Transportminister: Dyre togbilletter er et problem
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister: Dyre togbilletter er et problem

Regeringen har med sit forslag om at bruge 27,5 milliarder kroner på at den såkaldte timemodel lagt op til kortere transporttid på den danske jernbane, men rejsetiden er ikke den eneste vigtige parameter for passagererne, erkender transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

»Vi er meget opmærksomme på, at prisen også spiller en rolle,« siger han.

Selvom timemodellen ifølge en opgørelse fra Transportministeriet vil sænke rejsetiden så meget, at det i fremtiden vil blive hurtigere at tage toget frem for bilen mellem mange af de større danske byer, vil ministeren gerne have en situation, hvor det ikke kun tidsmæssigt, men også økonomisk er attraktivt at vælge den kollektive trafik.

»Vi er fokuserede på bedre og billigere kollektiv trafik, og det er relativt dyrt at rejse mellem landsdelene med den kollektive trafik,« siger Henrik Dam Kristensen.

Han vil ikke komme med konkrete løfter om billigere billetter, men han understreger, at regeringen har et ønske om at sænke priserne.

Ifølge Mogens Fosgerau, der er professor på DTU Transport, kan den kortere rejsetid være med til at opveje en del af billetprisen.

»Et minuts rejsetid svarer til mellem en og to kroner i den forstand, at det har cirka samme effekt på efterspørgslen,« forklarer han.

Dokumentation

Artikel fra nyhedsbureauet Ritzau, her hos jyllands-posten.dk

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis man rejser fra Aalborg til København om en måned fra dags dato og retur dagen efter, vil det med fly koste kr. 798,- og med tog kr. 498,- Rejsetiden er ca. 3½ gange så lang med toget, og man er bundet af at skulle retur kl. 8.00 - ellers koster det straks mindst kr. 100,- mere. Togpriserne er uden pladsbillet. Både fly og togs priser er betinget af, at man køber billetter i ret god tid, og at man ikke laver tidspunkterne om.
Det er ikke svært for mig at vælge. Det koster 300 ekstra med fly, men den samlede rejsetid er i hvert fald fem timer kortere. Desuden synes jeg flyrejsen er sjovere.

  • 3
  • 1

Vildt nok at ministeren først nu erkender at prisen spiller en rolle.. Har den da ikke altid gjort det?

  • 5
  • 0

er billigere end toget, samt friheden man får med.
Om det CO2 mæssigt er bedre med 2-4 personer i en bil ved jeg ikke

Selv er jeg træt at kun at kunne have bilen og broen, da toget er dyrere når vi er to (el tre), og har flere stop, og selv Molslinien er ikke nogen mulighed - når vi ikke kender vores køreplan 100% - der skal man vente og det er faktisk ret dyrt...

Så bilen... det er det bedste

  • 2
  • 0

@Christoffer Veng

Hvad er prisen og rejsetiden fra centrum til centrum, eller hvor du nu skal hen? Du skal vel næppe bare mellem to lufthavne. Og hvad hvis du skulle fra Randers til Slagelse, ville du så også tage flyet? ;-)

Man kunne også opstille dette scenarie. Jeg sætter mig i toget i Københavns centrum og stiger ud i Ålborg. Ingen skift undervejs, ingen ventetid, masser af benplads osv. Samlet rejsetid fra centrum til centrum: 4:20 timer. Pris: 498 kr

Jeg tager en bil/taxi/bus/metro/tog fra centrum til Kastrup, hvor jeg skal møde i god tid, tjekke ind osv. I Ålborg skal jeg fra lufthavnen til centrum med taxi/bus. Samlet rejsetid fra centrum til centrum: ? Pris 798 kr + taxi/tog/bus/parkering

For mig er det valg lige så nemt som dit.

Husk atDSB kører tog i hele landet som en samlet pakke. DSB kunne med garanti køre til Ålborg for det halve, hvis ikke de skulle finansiere de knap så rentable togstrækninger andre steder i landet. Det problem har flybranchen ikke. Der er ingen der tvinger Eksempelvis Norwegian til at flyve rundt i hele landet med underskud til følge. De kan nøjes med at skumme fløden og så er det klart, at på de attraktive strækninger kan gøre det billigt.

