Trafikstyrelse stopper ulovlig chiptuning af biler

Efter Ingeniørens afsløring af ulovlig chiptuning varsler Trafik- og Byggestyrelsen nu bøde og politianmeldelse til de værksteder, der fortsætter med at tilbyde ulovlig chiptuning af biler.

I et direkte brev til 14 virksomheder advarer Trafik- og Byggestyrelsen nu mod at fortsætte den ulovlige chiptuning af biler. Stopper ulovlighederne ikke, vanker der bøde og politianmeldelse. Initiativet er sat i værk, efter at Ingeniøren i en række artikler har beskrevet den udbredte - og ulovlige - praksis med chiptuning

I brevet til værkstederne skriver Trafik- og Byggestyrelsen blandt andet:

‘Trafik- og Byggestyrelsen er tilsynsmyndighed i forhold til produktkrav på det køretøjstekniske område og gennemfører i øjeblikket en kontrol med chiptuningsudstyr til motorkøretøjer.

Hvis Trafik- og Byggestyrelsen ved den kommende kontrol konstaterer, at der tilsyneladende fortsat sker en overtrædelse af reglerne om chiptuning, vil forholdet blive anmeldt til politiet.’

Læs også: NOx-skandalen kan blive guld værd for lokale værksteder

Advarslen virker

På bilforummet VAGcars (se opdatering nederst i artiklen) kan man således læse, at kunderne nu må ringe forgæves, når de forsøger at bestille tid til chiptuning af deres biler. En mulig kunde, der kalder sig 'SP90', skriver således under emnet 'Trafikstyrelsen stopper chiptunere':

‘Skulle have været forbi det vestjyske i dag og have optimeret Passaten, men 5 minutter inden afgang fik jeg den kedelige besked, at Trafikstyrelsen nu sætter fokus på dem, der chiptuner biler, og derved også stopper deres indkomst på chiptuning’

Under samme emne bekræfter et par af chiptunerne at have modtaget brev fra Trafik- og Byggestyrelsen, og en chiptuner meddeler, at forretningen med chiptuning p.t. er lukket

‘Jeg har lukket chiptuningsdelen for nu. Bøden er for stor til, at jeg tør fortsætte’, skriver Sorens2 (kommerciel bruger: fredslunds.dk).

Allerede tilbage i 2010 politianmeldte Trafik- og Byggestyrelsen i samarbejde med FDM og øvrige brancheorganisationer en række chiptunere. Men manglende ressourcer, EU-lovgivning og reel mulighed for kontrollere de chiptunede biler er ifølge myndighederne årsag til, at ingen blev dømt, og at ingen derfor efterfølgende har fulgt op på problemet. Et problem, der kun er vokset siden, forklarer afdelingsleder Torben Lund Kudsk hos FDM.

»Problemet er blevet langt mere aktuelt i takt med, at nye benzinbiler nu også kan chiptunes,« forklarer han.

Læs også: Myndigheder vender det blinde øje til ulovlig chiptuning

Fortsat forvirring omkring kontrol

Hidtil har Trafik- og Byggestyrelsen altså været rådvild i sin ageren over for ulovlig chiptuning. Men ifølge den seneste henvendelse til værkstederne vil styrelsen altså nu ændre kurs og holde øje med chiptuninger samt salg af tuningsudstyr.

Læs også: Mange værksteder snyder med dieselbilers NOx-filter

Det er fortsat lovligt at chiptune biler i Danmark, så længe man følger Færdselsstyrelsens retningslinjer fra 2006, hvilket kræver, at den chiptunede bil efterfølgende udstyres med en dokumentation for afprøvning og godkendelse hos det tyske TÜV i henhold til Merkblatt 751.

Men ifølge en af de tidligere politianmeldte chiptunerne er det i dag teknisk umuligt at følge Færdselsstyrelsens retningslinjer:

‘Vi har bedt Trafikstyrelsen om at fortælle os, hvor vi finder et anerkendt prøvningsinstitut, da vi gerne vil kunne levere tuninger, der er godkendte jf. Trafikstyrelsens regler. Trafikstyrelsen kan, eller vil, ikke svare på, hvor vi finder et anerkendt prøvningsinstitut, og derfor er det umuligt for os at lave en tuning, der er godkendt jf. Trafikstyrelsens krav’ skriver Chiptuning.nu i en meddelelse på sin hjemmeside.

Chiptuning i samråd

Hvordan Trafik- og Byggestyrelsen fremadrettet i praksis har tænkt sig at holde øje med chiptunerne, og hvordan kontrollen af de chiptunede biler nu skal udføres, er det fortsat ikke muligt at få styrelsens svar på.

»Vi ønsker ikke at udtale os om de konkrete planer, før vi kender udfaldet af det forestående samråd i Folketinget om problemet« siger Søren Kragh Pedersen, pressechef i Trafik- og Byggestyrelsen.

Efter Ingeniørens afsløringer har folketingsmedlem Henning Hyllested (EL) kaldt transportministeren og skatteministeren i samråd om sagen. På samrådet ønsker man blandt andet afklaring af, om ministeren i fremtiden agter at etablere en national kontrolvirksomhed, der på stikprøvebasis kan efterprøve bilernes emissioner og brændstoføkonomi.

Opdateret d. 19 november 2015
VAGcars.dk har efter Ingeniørens omtale fjernet siden "Trafikstyrelsen stopper chiptunere". Vi bringer derfor her et udpluk af siden:

VAGcars Billeder PDF

Kommentarer (57)

Chiptuning betyder kraftigt øget luftforurening og at flere Danskere vil dø førtidigt af følgesygdomme såsom kraft. En advarsel med fy det må i ikke er derfor en hån mod alle ofrene som jo stadig er ofre. Værkstederne skal have en stor bøde for alle de biler de har gjort ulovlige. Og de skal tilbagekalde alle bilerne og få dem repareret så de ikke forurener mere end loven siger de må. Hvad tænker de egentlig i Trafikstyrelsen? Det er deres ansvar at der ikke sker ulovligheder der føre til førtidig død for et meget stort antal Danskere. Deres reaktion er alt for lidt og simpelt hen skammeligt.

  • 14
  • 8

Har Færdselsstyrelsens papir på at en chiptuning godt kan være god nok.
Så længe man benytter en fabriksgodkendt tuning, som tilfældet er for min "ulovlighed".
Bilen er synet med opgraderingen og gik fra EU4 til EU5.
Så med seriøs tuning, så kan det lade sig gøre, og endda opnå bedre resultater både motormæssigt, men også i fht. forurening.

  • 13
  • 3

Ro på, Henrik. En direkte sammenhæng mellem chiptuning af biler og for tidlig død kan vist ikke påvises! Hvis man ønsker at minimere for tidlig død så er det nok bedre at forbyde brændeovne, rygning og gamle dieselbiler.

  • 6
  • 18

Chiptuning betyder kraftigt øget luftforurening

Trafikstyrelsen vil gerne godkende chiptuninger - hvis blot man benytter "et anerkendt prøvningsinstitut". Problemet er at de ikke ønsker at oplyse hvilke "prøvningsinstitutter" der er "anerkendte".

Det er fint at de lukker alle "garagetunere" ned, men de reelt lukker de ned for forretninger der oprigtigt ønsker at gøre tingene lovlig og som ønsker at der kommer en fællesstandard som alle chiptunere skal overholde. Forretninger der gennem flere år har forsøgt at få Trafikstyrelsen i tale - men uden held.

Trafikstyrelsen lagde iøvrigt sag an imod en dansk virksomhed i 2010 for overtrædelse af paragraf 3 i bekendtgørelsen om chiptuning, men måtte opgive sigtelsen i 2013 da der ikke var basis for en domsfældelse. Her 2 år efter prøver de igen med samme anmeldelse - hvad er der ændret siden deres første forsøg?

  • 8
  • 4

Lasse Offt: Det lyder ikke til at du har fulgt med i VW diesel gate. Problemet var jo netop at bilerne var optimeret til at køre langt på literen og dermed udlede mindst muligt CO2. Denne optimering sker på bekostning af øget NOx udledning. Noget kunne tyde på at det er det samme som chip-tunerne benytter sig af.

  • 17
  • 2

Palle, så tror jeg desværre ikke du ved hvad Diesel gate går ud på.. det handler på ingen måde om chiptuning, godt nok er det en ændring af softwaren runtime, men har kun til formål at forurene mindre, og det gøres altså ved ikke at afbrænde og recirkulere de farlige partikler. Det har INTET med effektoptimerig at gøre, selvom det er en positiv konsekvens af det.

  • 1
  • 10

Nej, det kan ikke sammenlignes med chiptuning /OBD tuning!

OBD tuning går ud på at øge turbotrykket og brændstof gennemstrømning.. Det der kunne minde om Diesel-gate er, når man laver et EGR-Delete, hvor man altså omgår EGR ventilen, som sørger for at recirkluere partiklerne. At den recirkulere har en negativ effekt på bilens effekt (og holdbarhed). Et EGR-Delete forbedre OGSÅ brændstof økonomien, dog på bekostning af udlendning.

Når man f.eks sætter bedre indsugning på (der flower bedre) større udstødning, større rørføring, bedre intercooler, er det for at optimere luft-flowet i bilen og har INGEN negativ konsekvens miljømæssigt.. Tværtimod, så udnytter motoren meget bedre. Når der så samtidigt skrues op for turbotrykket, udnytter det i endnu højere grad energi der alligevel ville være gået tabt og har ingen IKKE indflydelse på miljøjet, MED MINDRE du kører mere hårdt til den end før optimering, naturligtvis..

Folk ved ALT for lidt om emnet til at kunne udtale sig om det, tydeligtvis!

  • 2
  • 12

@Lasse Offt

Hvis chip-tuning KUN er til det bedre som du påstår - bedre ydelse, lavere brændstofforbrug, mindre udlening af partikler - hvorfor er det så ikke justeret sådan fra fabrikkens side? Så dumme er de jo heller ikke hos bilproducenterne.

  • 16
  • 2

Martin Wolsing,

Det skyldes ganske enkelt at bilen bliver solgt over hele verdenen (typisk). En bil yder meget forskelligt om den befinder sig i 0 meters højde over vandet, eller 2000 meter pga iltmængden. Og eftersom du ikke skal stoppe din bil for hver 100 meter du kører op af et bjerg for at skifte motorstyring, er motorstyringen lavet, så bilen fungere godt i alle omgivelser, derfor er baren sat lavt. På samme måde varierer kvaliteten af brændstof meget alt efter hvor du tanker, det tages der også højde for. Derfor, når man chiptuner en bil, bliver den ofte kørt ind til at yde sit bedste med et bestemt brændstof, V-Power oktan 99 typisk. Det kræver så blot, at du som udgangspunkt kun tanker dette, eller i kører roligt når det ikke kan lade sig gøre.. Nogle biler der er optimeret til 99 oktan KAN slet ikke køre på f.eks 95, uden at give problemer, det ville jo være rigtigt dumt for hr og fru Hansen.

  • 1
  • 8

Som sagt, chiptuning handler om at optimere bilen til at yde sit bedste. Det KAN selvfølgelig have negativ konsekvens for holdbarheden, men typisk kan en standard bil sagtens holde til dobbelt så meget turbo-tryk end hvad den kommer med fra fabrikken.

Mange gange handler det nok også om branding. En Seat Leon TFSI er opgivet til 185 hk, en Golf GTI med TFSI motor er opgivet til 200 hk. Motorne i begge biler er fuldstændig identiske. I visse tilfælde kommer der så en senere model ud, som yder mere, og ofte er den ENESTE forskel at bilen er optimeret i softwaren.

  • 2
  • 6

Lasse.. Nu er jeg selv fra Jylland.. ! Men det kommer en smule bag på mig, at et værksted i Jylland, formår, at ændre forbrændingen, så den både bliver mindre forurenende, mere økonomisk, og bedre ydende, når de der tyskere, der rent faktisk har udviklet og bygget motoren ikke kan..?

.. det undre mig bare, at det slet ikke er noget de har lagt vægt på under udviklingen ??

  • 22
  • 1

Klaus Lund,

Hvem har påstået, at den bliver renere?

  • 0
  • 9

Egentligt synes jeg man har scoret et selvmål her.

Et af værkstederne har blot lejet et værksted 5 minutter syd for grænsen, hvor det hele er lovligt at udføre - og endda med TÜV-godkendelse for nogets vedkommende. Så nu lægges pengene syd for grænsen, det er pludseligt fuldstændigt umuligt at kontrollere, og da det er for en stor dels vedkommende godkendt i Tyskland, så held og lykke med at forsøge at få det stoppet...

  • 5
  • 3

Enig. OBD tuning er en stor indutri, og støt stigende.. det har aldrig været lovligt, og selvom trafikstyrelsen nu tror det er slut, så tager de uhyggeligt meget fejl. Det er ganske enkelt umuligt at hamle op med, præcis som piratkopiering er umuligt at hamle op med.. der vil altid være og ER folk i branchen der er smartere end synshallerne og folk hos trafikstyrelsen.

  • 2
  • 6

Kære alle i tråden

Et par af jer formår ikke at holde en respektfuld debattone her i tråden. Jeg har derfor været inde og fjerne fire indlæg. Er nogen i tvivl om, hvad vi forventer af debatniveauet her på sitet - så læs: http://ing.dk/debat/regler

mvh Henrik Heide
Webredaktør

  • 8
  • 1

Virker ærlig talt temmeligt analt og OCD-reguleret.
Dette være sig i den hysteriske tone i dræberforureningsdebatten eller omkring viden om, hvad chiptuning i det hele taget kan være.

Når debatten kommer til at forløbe mellem "HK-Brian'er" og antiforureningsøkofascister, så kommer der intet konstruktivt.

Chiptuning kan sagtens være en partikel- og forbrugsmæssig fordel, men det er OGSÅ forbudt !

Hvad om vi først stoppede de overflødige godstransport af drikkevand fra diverse udenlandske egne og transporten af ligegyldigt og sundhedsskadeligt vin, øl og sodavand ?
Nu vi alligevel er gået i den hysteriske analfase...

  • 2
  • 7

Troede faktisk at Ing.dk var mere "neutral", men hvorfor har i dog valgt at benytte det billedet, det opfordrer ikke ligefrem til en faglig debat, og viser/forklarer absolut intet om emnet - Lidt mindre Ekstrabladet vil pynte gevaldigt.

  • 5
  • 2

Problemet er at vi er nogle amatører hvad kontrol af køretøjer angår. Trafikstyrelsen, som er den lovgivende på området, vil ikke hænges op på noget, så de strikker reglerne sådan sammen at det reelt ikke kan måles, men skal fortolkes, f.eks. "skal være synligt på 300m afstand". Kære ingeniører, hvordan måler vi det?
Synshallerne, fortolker reglerne hvordan det passer dem, derfor kan vi får synet en en bil det ene sted men ikke det andet.

I Tyskland har man klare regler, "lyset skal lyse så meget", og TÜV manden, som har en ingeniør titel, syner så bilerne efter det givne regelsæt. Og ja de har regler om næsten alt, men derfor kan du også få synet næsten alt. Men det kan vi ikke herhjemme fordi vi ikke nogen der må måle på noget og give et stempel på det.

fordi jeg ikke kan bevise at en ændring kan forbedre emissionerne, må jeg ikke gøre noget.

  • 3
  • 1

Eller for den sags skyld opgradere noget som INGEN betydning har miljø- eller støjmæssigt..

Tag f.eks en intercooler, den må man ikke opgradere i DK fordi så skal bilen omgodkendes.. NEJ, en opgraderet intercooler har INGEN konsekvenser for miljøet eller støj, det har kun en indirekte effekt på bilens ydelse, men den er ulovlig at opgradere..

Logik er svær.

  • 3
  • 7

I Tyskland har man klare regler, "lyset skal lyse så meget", og TÜV manden, som har en ingeniør titel, syner så bilerne efter det givne regelsæt

Rasmus - TÜV i Tyskland er ikke mere end enhver anden "Notified Body" i dag. Markedet er blevet liberaliseret.

" Die TÜV-Cert-Mitgliederversammlung hat 2008 beschlossen, dass ab dem 1. Januar 2009 keine Neuzertifizierungen unter TÜV Cert mehr angeboten werden dürfen. Laufende TÜV-Cert-Zertifizierungsverträge werden jedoch bis zu deren Ablauf weiterhin vertragstreu bedient. Anstelle von TÜV Cert werden Zertifizierungen unter den jeweiligen akkreditierten Hausmarken der TÜV-Cert-Mitglieder angeboten."

https://de.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV

  • 2
  • 0

bil er ofte en ganske ubehagelig oplevelse. Det er ikke altid jeg når at trykke på recirculation når de lukker deres sorte skyer ud.
Ser frem til at der bliver sat styr på det.
Kan man få et mobilt anlæg der kan måle disse biler således de asociale individer ikke kan nå hjem og skifte softwaren?

  • 5
  • 5

-Karsten
Men det er stadig ligegyldigt... de har KLARE regler på området, og ikke en gang "uld i mund", og derfor er tingene mere regelret, i stedet for ren anarki i synshallerne - afhængigt af humør eller kendskab til tingene.

  • 2
  • 0

->Erik

Nogle systemer kan skifte mellem et gadeprogram og et baneprogram - det skiftes ved en kontakt, som kan skjules under instrumentbordet. Hvis den originale box stadig sidder der, og der er monteret en skjult piggybag, har den kære politimand ikke en eneste reel chance, for at opdage noget.

Det bliver et uendeligt teknik-kapløb, og den vinder staten ikke...

  • 3
  • 3

Men det er stadig ligegyldigt

Thomas - det var også mere en slags servicemeddelse.

Iøvrigt er danske og tyske biler typegodkendt efter fælleds europæiske normer, som f.eks, for baglys siger, at de skal lyse med xx antal lux og i den og den farve.

Om man kan lide at skulle have Lux måleren frem eller trække bilen ud på en mørk vej, efter at have markeret 300 mtr. med triptælleren, er som med moderen og datteren

  • 1
  • 1

bummer. Men tak for info. :(
Jeg ved godt at det stakkels politi ikke har tid til at patruljere vejene, men det kunne være rart at få styr på. Det er jo decideret sorte tåger de sender ud nogle af dem, især dem der bare har lavet en ghetto løsning og sprøjter mere brændstof ind ved at forstyrre nogle af sensorerne.

  • 1
  • 0

Min gamle Honda havde måler for atmosfærisk tryk og min nuværende fra 2006 har også sådan en sensor, tallet kan hives ud med en ODB II stik og en android telefon. Det er ganske underholdene at følge de mangle målere og sensorer over alperne og se hvordan den justerer dens fuel mapping med hvor rig blanding den laver og hvordan den justerer ind efter atmosfærisk tryk, luft temperatur etc.

Hvis der er nogle biler fra dette årtusinde som ikke kan gøre det, må det være en sørgelig omgang som ikke burde have været solgt i første omgang.

  • 5
  • 0

->Erik
Ikke alle biler kan dette - det er ikke alle fabrikanter som er interesseret i at du kan det. Så live mapping er ikke muligt, f.eks. i min VW.

Desuden hjælper det ikke, da du aflæser bilens originale box - men da den er "lukket inde i en osteklokke" af piggybag'en, er det ikke de rigtige værdier du aflæser, men de data, piggybag'en fodrer tilbage til box'en, for at undgå fejlvisning på instrumentbordet.

  • 1
  • 0

Sakset fra en Piggybag-fremstiller:

"Unichip also offers some crucial advantages over generic ‘re-flash’ chips. Firstly, even if you ‘re-flash’ your standard engine management system (EMS) back to the standard settings prior to service work, the EMS logs how many times it has been re-flashed and this is easily detected by the main dealer’s diagnostic equipment. Frequently, the uprated code of the ‘reflash’ is overwritten during main dealer servicing, so your upgrade as well as your warranty could be immediately removed.
Once the Unichip is installed, it leaves no electronic “footprint”, and this also applies should you want to remove the unit, unlike when you program the standard ECU with a re-flash programmer, the ECU knows and records that it has been reprogrammed"

  • 0
  • 0

Det i snakker om, må være boks-tuning - og det ewr efterhånden passé.. OBD tuning er den korrekte måde at gøre det på. Dvs REN software - og det kan sagtens, og bliver lavet, så man kan skifte program, endda mens bilen køre. Nogle systemer er lavet så man skifter det via skiftearmene på rattet, det tager få sekunder og så kører bilen enten standard eller med LANGT mere effekt.. så held og lykke, Trafikstyrelsen!

@Erik Jensen
Hvor vil du hen med det? selvfølgelig tilpasser bilen blandingen alt efter forhold, men det betyder bestemt ikke at den kører optimalt, blot optimalt i forhold til den software der ligger i bilen og de tolerencer det har.

  • 2
  • 4

@Thomas Hansen

Piggybag/Boks-tuning er netop en dårlig løsning, set med miljømæssige øjne, da de netop IKKE optimerer bilen korrekt, men snyder softwaren i bilen.. ofte giver den løsning noget mindre effekt, potentielt dårligere kørsel og dårligere brændstof økonomi.

  • 1
  • 0

Forresten Karsten det her:
"Om man kan lide at skulle have Lux måleren frem eller trække bilen ud på en mørk vej, efter at have markeret 300 mtr. med triptælleren, er som med moderen og datteren"

Nej det er ikke lige meget, det ene er en test der kan udføres med et kalibreret værktøj, det andet er fuldstændig udefineret, der er ingen der siger hvor mørkt det skal være, hvor meget baggrund lys der må være eller hvo god dine øjne er.

  • 3
  • 1

  • 2
  • 1

Nej det er ikke lige meget, det ene er en test der kan udføres med et kalibreret værktøj, det andet er fuldstændig udefineret, der er ingen der siger hvor mørkt det skal være, hvor meget baggrund lys der må være eller hvo god dine øjne er.

Rasmus - 300 mtr's reglen for positionslys er tilbage fra dengang man kørte med 6v, og små lygteåbninger i 50'erne.

Alle moderne biler med 12 v - 2 pærer overholder mange gange de 300 mtr.

Og selvfølgelig er de 300 mtr. worse-case efter min mening

  • 1
  • 1

@Karsten Henneberg

Det er ikke noget jeg behøver at tro.. når synsstederne ikke engang kan udlæse NOx værdier, hvad får så dig til at tro at de får udstyr til at udlæse og sammenligne motorstyringer???

Desuden, som tidligere udtalt, så gør visse OBD tuningsprogrammer det at de skriver en ny motorstyring ved skift, dette tager kun få sekunder, eller også omskriver de værdier i motorstyringen der gør at effekten stemmer overens med standard, eller inden for grænseværdien..

I øvrigt omrkring flash counter, der er intet ulovligt i at den tæller op, det er kun de originale værksteder der KAN (de gør det praktisk talt aldrig) nægte at lave bilen da den ikke er serviceret hos dem, tilsyneladende..

Det har INTET med loven at gøre.. Der er så vidt jeg ved ingen lov om at man ikke må modificere softwaren i ECU'en, hvad formål det end måtte have..

  • 2
  • 2

Desuden, som tidligere udtalt, så gør visse OBD tuningsprogrammer det at de skriver en ny motorstyring ved skift, dette tager kun få sekunder, eller også omskriver de værdier i motorstyringen der gør at effekten stemmer overens med standard, eller inden for grænseværdien.

Lasse - jeg var med, da en jeg kender rigtig godt, fik chipped hans Subaru, der ellers står original hele vejen igennem.

Højere ladetryk, hurtigere spool up, federe blandinger, hastighedsbegrænsning fjernet og mere fortænding - altsammen overskrevet over den originale map.

Hvis han blev stoppet ude på landevejen, bilen konfiskeret, smidt på en vejhjælp og transporteret direkte til TI - hvis de sætter stikket i, så vil de se alle de ændrede værdier i f.t. original Subaru map

Er det ikke sådan eller?

  • 2
  • 0

Formegentlig jo, men det afhænger helt af leverandøren af motorstyringen.. Jeg kender til et firma hvor man skifter direkte via armene på rattet og det overskriver motorstyringen HELT. Det eneste spor er flashcounteren, som reel er ligegyldig i den sammenhæng.. Jeg kunne ikke forestille mig at hans Subaru har den mulighed, typisk også fordi de Subaruer der kører i Danmark er af ældre dato.

  • 0
  • 1

Som sagt, de er dygtige.. de nye Golf 7 og Audier osv er også forlængst blevet cracket, da producenterne har gjort meget ud af at beskytte så man ikke kan flashe dem, men der sidder nogle kloge hovder rundt omkring i verdenen som er bedre - og især bedre end hvad trafikstyrelsen kan mønstre med, det er helt sikkert..

Så, det er et ræs de aldrig vil vinde og det vil være et uendeligt spild af ressourcer at forsøge at komme til livs, for det kommer IKKE til at ske.

  • 1
  • 1

-Rasmus
Jeg kan bare sætte et fyrfadslys ind i lygterne - det kan jeg også se på 300 mtr. = godkendt efter danske regler! :-)

Håber det går godt derovre i det sorte (med godkendte fyrfadslys)... :-)

  • 0
  • 1

Jeg kender til et firma hvor man skifter direkte via armene på rattet og det overskriver motorstyringen HELT.

Nej, den overskriver ikke "HELT", den overskriver faktisk ikke noget - Du kan ikke ændre motorstyringen tilbage til original ved at "skifte program" med fartpilotarmen. Det du ændrer er den/de adresse(r) hvori enkelte maps slå's op af motorstyringen. Alle maps er de samme som før.

(Jeg antager at vi snakker om din egen chiptunede Seat Leon, det er lidt anderledes med andre motorstyringer)

..Og for at give funktionaliteten med at skifte program skal du tilføje en stump kode i kodedelen af filen - og dermed er imaget ikke identisk med en original fil. Det eneste du "bremser" er at den ikke viser for meget effekt på et rullefelt.

..Så en binær/checksum sammenligning af den udlæste fil og en ori vil afsløre at der er pillet, og så er det flintrende ligegyldigt hvor eller hvad der er pillet - det er ulovligt.

Iøvrigt er det ved at være pinligt at du krampagtigt fastholder at din chippede Seat Leon ikke forurener mere end en Smart. Det gør den - forurening er ikke bare CO2 udledning...

  • 4
  • 1

Som sagt, de er dygtige.. de nye Golf 7 og Audier osv er også forlængst blevet cracket, da producenterne har gjort meget ud af at beskytte så man ikke kan flashe dem, men der sidder nogle kloge hovder rundt omkring i verdenen som er bedre - og især bedre end hvad trafikstyrelsen kan mønstre med, det er helt sikkert..

Så, det er et ræs de aldrig vil vinde og det vil være et uendeligt spild af ressourcer at forsøge at komme til livs, for det kommer IKKE til at ske.

Lasse - som tidligere nævnt plejer myndigheder at stramme strafferammen på vanskeligt opdagelige ting - forestil dig lige at få konfiskeret din nye bil til 4-500 kkr, fordi du ikke kunne nøjes med standard motorprogram

Men du glemmer også, at Politiet har PET's IT eksperter i baghånden og har adgang til bankoplysninger - så medmindre du vil til at kommunikere på www2 eller krypteret med tunerne og betale kontant etc. etc.

Det er IKKE en sag der absolut behøver at være tabt for Politiet ...

  • 1
  • 0

Totalt OT: I øvrigt er det
Totalt OT: I øvrigt er det vist 30 meter for nærlys, og 100 meter oplyst vejbane for fjernlys - bare for info!

Thomas - endnu mere OT ;-)

"§ 9. En bil skal være forsynet med lygter og refleksanordninger efter følgende regler:

1) To fremadrettede, hvide eller gullige E- eller e-mærkede nærlyslygter, der med asymetrisk lys og uden at blænde kan oplyse vejen mindst 30 m foran bilen, samt to eller fire fremadrettede, hvide eller gullige fjernlyslygter, der kan oplyse vejen mindst 100 m foran bilen, og som er tilsluttet en kontrollampe ved førerpladsen.
2) To fremadrettede, hvide positionslygter og to eller fire bagudrettede, røde baglygter, der alle er tydeligt synlige i mindst 300 meters afstand uden at blænde."

  • 0
  • 0

I øvrigt, Peter K. Andersen, vil jeg gerne se et lovopslag der forbyder ændring at motorstyring? Så hvis jeg ændre min motorstyring så den yder 1% mere end fra fabrikken, så bryder jeg loven?.. nej vel.. tag dig nu sammen.

  • 0
  • 5

I øvrigt, Peter K. Andersen, vil jeg gerne se et lovopslag der forbyder ændring at motorstyring? Så hvis jeg ændre min motorstyring så den yder 1% mere end fra fabrikken, så bryder jeg loven?.. nej vel.. tag dig nu sammen.

Hvis du foretager en konstruktiv ændring - så har du bevisbyrden for at den overholder støj og forureningskrav. Det kan du ikke uden at få den afprøvet på et "anerkendt prøvningsinstitut", eller får fabrikanten - eller dennes repræsentant - til at godkende det.

ergo er det ulovligt.

..og skal vi så ikke få kammertonen tilbage igen?

  • 4
  • 0

så længe bilen ikke forurener eller støjer mere end før tuningen

Jeg ved ikke om du rent faktisk læser det jeg skriver, eller om du blot vil trolle.

Men jeg skrev følgende:

Hvis du foretager en konstruktiv ændring - så har du bevisbyrden for at den overholder støj og forureningskrav. Det kan du ikke uden at få den afprøvet på et "anerkendt prøvningsinstitut", eller får fabrikanten - eller dennes repræsentant - til at godkende det.

Det vil sige du har to muligheder.

1) Importøren (eller fabrikanten) underskriver at dine ændringer ikke påvirker de godkendelser bilen er godkendt under.

2) Du får bilen testet på et "anerkendt prøvningsinstitut" og de godkender dine ændringer.

2 er DYRT - rigtig dyrt. Jeg mener at huske det er 100.000+ uanset om den godkendes eller ej.
1 er muligt hvis vi snakker "standard dele" - men ikke software ændringer.

DU har bevisbyrden, og kan du ikke løfte den - så er det ulovligt.

..Hvis du ikke tror mig, så kan vi da prøve at få din Revo chippede Seat Leon testet. :) Der er nok en grund til at du ikke selv har gjort det endnu.

  • 5
  • 0

Og det er så her det sjove indtræffer, min bil har intet med Revo at gøre...

  • 0
  • 1

Lasse - gør dig selv og os andre den tjeneste at læse: https://www.retsinformation.dk/forms/R0710... igennem - det er kun en ½ side

Især henledes opmærksomheden på:

§ 1. Ved chiptuning forstås i denne bekendtgørelse ændringer af den fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder udskiftning og omprogrammering af motorstyringen eller manipulation af signaler til og fra motorstyringen.

Stk. 2. Et chiptunet køretøj skal fremstilles til syn hos en synsvirksomhed til godkendelse af chiptuningen. Ved syn skal der medbringes dokumentation fra anerkendt prøvningslaboratorium,

  • 6
  • 0

Stop lige jer selv, jeg snakkede ikke specifikt om OBD-tuning, men software ændringer generelt. OBD tuning var bare et eksempel.

  • 1
  • 5

->Lasse
Softwareændringer er OGSÅ en konstruktiv ændring, hvis det har til formål at øge bilens effekt, og bilen fraviger fra fabriksstandard. Så den ville du tabe, hvis du tog den...

->Karsten
Fyrfadslys blænder heller ikke.. :-) Uanset hvad har Rasmus ret i at de danske regler er beskrevet så bredt og så forskellige steder, at man ikke kan godkende noget efter dem. Der er ingen direkte specifikationer, f. eks. andet end at lyset er synligt på 300 mtr's afstand. Det åbner for meget store variationer i de enkelte synshaller, og jeg husker et bilmuseum som forbandede et appluscenter langt væk, med de biler som de fik synet i synshallen. Synfolkene godkendte og afviste bilerne efter forgodtbefindende, selvom bilerne var restaureret med originale dele, og efter alle kunstens regler. Der står f.eks. også at bilen skal være opvarmet, så at forureningen måles korrekt - men er dette efter 3 minutter, 60 grader, 30 grader, eller 10 minutter, eller hvor varm skal motoren være?

Jeg har selv prøvet at få en bil kasseret grundet dette, og 5 minutter efter godkendt i synshallen overfor, efter forureningstest...

Jeg kan kun ønske mig til et regelsæt som Rasmus beskriver, idet der så ikke længere er åbent for fri fortolkning af den enkelte synsmand.

  • 2
  • 1

Det lyder som en af de berømte taler fra Steve Jobs når folk der selv har fået chip tunet deres bil taler.

"Incredible, amazing, fantastic"

Går man også i specielt tøj når man er chip tunings fanboy?

  • 0
  • 0