En nye havnetunnel i København kan bygges på ni forskellige måder - men der er forskel på varianterne, når det gælder gevinster for trafikken, fortæller en professor i transport over for Ingeniøren.
Samtidig viser den forundersøgelse, som Transport- og Boligministeriet fremlagde i selskab med Københavns Kommune i fredag, at de ni delforslag adskiller sig fra hinanden på både pris, teknisk konstruktion samt påvirkning af miljø og byens indbyggere.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Aflastning af Indre By
Hele formålet med havnetunellen er angiveligt at aflaste Københavns Indre By for biltrafik. Mig bekendt er der ikke i de vel 25 år man har snakket om en havnetunnel foretaget nogen som helst analyse af, om vi ikke kunne opnå dette på en langt billigere måde - fx ved simpel trafikregulering. Kunne Ing.dk ikke sætte lidt fokus på det? FX - hvilke trafikreguleringer skal der til for at opnå den samme effekt på biltrafikken i Indre By som en havnetunnel?
"Med den østlige korridor bliver bilister nord for København altså dirigeret uden om Øresundsmotorvejen."
Muligvis, men det helt afgørende er jo at alt den tunge trafik (og den øvrige trafik) mellem Køge Bugt Motorvejen og Nordhavn mv ikke skal gennem byen. Så de østlige varianter er muligvis lidt billigere - men de rammer ved siden af behovet.
Med en østlig variant vil der netop blive ekstra pres på Øresundsmotorvejen, da trafikken ledes helt ud mod den østligste/sydligste tilslutningsanlæg for at komme ind i havnetunnelen og tage turen nordpå.
Er der ikke en rimlig økonomisk gevinst ved at bore metro og motorvejstunnel sammen? Det ser ud til at de evt alt efter metrovalg vil følge hinanden en del af vejen?
Lidt spørgsmål til Otto Anker Nielsen.
- Mener du ikke en Öresundsmetro mellem KBH og Malmø bør indtaenkes i disse overordnede planer. 2. Vil man kunne spundse og laegge motorvejens beton overside i kote ca 5 langs Amager strand, for at højvandssikre hele området. Og laegge sandklitter oven på og etablere en ny strand.
synes det er mærkeligt at alternativet med tunnel i havneløbe ikke undersøges.. Er der nogen undersøgelser der viser målene for de mange bilister?? Der skrives det bliver hurtigere at komme nordfra ti sverige! Ja men hvor mange har gavn af det - I forhold til alle de biler der skal gennem centrum for at komme til amager..?
Jeg har endnu ikke oplevet at det er strækningen ud mod lufthavnen der har været flaskehals - derimod altid ind mod centrum