Trafikstyrelsen: Behov for ny jernbane til Sverige

Politikerne behøver ikke bruge lang tid på at overveje, hvor de kommende olieindtægter til infrastrukturen skal bruges først.

Trafikstyrelsens rapport "Trafikplan for jernbanen 2008 - 2018" fastslår, at togtrafikken over Øresund er eksploderet og vil fortsætte med at gøre det i et sådant omfang, at trafikken vil bryde sammen, hvis der ikke bliver gjort noget.

I øjeblikket er der allerede så mange passagertog på Øresundsbroen, at det er svært at få plads til godstogene. Frem mod 2012 vil passagertallet stige med 40 procent og yderligere med 30 procent frem mod 2018, fremgår det af trafikplanen.

Politikerne bør indsætte flere hurtigtog

I dag er der allerede så mange passagerer i togene mellem København og Kastrup, at Trafikstyrelsen mener, at det bedre kan betale sig at undgå stop på stationerne Ørestad og Tårnby for at undgå ventetid for masserne på gangene i Øresundstogene.

I perioden fra 1999 til 2005 er antallet af passagerer på stationerne København H, Ørestad, Tårnby og Kastrup steget med 25 procent, og politikerne bør overveje at indsætte hurtigtog, skriver Trafikstyrelsen.

»Trafikken over Øresund en uden tvivl en af de største udfordringer,« siger anlægschef Martin Munk Hansen fra Trafikstyrelsen.

Han afviser at komme med bud på, hvordan udfordringen skal løses.

Trafikforsker Alex Landex fra DTU opfordrede for en måned siden politikerne til at bygge en Øresundstunnel mellem Helsingør og Helsingborg. Tunnelen kan løse eksplosionen i passagertallet, der forventes at komme, når Femern-forbindelsen åbner i 2018. Samtidig kan tunnelen åbne mulighed for højhastighedstog fra Sverige, der gerne vil kobles på det europæiske net for højhastighedstog.

Transportminister Carina Christensen (K) har dog hidtil afvist en Øresundstunnel.

Trafikstyrelsen: Flere tog mellem København og Ringsted

Trafikstyrelsens trafikplan fremhæver også, at der er brug for øget togbetjening på strækningen mellem København og Ringsted. Især stationerne Valby, Trekroner, Roskilde og Tølløse har brug for flere afgange.

Dermed understreger trafikplanen behovet for nye spor mellem København og Ringsted, som en lang række kommuner drømmer om, for eksempel Greve, Holbæk, Høje-Taastrup, Ishøj, Lejre, Odsherred, Roskilde, Solrød og Vallensbæk.

Beregninger har vist, at et 5. spor mellem København og Høje-Taastrup kan bygges for tre milliarder kroner, mens en helt ny jernbane mellem København og Ringsted kan bygges for 6,5 og 10 milliarder kroner, fremgår det af en pressemeddelelse fra Høje-Taastrup Kommune.

Trafikplanen er i øjeblikket i høring, men først i 2010 er det helt sikkert, at politikerne har truffet en beslutning. Finanslovsforslaget for en fremtidig infrastrukturplan bliver dog fremlagt i morgen, tirsdag, men først til oktober i forbindelse med Folketingets åbning, vil politikerne præsentere et udspil med konkrete projekter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor skal ALT jernbaneforbedring ske i og omkring København. Der er ingen der tænker på hvor meget der kunne gøres for områder som tønder, hvis man fik et ordenlig signalsystem på den bane, og hastigheden op over de 75km/t. Eller måske få et doubespor i mellem Holstebro og Struer så der blev plads til time driften fra både Frediacia-Struer og Skjern/Esbjerg-Struer.

Eller måske få plads til de Gods-tog der gerne vil i Sønderjylland, ved at få lavet resten af Doubelsporet i mellem Vamdrup og Padborg.

-- Steffen

  • 0
  • 0

Det har naturligvis noget at gøre med at forbedringer i københavn og omegn gavner langt flere mennesker.

Var det op til mig, så havde hele landet fået forbedret den kollektive trafik og navnligt den der kører på skinner. Men når det ikke kan lade sig gøre, så må man bygge der hvor det gavner flest mennesker, og det er nu engang i hovedstadsområdet.

  • 0
  • 0

Christoffer Hansson:

så må man bygge der hvor det gavner flest mennesker, og det er nu engang i hovedstadsområdet

Når der nu ér en (forholdsvis nybygget, oven i købet) forbindelse til Sverige, ved København! Mon så ikke provinsen kommer lidt i første række denne gang?

  • For 100+ år siden tog det f.x. ca. én time at komme med tog fra Odense til Svensborg! (50 km)
  • Gæt hvor lang tid det tager nu!
  • 0
  • 0

Denne tunge transittrafik med gods kan uden videre flyttes til jernbane- og trailerfærger som f.eks. indsættes mellem Køge og Helsingborg – hvilket giver mindre støj, mere plads på jernbanenettet, motorvejene (Køgebugt-, Ring3- og Helsingørmotorvejen), mindre luftforurening, udhvilede chauffører m.m.

  • 0
  • 0

"Transportminister Carina Christensen (K) har dog hidtil afvist en Øresundstunnel."

Hvis der er nogen, der nogensinde har hørt Carina C. sige "ja", så ræk fingeren i vejret?

  • 0
  • 0

Det har naturligvis noget at gøre med at forbedringer i københavn og omegn gavner langt flere mennesker.

Naturligvis skal man Oftes gør noget der hvor der er flest mennesker, MEN det er også NØDVENDIGT at til tider gør noget hvor der er knap så mange mennesker, for at undgå at de blive alt for træt af at være der, og flytter over til alle de ander der i forvejen heller ikke kan komme rundt.

og hvad hjælper det at man udbygger forbindelse over øresund, når det jysk-fynske jernbanenet ikke kan taget i mod de toger der allerrede i dag kommer over øresund?

det vil være som at lægge en 4sporet motorvej næsten uden afkørsler lige ind på en lille villa vej.

-- Steffen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten