Trafikstyrelsen: IC4 er "betinget godkendt"
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikstyrelsen: IC4 er "betinget godkendt"

Efter at afleveringen af DSB's kommende intercitytog løb af sporet, har Folketingets trafikudvalg krævet, at transportministeren hver måned aflægger rapport om togenes fremdrift - eller mangel på sammen.

Den seneste status på dieseltogene fra Ansaldobreda er, at det rent faktisk går fremad. Altså lidt. Syv IC4-tog har nu, ifølge transportminister Lars Barfoeds (K) seneste orientering fra 18. februar, fået Trafikstyrelsens stempel "betinget godkendt".

Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndigheden, som - hjulpet af den uafhængige assessor Tüv Nord - skal godkende IC4-togene. Godkendelsen foregår trinvist, ført typegodkendelsen som enkeltkørende togsæt, og derefter som sammenkoblede togsæt.

Den dokumentation, som Ansaldobreda lillejuleaftensdag fremsendte for at kunne søge om betinget typegodkendelse af IC4-togets opdaterede konfiguration, har Trafikstyrelsen 27. januar accepteret som tilstrækkelig for at kunne udstede en betinget typegodkendelse for enkeltkørende togsæt.

Det spændende bliver imidlertid, om togene også kan blive typegodkendt til at køre som sammenkoblede togsæt. Sker det ikke inden maj, har Ansaldobreda ikke opfyldt det ultimative krav, som DSB stillede i maj i fjor, og så kan DSB ophæve kontrakten med sin leverandør.

Derfor arbejder Ansalsobreda intenst med ikke interne tests af sammenkoblede togsæt på prøveanlægget i Velim i Tjekkiket.

Otte enkeltkørende togsæt

Men på enkelttogsplanet er status, at Trafikstyrelsen ophæver betingelserne, når en række mindre forhold af ikke-sikkerhedskritisk karakter er bragt i orden.

I alt har Ansaldobreda afleveret otte togsæt, som - når den dynamiske rutinetest på det sidste togsæt i Vojens er gennemført - er godkendt til landsdelstrafik.

Tre af togsættene kører mellem København og Aalborg, et togsæt bliver brugt til at teste en ny softwarepakke og tre andre togsæt er ved at blive gjort klar til drift.

Ifølge Lars Barfoed har Trafikstyrelsen fået dokumentation for, at fejl i styring motorerne og nogle "falske fejlmeddelelser på førerbordet" er blevet rettet.

Dokumentation

Læs mere på Folketingets hjemmeside

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den dokumentation, som Ansaldobreda lillejuleaftensdag fremsendte for at kunne søge om betinget typegodkendelse af IC4-togets opdaterede konfiguration, har Trafikstyrelsen 27. januar accepteret som tilstrækkelig for at kunne udstede en betinget typegodkendelse for enkeltkørende togsæt.

Når jeg læser sådant, ryster mine bukser, med årsag i mange dårlige personlige oplevelser, der har lignet.

I fx håndbold, vil en dygtig dommer øjeblikkelig fløjte, hvis et angrebshold spilder tid med bolden.

En sådan regel findes også i erhvervslivet, men den er vanskelig at bevise. I ovenstående eksempel har Trafikstyrelsen anvendt 35 dage på at vurdere et meget vigtigt dokument m.m. fra Ansaldobreda. Er det en loyal tidsforsinkelse, hvis man antager at Danmark er en loyal køber? Jeg mener nej. En loyal køber ville ordne sagen på maksimalt to uger, juleferie eller ej, sørge for forinden at have bemanding på plads til en hastig analyse på alle berørte områder. En virkelig aggressiv og dygtig køber, ville evne at reagere på kun et par dage.

Som er Ansaldobredas ulykke, at selskabet er i kløerne på en inkompetent køber, en køber der består af en forvirring af offentlige og halvoffentlige danske organisationer og hvoraf ingen har travlt. En mistanke som jeg har, fører desuden til et spørgsmål: Taler og skriver og læser nogle af disse danskere overhovedet italiensk? Jeg kan forestille mig, at der i hele projektet har hersket sproglig og kulturel forvirring i grader så selv en klovn ville have været imponeret.

Som er en meget vigtig pointe, til alle der ønsker at sælge til offentlige myndigheder. Man skal som sælger altid sikre sig, at også kundens mange tidsfrister, hver eneste af disse, er omfattet af tunge dagsbøder for forsinkelser, og med forud aftalte tidsfrister (antal kalender-arbejdsdage) for alle disse interaktioner. En forudsætning for at kunne gøre dette, er naturligvis at man i kontrakten har kortlagt alle fremtidige interaktioner imellem køber og sælger, som desværre ofte en undladelsessynd. Man bør også sikre sig, at kunden på forhånd lover i kontrakten, at ville betale store bøder, hvis kunden i løbet af projektet opfinder behov for ændringer i leverancen, fordi, hvis man som sælger ikke har en sådan aftale på forhånd, da vil kunden true og lokke og afpresse sig til at få et væld af ændringer omtrent gratis, mens risikoen for den samlede leverance og tidsplan typisk forbliver kun sælgerens. Desuden ville jeg, hvis jeg havde været Ansaldobreda, have forlangt at leverancen skulle testes og godkendes af KUN en tredjepart, dvs. af et professionelt selskab der ejer en privat testbane, og ikke i Danmark. Kun således ville Ansaldobreda kunne beskytte sig imod alverdens arter af inkompetence i Danmark.

Det er et faktum, altid, at fadæser kræver to inkompetente parter, en køber og en sælger. En afsløring af, at Ansaldobreda ikke har haft en kompetent køber til at lede sig igennem moradset i Danmark. En sag, som mange i Danmark anser for at være kun et italiensk problem, mens virkeligheden er, at heller ikke Danmark får ret mange bonuspoint for hvad der er hændt. Som vil koste Danmark i fremtiden, fordi kompetente sælgere vil undlade at sælge til Danmark, kloge af andres skade, så kun tumper vil komme og ønske at sælge.

  • 0
  • 0

Her forleden sad vi over madpakkerne i kantinen og talte om hvordan det mon går med IC4.

Min påstand var: Det går fremad, da vi ikke hører nye "dårlige" historier i nyhedsmedierne. Eller også har DSB og trafikstyrelsen formået at lægge fuldstændig låg på informationerne om arbejdsprocessen.

Det er godt at vide, at det ikke er det sidste.

  • 0
  • 0

Da jeg i 69 blev færdig som akademiingeniør (maskin)
var det sidste sted jeg kunne tænke mig at søge da
DSB. Dårlig løn, bureaukratisk organisation, ingen fremtid, teknologisk tilbagestående. Derfor ingen spændene udfordringer. De fik de medarbejdere, som fandt dette spændende, men det var i hvert fald ikke blomsten af Danmarks ungdom, som det så smukt hed, da man fik huen på. Samtlige leverancer til DSB har stort set været forsinkede. De har ikke haft een succeshistorie m.h.t. tog.
Og i Frankrig kører de på sekundet og til 300 kr for en billet Pariis-Bordeaux (550 km, lige godt 3 timer)pris med rabat 300 kr = 0,6 kr/km

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten