Trafikstyrelsen: Amerikansk flyvetilladelse får ikke 737 Max på vingerne i Danmark
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikstyrelsen: Amerikansk flyvetilladelse får ikke 737 Max på vingerne i Danmark

PLUS.
Efter det første styrt stod det klart for de amerikanske luftfartsmyndigheder i FAA, at de ikke rigtig forstod det såkaldte MCAS-system. Alligevel skred myndigheden først ind, da et Ethiopian Airlines-fly styrtede. Illustration: Wikimedia Commons

Skandalen om inhabil amerikansk godkendelse har gravet dybe tillidskløfter mellem de europæiske og amerikanske flyvemyndigheder.

Boeings ulykkesfly Boeing 737 Max, som har været grounded siden marts, ser ud til at komme på vingerne inden året er omme. Sådan lød det fra flyfabrikantens topchef, Dennis Muilenburg, da han onsdag talte på en investorkonference. Flyselskaber verden over blev tvunget til at sætte flyene på jorden

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

efter to styrt med få måneders mellemrum, hvor alle passagerer blev dræbt. Efterfølgende stod det klart, at de amerikanske myndigheders godkendelsesproces af kritiske systemer var dybt fejlbehæftet og delvist lagt over til fabrikanten selv. Dermed har styrtene ikke kun ført til et efterspil, hvor fejl ved flyet er blevet endevendt og rettet. De har også ført til en dyb tillidskløft i det in...