Trafikselskaber tabte 3,5 millioner på rejsekort-nedbrud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikselskaber tabte 3,5 millioner på rejsekort-nedbrud

DSB, Movia og de andre selskaber bag rejsekortet tabte 3,5 millioner kroner i billetindtægter, da systemet bag det elektroniske billetsystem gik ned i fredags, skriver Danmarks Radio.

Direktør i Rejsekort A/S, Bjørn Wahlsten, vil dog ikke kommentere beløbet nærmere, før hans selskab har trukket det præcise tal ud af systemet i begyndelsen af næste uge.

»Vi og trafikselskaberne tager spørgsmålet om alle de udgifter, vi har haft i forbindelse med nedbruddet, op med vores leverandør,« siger Bjørn Wahlsten.

Læs også: Forkert opdatering sendte Rejsekort til tælling

Leverandøren, franske Thales, skal dog kun stå til regnskab for de udgifter, der har været til at løse problemet, og skal altså ikke betale for tabte billetindtægter, skriver Danmarks Radio.

Nedbruddet har fået Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til at efterspørge en plan for, hvordan kunder skal betale, når rejsekortet går ned i fremtiden. Han mener nemlig ikke, at turen skal være gratis, bare fordi systemet går ned, mens resten af billetsystemet stadig fungerer.

»Der skal lægges en klar plan for, hvad kunderne gør i den situation, og hvad der skal ske med regningen bagefter,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han forventer et møde med transportminister Magnus Heunicke (S) i løbet af ugen.

Læs også: Rejsekort-nedbrud: Alle med manglende checkud får gebyr refunderet

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Der skal lægges en klar plan for, hvad kunderne gør i den situation..." mener Kristian Pihl Lorentzen..
Løsningen er enkel - man stiller sig i kø ved DSB's lokale repræsentant, en 7eleven butik - hvis det findes på stedet - venter indtil alle foran en har købt en pose slik, 10 Grøn Cecil, en avis mv. Gemmer sit nyindkøbte rejsehjemmel, køber en konvolut, et frimærke og indsender det hele til Rejsekortet A/S sammen med en frankeret adresseret svar-konvolut. Virksomheden undersøger om kravet er beretttiget, udskriver en check på 20 kr. og sender beløbet tilbage, som kan indløses ved nærmeste kasseløse bank.
PS: Kære Pihl Lorentzen! Hvordan virker resten a billetsystemet, når man ikke kan checke ind og ud?

  • 7
  • 0

Vi der benytter Rejsekort en gang i mellem har allerede forudbetalt et væsentligt beløb, som står og trækker renter til Rejsekort. Så hvis Rejsekort ikke kan finde ud af at dokumentere et grundlag for at trække pengene, så er det alene Rejsekorts problem. Forbrugeren har betalt forud. Det vil være uansteændigt at bede om ekstra betaling. Tabet, som nævnt i overskriften er meget mindre end de omkostninger det vil tilføje alle parter at indføre en ikke-systemunderstøttet fall-back ala den Anders har beskrevet. Tak Anders for at illustrere det vanvid det kunne ende i. Heunickes beslutning var vist den suverænt bedste i situationen.

  • 1
  • 0

Vi der benytter Rejsekort en gang i mellem har allerede forudbetalt et væsentligt beløb, som står og trækker renter til Rejsekort. Så hvis Rejsekort ikke kan finde ud af at dokumentere et grundlag for at trække pengene, så er det alene Rejsekorts problem. Forbrugeren har betalt forud.


Og den vender vi lige en gang:

Vi der benytter klippekort en gang i mellem har allerede forudbetalt et væsentligt beløb, som står og trækker renter til trafikselskabet. Så hvis trafikselskabet ikke kan finde ud af at dokumentere et grundlag for at have pengene før rejsen foretages, så er det alene trafikselskabets problem. Forbrugeren har betalt forud.

På Rejsekortet står penge (de trækker dog ikke renter) som endnu ikke er betalt til nogen. De er stadig kortholderens. Pengene kan trækkes ud ved lukning af kort. Læs dog kortreglerne!
Et betalt og påbegyndt klippekort refunderes ikke! Pengene er tabt.

  • 0
  • 0

De gange klippekortsautomaten i bussen eller på stationen (uden personlig betjening) ikke har fungeret så har personalet som regel været rimeligt forstående og enten givet gratis tur eller på anden vis hjulpet mig til at betale uden at få en bøde oveni...

En fornuftig storskala-løsning når hele landets automater går ned kunne f.eks. være at personale kan udskrive billetter på samme måde som de kan udskrive bøder...

I øvrigt betalte jeg fint med rejsekortet fra Aalborg til Århus under nedbruddet, så jeg er i hver fald ikke en del af udgiften...

Forresten kan klippekort fint refunderes når de bliver ugyldige...

  • 0
  • 0

Forresten kan klippekort fint refunderes når de bliver ugyldige...


Nå jamen når de ikke er gyldige har de jo ingen værdi. So nothing for nothing ;-)

Ellers er reglen
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

Refusion af klippekort

Ubenyttede eller delvist benyttede klippekort og billetter refunderes ikke og kan ikke bruges som betaling ved køb af nyt klippekort eller periodekort. Beskadigede klippekort, f.eks vaskede, krøllede eller andet, ombyttes til klippekort af samme type som det beskadigede med et gebyr på 40 kroner.

  • 0
  • 0

Hvis jeg står i Bilka med en vogn fuld af vare og dankortsystemet går ned, så får jeg ikke lov til at tage varene med hjem, med mindre jeg har rigeligt med kontanter i lommen... Det samme gælder selvfølgelig ved køb af transport og andre servicer...

Man må derfor forvente at det er muligt at betale med kontanter/dankort, i tilfælde af systemnedbrud på rejsekortet, ude ved kortlæserne eller som minimum i toget/bussen så man stadig kan få den samme vare (dog lidt forsinket)...

  • 0
  • 1

Nå jamen når de ikke er gyldige har de jo ingen værdi. So nothing for nothing ;-)

Ellers er reglen
http://www.moviatrafik.dk/dinrejse/Priser/...

@Peter
Og oplysninger der ikke passer med din fasttømrede mening ignoreres ?
Fra linket på din egen henvisning:


Få penge tilbage for dine ubrugte klip fra 1. januar 2015
Fra 1. januar 2015 til og med den 30. maj 2017 kan du få penge tilbage for de klip, du ikke når at bruge. Du kan læse mere om, hvordan ubrugte klippekort refunderes her på siden, i løbet af 2014.


Movia har åbenbart erkendt, at den hidtidige praksis er urimelig.

  • 1
  • 0

Fra linket på din egen henvisning:

Få penge tilbage for dine ubrugte klip fra 1. januar 2015
Fra 1. januar 2015 til og med den 30. maj 2017 kan du få penge tilbage for de klip, du ikke når at bruge. Du kan læse mere om, hvordan ubrugte klippekort refunderes her på siden, i løbet af 2014.

Movia har åbenbart erkendt, at den hidtidige praksis er urimelig.


Det kræver jo, at man kan læse indenad.
Når udstyret til klippekort ikke længere vil være aktiv efter den 31. december 2014, vil Movia fra 1. januar 2015 til og med den 30. maj 2017 refundere ubrugte klip.
Situationen er ikke den nu og derfor gælder reglen som citeret før. Ingen refusion, så Movia har ikke "erkendt, at den hidtidige praksis er urimelig."

  • 0
  • 0

Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan det fungerer i hovedstadsområdet, men både i Silkeborg og Aalborg har det i hvert fald været sådan at når et klippekort blev "for gammelt" (priserne var steget nok til at de annullerede de konkrete magnetstriber), så kunne man gå ind til trafikselskabet og få pengene igen for de ubrugte klip... det var f.eks. relevant hvis man havde købt for mange kort eller fundet et gammelt i gemmerne... bortset fra det er der vel ikke mange andre steder end hovedstaden hvor man har fået lov at beholde klippekortet? det er derfor kun relevant at bringe ind i diskussionen som sammenligning i og med at det er et system der er billigere i drift, mere gennemskueligt for alle, kan aflæses manuelt og rent faktisk fungerer offline i modsætning til rejsekortet...

  • 0
  • 0

Pointen med at "rejsekortet allerede har vores penge" er i øvrigt at vi, forudsat skidtet virker, ikke behøver at medbringe andre betalingsmidler, og derfor ikke nødvendigvis kan forventes at have mulighed for at betale på anden vis når det pludselig ikke virker (det vil især være relevant for børn med rejsekort og sikkert en del unge der ikke har styr på økonomien).

Det er derfor ikke en korrekt løsning at straffe folk der ikke har haft penge eller tid til at komme igennem til automaten/kiosken med en bøde. Som jeg foreslog tidligere kan man i stedet udstede forskellige former for "bagudbetalte billetter" (m.a.o. udskrive "bøder" uden bødetaksten).

Skulle man fra rejsekortets side være rigtig smarte kunne man endda lave en løsning på hjemmesiden hvor man kan logge ind og selv indrapportere på- og afstigninger (det kunne også bruges til at rette op på et "glemt check ud" inden for en begrænset periode og dermed give langt færre sure kunder)

  • 0
  • 0