Trafikpropper: Her er Danmarks værste stykke motorvej
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikpropper: Her er Danmarks værste stykke motorvej

Bilpendlerne på motorvej E47/Helsingørmotorvejen ind mod København i morgenmyldretiden ved alt om, hvor galt det står til.

Men nu dokumenterer et forskerhold fra Aalborg Universitet ved hjælp af 13 måneders gps-data fra kommunale køretøjer, hvor langsomt bilerne egentlig kører på privatbilismens nordlige hovedpulsåre mellem Helsingør og København.

Se kortet over trængselsniveauet på Danmarks vejnet her:

Ifølge det nye landsdækkende trængselskort er det på Helsingørmotorvejen, at man finder den længste sammenhængende motorvejsstrækning med den højeste kategori af trængsel i morgenmyldretiden mellem 7.30 og 8.15.

Den mest belastede strækning finder man mellem Kokkedal i nord og Gammel Holte i syd, hvor trafikken løsner op, idet Helsingørmotorvejen her udvider sig fra to til tre spor i hver retning.

Den mest belastede strækning er mere en ti kilometer lang, og her når hastigheden i morgenmyldretiden i hverdagene ikke over 60 km/h - på mere end halvdelen af strækningen endda ikke over 30 km/h.

Trængselskortet fra Aalborg Universitet bruger data fra 1,2 milliarder GPS-målinger, placeret i 11.000 køretøjer, typisk taxier og minibusser, som kører syge- og patienttransport fra offentlige myndigheder. Trængselsindekset viser trængselsniveauet, såvel som hastighedsniveau i morgen- og eftermiddagsmyldretiden over hele landet.

Læs også: Forskere har kortlagt de danske trafikpropper

Folketinget vedtog i 2003 at igangsætte de indledende VVM-undersøgelser til en udvidelse af Helsingørmotorvejen fra fire til seks spor på næsten hele denne motorvejsstrækning, hvor der ifølge Aalborg-forskerne kan konstateres alvorlig trængsel.

I 2009 blev udvidelsen endelig vedtaget i Folketinget, og ifølge Vejdirektoratet vil anlægsarbejdet gå i gang i foråret 2013 med forventet afslutning i 2016.

Ifølge Vejdirektoratet kørte der i 2009 næsten 80.000 biler i døgnet på den omtalte sydgående strækning af motorvejen.

Læs også: Stille liebhaver-vej løber med titlen 'Københavns værste trafikprop'

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

og skal jo flettes sammen før eller siden til færre baner.. handler jo blot om hvor langt man vil udsætte problemerne hvor meget vej man end fylder på..
Næ færre baner og så flere penge til afløser for ic4/dsb er vejen frem :=)

  • 0
  • 0

Ja, den inderste bane nogle steder, er det der kaldes nødspor.
Vejen frem er at sætte IC4 på nødspor på den ansvarlige stats regning, så der er råd til at lease nogle "rigtige" tog.

Efter erkendelsen af trafikpropperne, skal der gøres noget ved problemet. Nu da "luksus"-problemerne i nord- og midtjylland er løst.

  • 0
  • 0

Så havde vi jo aldrig opdaget problemerne på Helsingørmotorvejen..

Nu er der sat tal på! Så motorvejene mellem København og Køge, Roskilde, Hillerød, Helsingør og omkring Vejle og Aarhus kan sammenlignes med hinanden, og det er blevet tydeligere hvor de næste udvidelser ønskes. Istedet for at folk himler op om at netop deres stykke er det værste, uden dokumentation.

Nogle af tallene er her (morgen, indadgående) :
E47/E55 Sandbjerg 0,63
r16 ved Kollekollevej i Værløse 0,66
r211 ved Vestbuen i Ballerup 0,66 - ikke motorvej
M4 Taastrup 0,64
E20/E47/E55 ved Cementvej i Solrød 0,52
r53 i Frederikssund Golfklub 0,7 - ikke motorvej

E45 mellem Viborgvej og Randersvej 0,41
Vejle Fjord bro 0,1-0,15 (overraskende lavt)

Så selvom nogle strækninger har højere tal, tæller strækningslængden også, som artiklen skriver.

  • 0
  • 0

To strækninger jeg kører ofte er begge i pæn kategori med marchhastighed tæt på det tilladte.Den ene strækning er motortrafikvej med tæt morgentrafik - overhaling er næsten umulig, men uden forhindringer glider stangtrafikken med 75 - 90 km/h - kun meget sjældent bliver jeg forsinket på denne strækning.
Den anden strækning er "hovedvej". I det store og hele glider trafikken også her pænt med 70 - 80 km/h, MEN meget ofte - hver 3. eller hver 5. dag er der en traktor - en der skal til venstre uden svingbane, et havareret køretøj, og så går det helt i stå. Typisk koster disse genvordigheder 15 min på en strækning på ca. 20 km.
Lidt det samme opleves på motorvejen omkring Vejle: Normalt går det med nedsat marchhastighed, men mindst en gang om ugen kokser det helt på grund af uheld.
AF det fine datameteriale må man kunne uddrage "spredningen på marchhastigheden" - risikoen for kollaps. Det er en vigtig parameter for turplanlægning - og af betydning for blodtrykket.

  • 0
  • 0

2+1 en vognbane. Altså kun en vognbane "båndbredde"
Afstand 2 sec...> max 1800 biler i timen. Så forstå man bedre hvorfor det går i stå. I øvrigt mærkeligt motorvejen ikke er blevet forlægget. Broerne er jo klar.
En vej med motortrafikvej 2+1 har vel samme kapacitet som en alm landevej. Det ekstra spor til at overhale giver ikke nedsat kapacitet, da det hele går i står når folk igen skal ”flette” masse sig ned til en vognbane.

  • 0
  • 0

Til Helsingør motorvejens fordel.

Jeg færdes hyppigt på begge og det er en helt entydig erfaring, at bilisterne på Helsingørmotorvejen er langt bedre trafikanter, end på Hillerød strækningen.
Der er markant færre zig-zaggere, langt bedre sammenfletninger, større forståelse for at følge den rytme der måtte være og slutte op.
På Hillerød motorvejen er især sammenfletninger et mareridt for flertallet af de stakler, der skal ind på motorvejen, og der er en kronisk uvilje imod, at vise hvad de ønsker at gøre/gør. Endvidere benyttes højresporet til "parkering", hvor der på Helsingør strækningen er langt bedre forståelse for, at lade den hurtigere trafik passere i højresporet (Dette sidste, er selvfølgeligt uden for myldretiden)

  • 0
  • 0

Hvordan kan hele den sidegade være sort?
Den ligger i nordvestlig retning ud til O2 tomsgårdsvej, 3-4 kryds fra krydset til tuborgvej.
Har en veninde der bor ikke så langt derfra og i min verden burde den ikke være sort.

Kan det tænkes at vedkommende med en gps har kørt 10-15 km/h som alle gør i den gade og ikke 50 som systemmet måske er kodet til og tro?

Kan i hvert fald virke sådan da den sorte streg bliver afløst af en grøn for enden af vejen væk fra tomsgårdsvej.

  • 0
  • 0

Jeg bemærker at der også er svær trængsel i morgenmyldretiden på vejen gennem landsbyen Obbekær lidt øst for Ribe, med hastigheder under 30 km/t på en 80-strækning. Dét er vist nyt for de fleste lokale, men mon ikke en vaks politiker griber chancen og går til valg på kravet om en ringvej....

  • 0
  • 0

kravet om en ringvej....

Jeg kender ikke området, men udfra Streetview ser det ud til at der blot skal laves en venstresvingsbane på rute 437 til Stavnagervej for pendlertrafikken fra Rødding og Vamdrup (evt. sydlige Kolding) til Ribe, måske med et stopsignal vestfra så østgående trafik får dosis/pause-regulering.

Tallet er 0,82 for vestgående morgentrafik, svarende til 15 km/t hvis freeflow er 80, eller 25 hvis freeflow er den mere jyske 120 km/t.

Jeg gætter på at folk fra Kolding tager rute 32, og folk fra Vojens/Haderslev tager rute 24.

Men ja, kombinationen Obbekjær/trængsel er lige til en ATS Politiken-bagside.

  • 0
  • 0

Hvilken Hillerødmotorvej?

Jeg har da aldrig kørt på motorvej fra/til Hillerød. Der går en til Allerød, altså. Derfra er det 2+1 spor, hvor man kan holde og beundre viadukterne og det øvrige, der fra begyndelsen er lavet for engang at kunne udbygge den til en Hillerødmotorvej (eller fortsætter det hele vejen videre til Helsinge?)

  • 0
  • 0

Hov Hov! 437 i Obbekær ER omfartsvej. Den gamle vej gik ind gennem "byen" forbi kirken.
Mon ikke køen skyldes, at datagrundlaget er én observation. Og den bil kom til at holde for en venstresvingende traktor eller lastbil?
Lidt kritisk tilgang til datamaterialet - tak!
Det er ikke seriøst at udtale sig om områder med alt for tyndt datagrundlag -Det er desværre set før, når data bearbejdes i gisstruktur. En troværdig middelværdi kræver mindst 8 - 12 uafhængige observationer.

  • 0
  • 0

Jeg har en gang spurgt i Scientariet om fidusen ved 2+1 ved netop "forlængelsen" men nu kan jeg ikke lige finde det med søgefunktionen her på siden. I den forbindelse anførte den pågældende trafikforsker at netop forlængelsen var det 2+1 stykke med størst belastning i Danmark og laaaaaangt over kapaciteten.
Det er de daglige brugere ikke i tvivl om, men beslutningstagerne bor ovre langs Kystbanen og ikke i Gribskov og Hillerød kommuner (Lille Lars er også flyttet fra Græsted nu)

  • 0
  • 0