Transportminister: Betalingsring vil kræve mega-investeringer

Under et samråd i Folketinget tirsdag eftermiddag skulle transportminister Hans Christian Schmidt (V) redegøre for Transportministeriets vurdering af konsekvenserne af den betalingsring, som oppositionen agter at indføre omkring København.

Og det bliver særdeles dyrt, fastslog transportministeren.

For hvis togtrafikken omkring København skal blive i stand til at udvide kapaciteten med 50 procent og dermed blive i stand til at transportere de mange pendlere, der vil droppe bilen på grund af betalingsringen, skal der købes meget nyt tog-materiel.

Ifølge ministeren og hans embedsmænd vil det som et minimum kræve følgende:

  • Anskaffelse af 40 nye dobbeltdækkervogne
  • Anskaffelse af 15 nye togsæt
  • Anskaffelse af nye lokomotiver

Alt i alt omkostninger til køb af nyt materiel til regionaltrafikken på over to milliarder kroner, anslår transportministeren.

Herudover kommer følgende investeringer:

  • Nye investeringer i S-togsnettet
  • Anskaffelse og drift af nye bybusser
  • Etablering af nye parkeringspladser ved indkørslen til betalingszonen

Transportministeren ønskede dog ikke at sætte et præcist beløb på disse investeringer.

Hans Christian Schmidt skosede oppositionen for at give det indtryk, at det vil være en smal sag at øge kapaciteten i den kollektive trafik, så den kan modtage de mange nye passagerer, der vil komme som konsekvens af en betalingsring.

»Men det vil kræve enorme investeringer og tage lang tid at geare den kollektive trafik til denne opgave. Så jeg kan bare konkludere, at oppositionens betalingsring er underfinansieret i ekstrem grad og efterlader et stort hul i statskassen, som oppositionen ikke har fortalt, hvordan de vil dække,« sagde Hans Christian Schmidt under samrådet.

DSB havde intet svar

Transportministeren havde egentlig bedt DSB om at svare på, hvad det vil koste at øge kapaciteten med 50 procent i trafikken ud og ind af København. Men Hans Christian Schmidt måtte skuffe trafikudvalget med, at DSB havde meddelt, at man ikke havde disse oplysninger, og at et klart svar på spørgsmålet ville kræve yderligere og grundigere analyser.

Det var ellers et helt andet budskab, der kom fra DSB i Berlingske lørdag, hvor planlægningschef Ove Dahl Kristensen var citeret for at sige, at DSB havde analyser, der konkluderede, at det ville være relativt enkelt at øge kapaciteten med 50 procent.

Dagen efter korreksede DSB's administrerende direktør, Christian Roslev, imidlertid sin planlægningschef og slog fast, at en 'markant forøgelse af togtrafikken i myldretiden forudsætter grundig forberedelse og yderligere analyser'.

Transportministeriets investeringsoverslag er derfor ikke udarbejdet af jernbaneeksperterne i DSB, men af ministerens egne embedsfolk.

Oppositionen tog da heller ikke transportministerens investeringsoverslag for gode varer. S og SF godtog som udgangspunkt ministerens vurdering af, at der ville være behov for anskaffelse af nyt tog-materiel. Men man beskyldte ministeren for at overdrive investeringsbehovet, fordi ministerens regnestykke tog udgangspunkt i, at DSB vil være tvunget til at købe alt det nye materiel.

»Ministeren vælger den dyreste løsning for at skræmme vælgerne. Hvorfor skulle man ikke kunne lease materiellet i stedet for at købe? Det gør man jo allerede i dag med dobbeltdækkervognene,« sagde Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

Emner : Roadpricing
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når nu DSB skal til at køre for så mange flere og må købe mange tog og vogne, så kommer der vel også flere indtægter fra de mange flere rejsende.

Og giver S-tog ikke overskud? I så fald er det vel en investering som tjener sig hjem?

Mvh Torben.

  • 0
  • 0

Hvis man kigger på dsb's senest indkøb af toge så er der ikke noget som tyder på at de nogensinde får dem ud at kører med passegere og derved er der jo kun en udgift og ingen indtægt.

Tror nok at hvis jeg selv sad i den stol ville jeg nok bruge en faktor 2 eller 3 i indkøbspriser for at sikre mig at alle uheldene var beregnet med.

ADVARSEL, sarkasme kan forekomme!

Mvh Jens

  • 0
  • 0

En betalingsring kan ikke finansiere et øget brug af kollektiv transport, for når alle er flytte over i den kollektive transport, kommer der ingen penge ind fra betalingsringen. Så prisen for at køre ind i København må ikke være højere, end at folk stadig tager bilen med.

  • 0
  • 0

»Ministeren vælger den dyreste løsning for at skræmme vælgerne. Hvorfor skulle man ikke kunne lease materiellet i stedet for at købe? Det gør man jo allerede i dag med dobbeltdækkervognene,« sagde socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

Med en partiformand der ikke kan tælle til mere end 4 - (det antal år Thorning Schmidt d.d. oplyste man havde været i opposition) - kan det naturligvis ikke undre, at Magnus Heunicke tror, at leasing er billigere end køb.

At der i relation til erhvervsvirksomheder, afskrivningsregler og andre skattetekniske finurligheder, kan beregnes fordele for leasing, gør det ikke reelt billigere, for ingen låner penge ud til mindre end markedsrente med tillæg af en fortjeneste.

København har heller ikke trafikproblemer, men derimod politisk skabte trafikale flaskehalse, der efterfølgende kan bruges i den ideologiske kamp og som endnu et skatteobjekt.

Det eneste interessante ved betalingsringen er, hvem der - udover politikerne forstås - skal fritages for toldmuren.

  • 0
  • 0

En betalingsring er det rene spild af penge og man burde i stedet satse på et godt alternativ til den øgede trafikmængde ved at sørge for flere tog og busser.

S og SF ide blev skudt i sænk af samtlige udvalgs deltagere.

S og SF prøvede på at skyde "aben" i foden på regeringens skyld, men den blev også hurtig aflivet, idet det var dem selv der i tidernes morgen stoppede Elektrificeringen af jernbanen og dem der bestilte IC4 tog.

S og SF forsøgte også på at plante regeringens skyld for de høje priser på den offentlige transport, men den afviste ministeren ved at have taget et diagram med, at de indførte et loft i 2005 og man kunne se at "søjlerne" efter denne dato lå væsentligt laver en den sidste på en stigende kurve fra 2001 til 2005.

Alt i alt, en dårlig dag for oppositionens trafikpolitik, men de fik "øjnene" op for alvoren af IC4 projektes omfang - så der sker sikkert noget nu.! ;)

  • 0
  • 0

Den sædvanlige varme luft fra Schmidt. Han jamrer over at en bompenge gør det nødvendigt, at købe nye diesellokomotiver. Det er ikke lang tid siden, at han selv var fremme med lign. tanker til afløsning af de udslidte dieselloko'er, litra ME. Nye togsæt, ja, når IC4 ikke virker, så skal det jo findes noget andet. Alt det andet er fremrykkede investeringer, bl.a. ekstraspor mellem Hillerød og Holte. Også det har Schmidt forlængst sagt ja til. I Det grønne trafikforlig fra 2009 pålægges DSB, at omdanne ledige godsbanearealer ved stationerne til p-pladser for pendlerne. For nylig blev der indviet et stort p-areal i Ringsted. Også det er sket med Schmidts fulde velsignelse.

Og nu kommer det mest komiske. For blot få år siden, var Venstre ved at tø op mht. roadpricing, om end de ikke var overvældende forelsket i ideen, så kunne flere Venstre-folk godt se, at der ikke var nogen vej udenom. Lad os beynde med motorvejsvignetter, sagde kr. Pihl Lorentzen. Men nu er valgkampen i fuld gang, og så skal der scores stemmer på at være ekstra-ekstra bilistvenlig, og så generer det ikke Schmidt, at gå imod, hvad Venstre tidligere har ment. Efter valget vil vejrhanen formodentlig mene det modsatte.

Etablering af nye parkeringspladser ved indkørslen til betalingszonen

  • 0
  • 0

Samme effekt kan vel opnåes ved at hæve p-afgifterne uden nogle 1000-millioner i 'investering'=udgift på linje med danske programmørers resultat med Rejsekortet, f.eks.

Anyway - der vil være massedød i det lokale butiksliv, der så vil kræve mia.-støttte for cafe'er og tøjbutikker fra ikke-kunder i hele Danmark, som til Kokain-Baletten og Snoperaen. Betalt af udkantsdanmark.

Det er en syg vision. Kolera-ringen er det passende navn. Herremanden reserverer Københavns herligheder for sig selv men lader udkantsdanmark betale.

  • 0
  • 0

Sjovt hvordan skribenter her på ing.dk typisk bliver helt småfacistiske i deres pegen fingre af i dette tilfælde oppositionens forslag til at løse trængselsproblemer i hovedstadsområdet. Hvor mange af Jer kører selv i bil?

HVIS ellers målet er færre biler i de centrale dele af København - hvad har I så ellers at byde på? Det må kun ramme alle andre, ikke?

Og interessant, at I også tager ministeriets svar helt ukritisk: Den type beregninger sker ved at ministeren fastlægger konklusionen. OG så er det ellers embedsapparatets opgave at nå frem til den.

Bryster ingeniører sig ellers ikke med at have indsigt i komplekse problemstillinger?

  • 0
  • 0

Nej tror ikke han bluffer.

S og SF blev hele to gange pointeret om at holde forskel på to vidt forskellige opkrævnings modeller. 1. En Cityring med bom / registrerings anlæg og opkrævning af afgift.. 2. Roadpricing, en omlægning af registreringsafgifter på køretøjer.

1 = 180 % registreringsafgifter på køretøjer + ekstra opkrævning af vejafgift. 2 = ? % registreringsafgifter på køretøjer + betaling for faktisk forbrug.

  • 0
  • 0

Anyway - der vil være massedød i det lokale butiksliv, der så vil kræve mia.-støttte for cafe'er og tøjbutikker fra ikke-kunder i hele Danmark, som til Kokain-Baletten og Snoperaen. Betalt af udkantsdanmark.

Det er en syg vision. Kolera-ringen er det passende navn. Herremanden reserverer Københavns herligheder for sig selv men lader udkantsdanmark betale.

Når det kommer til massedød i butikshandelen, kunne en lidt mere begavet skribent måske overveje, om ikke massakren på planloven har haft en noget større effekt.

Derudover - hvis der endelig skulle tilflyde bare lidt skejser fra "udkantsdanmark" til hovedstadsområdet, så står verden ikke længere. P.t. går pengestrømmene på .... 20mia? om året altså den anden vej!

  • 0
  • 0

Jeg kan ikke se nogen grund til at bommene allerede fra dag et skal tage fuld pris. Det kræver en investering at komme igang, og man kan til at begynde med kun tage betaling i myldretiden. Når dette begynder at have sin effekt begynder de første nye tog og anlægsarbejde at være færdigt. Derefter kan man spænde skruen yderligere og øge investeringerne i den kollektive trafik.

Bevares det koster nogle penge, men alt andet lige må det da også give lavere udgifter til sundhedsvæsen i hovedstaden da færre partikler og færre ulykker vil mindske antallet af patienter.

  • 0
  • 0

Det er en syg vision. Kolera-ringen er det passende navn. Herremanden reserverer Københavns herligheder for sig selv men lader udkantsdanmark betale.

... men skal han selv udenfor, ja så skal han nu også betale.

  • 0
  • 0

som om at investeringer i kollektiv trafik er negativt?! ja lad os endelig ikke få sat gang i hjulene, tænk hvis nogle fik jobs pga. det.

en betalingsring fungerer i london, stockholm, singapore, m.v. - det er win-win for alle - vil man ikke betale det som det koster, så parker bilen ved en station og tag toget det sidste stykke. vi vinder alle på det ! de kommentarer der kommer her viser bare, at folk der bor på landet eller i den vestlige del af kongeriget, ikke har særlig meget "storby forståelse" inkl ministeren.

den ene eller to gange om året de kører til københavn, jamen så slår den 50'er da sørme også hul i pungen... det er klart.

  • 0
  • 0

Hvad har København selv gjort ? 22 vejarbejder igang sat på samme tid..

Ringbetalingen i London bliver mindre og mindre og Oslo og Stockholm har andre forudsætninger.

Bom afgifter på varebiler og lastbiler vil kun gøre varerne betragtelige dyrere og forbrugerne kan vente det pålagt deres varer, ikke så godt eller smart. ;)

  • 0
  • 0

Jonas, kan du ikke lige fortælle hvilke stationer i storKbh der har nogen som helst parkeringskapacitet der kan opfylde din ide om at folk da bare kan parkere ved en sådan ?

Evt. også uddybe ved hvilke stationer det er muligt at udvide parkeringskapaciteten samt hvem der skal betale.

M

  • 0
  • 0

Lige et indspark vedr. betalingsringen i Stockholm. Trods betalingsring i Stockholm siden sommeren 2007 er det alligevel lykkedes Stockholm at overhale København i vækst. Sådan noget kan jo ikke lade sig gøre ifølge VKO-folkene. Men de er jo også så kloge :-( Klogere end svenske borgerlige poltikere?

Ser ved et tilfælde at Gøteborg også får en betalingsring. Se dette link:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Tr...

Mvh Glenn Olesen (cykler og tager S-toget hver dag men bor 100 m fra Bispeengen/Ågade/Åboulevarden - så vi skal have bilner væk fra centrum)

  • 0
  • 0

Du skal lige have med, at vi har i forvejen verdens dyreste registreringsafgift og derfor er det ikke rimelig at opkræve yderligere afgifter, endvidere er bilen for mange uundværlig i deres sammenhæng i dagligdagen - hvis det er det hensyn en VKO regering mener er rimeligt, så er det der mit kryds bliver sat.

Og hvis det er S & SF politik, at man er kapitalist og har masser af penge fordi man har en 18 gammel Mazda 1.3 og bor ude hvor kragerne vender og ingen transportmuligheder har, Ja så er det nok IKKE der jeg sætter mit kryds.

  • 0
  • 0

Har I prøvet at sidde fast i trafikken i København? Når det tager en halv eller en hele time mere at komme fra den ene ende af byen til den anden. Eller når det tager 20 min at komme de sidste 500 meter hjem? eller Langebro og videre om morgenen? Jeg vil mene at for de fleste vil det være 25 kr værd at undgå at sidde i kø. Prisen på betalingsringen bør naturligvis reguleres, så der lige netop ikke er kø, men man kan komme hurtigt frem. Hvad koster det i arbejdsløn at en lastbilchaufør bliver 15 min forsinket?

Dermed ikke sagt om jeg synes en betalingring er en god ide, blot at jeg ikke mener jeres argumenter er gode nok.

I forhold til i mandags kan kapaciten på S-togene fordobles ved ikke at aflyse halvdelen af togene, ved at gå fra 10min-drift til 20min-drift

  • 0
  • 0

Her i København vil vi gerne have at du ikke sidder fast i trafikken i din 18 år gamel mazda 1.3, Vi vil gerne have at du kan komme hurtigt frem og når det du gerne vil og ikke brænder måske 2 liter benzin ekstra af på at køre i kø og holde i tom gang mens trafikken er gået helt i stå og tiden går. (Jeg ved godt at 2 liter ekstra på en tur er meget højt sat, men det er for at sætte de 25 kr der er nævnt, som takst i perspektiv.) Det er meget værd ikke at sidde fanget i en kø.

  • 0
  • 0

;)

Men underligt nok er, at der etableres 22 stk´s vejarbejde på én gang i en socialdemokratisk kommune for måske at skabe "kunstige" køer så det kommer til at gå i med (A) toppens beslutninger - tankevækkende..!

  • 0
  • 0

Har altid undret mig over hvorfor firmaer vil bo der hvor kunder ikke kan parkere og huslejen er skyhøj. Dem der piver over deres økonomi skulle måske også se på deres adresse.

  • 0
  • 0

Jonas, kan du ikke lige fortælle hvilke stationer i storKbh der har nogen som helst parkeringskapacitet der kan opfylde din ide om at folk da bare kan parkere ved en sådan ?

Evt. også uddybe ved hvilke stationer det er muligt at udvide parkeringskapaciteten samt hvem der skal betale.

Nu må du jo ikke bede om det umulige. Jeg ville med glæde parkere min bil ved Flintholm, hvis der var mere end de ca. 35 snoldede p-pladser. Ved Vanløse er der ikke nogen. Men med halvtimesdrift på busserne til begge steder fra min bopæl i Rødovre, hvis jeg formaster sig til at arbejde lidt sent, så tager jeg gladeligt bilen hele vejen ind til København.

I dag tager jeg cyklen så meget som muligt (og som jeg gider) - tidsforskellen mellem cykel og bil er marginal (cykel 25-30 minutter, bil 20-25) uanset retningen. Det offentlige er helt umuligt, der ryger jeg hurtigt op på 45 minutter med en velvalgt bus indad og betydeligt mere udad, når jeg risikerer at skulle vente op i mod 15 minutter på en bus.

Med den trængsel, der allerede i dag er på cykelstierne ind mod København, navnlig de meget smalle på Frederiksberg, som ikke er meget mindre end den man oplever som bilist ad Ågade, så frygter jeg oprigtigt, at jeg vil komme til at tage bilen oftere end i dag, hvis der kommer en betalingsring.

Bilturen i dag koster vel omtrent 60 kr. tur-retur, men det et ikke det der afgør om jeg tager bilen. Kommer der 50 kr. oveni ændrer det sig næppe heller.

Jeg kan selvfølgelig foreslå Københavns kommune, at min brobizz, som fungerer til snart sagt alt i Nordeuropa, ikke skal fungere til betalingsringen, men at man for at passere skal stige ud af bilen og betale et kontant beløb i lige penge ved vejsiden. Så kan det være at jeg hellere tager cyklen - trods trængslen på cykelstierne.

  • 0
  • 0

Kunne de ikke blot starte med at som en forsøgs ordning gøre bus og tog gratis eller trække det fra alle over skatten.

Så bliver alle ramt og sammentidig får alle muligheden for at komme rundt med offentlig transport, det vil være en klar forbedring for alle, de fattige og studerende ville få det meget lettere og de som ikke kan/vil bruge offentlig transport kan stadig bruge bilen.

Mit bud er at det vil flytte rigtigt meget trafik fra motorvejen ind i toget, som forstærkende effekt kunne man i samme omgang fjerne kørselsfradraget.

  • 0
  • 0

Jonas, kan du ikke lige fortælle hvilke stationer i storKbh der har nogen som helst parkeringskapacitet der kan opfylde din ide om at folk da bare kan parkere ved en sådan ?

Evt. også uddybe ved hvilke stationer det er muligt at udvide parkeringskapaciteten samt hvem der skal betale.

M

hvorfor så negativ? du har vist fået de blå briller på.

jeg er ikke politiker - og jeg er/kommer heller ikke med i den arbejdsgruppe som skal udarbejde i detaljer hvordan og hvorledes det skal gøres. hvad bliver det næste jeg skal svare på - hvorfor himlen er blå? think again.

du er meget lidt visionær, hvis ikke du kan forestille dig parkeringshuse, m.v. - du får det til at lyde som berlinmuren; eller noget man gør over en nat. vi snakker et fler-årigt projekt som du forventer jeg eller andre har facit på... tænk positivt, det her projekt kan give mange ingeniører m.v. arbejde.

der er endvidere heller ikke nogen der siger der lige netop er hvor ringen starter, at alle p-pladser skal ligge. selv kunne jeg da godt se et kæmpe p-område ved høje taastrup station, hvor der er gode forbindelser (s-tog, re-tog) til kbh, som et eksempel. den kommende nye køge nord station vil uden tvivl - til den tid - også få masser af p-pladser.

  • 0
  • 0

Hvad har København selv gjort ? 22 vejarbejder igang sat på samme tid..

ja. tænk sig at kommunen reparerer vejene? katastrofe, hva? dejligt at se noget handling, i stedet for navlepilleri som inde på borgen, ledet af vikaren der ikke tør trykke på knappen.

  • 0
  • 0

Kunne de ikke blot starte med at som en forsøgs ordning gøre bus og tog gratis eller trække det fra alle over skatten.

Så bliver alle ramt og sammentidig får alle muligheden for at komme rundt med offentlig transport, det vil være en klar forbedring for alle, de fattige og studerende ville få det meget lettere og de som ikke kan/vil bruge offentlig transport kan stadig bruge bilen.

Mit bud er at det vil flytte rigtigt meget trafik fra motorvejen ind i toget, som forstærkende effekt kunne man i samme omgang fjerne kørselsfradraget.

Og hvem skal betale regningen ?

Det billigste ville vel være at lukke en række indfaldsveje til Kbh. Det kunne hurtigt få folk/firmaer på andre tanker.

M

  • 0
  • 0

Ingen har skrevet om at busserne allerede i dag på visse ruter har kapacitets problemer, eller at der mangler forbindelser på tværs af S-banenettet. Hvilket jeg nu synes er den største flaskehals for at lave en betalingsring omkring København. For at folk gider bruge 2-3 gange så lang tid på transport skal det være billigere, mere komfortabelt end i dag,hyppige afgange med maks 10-15 minutter imellem. Dette vil sige at Letbaner er alternativet for at få større kapacitet på de enkelte ture, mere komfort, hurtigere kørertider (hvis der er strækninger der ikke er på vejbanerne). Så når ring 2,3,4 og faktisk også 2½,3½ og 4½ er bygget så kan man indfører en betalingsring. Derudover bør der også laves letbane ruter der kører næsten paralelt imellem S-banenettets fingre, for at yde en bedre service samt for at nedlægge busruter der jo forurene med diesel og som har en lille kapacitet.

  • 0
  • 0

Arne Lund rammer hovedet på sømmet med sin kritik af den nuværende trafikminister, der altid optræder med høj røst og skubber skandalerne, f.eks. med IC3-togene, over på andre. Det er en kendsgerning, at Venstre tidligere har vist en vis åbenhed over for roadpricing, men nu er den forduftet. som Arne Lund så rigtigt skriver: Nu er valgkampen i gang, og så skal der scores stemmer på at være ekstra bilistvenlig, og så generer det ikke Schmidt, at gå imod, hvad Venstre tidligere har ment.

Kaj Christensen.

  • 0
  • 0

At historieundervisningen er forsømt i folkeskolen, er den ældre del af befolkningen ikke i tvivl om, men at samtidshistorie, trods medierne indgående behandling heraf, også er "en by i Rusland" tyder Kaj Christensen indlæg på, for hverken hr. Schmidt eller Venstre underskrev købskontrakterne for IC3-skandalen.

  • 0
  • 0

Arne Lund rammer hovedet på sømmet med sin kritik af den nuværende trafikminister, der altid optræder med høj røst og skubber skandalerne, f.eks. med IC3-togene, over på andre. Kaj Christensen.

... og her skal der vist stå IC4-tog. IC3 kører fint og må tage slæbet.

  • 0
  • 0

Enig, men det var stadig ikke den nuværende regering der kvajede sig ved valget af leverandør, på bekostning af de firmaer, der faktisk får deres - betydeligt mere avancerfede futtog - til at fungere

  • 0
  • 0

ja. tænk sig at kommunen reparerer vejene? katastrofe, hva? dejligt at se noget handling, i stedet for navlepilleri som inde på borgen, ledet af vikaren der ikke tør trykke på knappen.

Og det undrer dig slet ikke, at i de forudgående år blev slet intet gjort og pludselig kommer en eller anden spin-doktor ind på, at hvis man nu gjorde sårn og sårn ville det være med til at skubbe til dialogen om betalingsbom og penge indkassering. Nu er ideen skudt ned og nu bliver alle huller sikkert lukket og trafikken glider igen. :)

  • 0
  • 0

En betalingsring kan ikke finansiere et øget brug af kollektiv transport, for når alle er flytte over i den kollektive transport, kommer der ingen penge ind fra betalingsringen. Så prisen for at køre ind i København må ikke være højere, end at folk stadig tager bilen med.

Sorry Boe, men det blev din kommentar, som var mest rammende.

Få det nu ind i knolden! Betalingsringen er ikke en ekstra skat eller et forsøg på at gøre livet mere besværligt. Det er det diametralt modsatte. Det drejer sig om at få biler ud af det overfyldte bycentrum, formindske forurening og støj og bare gøre byen et bedre sted at være. Derfor er det nødvendigt at investere i infrastruktur. Derfor vil der være perioder, hvor der er byggerod mange steder. Og der vil også være en indkøringsperiode før det virker.

  • 0
  • 0

Enig, men det var stadig ikke den nuværende regering der kvajede sig ved valget af leverandør, på bekostning af de firmaer, der faktisk får deres - betydeligt mere avancerfede futtog - til at fungere

Er det ikke en unødig politisering af et område, du vel ikke har den store viden om?

Eller er du juridisk kyndig og med godt indblik i den/de kontrakter, DSB har lavet med leverandøren? (så har jeg da et par spørgsmål til dig ;-)

SKAL der skydes på det politiske niveau, er det da underligt du så frejdigt går uden om den række af ministre, der har siddet der siden - uden at gøre noget ved DSB's måske (?) fejlagtige håndtering af handlen?

PS! Hvis man vil adfærdsregulere et veletableret gode, kommer det som oftest til at gøre ondt på den gruppe, der må acceptere et mindre forbrug af samme.

  • 0
  • 0

Om det er en unødig politisering, at adressere en kritik korrekt, kan naturligvis diskuteres, ligesom det af Jens Haugaard anførte (?) ved, om DSB har håndteret handelen fejlagtigt, men jeg har heller ikke været ansat i virksomheder, hvor ansvar i samme grad var noget, som ingen havde.

  • 0
  • 0

Har lige haft sommerbesøg af min tidligere direktør, der nu bor i Duisburg. Han siger:" Den københavnske trafik er vidunderlig nem. På grund af jeres høje købsafgifter på biler er der næsten tomt i København sammenlignet med tyske byer. Her i København går det hele som en leg". Han har sikkert ret.

  • 0
  • 0

Ganske enkelt: Der hvor byens vise fædre af ideologiske grunde har skabt den, dels ved varigehalveringer af vejarealerne, dels ved varige nedlæggelse af p-pladser, uden forudgående skabelse af alternativer, hvortil kommer ekstremt langsommelige og altomfattende vejarbejder, der åbenbart alle skal udføres af den samme arbejdskraft, så det hele går for langsomt.

  • 0
  • 0

"Gratis" betyder bare, at en anden betaler.

Os, der overhovedet ikke gider København, skal til at betale jeres transport?

PS. der er ingen offentlig transport her hvor vi bor.

  • 0
  • 0

Om det er en unødig politisering, at adressere en kritik korrekt, kan naturligvis diskuteres, ligesom det af Jens Haugaard anførte (?) ved, om DSB har håndteret handelen fejlagtigt, men jeg har heller ikke været ansat i virksomheder, hvor ansvar i samme grad var noget, som ingen havde.

Det er netop spørgsmålet: Om du får adresseret din kritik korrekt. Min opfattelse af IC4-forløbet set fra sidelinien er, at der har været rigelig tid til at gribe ind, såfremt det var politisk ønskeligt og juridisk muligt. De har de seneste trafikministre som øverste ansvarlige for DSB ikke ønsket?

Derfor min kommentar: I stedet for mere eller mindre perfide angreb på hvem der har og ikke har skylden på børnehaveniveau, ville det jo hæve debatniveauet en hel del, om man havde indsigt til at oplyse os andre på områder, som: - Kapacitetsudnyttelse af nuværende offentlige transport, - Rimeligheden i de (økonomiske-) udsagn, artiklen fremkommer med - Osv...

Kort og godt: Diskutere ud fra de klassiske ingeniørdyder, som energieffektivitet, virkningsgrad, miljøpåvirkning mv.

  • 0
  • 0

Kort og godt: Diskutere ud fra de klassiske ingeniørdyder, som energieffektivitet, virkningsgrad, miljøpåvirkning mv.

Som det krystalklart illustreres i Jens Haugaards indlæg.

  • 0
  • 0

Forleden skulle jeg og en medtrafikant hjem til det Jyske, fra en tur til Vanløse, og da vi ramte Brøndby var der snejletraffik. Det tog fra Vanløse til Køge over en time...!

Da vi lå med 20 til 35 km i timen, på vej sydvestover ad E20, snakkede vi om at nu må vi sgu da snart komme til det færdselsuheld, men nej.

Eneste grund til trafikkaos mellem Brøndby og Køge dagligt er at, Sjællændere og andre Københavnere, NÆGTER at trække ind til højre.

Så simpelt er det.

Så det hjælper ikke at bygge 10 eller 25 spor i hver vejside, man skal kun have OGGENOKKERNE lært færdselsloven.

:)

  • 0
  • 0

PS. der er ingen offentlig transport her hvor vi bor.

Det er da bare fordi du ikke kender systemet ;) I nordjylland er man som skotter og ved godt at der er kommet en ordning der hedder Flextaxi og som bliver kørt af vognmænd med busbevilling i personbiler og nogle få taxier der har vundet udbudsrunderne for transport på diverse offentlige kørselstilbud!

Flextaxi ordningen giver mulighed for at man kan blive kørt fra sin gade dør til koncert, familie besøg og des lige, ligesom havde det været en normal taxi dog til ½ pris eller indenfor kommunegrænsen til buspris. Dog skal man bestille senest 2 timer før man skal afsted og inden kl. 20 om aftenen. og man kan også risikere en rundtur. Men det er nok til at det har kostet taxiselskaberne dyrt. Så mulgiheden for offentlig transport findes skam hos dig. Dog skal du bare sætte dig ind i din regions kørselsmuligheder. ;)

Ellers kan du bruge flexbus som kan, bestilles til at kører når den almindelige bus ikke kører forbi stoppestedet.Men ellers kører til samme pris og forbi samme stoppesteder som bussen!

Men trods ingen har givet medhold i at der burde være en grænse for hvor langt man dagligt kan få kørselsfradrag for og hvis der er offentligt transport minimum hvert 30 minut bør der ikke være kørselsfradrag medmindre man køber bus eller togbillet, disse steder. Mener jeg det burde kunne gøres på denne måde!

  • 0
  • 0

hvorfor så negativ? du har vist fået de blå briller på.

jeg er ikke politiker - og jeg er/kommer heller ikke med i den arbejdsgruppe som skal udarbejde i detaljer hvordan og hvorledes det skal gøres. hvad bliver det næste jeg skal svare på - hvorfor himlen er blå? think again.

Mht hvorfor himlen er blå, så kunne jeg da aldrig frømme om at spørge dig om det - svaret er kendt :

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/faq-spoe...

;-)

Når jeg spørger dig, så skyldes det at du fremsætter nogle bastante påstande om hvad folk bare kan gøre - når du gør den slags, så burde du have overvejet hvordan de gør det, ellers er det bare populistisk vrøvl.

du er meget lidt visionær, hvis ikke du kan forestille dig parkeringshuse, m.v. - du får det til at lyde som berlinmuren; eller noget man gør over en nat. vi snakker et fler-årigt projekt som du forventer jeg eller andre har facit på... tænk positivt, det her projekt kan give mange ingeniører m.v. arbejde.

der er endvidere heller ikke nogen der siger der lige netop er hvor ringen starter, at alle p-pladser skal ligge. selv kunne jeg da godt se et kæmpe p-område ved høje taastrup station, hvor der er gode forbindelser (s-tog, re-tog) til kbh, som et eksempel. den kommende nye køge nord station vil uden tvivl - til den tid - også få masser af p-pladser.

Pudsigt du nævner Høje Tåstrup station. Jeg bor mere eller mindre oven på den og har en god udsigt til parkeringsarealerne, og du har da ret - der kunne nok godt bygges p-huse, men jeg kender også de veje der fører frem til stationen. Det kunne blive en munter affære hvis ret mange flere biler skulle benytte dem.

Hvis København er så vild med at have så meget erhverv som de har, så er det da dem der skal tage trafikken/ulemperne, ikke nogle tilfældige stationsbyer.

M

  • 0
  • 0

[quote]Kort og godt: Diskutere ud fra de klassiske ingeniørdyder, som energieffektivitet, virkningsgrad, miljøpåvirkning mv.

Som det krystalklart illustreres i Jens Haugaards indlæg.[/quote]

Tja. For dig er det åbenbart for meget forlangt.

Ang. artiklen: Hvis det kræver "mega-investeringer" - var det så ikke på tide at se på hvordan man får mest kollektiv trafik for pengene?

Metro er vel ikke just den billigste måde at flytte passagerer rundt på???

  • 0
  • 0

Vi har helt klart en forskellig opfattelse af det sproglige, for jeg synes stadigvæk ikke, at dine indlæg i denne debat omfatter "de klassiske ingeniørdyder, som energieffektivitet, virkningsgrad, miljøpåvirkning mv.", men det er nok mig der ikke er på toppen med nudansk.

Til gengæld kan jeg - forhåbentlig - glæde dig med, at jeg er helt enig i dit udsagn om Metroen. "Metro er vel ikke just den billigste måde at flytte passagerer rundt på???".

Jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at det nok er den mest tåbelige af alle løsninger, under de forudsætninger som København nu engang byder.

Hvem der i øvrigt magter at medbringe de 30 - 60 kg håndbagage, som jeg nødvendigvis medbringer, selv via nok så udbyggede offentlige transportmidler, det ved jeg ikke, men jeg ved, at når jeg har forsøgt mig med DSB, så er jeg bestemt ikke blevet budt velkommen - for at udtrykke det diplomatisk!

  • 0
  • 0

Vi har helt klart en forskellig opfattelse af det sproglige, for jeg synes stadigvæk ikke, at dine indlæg i denne debat omfatter "de klassiske ingeniørdyder, som energieffektivitet, virkningsgrad, miljøpåvirkning mv.", men det er nok mig der ikke er på toppen med nudansk.

Dét har jeg da heller ikke på nogen måde påstået: Jeg er blot efterlyst, at det var dér debatniveauet startede - i stedet for at skyde på den regering/minister/embedsmand, der i sin tid indgik kontrakten. Hvad det sidste angår, har jeg ovenfor gjort opmærksom på, at senere regeringer/ministre/embedsmænd burde have haft rigelig med tid og lejlighed til indgriben. Hvad det første: Ja, det er der ikke mange af debattørerne ovenfor der ulejliger sig med. Fx foreslås det at det at hæve p-afgifterne er en billigere metode; uanet at mange pendlere (vel den gruppe, der er interessant?) anvender private p-muligheder. Hvor mange mon?

Derudover: Ja, helt enig med DSB og bagage - især på "de lange" skinner. I min studietid (mange mange år siden!) var det intet problem, både at slæbe stigereoler, cykler og alskens anden .... med!

  • 0
  • 0

[quote] PS. der er ingen offentlig transport her hvor vi bor.

Det er da bare fordi du ikke kender systemet ;) I nordjylland er man som skotter og ved godt at der er kommet en ordning der hedder Flextaxi og som bliver kørt af vognmænd med busbevilling i personbiler og nogle få taxier der har vundet udbudsrunderne for transport på diverse offentlige kørselstilbud!

Flextaxi ordningen giver mulighed for at man kan blive kørt fra sin gade dør til koncert, familie besøg og des lige, ligesom havde det været en normal taxi dog til ½ pris eller indenfor kommunegrænsen til buspris. Dog skal man bestille senest 2 timer før man skal afsted og inden kl. 20 om aftenen. og man kan også risikere en rundtur. Men det er nok til at det har kostet taxiselskaberne dyrt. Så mulgiheden for offentlig transport findes skam hos dig. Dog skal du bare sætte dig ind i din regions kørselsmuligheder. ;)

Ellers kan du bruge flexbus som kan, bestilles til at kører når den almindelige bus ikke kører forbi stoppestedet.Men ellers kører til samme pris og forbi samme stoppesteder som bussen!

Men trods ingen har givet medhold i at der burde være en grænse for hvor langt man dagligt kan få kørselsfradrag for og hvis der er offentligt transport minimum hvert 30 minut bør der ikke være kørselsfradrag medmindre man køber bus eller togbillet, disse steder. Mener jeg det burde kunne gøres på denne måde![/quote]

I Region Midtjylland er den offentlige transport også meget ringe med mindre man altså bor på Østkysten. Imidlertid findes også den nævnte taxa ordning (hernede kaldet Flextur). Der er imidlertid det problem at den pågældende ordning er afhængig af hvilken kommune man bor i, og skulle man så være så uheldig at bo i hhv.: Herning, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Silkeborg, Odder, Horsens, Skanderborg, Samsø, Syddjurs, eller Norddjurs, så hedder prisen 14 kr./km, med en minimumspris på 70 kr. pr. tur (dog er der kun fuld pris for første passager, og 10% for alle derover, men hvor ofte tør almindelige lønmodtagere løbe an på at der er flere der tilfældigvis skal med samtidigt?). Det kan samtidigt gøre en lidt harm at man i Aarhus kommunes opland kan få samme taxaservice til 3 kr./km, hvor den offentlige trafik ellers er meget udbredt, og hyppig.

Den kollektive trafik burde holdes udenfor Regionerne, da sygehusvæsnet uundgåeligt vil overtrumfe en, i forhold til bilerne, konkurrencedygtig offentlig transport i yderområderne. (Kunne man gøre det til en ren kommunalopgave, på samme måde som med kommunekemi og placere det under KL?)

  • 0
  • 0

Kære Jens, så skal du lige have min "DSB-vittighed" med.

Jeg oplevede næsten at blive sat af toget, på grund af en håndbagage i form af en harmonika - du har formentlig selv en idé om størrelseforholdet.

Da 4 yngre mennesker steg på toget, med rygsække m.m., DOBBELT så store som mit instrument, var disse dog iflg. konduktøren "lovlig" håndbagage.

At mit instrument kunne stå under bordet, medens rygsække m.m. flød i gangarealet, så man dårligt kunne komme frem eller tilbage, spillede ingen rolle.

Hvad dette har med betalingsring at gøre: Meget enkelt - p-plads eller ej, så er det for mange fra vanskeligt til umuligt at klare øvelsen uden bilen, og i det omfang "kunden" kan / vil betale, så er problemet alene den "skat" der med betalingsringen lægges på ydelsen - ligesom et tilbud fra Nyborg skal være særdeles konkurrencedygtigt, for at klare sig i Korsør!

Ser man på Københavnskortet, så er der utroligt mange "Nyborg-Korsør" overgange, men det bliver naturligvis kun et spørgsmål om kundesortering = fravalg.

  • 0
  • 0

Kære Jens, så skal du lige have min "DSB-vittighed" med.

Jeg oplevede næsten at blive sat af toget, på grund af en håndbagage i form af en harmonika - du har formentlig selv en idé om størrelseforholdet.

Da 4 yngre mennesker steg på toget, med rygsække m.m., DOBBELT så store som mit instrument, var disse dog iflg. konduktøren "lovlig" håndbagage.

At mit instrument kunne stå under bordet, medens rygsække m.m. flød i gangarealet, så man dårligt kunne komme frem eller tilbage, spillede ingen rolle.

Hvad dette har med betalingsring at gøre: Meget enkelt - p-plads eller ej, så er det for mange fra vanskeligt til umuligt at klare øvelsen uden bilen, og i det omfang "kunden" kan / vil betale, så er problemet alene den "skat" der med betalingsringen lægges på ydelsen - ligesom et tilbud fra Nyborg skal være særdeles konkurrencedygtigt, for at klare sig i Korsør!

Ser man på Københavnskortet, så er der utroligt mange "Nyborg-Korsør" overgange, men det bliver naturligvis kun et spørgsmål om kundesortering = fravalg.

Din observation passer meget godt på min oplevelse af DSB service hvorfor jeg idag foretrækker at tage linje 888 bussen til København, og iøvrigt konsekvent undgår DSB, hvor det er muligt. Opløs DSB, sælg udlandsdelene fra, og lad BaneDanmark overtage togene, og lej så iøvrigt togene ud til den(/de) fremtidige private operatør(/-ere) på strækningerne, og sælg det materiel som operatøren eventuelt ikke måtte ønske at bruge (jeg tænker noget i retningen af IC4, hvoraf et togsæt sikkert kunne udstilles foran Transportministeriet til skræk og advarsel). Når Arriva kan køre tog i Danmark uden større problemer burde det også kunne lade sig gøre for DSB.

  • 0
  • 0

Betalingsringen er ikke en ekstra skat eller et forsøg på at gøre livet mere besværligt. Det er det diametralt modsatte. Det drejer sig om at få biler ud af det overfyldte bycentrum, formindske forurening og støj og bare gøre byen et bedre sted at være. Derfor er det nødvendigt at investere i infrastruktur. Derfor vil der være perioder, hvor der er byggerod mange steder. Og der vil også være en indkøringsperiode før det virker.

Hvad er det for et overfyldt bycentrum du taler om? Middelalderbyen i KBH er noget rod, hvor der ikke burde være andet end de allerhøjest nødvendige biler. Resten er alstå ikke særligt overfyldt. Hvis man ellers kan finde en frivillilg, tror jeg sagtens, at hun på alle tider på døgnet kan overskride 40 km/h begrænsningen på Nørrevoldgade så meget, at det koster klip i kortet. Selv kl 8:30 om morgenen uden at køre decideret råddent.

/Kim

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten