Trafikstyrelsen udsteder øjeblikkeligt forbud mod sættevogne på jernbanen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikstyrelsen udsteder øjeblikkeligt forbud mod sættevogne på jernbanen

Illustration: VTG

Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen udsendte allerede lørdag en advarsel mod at anvende vogntypen lommevogne ved transport af lastbiltrailere, også kendt som sættevogne. Advarslen kom på baggrund af en orientering fra Havarikommissionen, som lige nu undersøger ulykken på Storebæltsbroen, hvor otte personer mistede livet.

Læs også: Trafikstyrelsen udsender advarsel mod lommevogne

Den potentielle sikkerhedsbrist i lommevognenes låsemekanisme betyder nu, at styrelsen opgraderer sin advarsel til et egentligt forbud mod al transport på det danske jernbanenet med sættevogne på lommevogne.

»Forbuddet gælder for alle typer af ’lommevogne’ uanset type af skammel/saddel ved læsning af alle typer af sættevogne. Alle relevante jernbanevirksomheder har d.d. fået direkte besked,« oplyser Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen over for DR Nyheder.

Utilstrækkeligt med advarsel

Forbuddet er udløst af, at Havarikommissionen sammen med Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen har besøgt operatøren DB Cargo mandag og fundet et »forholdsmæssigt for stort antal fejl« i låsemekanismen efter en række kontrolundersøgelser. Det viser et notat, som TV2 omtaler i dag.

Fejlene vedrører måden, hvorpå sættevognene bliver fastgjort på lommevognene hos selskabet. DB Cargo er den ansvarlige operatør for de godsvogne, der var involveret i ulykken på Storebæltsbroen.

Læs også: Sikkerhedschef: Vi kender ikke baggrunden for vindrestriktioner på Vestbroen

Myndighederne konkluderer derfor i notatet, at styrelsens advarsel i weekenden ikke er tilstrækkelig.

»Med ovenstående vil det være tvivlsomt, om TBST (Trafik- , Bygge- og Boligstyrelsens, red.) anbefaling udsendt i weekenden i det hele taget er virksom, da det heller ikke handler om, hvor meget der tjekkes ved fastgørelse, men om det i det hele taget er fastgjort. Dette kan ikke kontrolleres ved visuel inspektion,« lyder det.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fra: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Presse/Ny...

Dette forbud gælder indtil de jernbanevirksomheder, der fragter gods på jernbanenettet har opfyldt en række betingelser.

Og fra den vedhæftede PDF:

Forbuddet gælder indtil [jernbanevirksomhed] har dokumenteret ne-
denstående, dog højst 14 dage fra dags dato , jf. § 75, stk. 2 i jernba-
neloven . Herefter vil styrelsen vurdere om forbuddet skal opretholdes.

  • 7
  • 0

Hvor mange penge ligger der i at fremstille en wireløsning til begge sider af lommevognens trailer, omkring kongetappen, som ved brud/træk udløser straksbremsning af toget?

  • 0
  • 4

Hvor mange penge ligger der i at fremstille en wireløsning til begge sider af lommevognens trailer, omkring kongetappen, som ved brud/træk udløser straksbremsning af toget?

Nok ingen, da lasten allerede på det tidspunkt udgør en fare!
Tanken med kongetappen, er at den holder fast i traileren, så den ikke kan bevæge sig og det vil være noget andet, mere "ekstremt", som fejler først, dvs. at ulykken allerede er sket når kongetappen fejler.

  • 7
  • 0

Det fulde link (Hvis ing.dk's editor da kan finde ud af det): http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Doku...

De hurtige transportvirksomheder, som bruger skamler og sættevogne som faktisk er sikre, burde være kørende igen inden ugens udgang.

Som daglig motorvejspendler, er det her forbud megatræls. Jeg har ikke brug for flere lastvognstog i myldretiden. Men det er klart at et forbud/påbud er eneste vej frem.

  • 7
  • 2

Er der nogle der kan byde ind med en stigning på risiko for ulykke med en sættevogn, i det forhold om den står i en lommevogn eller og den er spændt efter en sættevognstrækker?

Logikken siger at det må være farligere med en sættevogn på vejen kontra på skinner.
Men hvad er ratio mon?

1:10
1:100
1:1000
???

  • 5
  • 3

Er der nogle der kan byde ind med en stigning på risiko for ulykke med en sættevogn, i det forhold om den står i en lommevogn eller og den er spændt efter en sættevognstrækker?


Det tror jeg ikke man lige sådan kan kvantificere andet end en SPT-analyse (slag på tasken). Hvorom alting er, er det dog relevant blot at spørge er det mere usikkert?
Svaret er: Der er ikke en eneste dansker der er død ved sammenstød med sættevogn placeret i en lommevogn på de danske spor før 1/1-2019.
Antallet af danskere der er døde eller kvæstede efter at være ramt af sættevogne på de danske veje før 1/1-2019 er med garanti ikke 0.

  • 7
  • 0

I gamle dage, når vi kørte i DB-biltog ned igennem Tyskland, blev alle 4 hjul på bilen altid låst sikkert fast til togvognen. Måske kunne en vej ud af de aktuelle problemer være at lave lignende regler for sættevogne, så chassisrammen for og akslerne bag låses sikkert fast til godsvognen.

  • 2
  • 1

en wireløsning til begge sider af lommevognens trailer, omkring kongetappen, som ved brud/træk udløser straksbremsning af toget?


Wireløsning på en lommevogn, som;
1) er udsat for nedbør.
2) er udsat for frostgrader.
Behøver jeg at skrive mere, eller hvordan ville du lave et lukket system med wirer, som ikke kan fryse fast?

Et system med hydraulik ville være langt mere driftsikkert.
En fjederpåvirket cylinder, som skal have væsketryk på for at åbne låsen.
Enden af en stang på låsen, som er synlig, hvis låsen ikke er i indgreb.
Et håndtag til aktivering, som ved transport er lukket væk i rammen på lommevognen, så ulykker ikke nemt kan aktivere det.

Man kan så tilføje et system til bremsning af toget, hvis låsen går op.
Jeg kunne også godt ønske mig en sensor i låsen og tilhørende ledningsføring, så lokoføreren ville opdage hvis låsen gik op, men ovenstående burde være nok.

  • 2
  • 1

Er det jernbanetilsynet, der i princippet er garant for sikkerheden på vort jernbanenet, der har godkendt netop denne transportform på det danske jernbanenet

Det er lidt ligemeget, hvem der har godkendt transportformen, for den er god nok, hvis systemet fungere - ellers ville den aldrig være blevet godkendt nogen steder.
Men et eller andet har fejlet, enten hos DB Cargo eller det firma der producere lommevognen - specielt når flere tests fejler (der er lidt uoverensstemmelser: Nogle skriver at allerede da den første test fejlede, stoppede de testen, mens andre og i reporten skriver, at der blev testet på to lommevogne, som begge fejlede og på den tredje kunne de allerede se at der var noget galt med skamlen inden de startede testen!!!).

  • 8
  • 0

Antallet af danskere der er døde eller kvæstede efter at være ramt af sættevogne på de danske veje før 1/1-2019 er med garanti ikke 0.

Det har du sandsynligvis ret i, men sådan 'spiller klaveret' i risikovurderinger ikke! I det ene tilfælde, kan man som potentielt ulykkesramt, påvirke risikoen ved ikke at køre parallelt med en stor lastvogn i flere minutter, eller måske bare ikke at overhale den, men holde sig 75 m bagved lastvognen på motorvejen. I det andet tilfælde er man bare et 'offer' som ikke kan gøre noget som helst for at påvirke sin sikkerhed! Efter ulykken er der vist blevet meget tomt i togenes venstre side, hvis der ikke er mange passagerer i pendlertogene!

John Larsson

  • 3
  • 2

Det er godt at havarikommision hurtigt har anayseret problemet. Det er rart at der er nogle offentlige myndigheder der derefter har handlet hurtigt og resolut. Lidt kedeligt at analyserne i forbindelse med Hectrorrail's havari ikke opdagede problemet.

  • 2
  • 1

Man har ikke taget fastgørelsen af trailerne til jernbanevognene alvorligt.

Fra kommentarsporet til videoen om ladning af Carlsberg trailere som Karsten Henneberg lagde op:

Me too I drive with the cab behind the cylinder... How do you know if the fift wheel is lock without a "toc test"? Is there something you can visually see on the wagon to indicated if its properly lock? (I'm french sorry about my English)  
1  
Daniel Rose  
You drop in the king pin from above into a round hole. Here is a detailed view from a different wagon: http://www.kombimodell.eu/images/Logbuch/T...

** It is much less of a risk, with the lock not engaged the trailer can bump around a little, but it can not slide off the plate.**

  • 2
  • 0

Naturligvis skal det fikses at traileren er låst - hvergang.

Men eftersom hovedbolten sidder i et hul, flytter traileren sig ingen steder, end ikke hvis den ikke er låst, med mindre den bliver løftet opad. Det gør den kun hvis der er en ret stor mekanisk påvirkning.

Så, indtil problemet med låsen / procedurerne omkring låsen er fikset, hvorfor så ikke tillade kørsel med reduceret hastighed og vindgrænser? Det er da stadig uendeligt meget bedre (læs sikrere) end at sende tusindvis af sættevognstog ud på motorvejen?

  • 4
  • 1

Enhver der har kørt med disse gardin trailere, ved at de er yderst følsomme for vind.

Hvis i krydser storebælt i hård blæst så vil i kunne se mange af disse der har kastet et par surringsbånd over trailerens tag, for at sikre at den ikke bliver revet fra hinanden. Der er i princippet intet der stiver trailerne af imellem front og bagenden, det er simpelthen bare en lang aluskinne i hver side.

Dertil kommer der tre lodrette bjælke, men disse er flytbare og kan ikke afstive taget.

At de så bliver sat på et godstog som kører langt hurtigere end en lastbil samtidig med at de bliver påvirket af enorme trykpåvirkninger når et andet modkørende tog passerer, det forekommer mig underligt.

At man så ovenikøbet har en lidt underlig skammel til kongebolten som tilsyneladende ikke virker efter hensigten. En skammel fra en lastbil er naturligvis anderledes da lommevognene bliver læsset med en kran fra oven og en lastbil bakker under sættevognen. Men selve princippet er det samme...

Problemet kan hurtigt løses ved at surre traileren fast til togvognen, så løber den bestemt ingen steder. Det burde den have været fra starten af! Selvom den er koblet fast med kongebolten, så kan en tom gardin trailer sagtens vride sig ganske meget ved bagenden, også er det bare spørgsmål omkring tid før det går galt. Der er oven i købet også dedikerede surrings ringe/punkter som bruges til færger. Gardinerne, ja de er stadig lige så følsomme som altid...

  • 2
  • 2

Men eftersom hovedbolten sidder i et hul, flytter traileren sig ingen steder, end ikke hvis den ikke er låst, med mindre den bliver løftet opad. Det gør den kun hvis der er en ret stor mekanisk påvirkning.


Det har været diskuteret under andre artikler/indlæg; et vindstød kan godt løfte forenden af en tom, ikke-låst trailer af skamlen, især hvis blæsten har åbnet gardinet.

  • 1
  • 0

Trafikstyrelsens leder lægger i radioen vægt på at det er kontrollen der skal strammes op. Ikke at lommevogne er permanent dømt ude.

Kan vi antage at
1. Vogne, som er behørigt låst, faktisk er sikre?
2. Skamler/kongetappe, som faktist er låst, ikke springer op igen?
3. Trafikstyrelsen er enige i ovenstående to punkter?

I så fald skal transportvirksomhederne jo blot indarbejde en ekstra lille ting i deres procedurer og dokumentation:
Giv sættevognen et ekstra lille løft inden lasteremmene fjernes. Ligesom når man tager i døren for at sikre at den er låst.

  • 3
  • 0

Ps. I skal ikke komme og bilde mig ind at folkene på gulvet, som arbejder med de her vogne, ikke er klar over at de ikke altid låser. Det er garanteret bare sådan noget, man ser igennem fingre med, fordi det giver for meget bøvl at reagere på det.

  • 6
  • 2

Læsning og losning foregår i et opskruet tempo, hvor der bliver set skævt til personen, der er grus i maskineret, ved at bruge tid på kontrol.
Som i andre sager, hvor arbejdsgiveren profiterer på at der bliver set stort på sikkerhedsprocedurer, er det naturligvis arbejdsgiveren, der skal have en klækkelig bøde.
Arbejdsgiveren har det ultimative magtmiddel til at sikre at procedurer bliver fulgt, nemlig fyresedlen.

  • 5
  • 0

Jeg er ikke ingeniør, men det undrer mig, at man har accepteret et system uden indbygget redundans. Hvis kongetappen svigter eller ikke er låst, er der alene tyngdekraften til at holde sættevognen på plads.

I f.eks. luftfartsindustrien er det så vidt jeg ved - som udgangspunkt - ikke muligt, at et svigt i ét enkelt system kan medføre en fatal ulykke.

  • 2
  • 1

Som i andre sager, hvor arbejdsgiveren profiterer på at der bliver set stort på sikkerhedsprocedurer, er det naturligvis arbejdsgiveren, der skal have en klækkelig bøde.

Det kan være interessant om man kan afdække forskelle i sikkerhedsprocedurer, mellem f.eks. DSB og DB Cargo.
Måske kan der være tale om at man har slækket på procedurerne for at gøre en udbudspris billigere?
Privatiseringer og udliciteringer har jo før vist at noget kan gå skævt, når der er ting der konkurrenceudsættes.
Og ja, det er blot spekulation.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten