførsel, ud fra brostørrelse og -type?

  • 4
  • 1