Trafikstøj og luftforurening giver risiko for forhøjet blodtryk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikstøj og luftforurening giver risiko for forhøjet blodtryk

Det er ikke første gang, at luftforurening kobles til forhøjet blodtryk. I 2010 påviste forskere fra det tyske Duisburg-Essen Universitet, at indbyggere i storbyer oftere må leve med forhøjet blodtryk end dem, der bor på landet og i mindre byer. Illustration: Flickr/Thomas Rousing

Bor du nær en trafikeret vej eller i et byområde med høj luftforurening? Så er din risiko for at udvikle forhøjet blodtryk større, end hvis du havde slået dig ned på en stille villavej i provinsen. Det viser et stort studie blandt 41.000 personer i fem europæiske lande – heriblandt Danmark.

I et område med høj luftforurening vil en ekstra voksen ud af 100 personer udvikle forhøjet blodtryk sammenlignet med områder, hvor forureningen er lavere.

Læs også: 90.000 danskere lider kraftigt under støjen fra danske motorveje

Ligeledes har personer, der bor nær trafikerede veje, hvor den gennemsnitlige støj om natten overstiger 50 decibel, 6 procent højere risiko for forhøjet blodtryk end personer, der bor i mere stille områder, viser undersøgelsen, der er udført i Norge, Sverige, Tyskland, Spanien og Danmark.

Resultaterne, der er udgivet i European Heart Journal, er baseret på udsagn fra 41.000 personer i de fem lande, der alle havde normalt blodtryk ved studiets start. I en opfølgende undersøgelse fem til ni år senere havde 15 procent af testpersonerne udviklet hypertension, altså forhøjet blodtryk, eller var begyndt at tage blodtryksnedsættende medicin.

Forskerne bag studiet målte over flere omgange luftforureningen uden for testpersonernes hjem og fandt ud af, at personer, der bor i områder, hvor luftforeningen er høj, er markant mere tilbøjelige til at rapportere om problemer med forhøjet blodtryk. Det samme gør sig gældende for personer, der bor i de støjende områder, hvor den gennemsnitlige støj om natten altså er over 50 decibel – svarende til almindelig snak.

Selv om resultaterne indikerer en tydelig sammenhæng mellem støj og forurening på denne ene side og forhøjet blodtryk på den anden, skal der dog tages forbehold for, at undersøgelsen af baseret på selvrapportering fra testpersonerne og ikke målte data.

Alligevel er hovedforfatteren bag undersøgelsen, epidemiologi-professor Barbara Hohfmann fra Henrich-Heine Universitet i Düsseldorf, klar i mælet:

»Vores undersøgelser viser, at langvarig udsættelse for partikelforurening er forbundet med en øget risiko for forhøjet blodtryk,« siger hun til The Guardian.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er nyt om vejstøj her

https://www.ft.dk/da/aktuelt/nyheder/2020/...

Citat:
"
Folketingets Transportudvalg afholder en åben høring om vejstøj.

13.01.2020

Folketingets Transportudvalg afholder en åben høring om vejstøj. Høringen finder sted onsdag den 29. januar 2020 kl. 9.00-11.30 i Landstingssalen på Christiansborg og er et led i et forstærket fokus på bl.a. infrastruktur og vejstøj i Transportudvalget.
På høringen vil eksperter belyse, hvilken effekt virkemidler mod vejstøj har, og hvilke udfordringer og negative konsekvenser vejstøj skaber for borgere, der bor tæt på vejene. Eksperterne vil inddrage perspektiver fra to konkrete veje, nemlig Silkeborgmotorvejen og motorvejen ring 3. Derudover vil der komme bud på, hvordan støjgenerne reduceres mest effektivt bl.a. ved at trække på erfaringer med støjbekæmpelse i andre lande
Høringen indledes af formanden for Transportudvalget Jeppe Bruus og har indlæg fra COWI, Force Technology Danmark, Rambøll og transportministeren.

Programmet er fortsat under udarbejdelse.

Tilmelding

Høringen er åben for alle, men tilmelding er nødvendig (også for pressen). Der er et begrænset antal pladser til høringen, og pladserne vil blive fordelt efter først til mølle-princippet.

Tilmelding ..... senest den 24. januar 2020, kl. 12.00.

"
NB: Skrev kommentaren her - da det er en artikel alle kan læse.

Iøvrigt tror jeg man skal fokusere på:
1. Den "støj forskel" der er mellem elbiler og benzin/diesel biler
2. Hæve afgiften for dæk der støjer mere end gennemsnittet
3. Se på om særlige "elbils opladnings spor" (induktion re. tidligere links) - vil kunne fremme elbilerne i byer - hvorved støjen bliver mindre
4. Give ekstra kørselsfradrag til køretøjer med støjsvage dæk.
5. Forbyde køretøjer med støjende dæk i miljøzoner (over gennemsnittet)
6. Indføre en afgift for støj fra Scootere 30- og 45 km/t - det vil fremme Scootere med el
+++

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten