Trafikstøj dræber: Støj-radar skal bekæmpe ulovlig larm fra motorcykler og biler

Med et 360-graders kamera og fire akustiske mikrofoner registrerer 'støjradaren' både ulovlig støj og nummerpladen på køretøjer, der overskrider loven. Illustration: Bruitparif

Hvert år koster trafikstøj tusindvis af for tidligere dødsfald og kronisk søvnbesvær for millioner EU-borgere. For at bekæmpe ulovlig trafikstøj fra motorcykler og biler tager en række europæiske lande derfor ny teknologi i brug, der både fanger ulovlig støj og nummerplade.

I Frankrig har en støjradar-prototype frem til juni sidste år været testet på en lukket testbane i byen Nantes. Resultaterne fra forsøget har været så overbevisende, at otte byer nu har meldt sig til at deltage i afprøvningen af en støjradar-prototype, skriver det franske medie Actu.

Bøderne kommer dog ikke i første omgang til at vælte ind ad brevsprækkerne hos ejere af køretøjer, der udsender ulovlig støj over støjgrænserne, fortæller Fanny Mietlicki, der er direktør for den franske non-profit miljøorganisation, som står bag projektet med at få udviklet og afprøvet støjradaren.

»Der vil være tests uden bøder i adskillige måneder,« fortæller hun til Actu og uddyber, at det nu skal tjekkes efter, om støjradarerne møder de tekniske kriterier, og hvorvidt de er i stand til at identificere ulovligt støjende køretøjer med præcision.

Støjradarerne opfanger decibel-niveauet fra sine omgivelser ti gange i sekundet samtidigt med, at støjkildens udpeges. På enhederne sidder et 360-graders kamera sammen med fire akustiske mikrofoner, der registrerer støjen og nummerpladen.

Det innovative ved støjradaren består i, at den kan skelne mellem forskellig støj; hvor og hvor meget der kommer fra én støjkilde. Dette gøres ved at registrere støjens ‘akustiske spor’ ved hjælp af mikrofonerne i kombination med trigonometri til at beregne vinkel og afstand.

Artiklen fortsætter under billedet.

Radaren opfanger decibel-niveauer ti gange i sekundet. Målinger vist her med de lilla prikker. Illustration: Bruitparif

Målrettet motorcykler

Ifølge Fanny Mietlicki handler det ikke om, at støjradarerne skal bruges til at straffe »alle og enhver«. Den teknologiske støjbekæmpelse er primært målrettet byernes motorcyklister, der ulovligt modificerer maskinerne.

»Det er dem, som med fuldt overlæg gasser op i høje omdrejninger, piller ved udstødningssystemet og/eller fjerner lyddæmperen, som er målene,« fortæller hun til Actu.

Hun tilføjer, at den slags støj, som generer folk mest, er impulsstøj (lyd, der hurtigt stiger til en skarp spids og derefter hurtigt aftager).

Støjradarerne i Frankrig forventes tidligst at blive brugt til at uddele bøder i udgangen af 2022 eller i 2023 alt afhængigt af, hvordan projektet, som det franske miljøministerium har iværksat, forløber, skriver Actu.

Også i Spanien skal støjradarerne afprøves i kampen mod ulovlig støj fra køretøjer. Myndighederne i den spanske region Catalonien annoncerede for nylig, at støjradarerne, der foruden Frankrig også tidligere er afprøvet i Schweiz, kommer til at blive sat op langs en af regionens primære motorveje, C-31, skriver det spanske medie El Español.

Engelsk pilotprojekt en succes

I England har man afprøvet en lignende løsning og vil nu installere flere ‘støjkameraer’, som allerede har været brugt til at uddele bøder. Det startede med et pilotprojekt sidste år, hvor der blev opstillet støjkameraerne på to gader. En af dem er Sloane Street i London-bydelen Chelsea, der er kendt for sine mange Lamborghinier, Ferrarier og andre dyre biler.

Støjkameraerne registrerer både video og lydniveau, når et filtreret lydsignal overskrider 80 decibel, skriver de lokale myndigheder, Royal Borough of Kensington and Chelsea, på deres hjemmeside. Under pilotprojektet, der kørte i perioden september-december 2020, registrerede støjkameraerne i alt 2.000 hændelser.

I løbet af pilotprojektets omkring fire måneder registrerede støjkameraerne næsten 2.000 hændelser, og myndighederne brugte oplysningerne derfra til at uddele 163 bøder og 69 advarsler til larmende køretøjsejere. Ikke alle hændelser førte til bøder, da også politi-, brand- og ambulancekøretøjer samt lastbiler udløste hændelser.

I juni meldte de lokale myndigheder ud, at de genopstiller støjkameraer igen på Sloane Street og Holland Park Avenue for at hjælpe med at bekæmpe den ulovlige støj, og at de ser frem til at udvide ordningen til andre områder, når mere data er blevet indsamlet.

»Borgere har gjort det klart for os, at mange bilister bruger vores gader som en racerbane. Pilotprojektet med ny støjkamera-teknologi sidste år hjalp os med at fange flere af de værste lovovertrædere,« lyder det fra formanden for bydelsrådets transportudvalg, Johnny Thalassites.

»Vi får nu data med kameraer fra andre områder i bydelen for at se, hvor stort det her problem er, og hvad mere der kan gøre for at beskytte vores borgere og arbejdere fra forstyrrende støj og anti-social kørsel.«

Danmark vil støjbekæmpe med stærekasser

I Danmark meldte regeringen i forbindelse med sommerens infrastrukturaftale ud, at der skal etableres ‘støjstærekasser’ på bynære motorveje. Det er almindelige stærekasser også kaldet ‘Automatisk Trafikkontrol’ eller i kort form ATK’er, der sættes op i første omgang på Motorring 3 i hovedstadsområdet som et forsøg, der forventes at koste 25 millioner kroner.

Læs også: Borgmester om 3 mia. til indsats mod trafikstøj: »Det er langt fra tilstrækkeligt«

»Det er fartkontrol. Formålet med dem er at sænke hastigheden på motorvejen og dermed reducere støjen,« forklarede folketingsmedlem Rasmus Jarlov (K) til Folkebladet for Glostrup og Vestegnen i juni.

ATK’erne registrerer udelukkende køretøjer hastighed og har derfor mødt en vis skepsis fra partifællen Mogens Brauer (K), der sidder i kommunalbestyrelsen i Rødovre.

»Støjstærekasser er et helt nyopfundet begreb, som ingen rigtig ved noget om, og ideen er åbenbart at få farten så langt ned på motorvejene at støjniveauet falder,« sagde han til Rødovre Lokal Nyt i april om støjstærekasserne, som efter forsøget på Motorring 3 skal evalueres, hvor der tages stilling til, om tiltaget skal udvides til andre bynære motorveje.

Mogens Brauer (K) kaldte i den forbindelse det for »en stråmand« at bruge mange millioner på de såkaldte støjstærekasser og tilføjede, at det har førsteprioritet, at der opsættes støjskærme og pålægges ny asfalt.

Rettelse klokken 12.43 5. august 2021: Som en opmærksom læser noterer i kommentarsporet, så har der sneget sig en fejl ind i artiklen. 'Støj-radarerne' registrerer lydniveauer ti gange i sekundet og selvfølgelig ikke hvert tiende sekund, som det tidligere fremgik.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et er ulovlige køretøjer noget andet er loven. § 38, stk. 1, at en fører af et motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg

Det er jo en gummmiparagraf der kan stikkes bøder ud efter på en subjektiv vurdering af om f.eks støjen fra en acceleration var unødig....

To ellers lovlige køretøjer vil ved den samme acceleration jo have et meget forskelligt lydbillede. Worst case forskel måske en kraftig el bil vs en en lille mc (kørekort A1 maks 15hk) der skal tage mange omdrejninger uden af den grund at kunne følge med ....

Mig bekendt er der ikke idag i loven mulighed for at indføre stillezoner med bøde for f.eks at støje mere end xx dB. Aktuelt har vi kun strækninger hvor hastighedsgrænsen e sænket for ad den vej at minimere støjen.

  • 0
  • 0

I Mumbai har de eksperimenteret med at forlænge perioden med rødt, når folk dytter. Bilisterne har den uvane med at dytte, selvom der tydeligvis er rødt, og det ikke hjælper at dytte.

Men måske var det kun et mediestunt.

https://youtu.be/I-VgefaaVgs

  • 8
  • 0

Jeg forstår godt at det kan være en skøn fornøjelse af høre en god motorlyd. Men når de bevist ulovliggøre deres køretøjer, for blot at larme helt ekstremt meget, og der tydeligtvis ikke er nogen der gør noget ved det. Så skal det jo komme til en eller anden konsekvens, på et tidspunkt.

Var ude og se på gamle biler, ved Køge strand, for nogle uger siden. Og her var der flere ældre biler, som slet ikke larmede... ja de lød faktisk bare normalt og bar præg af nogen der yndede at passe på deres legetøj, med en vis mekanisk/teknisk stolhed i behold, selvom der var tale om alt fra en gammel Morris til en store Amerikanske V8'ere.

Mange biler der er produceret inden for de sidste 15-20 år, kan snildt trille forbi med 40-60 i timen, uden at det er anden end dækstøj man hører. Altså så længe de ikke accelere vildt eller har et problem med bilen, der bør undersøges nærmere. Med motorcykler og knallerter/scootere, er det lige omvendet. Her er det stort set altid motoren der er altdominerende. De her 2-hjulede vidunere, kan ofte høres flere kilometer væk.

Flere gange på motorvejen, har jeg til og med oplevet at jeg skulle skrue op for radioen, hvis jeg kørte i nærheden af en motorcykel, grundet den intense og nok ikke helt lovlige bulder. Og mange motorcyklister, har alligevel fortalt mig at de kører rundt med ørepropper i, fordi det larmer for meget. Så hva dælen er pointen?

  • 25
  • 1

bruges normalt til beskyttelse mod vindstøj. Der er en hel del af os, der kører med normal lydpotte, men det bliver vel ikke bemærket?

  • 13
  • 2

For os der ikke er eksperter i MC kan det faktisk være svært at vide. Man kan bare konstatere at nogle larmer helt enormt meget. Det er min opfattelse at der også er MC der fra fabrikken er tunet til at larme lige til grænsen.

Et ordsprog lyder;"Forskellen på støj og musik er en generation".

I sommer har der været mange anmeldelser på for højt musik når vejret var godt. Lur mig om ikke hovedparten af anmeldelserne skyldes rædsom musik, mere end styrken på musikken.

  • 1
  • 22

Den støj der generer mest her i det kvarter jeg bor i er fra "elbiler" .

Flere har fået sig en hybridbil, Kia er de værste her i kvarteret.

Sommer, varmt i soveværelset og så står vinduet på kip, men når disse folk så kører på job og bakker ud af indkørslen så afgiver de et ret højt og gennemtrænge de bing-bing-bing.

Det er sgu svært at sove fra sådan en høj "ringetone" når man har ferie eller møder senere end dem.

  • 11
  • 3

I de indre bydele - væk fra den mest gennemgående trafik - er det ikke trafikstøj pga. hastigheder, der generer mest. Det er fx subwoofers, der BOM-BOM-BOM-vibrerer en hel kø af biler, der som udgangspunkt holdt pænt og u-dyttende for rødt. Men som pludseligt får stærk lyst til at ignorere alle trafiksignaler blot for at slippe væk fra wooferen.

  • 8
  • 3

Der var nogle som fik indført en regel om at elbiler skal udsende en lyd når de kører langsomt. Dette skulle hjælpe blinde og svagtsynede samt gående med at se/opdage el-bilen. Måske er det det du hører. Men reglen blev indført under stor protest for nogle år tilbage. Nogle mener det er et hensyn at tage andre mener det er unødig larm. Jeg vil helst køre el-bil uden ekstra larm.

  • 21
  • 0

Hvis nogle bilister bruger retningsbestemte ultralyds-sendere (hvis lyd skulle forstærkes af luften selv, og dermed vel også af anden lyd og støj)? Og som muligvis kan være særdeles generende.

  • 0
  • 11

Som jeg læser artiklen, fokuserer de omtalte støj-radarer på motorstøj fra bl.a. motorcykler og visse biler med særlig kraftig motorstøj, evt. som følge af ulovlig modificering. Der skal være et velkomment tiltag i områder og på tidspunkter, hvor motorstøj fra sådanne køretøjer er et væsentligt problem. Imidlertid udgøres hovedparten af al generende og helbredsskadelig trafikstøj af den vejstøj, som skabes af dækkenes rullen hen over asfalten. Jo højere hastighed, desto mere støj. For personbiler generelt overdøves motorstøjen af dækstøjen ved hastigheder over 30 – 40 km/t og for lastbiler ved hastigheder over 55 - 60 km/t. (Kilde: Gate 21. Hvidbog om trafikstøj, april 2020). De tal for helbredsskader, som omtales i artiklens faktaboks med overskriften ”Trafikstøj koster liv” stammer fra undersøgelser hvor dækstøj er det dominerende støjelement. Dette er ikke sagt med henblik på at negligere motorstøj, togstøj og flystøj, som vitterligt også er et problem, men for at bringe lidt proportion ind i billedet. Et vigtigt spørgsmål er, hvordan disse støj-radarer virker med hensyn til dækstøj på veje, hvor hastigheden er over 40 km/t, hvilket f.eks. gælder motorveje, landeveje og alle større indfaldsveje til og ringveje i byerne. Kan disse støj-radarer bruges til at bekæmpe denne type trafikstøj?

  • 11
  • 0

Var der ikke noget med at det er en EU forordning der bestemte at ALLE biler skal udstyres med en bak alarm, for at gående kan høre at bilen bakker.

Noget af et paradoks !

Ifølge færselsloven har bakkende køretøjer vigepligt over for stort set alle andre !

En bakalarm siger kun at nu bakker jeg, og så vil jeg i øvrigt p.. på færselsloven.

Forbyd bakalarmer, og gør bakkamera obligatorisk.

Bakalarmer stammer fra en tid, hvor kamera teknologi var meget kostbart. De er en plage for alle der opholder sig i nærheden.

Jeg er glad for at jeg ikke bor op af en fodgænger overgang, med lydsignal døgnet rundt

  • 14
  • 1

Hvorfor overhovedet køre motorcykel ?

Jeg har ikke MC kørekort men de ting du kommer med der passer ikke. En måde at mindske trængslen vil være hvis flere kørte MC ligesom at det kræver langt mindre energi at fremstille og køre. Specielt elektriske scootere er smarte i overbefærdigede storbyer.

Desværre taber MC på parameteren sikkerhed.

  • 13
  • 3

kalder de radar-apparatet, der skal løse opgaven https://actu.fr/societe/la-meduse-ce-nouve...

Har de mon skelnet til en anden 'MEDUSA' (Mob Excess Deterrent Using Silent Audio)? https://www.newscientist.com/article/dn142...

for at uddybe: det fremgår, at folkene bag det nævnte støjovervågning+begrænsning ønsker det gennemført på en god måde. Så man undgår overkill og alligevel får løst opgaven. Det var derfor Medusa navnet undrede mig lidt, uden at kende baggrunden for navnevalget.

Udover et egentlig lydvåben kan franskmændene især evt. også forbinde navnet med en fregat, som det gik helt galt med. https://en.wikipedia.org/wiki/French_friga....

Det kan så være en helt 3. inspiration, eller blot at man ikke skal lægge alverden i navnevalget.

  • 0
  • 8

Det forekommer uklart, hvorfor betegnelsen 'radar' overhovedet benyttes!? Iflg. billedteksten er der tale om et kamera og nogle 'akustiske(?)' mikrofoner (hvilket den franske billedtekst omtaler som en 'capteur acoustique').

  • 2
  • 0

Mange biler der er produceret inden for de sidste 15-20 år, kan snildt trille forbi med 40-60 i timen, uden at det er anden end dækstøj man hører. Altså så længe de ikke accelere vildt eller har et problem med bilen, der bør undersøges nærmere.

Ikke helt. Det er tydeligt at høre en forskel selv ved 40 til 60 km/t på en bil der drives af en forbrændelsesmotor og så en elbil. Det er især nemt nu hvor der køre en masse Tesla Model 3 og VW ID.3 rundt. De producerer altså en del mere end bare dækstøj, hvor elbilerne kun har dækstøjen.