  • 5
  • 0

"Han vil ikke komme med konkrete løfter om billigere billetter, men han understreger, at regeringen har et ønske om at sænke priserne."

Fantastisk transportminister. Magen til vattet hånd skal man vist lede længe efter. Selvfølgelig ønsker han lave priser, det gør vi jo allesammen. Vi ønsker også allesammen et bedre miljø, mindre trafikstøj, afskaffelse af ventetiderne på sygehusene, flere metrolinier, bedre uddannelse, højere folkepension, flere arbejdspladser, bedre ældrepleje og så videre. Alle de samfundsmæssige mål er alle partier (undtaget Enhedslisten) jo fuldstændig enige om og har altid været det.

Det er ikke "lavere priser på kollektiv trafik engang i fremtiden" som er spørgsmålet. Finansieringen er interessant. Hvem skal betale? Hvor skal pengene tages fra? Hvor meget skal priserne sænkes? Hvornår? Har transportministeren en plan, det er faktisk det som er hans job. "Regeringen har et ønske om at sænke priserne" er unødvendigt pladder fordi det er en naturlig selvfølgelighed. Visionerne stråler ud af det tidligere postbud fra Vorbasse (dette er sarkastisk ment).

  • 5
  • 0

798,- er da vist kun hvis du rejser med sas (og dermed får juice, morgenbrød og kaffe med i prisen - dvs. sammenligneligt med DSB 1.)...

Aalborg-Kbh, afgang ca kl. 8, lørdag d. 13/4:
DSB, lørdag d. 13/4, afgang kl 8:01, ankomst Kbh H kl 12:22, pris 420,- (rejsekort trin 0)
Norwegian, afgang kl 8:00 (check in 7:30), ankomst Kastrup kl 8:45, pris 399,-
Kastrup-Kbh H, Øresundstoget (10-min drift) el. Kastrup-Nørreport, metro (6-min drift): rejsetid 14 min, pris 16,- (rejsekort - ikke mulighed for trin-valg?)

Nåh ja og norwegian har gratis wifi i de fly der er klar til det... hos DSB koster det ekstra (1. eller separat gebyr) og virker ikke nord for Århus...

Jeg synes egentlig ikke valget er så svært... men ville da ønske at det faktisk var fordelagtigt at tage toget...

  • 3
  • 0

@Esben Madsen

Nu kan man jo altid vælge de priser de priser, der tilgodeser ens pointe, men du har jo faktisk ikke regnet det i gennem.

Hvornår skal du sætte dig i toget på Nørreport, for at nå flyet kl. 8? Der skal være tid til selve togturen, gåturen til check-in, sikkerhedsprocedure osv. Hvornår står du i centrum af Aalborg? Der skal være tid til at komme ud af flyet, finde en taxi/bus og selve turen.

Tilsvarende for prisen. Hvad er omkostninger ud over prisen på flybilletten?

Min pointe er selvfølgelig at man ikke kan sammenligne flypris/togpris og rejsetid direkte, da man kommer to forskellige steder hen. Skal man kun fra lufthavn til lufthavn er det klart, men det er der jo i praksis ingen, der skal.

Der er ingen tvivl om at flyrejsen sparer masser af tid, men meget mindre end visse folk prøver at få det til at se ud som, ved bare at sammenligne selve rejsetiden i flyet, som jo faktisk er under halvdelen af den reelle tid man bruger. Man bruger faktisk mere tid i lufthavnen end i flyet og sikkert også nogenlunde det samme på at komme til og fra lufthavnen.

I hvor stor del af tiden kan du arbejde/slappe af i de to tilfælde? Med flyrejsen skal man hele tiden være på stikkerne; skifte transport middel, vente osv. I toget sidder man behageligt ned hele vejen med god plads til at arbejde eller sove.

  • 0
  • 0

Nu var eksemplet Aalborg-Kbh, så jeg skal forhåbentlig ikke sætte mig i et tog på Nørreport :)

Og i tallene ovenfor har jeg jo netop inkluderet både checkin (der i øvrigt kan klares online, så man behøver ikke være der lige på klokkeslettet) og tiden fra Kastrup til centrum... jeg glemte at inkludere tiden i Aalborg, så lad os bare lægge lidt tid til der - der kører en bus fra centrum til lufthavnen 3-4 gange i timen og turen tager ca 20 min...

Vi er enige om at det ikke er 5 timer kortere at flyve som Christoffer nævner, men der er absolut tid at spare...

Men lad os da bare tage eksemplet, så det er mest fordelagtigt for toget: Aalborg station til Kbh H en måned fra dags dato (torsdag d. 18. april) og lad os sige jeg f.eks. skal være på Kbh H ved 10-11-tiden og benytter offentlig transport i begge ender. Jeg gør rejsen realistisk i forhold til hvordan jeg faktisk selv opfører mig på tilsvarende ture. Priser er udregnet ud fra rejsekort rabattrin 0, da jeg til dagligt cykler og derfor ikke kommer højere op

Tog giver flg. muligheder:
- ICL 14, Aalborg st (6:01) -> København H (10:22) - Pris: 420,-
- Evt. ekstra udgifter: pladsbillet (30,-), kaffe (22,-), evt. morgenmad (morgencomplet (inkl. kaffe) 45,- ) evt. internet (jeg har mobilt bredbånd - men ellers 29,-)
- Samlet tid: 4:21
- Samlet pris: 420-525

Fly:
- Bus 2M, Aalborg busterminal (7:45) -> Aalborg Lufthavn (8:04) - Pris 16,-
- Norwegian, Check in 8:10 (kan klares online, så man kunne have valgt en senere bus uden problemer), AAL (8:40) -> CPH (9:25) - Pris: 399,- (der er dog kun 1 plads tilbage lige nu, så den bliver sikkert snart dyrere)
- Gåtur, Kastrup fra fjerneste gate (9:30 - min erfaring er ellers at denne rute ofte er hurtigere fremme) til stationen (9:45 - kan gøres på 10 min hvis man går lidt til)
- ØR1037, Kastrup (9:54) -> København H (10:08) - Pris: 20,-
- Evt. ekstra udgifter: evt. kaffe/morgenmad i Aalborg lufthavn - pris lidt dyrere end DSB (tror jeg gav 60-70 kr for en lunet sandwich (der er bedre end DSB's rundstykke) og en fancy smoothie i torsdags)
- Samlet tid: 2:23
- Samlet pris: 435-500

I realistiske situationer er det dog sjældent centrum jeg skal til når jeg er i Kbh, og jeg bor heller ikke i centrum af Aalborg, så der vil være yderligere transporttid i begge ender og det er der det primære væren på stikkerne/skifte transportmiddel foregår - uanset rejseform.

Mht. arbejde/slappe af, så synes jeg faktisk ikke jeg har større fordele i toget en på flyet... jeg kan begge steder fint arbejde på en laptop og have internet til rådighed eller læse lidt i en bog eller nogle papers (jeg foretrækker i øvrigt læsningen på farten, omend togets 4+ timer er for længe at koncentrere sig om det ad gangen)... En kort lur er også mulig begge steder og gør ca lige ondt i nakken når man vågner... dog kan man være uheldig at ramme et IC4-tog, der gør togrejsen langt mere ubehagelig (elendig siddekomfort og +10 dB støjniveau ifølge egne målinger)

Mht. forsinkelser, så synes jeg begge muligheder er ca. lige slemme i frekvens og omfang ud fra min egen erfaring... skal jeg virkelig nå noget vil jeg i alle tilfælde indlægge 1-2 timers buffer til forsinkelser - med toget giver det i øvrigt begrænsningen at jeg tidligst kan tage det første tog kl 5:01 og dermed være der 9:22 - med fly kunne jeg stå senere op og være i kastrup 7:10 og dermed ved Kbh H før kl 8.

Men selvfølgelig er der situationer hvor toget er at foretrække komfort- og prismæssigt:
- Stor bagage er f.eks. lettere at have styr på i toget (forudsat IC3 - IC4 er noget mere bøvlet på det punkt) - med norwegian skal der betales ekstra for at få det checket ind.
- Rejser man i en gruppe giver toget bedre mulighed for socialt samvær
- Rejser man oftere, så falder rejseprisen markant ved at tage toget (ved rabattrin 2 og derover på rejsekortet er togprisen nede på 315).
- Er man ung/studerende er der markant rabat på toget (op til 50%)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten