Transportminister: Der skal hurtigt flere IC4-tog på skinnerne
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Transportminister: Der skal hurtigt flere IC4-tog på skinnerne

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) vil fortsætte den løbende indsættelse af IC4-tog, selv om tre ud af ti IC4-tog bryder sammen i drift med passagerer, og selv om et gennemsnitligt IC4-togsæt kun kører 2.000 kilometer mellem nedbrud.

»Alle alternativerne er værre end en gradvis indsættelse af flere og flere IC4-tog i landsdelstrafikken,« siger Henrik Dam Kristensen.

»Det ville da være godt, hvis vi kunne købe eller leje nogle nye tog, som hurtigt ville kunne sættes ind for at afhjælpe DSB's desperate materiel-situation. Men disse tog findes bare ikke ude på markedet,« siger ministeren og fortsætter:

Læs også: Tidslinje: Følg IC4-købet fra 2000 til i dag

»Derfor er der ikke noget alternativ til at gøre alt, hvad der overhovedet er muligt for at få togene i drift. Og på den baggrund er jeg da positivt overrasket over, at eksperterne fra Atkins vurderer, at IC4 grundlæggende er et sundt tog.«

Mange flere penge til IC4

Den nye transportminister afholder sig fra at udstede så meget som ét eneste konkret løfte om, hvornår samtlige 83 IC4-togsæt vil være leveret og klar til drift på de danske skinner, eller hvor meget det samlet set kommer til at koste skatteyderne at få de plagede togsæt indsat som driftsikre togsæt.

»DSB's IC4-budget skal øges med mellem 50 og 100 procent hen over de kommende år. Så meget står fast,« siger Henrik Dam Kristensen.

Men om det er DSB eller Folketingets finansudvalg, der skal bevilge pengene, og hvornår DSB rent faktisk skal bruge pengene, ønsker Henrik Dam Kristensen ikke at svare på i dag. Han ønsker heller ikke at svare på, hvad regeringen vil gøre, hvis bevillingen ikke rækker.

»Det er ikke nogle penge, der skal findes her og nu, men noget, der skal aftales hen over de kommende år, så det må blive genstand for drøftelser mellem DSB og Transportministeriet.«

Opposition: De skal sendes tilbage til Italien

Hos oppositionen sætter man et stort spørgsmålstegn ved transportministerens påstand om, at der ikke findes noget alternativ til at fortsætte den gradvise indsættelse af IC4-materiel.

»Jeg stiller mig tvivlende over for ministerens påstand om, at det umuligt at leje dieseltog i f.eks. Tyskland, som vil kunne indsættes i Danmark. Det kan ganske enkelt ikke passe, at vi som politikere bare skal sige ja til, at togpassagererne fortsat skal være prøveklud i DSB's eksperimentalværksted,« siger Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen.

Han har fortsat ikke opgivet håbet om helt at skrotte IC4-togene og sende dem tilbage til Italien.

»Hvis vi fortsætter ad dette spor, hænger vi på dieselslugende IC4-tog med dårlig komfort i de næste 30 år. Derfor skal vi grundigt overveje, om det er en god idé at smide gode penge efter dårlige, eller om det ikke er tid til at sige farvel til IC4 og lægge en helt ny plan,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Venstre: Atkins-rapporten er uklar

Han mener, at der er alt for mange uklarheder i påstanden i Atkins-rapporten om, at en ekstrabevilling på mellem 400 og 800 millioner kroner vil kunne løse problemerne.

»Hvor mange af disse penge skal bevilges som en éngangsbevilling, og hvor meget vil skulle udgøres af løbende, årlige bevillinger? Og hvad hvis pengene ikke rækker? Jeg synes, at der er al mulig grund til at tro, at dette er skruen uden ende. Når DSB får løst det ene problem, opstår der altid et nyt, som igen kræver flere penge at løse. På det nuværende grundlag er jeg slet ikke overbevist om, at IC4-toget vil blive et pålideligt stykke jernbanemateriel,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide hvordan budskabet IC4 er grundlæggende et sundt tog skal læses. Hvis det betyder at selve vognkassen er ok, men resten kræver lidt justering, ja så er rapporten ikke meget værd, da hovedparten af problemerne så vidt vi alle bliver informeret om er med elektriske og automatiseringssystemer. Hvis disse systemer er usunde, så kan man ikke bare bygge videre på dem. Dårlig software kan ikke programmeres bedre, det skal ofte reprogrammeres helt fra bunden.

Når alt kommer til at alt er IC4 ikke noget teknisk problem, det er et rent management problem og DSB har demonstreret total afmagt i denne sag - eller ville sagen ikke være kommet så langt ud på tynd is. Har Atkins udeladt at vudere de ledelsesmæssige problemer er rapporten og de derefter følgende udgifter allerede spildt.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke i Atkins rapport et sted kunne finde noget omkring hvorfor og på hvilken baggrund DSB's daværende ledelse indgik aftalen med Ansaldo om selv af færdiggøre toget.

Dengang hed det sig - som idag - at der skulle nogen ombygninger til, men at det samtidig ikke var noget problem og DSB herved i løbet af et par år havde et velfungende togsæt. Hvilke informationer lå til grund for at DSB troede de selv kunne få IC4 til at fungerer relativt hurtigt ??

Faktum er nok desværre den, at DSB allerede på det tidspunkt, udemærket var klar over at situationen omkring IC4 var meget alvorligere end man fortalte offentligt, og man derved vandt tid rent politisk ved at indgår forliget.

Det forlig er formodentlig idag årsag til at man ikke kan komme ud af kontrakten, thi et tilsvarende forlig er ikke indgået omkring IC2, er her kan man åbenbart godt rive kontrakten i stykker.

Hele DSB ageren i hele IC4 sagen er præget af en imkompetance - ikke så sært at cheferne udskiftes i et hurtigt tempo.

  • 0
  • 0