  • 8
  • 0

Jeg kender flere som kører Harley Davidson. En vigtig del af grunden til at betale et sekskscifret beløb for herligheden er lyden. Jeg kan godt følge den del, men køreegenskaberne minder om en trillebørs ditto. Du er nødt til at bruge begge hænder.

  • 4
  • 8

Betragter du motorcykelkørsel som transport fra punkt A til punkt B?

Ifølge færselsloven er det et transportmiddel !

Men jeg betragter det nu mere som et legetøj, men som sådan vil det ikke kunne køre lovligt på motorvejene !

Jeg har ikke MC kørekort men de ting du kommer med der passer ikke. En måde at mindske trængslen vil være hvis flere kørte MC ligesom at det kræver langt mindre energi at fremstille og køre. Specielt elektriske scootere er smarte i overbefærdigede storbyer.

Nu handler det om store motorcykler, ikke om scootere eller små 125 ccm maskiner. Store motorcykler har et benzinforbrug der ligger på linje med en personbil i Golf-klassen. Og så er der ikke de samme emissionskrav til motorcykler som til personbiler.

Personbiler i Polo/Golf-klassen er meget effektive transportmidler, som det er svært at konkurerer med. Går man bare op i små varevogn/4WD-typer, så vokser forbruget.

  • 5
  • 4

Med 360° kameraer er der måske endelig mulighed for at fange fart-/støjsyndere på motorcykel, der som bekendt kun har én nummerplade - nemlig bag på køretøjet

  • 5
  • 2

Først nu tør vi kalde tingene ved deres rette navn og lovgive imod det. Trafikstøj, vanvids kørsel, asocial trafik opførsel, luftforurening.

Der bliver flere og flere steder i de europæiske byer der indrettes til menneske ophold fri for trafikstøj.

I Holland er 30 km zoner eksploderet siden jeg sidst var der. Tyskland belgien og frankrig følger trop, bare ikke samme konsvente høje tempo. Hollænderne er på et helt andet level end nogen andre.

Deres byer er de mest behagelige at opholde sig i og transportere sig rundt i uanset befordrings middel. Den der fornemmelse af genialitet.

Priceless.

  • 10
  • 0

ved langsommere trafik en mulig udvikling.

Ifølge et lokalt beboerblad havde en af de gamle smalle veje i kvarteret omkring en snes butikker i den tidlige del af 1900-tallet. Beboerne kunne i vid købe alle dagligdags fornødenheder plus lidt til inden for gåafstand på egen vej.

  • 3
  • 2

Ifølge et lokalt beboerblad havde en af de gamle smalle veje i kvarteret omkring en snes butikker i den tidlige del af 1900-tallet. Beboerne kunne i vid købe alle dagligdags fornødenheder plus lidt til inden for gåafstand på egen vej.

Og det er også fint for større bydele, som kan understøtte disse butikker. Oplandet skal alligevel bruge bilen for at komme til butikkerne, og selvfølgelig for at fragte varerne. Derfor er store butikscentre i de store byers udkant den rigtige løsning. De fleste af os kan så nå disse centre indenfor - say 50 kilometer, vi kan parkere gratis, vi kommer ikke ind i byen, hvor vi tydeligvis generer de lokale byboere. Faktisk kan vi leve vores fysiske liv helt adskilt, helt efter byboernes ønske.

  • 1
  • 5

Jeg kender flere som kører Harley Davidson. En vigtig del af grunden til at betale et sekskscifret beløb for herligheden er lyden. Jeg kan godt følge den del, men køreegenskaberne minder om en trillebørs ditto. Du er nødt til at bruge begge hænder.

Får du det bedre af at lufte dine fordomme ?

Jeg er enig i at Harley Davidson er utroligt meget image og har ikke selv en. Men på en lejet i Florida har jeg da konstateret at man nemt kan køre uden hænder med cruisecontrolllen sat på 70mph. Men til dagligt herhjemme foretrækker jeg noget andet.

Men støj-kravene baserer sig på typegodkendelsen eller datoen for første registrering. Så da mange danske motorcykler er temmeligt gamle er der en stor gruppe næsten uden støjkrav. Så en harley davidson med nærmest fri udstødning kan godt være lovlig

Men de har så også en elektrisk på programmet - https://www.harley-davidson.com/dk/da/moto...

Nu handler det om store motorcykler, ikke om scootere eller små 125 ccm maskiner. Store motorcykler har et benzinforbrug der ligger på linje med en personbil i Golf-klassen. Og så er der ikke de samme emissionskrav til motorcykler som til personbiler.

Personbiler i Polo/Golf-klassen er meget effektive transportmidler, som det er svært at konkurerer med.

Der var engang lige efter anden verdenskrig hvor motorcykler var en billigere løsning af et transportbehov for dem der ikke havde rod til en bil og syntes der var for langt at cykle .... Så vælger man idag at køre motorcykel er det ikke af ønomiske årsager. Samtidigt gør det danske vejr at det fleste undlader at køre om vinteren og således må have et alternativ der - det bidrager jo bestemt heller ikke til rentabiliteten.

Men der er også elektriske motorcykler, men der er batterivægten/rækkevidde jo blot en endnu større hemsko end i biler. Bla Zero har været solgt nogle år men selv BMW er på vej https://www.bmwmotorcycles.com/en/models/u...

Jeg er blandt de få der pendler på MC. Men for så vidt enig i at bil i polo klassen med en moderne diesel sikkeret vil være det mest økonomiske.

Jeg har lige solgt en mc efter 8år - pga en motorskade jeg ikke lige havde lyst til at ordne selv. Dvs jeg fik ikke ret meget for den... Alligevel har den samlede pris på afskrivning, service, reperation og forsikring/vægtafgift "kun" været 2,03 kr/km. Mhs brændstof okonomi endte gennemsnittet lige over 20km/l men motoren lever ikke op til gældende euro norm så ja den sviner sikkert mere end min "vinter-mc" aka Skoda Citigo. Dens gennemsnit er 18,6 km/l (over 50.000km) så ret sammenligneligt. Skoda'en har så plads til 4, men det er jo lidt ligegyldigt i forhold til min pendlig hvor en er nok :-)

Det koster selvfølgelig ekstra i forsikring og vægt/grøn-afgift med et sæson køretøj. Det samme hvis man skulle være at køre i en cabriolet eller lign om sommeren.

Sidste bil jeg solgte var en Smart Fortwo Den hjavde jeg også i næsten 8år og 133.000km. Den endste sjovt nok også på 2,00kr/km

Men uanset er der imho ikke nogen grund til at støje unødigt.

  • 4
  • 2

ved langsommere trafik en mulig udvikling.

Kan godt lade sig gøre i Holland. Jeg kom tilfældigt forbi en mindre by, som hvis den lå i Danmark ville være en spøgelsesby. Jeg spiste min morgenmad der, og nød det stille rolige tempo fra byens indbyggere, som brugte hovedgaden og torvet i deres dagligdag. Ingen støjende, stinkende biler, alt kunne nås på cykel, inklusiv dagligvare indkøb.

Jeg har spist morgenmad i en charmerende fransk by, hvor den utroligt smale hovedgade, blev belejret af lokale franskmænd i biler. Et grotesk scenarie og man forstår simpelthen ikke hvorfor de aceptere denne form for idioti. Det er den gade hvor de mødes , spiser mad, drikker cafe, eller handle ind .

  • 5
  • 3

De fleste af os kan så nå disse centre indenfor - say 50 kilometer, vi kan parkere gratis, vi kommer ikke ind i byen, hvor vi tydeligvis generer de lokale byboere. Faktisk kan vi leve vores fysiske liv helt adskilt, helt efter byboernes ønske.

Hvis der kom en tilsvarende effekt i de mindre byer med flere butikker, trækker det vel næppe ned? (Uden at ville aflive storcentrene helt eller sætte al landevejskørsel til 30 km/t, selv om pindsvinene utvivlsomt vil blive begejstrede). Det er slet og ret for mange biler på vejene i storbyerne, uanset hvor de kommer fra.

  • 4
  • 4

Lobbyisme har gjort det lovligt for fabrikanterne at indbygge spjæld i udstødningsssytemet, der leder udstødningsgassen udenom lyddæmperne, når der gives fuld gas.

Det bruges bl. andet af Mercedes og Porsche, samt BMW, både på biler og motorcykler. Det kan man høre dagligt, når pensionsredderne i de flexleasede Mercedes AMG o.l. fyrer dem af i almindelig trafik.

Fornuftige motorcyklister begræder at nye modeller larmer mere end de gamle, og selv brugsgenstande som Hondas SH 350 scooter larmer mere end forgængermodellen SH 300, ligesom salgsuccessen BMW R1200 GS larmer mere og mere i hver ny generation.

  • 9
  • 1

. Arbejdsgivere placerer arbejdspladserne inde i centrum, og hyrer pendlere fra oplandet. Det giver selvfølgelig en del trafik. Hvis man brandbeskatter disse arbejdspladser, så de flytter ud i periferien, så bliver pendlerne væk fra byen. Modargumenter???

Hvorfor brandbeskatning? Langsommere transport vil decentralisere butikslivet på tværs af land og by, fordi folk vil prioritere nærheden højere, når de skal ud og handle. Dermed vil butiksansatte pendlere fra de mindre byer kunne få jobs nærmere deres boliger. Mulig afsmitning til andre erhverv.

  • 2
  • 5

Hvorfor brandbeskatning? Langsommere transport vil decentralisere butikslivet på tværs af land og by, fordi folk vil prioritere nærheden højere, når de skal ud og handle. Dermed vil butiksansatte pendlere fra de mindre byer kunne få jobs nærmere deres boliger. Mulig afsmitning til andre erhverv.

Jeg tror ikke at du fanger min pointe. Den tætte trafik i storbyen skyldes blandt andet pendlerne, fordi deres arbejdspladser er placeret i byen. Hvis du blot er kontoransat kan det vel ske snart sagt hvor som helst. Arbejdsgiveren skal via skatten have et vink med en vognstang til at tage trafikken med ud af byen. Samtidig kan pendlerne og de øvrige oplands beboere handle i storcentre i byens periferi. Voila - storbyboerne slipper for denne trafik og øvrig social omgang med folk fra provinsen. Naturligvis kan de små butikker blomstre inde i byen til glæde for netop byens beboere.

  • 3
  • 3

Hans JN. Vi er så nok enige om retningen. Måske skal der en buket af instrumenter til. Nedsatte hastigheder i byerne kan være ét af dem.

Aktuelt skulle en del arbejdsgivere uden for storbyerne have problemer med at tiltrække arbejdskraft, fordi de unge helst vil bo i storbyerne. Jeg ved ikke, om dette lige peger på beskatning af arbejdsgiverne i storbyerne som et effektivt instrument?

  • 2
  • 2

Aktuelt skulle en del arbejdsgivere uden for storbyerne have problemer med at tiltrække arbejdskraft, fordi de unge helst vil bo i storbyerne. Jeg ved ikke, om dette lige peger på beskatning af arbejdsgiverne i storbyerne som et effektivt instrument?

Når byboerne ikke vil have biltrafikken, så må offentlig transport træde i stedet. Derfor bør det ikke være et problem at anvende det til og fra arbejdet ude i periferien af byen. Selv inde i den store by bruges det.

  • 0
  • 5

Var et firma, der lavede formel 1 racere, og den formel (1,5L) den skulle køre under, udløb kort før V-16 bilen var klar, så den har næppe nået at genere ret mange. Men jeg tror, der en del tilskuere, der kommer netop pga. lyden.

  • 2
  • 1

Klip pladerne på de køretøjer, som larmer mere end de må - og stik store bøder ud til de som larmer bevidst ved at udskifte den godkendte udstødning med en, der giver 'den rigtige lyd'. Det gælder en stor andel af motorcyklerne og nogle relativt få biler.

En udmelding om og igangsætning af en sådan løsning vil med stor sandsynlighed virke meget hurtigt. Det er IKKE nok blot at indkalde køretøjet til syn.

Nemt og relativt billigt at udstyre færdselspolitiet med fartmålere.

  • 3
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten