Trafikstyrelsen: Ikke råd til midtjysk ringbane

Der bliver ikke banekapacitet til at etablere en midtjysk ringbane med halvtimesdrift, hvis det nuværende antal tog på strækningen Struer-Holstebro-Herning-Vejle skal opretholdes. Det vurderer Trafikstyrelsen i et svar, som transportminister Magnus Heunicke (S) i dag har sendt til Folketingets Transportudvalg.

»Hvis en ringbane skal realiseres 'oven på' den nuværende køreplan, vurderer Trafikstyrelsen, at særligt strækningen Herning-Hostebro skal udbygges, ud over hvad der er aftalt i Togfonden DK. En sådan kapacitetsudbygning, der vil omfatte en længere strækning med dobbeltspor, vurderes på et helt foreløbigt stadie at koste 400-700 millioner kroner,« skriver Magnus Heunicke til transportudvalget.

Læs også: Holbæk-pendlerne har endelig fået deres dobbeltspor

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, stillede ministeren spørgsmålet om, hvorvidt der med den nuværende sporkapacitet mellem Herning og Struer kan etableres en ringbane med halvtimesdrift i hver retning på strækningen Viborg-Langå-Aarhus-Skanderborg-Silkeborg-Herning-Holstebro-Struer-Skive-Viborg samtidig med, at der opretholdes det nuværende antal daglige afgang for direkte tog mellem Thisted/Struer og Vejle/København.

Trafikstyrelsen vurderer, at det vil være til større gavn for passagererne at fokusere på togforbindelser til Aarhus.

»Det skyldes, at cirka 60 procent af alle kollektive rejser (busser og tog) er rettet til/fra Aarhus, og cirka 50 procent af alle togrejser er til/fra Aarhus,« skriver Magnus Heunicke.

Med et ekstra spor ved Gødstrup og en mindre kapacitetsudvidelse mellem Herning og Holstebro, som det er skitseret i Togfonden DK, vil der være mulighed for at etablere en direkte forbindelse fra Holstebro til Aarhus over Gødstrup og Herning, vurderer Trafikstyrelsen. Endvidere kan nuværende forbindelse mellem Aarhus-Herning forlænges op til Holstebro.

Læs også: Dansk Folkeparti bøjer sig: Nu kommer der jernbane til Billund

Venstres Kristian Pihl Lorentzen betegner konklusionen fra Trafikstyrelsen som nedslående.

»Der er gode perspektiver i en midtjysk ringbane, og at man sagtens kunne få mere for pengene i den landsdel, end der er lagt op til. Men jeg kan godt se, at op til 700 millioner er et meget stort tal, og det finder jeg lidt nedslående,« siger Kristian Pihl Lorentzen, som dog ikke har opgivet tanken om en midtjysk ringbane.

»Jeg vil arbejde videre med idéen for at få afdækket, om en knap så ambitiøs model kan lade sig gøre med den eksisterende sporkapacitet,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvem ka, DSB ka. Forær aller pendler en minibil. Det bliver sikkert meget billigere...

Beregning... 500.000 pendler x 75.000 kr. = 37.500.000.000 kr.

En Uber... Tilknydt alle gratis minier en forpligtende DSB "Uber" lignende app og du har en fleksibel transport kapasitet på mindst 2.000.000 passagerer dagligt. Lige fra storbyer til bør landet uden offentlig driftsomkostninger.

  • 3
  • 14

Jeg læser artiklen således, at det er bedre at have to strækninger med endestation i Århus end binde dem sammen. Det kan selvfølgelig være ønsket om halvtimedrift, der skaber problemer.

Den ønskede ringbane ligner en kombination af Århus - Langå - Struer, Århus - Skjern og Skjern - Struer eller af Århus - Langå - Struer, Århus - Herning og Herning - Struer.

  • 0
  • 0

Hvis vi kikker lidt ind i krystal kuglen ser jeg masser af selvkørende minibiler køre på kryds og tværs af landet med passagerer, som læser aviser, får morgen mad, en sludder på vej, en lur på vej eller nyder turen i deres tanker. Kørt lige fra boligens dørtrin til bestemmelsesstedet til tiden.

  • 2
  • 7

Jeg læser artiklen således, at det er bedre at have to strækninger med endestation i Aarhus end binde dem sammen. Det kan selvfølgelig være ønsket om halvtimedrift, der skaber problemer.

Problemet med ideen er at der er flere passagerer der skal til og fra Aarhus end der skal mellem Viborg og Herning, så derfor giver det ikke så stor relativ værdi at have halvtimesdrift på strækningen Viborg - Struer - Herning, som at prioritere togene til og fra Aarhus.

Der står i Trafikministerns svar at "Ringbanen" netop skal have ruten Viborg - Langå - Aarhus - Silkeborg - Herning - Struer - Viborg.

  • 1
  • 0

Der står i Trafikministerns svar at "Ringbanen" netop skal have ruten Viborg - Langå - Aarhus - Silkeborg - Herning - Struer - Viborg.

Hvilket også var, hvad Kristian Pihl Lorentzen foreslog, så vidt jeg kan se. Eneste forskel er vist, at Kristian Pihl Lorentzen nævnte flere mellemstationer. I forhold til nu er de største forskelle, at Viborg udnævnes til endestation i stedet for mellemstation, antallet af togskift og evt. trafikfrekvensen.

Det er da fuldstændig ligegyldigt, om der skal flere passagerer til og fra Aarhus end fx. mellem Viborg og Herning, når togene mellem Viborg og Herning kører via Aarhus.

  • 4
  • 1

Igennem tiden har der været flere brølere, når vi taler kollektiv trafik. For eksempel nedlæggelse af små stationer på hovedbanerne. Som de atter vil nedlægge flere af. Derudover nedlæggelse af Herning -Viborg banen tilbage i 1950'erne. Nedlæggelse af Tønder -Tinglev, manglende elektrificering og at man gik over til togsæt i IC trafikken istedet for styrevognstog, der kunne kobles sammen med andrestyrevognstog.

  • 3
  • 3

Ikke så sært USA, Tyskland og Sydøst Asien løber af sted med al innovativ udvikling.

  • 0
  • 4

Det forstår jeg ikke umiddelbart

Jeg læser artiklen således, at det er bedre at have to strækninger med endestation i Århus end binde dem sammen. Det kan selvfølgelig være ønsket om halvtimedrift, der skaber problemer.

Enig - et kort ville hjælpe på forståelsen

Og - hvad man ikke kan i fuld skala det kan man i halv skala (og Arriva har allerede "ringlinier") - i et privat foretagende ville man jo starte med hvad man kan, det giver i det mindste et fingerpeg om hvad der er behov for i fremtiden. Men nu er det jo det offentlige der er arbejder.... eller ikke

  • 0
  • 0

Når jeg kigger ud over Midtjylland og kigger i togplanerne, ser det umiddelbart ikke ud som om, at der mangler noget. Timedrift på de lange strækninger er da fint.

  • 1
  • 1

Han har ikke noget imod at brænde ca. 4 mia kr. af på endnu en halvtom jysk motorvej. Oprindelig blev der fremlagt en variant til ca. 2,5 mia kr., men Venstre stod stejlt på, at det var skam ikke nok, og så bøjede regeringen sig, at valgte den absolut dyreste variant.

Medvirkende til at regeringen ikke er varm på ideen er - foruden udbygningen af banen Herning-Holstebro, som godt kunne klares med en partiel udbygning - de kontraktlige problemer med hvilken operatør, der skal køre på strækningen: DSB eller Arriva. To operatører resulterer i noget værre rod til skade for passagererne. Løsningen er selvfølgelig, at når Arrivas kontrakt udløber i 2017, så gives strækningerne tilbage til DSB, så der atter kan komme ordnede forhold med en koordineret togtrafik i Midt og Vest, og ikke som i dag, hvor Arriva kører sit eget løb.

  • 1
  • 2

Nedlæggelsen af Herning-Viborg var da i 1972, jeg kan huske, at jeg har kørt i tog med min far der, eller husker jeg galt ?

  • 2
  • 1

Da der hverken findes frem eller tilbage tidsmaskiner overlader jeg det til din fantasi.

Men fakta er, at Danmark skal investere 27.000.000.000 kr. de kommende år i om- og udbygning af skinnenettet, 20.000.000.000 kr. i nye togsæt og andet tog relateret udstyr. Det er ligeledes fakta, at der skal betales milliarder af kroner til drift af selvsamme. Ligeledes er det fakta, at en minibil kan købes for 75.000 kr. inkl. registreringsafgift og 25% moms. Det er ligeledes fakta, at (20.000.000.000 kr. + 27.000.000.000 kr.) / 75.000 kr.= 626.666 minibiler, fakta er også, at de hver kan transportere minimum 4 personer, og det er fakta, at 626.666 minibiler x 4 personer = 2.506.664 personers transport kapacitet. At registreringsafgift, vægtafgift, brændstofafgift og 25% moms tilfalder statskassen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten