Transportminister beklager til forligspartier - Enhedslisten fastholder pres efter krisemøde

Illustration: Claus Bech

Efter to krisemøder med henholdsvis Enhedslisten og SF i sagen om fortielsen af infrastrukturaftalens klimakonsekvenser fra selve anlægsarbejderne, bryder transportministeren sin medietavshed.

Ministeriet har tirsdag eftermiddag udsendt en kort skriftlig kommentar fra Benny Engelbrecht (S), som har været under hårdt pres, siden Ingeniøren torsdag kunne fortælle, hvordan der i månedsvis blev regnet på anlægs-CO2 på størstedelen af projekterne i aftalen, men at tallene blev fjernet fra materialet, før aftalen blev præsenteret som CO2-neutral.

Ifølge partier, som deltog i forhandlingerne, efterlyste de netop de tal, som ifølge Ingeniørens regnestykke sammenlagt ville have vist udledninger på mere end 1,6 millioner ton CO2. Men de fik at vide at de ikke fandtes.

Læs også: Her er CO2-tallene minister holdt skjult: Veje og anlæg koster 1,64 mio. ton CO2

Det har fået Venstre, Enhedslisten, SF og Radikale Venstre til at kræve en forklaring - og nu kommer lidt af den altså. Argumentet lyder fortsat at tallene blev udeladt, fordi de ikke var gode nok.

Det fremgår dog ikke, hvorfor ministeren ikke i det mindste sagde det, i stedet for - ifølge partierne - at afvise at der overhovedet fandtes tal.

»Jeg skulle have fortalt mere tydeligt om det arbejde, der var, og hvorfor Transportministeriet vurderede, at der ikke var tilstrækkelig sikkerhed for, at tallene var retvisende. Det beklager jeg,« lyder det fra ministeren.

Minister: Beslutning lå hos embedsapparatet

Ifølge ministerens skriftlige udtalelse, var det slet ikke en politisk beslutning, at tallene skulle fjernes fra det materiale, som endte med at blive udleveret til ordførerne.

Det var noget som skete i embedsværket - og ministeren forklarer ikke, hvad det var ved CO2-udledningen i millionklassen, som ikke kunne udleveres og sættes i en passende kontekst for forligspartierne.

Læs også: Ingeniøren afslører: Sådan blev infrastrukturaftale til 160 mia. kr. vasket grøn

»Jeg mener ikke, at jeg hverken har løjet eller vildledt, og jeg er ærgerlig over, at der er opstået den her tvivl. Det var en ren faglig vurdering, at tallene ikke var klar til at blive brugt som grundlag for forhandlingerne,« lyder det fra Benny Engelbrecht.

Forklaringen er godt i tråd med det, som er sluppet ud fra krisemødet mandag mellem transportministeren og SF, hvor han ifølge Ingeniørens kilder afviste at kende til en instruks om at slette tallene.

Mødet formildede på ingen måde SF, som kom ud fra det endnu mere kamplystent end tidligere. Her vil man nu fortsætte presset på ministeren med spørgsmål på et samråd sammen med Enhedslisten.

»Den her sag skal ikke behandles bag lukkede døre. Derfor vil vi have et samråd og tager ministeren i folketingssalen i næste uge. Vi har stadig mange spørgsmål,« lød det til Ekstra Bladet i aftes efter mødet.

Enhedslisten har ikke ændret synspunkt

I dag var det så Enhedslisten, som var inviteret til møde kort før middag, og her sad transportministeren flankeret af fem embedsmænd, heriblandt hans departementschef, for at svare på hans og partiets politiske ordfører Mai Villadsens spørgsmål.

Men heller ikke Enhedslisten gik fra mødet i et andet humør end de gik ind - transportordfører Henning Hyllested betegner stadig sagen som stærkt kritisabel.

»Vi går ikke ud og kapper hovedet af en minister uden at være helt sikker på, at han har forholdt os oplysninger og vildledt Folketinget. Vi er samme sted som vi var før mødet,« siger Henning Hyllested.

Han fortæller at hverken ministeren eller embedsmændene gav nye oplysninger om, hvorfor de angiveligt mente at anlægs-CO2-tallene var så dårlige, at det ikke var muligt at oplyse om deres eksistens.

Læs også: Juraprofessorer: Skjulte klimatal er brud på ministeransvarsloven

Faktisk mente de - i modsætning til udsagn fra indtil flere partier som var med i forhandlingerne, og har fastholdt det i interviews med Ingeniøren og andre - at der var givet oplysninger om at der eksisterede tal, som bare ikke var gode nok.

Men der blev ikke præsenteret bevis for påstanden, trods at den er helt central i den storm på ministeren der har været de seneste dage.

»Han mener, at det har han oplyst om. Så der har vi bedt om at få på skrift, hvor det skulle være sket. Vi har i hvert fald ikke fundet noget tegn på det i vores papirer,« lyder Henning Hyllesteds gengivelse.

Departementschef tog ansvar for sletning

Ministeren gav også udtryk for, at han godt havde været orienteret om at CO2-tal for anlægsfasen fandtes, men at ingen angiveligt informerede ham om, at de blev slettet igen, lyder det fra Enhedslisten.

Den beslutning tog departementschefen ansvar for under krisemødet. Men det blev ikke klart, hvordan det kunne ske bag om ryggen på ministeren, som netop blev spurgt til tal for anlægs-CO2 under de politiske forhandlinger.

»Han siger, at han ikke er inde over beslutningen om at droppe tallene til sidst - det er en beslutning, som er taget i departementet. Men Benny har været orienteret om at arbejdet forelå, og han har godkendt det,« refererer Henning Hyllested.

Nu vil Enhedslisten forberede sig på et møde i forligskredsen i morgen og samråd torsdag, hvor Benny Engelbrecht kan forvente en byge af spørgsmål - også fra dem.

Læs også: Regeringen sløjfede CO2-tiltag - og holdt det skjult for politikerne

»Vi er ikke på mødet blevet oplyst om noget, som ændrer på situationen afgørende. Vi er stadig der, hvor vi bad om nogle udregninger og kan konstatere at der lå tal, som vi ikke har udleveret. Det er alvorligt og har afgørende betydning for forhandlingsforløbet og aftalen,« siger Henning Hyllested.

»Hvis man skal motivforske, tror vi at det blev gjort, fordi man godt vidste, at skulle det her blive en grøn aftale, ville det være en umulig opgave, hvis man skulle have anlægs-CO2 med,« siger han.

Enhedslisten valgte at stå uden for vejene i forliget om infrastrukturaftalen, som er regeringens hidtil største med en pris på 161 milliarder kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

det er ved, at blive standard hos ministre, de giver andre skylden for deres mangler.

minstren har tydeligvis ikke kendskab til hvad,der foregår i hans ministerium. hvis han ville kunne han, nok må man antage bede depedemanchefen om at tallene skulle på bordet. det kunne iøvrigt være intressant,at vide hvad transportministeriet ikke mente hvad var godt nok.

når man samtidig ser på indholdet af forliget. kunne man nok ha ventet til,det rigtige grundlag lå klart. men mon ikke kommunalvalget spøgte i denne sag. det undskylder,stadig ikke forligspartnerne, at de indgår et forlig med bind for øjene.

en amerikansk journalist skrev politiske aftale,minder om for hurtigt released software, fejl rettes med nye versioner eller patched.

iøvrigt må man, undskyld min naivitet, jeg undre mig over ingen har stillet spørgsmålet.

hvordan på virker disse projekter tidsplanen for grøn omstilling. da landet samtidig mangler arbejdskraft både dem med planlægning og projektering også dem der skal bygge. eller lad os i fælleskab sige, see no evil,her no evil,speak no evil.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten