Trafikstyrelse stopper ulovlig chiptuning af biler

Trafikstyrelse stopper ulovlig chiptuning af biler

Efter Ingeniørens afsløring af ulovlig chiptuning varsler Trafik- og Byggestyrelsen nu bøde og politianmeldelse til de værksteder, der fortsætter med at tilbyde ulovlig chiptuning af biler.

I et direkte brev til 14 virksomheder advarer Trafik- og Byggestyrelsen nu mod at fortsætte den ulovlige chiptuning af biler. Stopper ulovlighederne ikke, vanker der bøde og politianmeldelse. Initiativet er sat i værk, efter at Ingeniøren i en række artikler har beskrevet den udbredte - og ulovlige - praksis med chiptuning

I brevet til værkstederne skriver Trafik- og Byggestyrelsen blandt andet:

‘Trafik- og Byggestyrelsen er tilsynsmyndighed i forhold til produktkrav på det køretøjstekniske område og gennemfører i øjeblikket en kontrol med chiptuningsudstyr til motorkøretøjer.

Hvis Trafik- og Byggestyrelsen ved den kommende kontrol konstaterer, at der tilsyneladende fortsat sker en overtrædelse af reglerne om chiptuning, vil forholdet blive anmeldt til politiet.’

Læs også: NOx-skandalen kan blive guld værd for lokale værksteder

Advarslen virker

På bilforummet VAGcars (se opdatering nederst i artiklen) kan man således læse, at kunderne nu må ringe forgæves, når de forsøger at bestille tid til chiptuning af deres biler. En mulig kunde, der kalder sig 'SP90', skriver således under emnet 'Trafikstyrelsen stopper chiptunere':

‘Skulle have været forbi det vestjyske i dag og have optimeret Passaten, men 5 minutter inden afgang fik jeg den kedelige besked, at Trafikstyrelsen nu sætter fokus på dem, der chiptuner biler, og derved også stopper deres indkomst på chiptuning’

Under samme emne bekræfter et par af chiptunerne at have modtaget brev fra Trafik- og Byggestyrelsen, og en chiptuner meddeler, at forretningen med chiptuning p.t. er lukket

‘Jeg har lukket chiptuningsdelen for nu. Bøden er for stor til, at jeg tør fortsætte’, skriver Sorens2 (kommerciel bruger: fredslunds.dk).

Allerede tilbage i 2010 politianmeldte Trafik- og Byggestyrelsen i samarbejde med FDM og øvrige brancheorganisationer en række chiptunere. Men manglende ressourcer, EU-lovgivning og reel mulighed for kontrollere de chiptunede biler er ifølge myndighederne årsag til, at ingen blev dømt, og at ingen derfor efterfølgende har fulgt op på problemet. Et problem, der kun er vokset siden, forklarer afdelingsleder Torben Lund Kudsk hos FDM.

»Problemet er blevet langt mere aktuelt i takt med, at nye benzinbiler nu også kan chiptunes,« forklarer han.

Læs også: Myndigheder vender det blinde øje til ulovlig chiptuning

Fortsat forvirring omkring kontrol

Hidtil har Trafik- og Byggestyrelsen altså været rådvild i sin ageren over for ulovlig chiptuning. Men ifølge den seneste henvendelse til værkstederne vil styrelsen altså nu ændre kurs og holde øje med chiptuninger samt salg af tuningsudstyr.

Læs også: Mange værksteder snyder med dieselbilers NOx-filter

Det er fortsat lovligt at chiptune biler i Danmark, så længe man følger Færdselsstyrelsens retningslinjer fra 2006, hvilket kræver, at den chiptunede bil efterfølgende udstyres med en dokumentation for afprøvning og godkendelse hos det tyske TÜV i henhold til Merkblatt 751.

Men ifølge en af de tidligere politianmeldte chiptunerne er det i dag teknisk umuligt at følge Færdselsstyrelsens retningslinjer:

‘Vi har bedt Trafikstyrelsen om at fortælle os, hvor vi finder et anerkendt prøvningsinstitut, da vi gerne vil kunne levere tuninger, der er godkendte jf. Trafikstyrelsens regler. Trafikstyrelsen kan, eller vil, ikke svare på, hvor vi finder et anerkendt prøvningsinstitut, og derfor er det umuligt for os at lave en tuning, der er godkendt jf. Trafikstyrelsens krav’ skriver Chiptuning.nu i en meddelelse på sin hjemmeside.

Chiptuning i samråd

Hvordan Trafik- og Byggestyrelsen fremadrettet i praksis har tænkt sig at holde øje med chiptunerne, og hvordan kontrollen af de chiptunede biler nu skal udføres, er det fortsat ikke muligt at få styrelsens svar på.

»Vi ønsker ikke at udtale os om de konkrete planer, før vi kender udfaldet af det forestående samråd i Folketinget om problemet« siger Søren Kragh Pedersen, pressechef i Trafik- og Byggestyrelsen.

Efter Ingeniørens afsløringer har folketingsmedlem Henning Hyllested (EL) kaldt transportministeren og skatteministeren i samråd om sagen. På samrådet ønsker man blandt andet afklaring af, om ministeren i fremtiden agter at etablere en national kontrolvirksomhed, der på stikprøvebasis kan efterprøve bilernes emissioner og brændstoføkonomi.

Opdateret d. 19 november 2015
VAGcars.dk har efter Ingeniørens omtale fjernet siden "Trafikstyrelsen stopper chiptunere". Vi bringer derfor her et udpluk af siden:

VAGcars Billeder PDF

Kommentarer (57)

Chiptuning betyder kraftigt øget luftforurening og at flere Danskere vil dø førtidigt af følgesygdomme såsom kraft. En advarsel med fy det må i ikke er derfor en hån mod alle ofrene som jo stadig er ofre. Værkstederne skal have en stor bøde for alle de biler de har gjort ulovlige. Og de skal tilbagekalde alle bilerne og få dem repareret så de ikke forurener mere end loven siger de må. Hvad tænker de egentlig i Trafikstyrelsen? Det er deres ansvar at der ikke sker ulovligheder der føre til førtidig død for et meget stort antal Danskere. Deres reaktion er alt for lidt og simpelt hen skammeligt.

  • 14
  • 8

Har Færdselsstyrelsens papir på at en chiptuning godt kan være god nok.
Så længe man benytter en fabriksgodkendt tuning, som tilfældet er for min "ulovlighed".
Bilen er synet med opgraderingen og gik fra EU4 til EU5.
Så med seriøs tuning, så kan det lade sig gøre, og endda opnå bedre resultater både motormæssigt, men også i fht. forurening.

  • 13
  • 3

Ro på, Henrik. En direkte sammenhæng mellem chiptuning af biler og for tidlig død kan vist ikke påvises! Hvis man ønsker at minimere for tidlig død så er det nok bedre at forbyde brændeovne, rygning og gamle dieselbiler.

  • 6
  • 18