Trafikpolitikere har aflyst turen til italiensk IC4-fabrik

DSB har arbejdet for at få Folketingets trafikudvalg til at aflyse sit besøg på Ansaldobredas IC4-fabrik i den italienske by Pistoia. Politikerne fik indtryk af, at deres besøg kunne mudre vandene for den forestående juridiske kamp om, hvem der har ansvaret for IC4-skandalen, Ansaldobreda eller DSB, og dermed risikerede at koste de danske skatteborgere penge.

Men i lyset af Ingeniørens dokumentation af IC4-togenes miserable tilstand er politikerne begyndt at tvivle: Var formålet med at aflyse besøget i virkeligheden, at de skulle forhindres i at se, hvor dårlig togkvalitet DSB har købt.

»Det var måske derfor, DSB ikke ville have os ned til Italien,« siger Socialdemokratiets trafikordfører, Magnus Heunicke, nu.

Derfor kræver han allerede i dag en skriftlig redegørelse fra transportminister Carina Christensen (K) om IC4-togenes kvalitet. Han vil vide, om togene er i så ringe forfatning, som professor Karl Brian Nielsen, Aalborg Universitet, fastslår, efter at Ingeniøren har vist ham billeder optaget af Danmarks Radios magasin Penge på fabrikken i Pistoia.

Hvis ministerens redegørelse giver det samme resultat, vil Magnus Heunicke forsøge at få gennemført trafikudvalgets aflyste inspektion hos Ansaldobreda i Pistoia i løbet af sommerferien.

Vil undersøge DSBs rolle

Ingeniørens dokumentation får også SF's og Dansk Folkepartis trafikordførere, Pia Olsen Dyhr og Kim Christiansen, til at gyse ved tanken om, at Ansaldobreda måske vil være i stand til at opfylde DSB's ultimatum om at sikre 14 togsæt, godkendt og indsat i trafik mellem landsdelene, inden maj næste år. For hvilke tog er det så, vi får ud at køre. Er det reelt en bunke rust, spørger Kim Christiansen.

»DSB bør melde ud, hvad de agter at gøre ved situationen, og jeg er meget enig med professoren: Lad os komme ud af kontrakten med Ansaldobreda hurtigst muligt. Jeg har for længst passeret det punkt, hvor jeg har tiltro til projektet,« siger han.

Træt af magtarrogance

SF's Pia Olsen Dyhr opfordrer Carina Christensen til straks at sætte en undersøgelse i gang af, hvad DSB's ansvar for IC4-skandalen er:

»Vi er nødt til at finde ud af, hvordan ansvarsfordelingen er mellem Ansaldobreda og DSB. Det kan ikke være rigtigt, at DSB kan frikendes for ansvar,« fastslår hun i erkendelse af, at de hidtidige rigsrevisionsundersøgelser ikke har omfattet DSB's rolle i den otte år lange IC4-saga.

»Hvis ministeren ikke vil, kan jeg vist godt samle et flertal for sådan en undersøgelse,« siger Pia Olsen Dyhr, der er træt af den »magtarrogance«, som har gennemsyret IC4-processen:

»Det er, som om embedsmændene griner af os politikere, når vi stiller frække spørgsmål. Men det er faktisk trafikudvalgets opgave at være vågent og kritisk. Jeg tror heller ikke, at A.P. Møller bare stiltiende havde taget imod en flåde af rustne skibe,« siger Pia Olsen Dyhr.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

IC4 skal væk og jernbanerne skal elektrifiseres.

Så kort kan det siges. Vi mangler bare nogle mennesker i de høje poster, der kan finde ud af at tage en beslutning.

  • 0
  • 0

Mon ikke DSB, som jo ikke magter at håndtere sådan et togkøb, har forudbetalt alt for meget. Betydelig mere end de rustne bunker der står i Italien, kan indbringe. Jeg tror den største abe er hos DSB, for de magter sikkert ikke engang at udfærdige et ordentligt udbudsmateriele. Og derfor hele miseren. Sagen skal nok senere vise at Ansaldobreda trækker det længste strå i sagen. En sag af denne karakter bør bestemt koste hoveder hos DSB, og det helt uden fratrædelsesgødtgørelse.

  • 0
  • 0

For mange,mange år siden udtalte en englænder med forstand på de dele at danskere var verdens bedste til at bygge og sejle med skibe ,og da det var før flyvning var alment ,drømte alle sømænd om at slutte som tjenestemænd på Storebælt. Storebælt var vanskelig og Radaren ikke rigtig god men der skete aldrig uheld.Aldrig. Flyvning blev mere almindelig,broen vedtaget og så begyndte færger at sejle ind i andre,hinanden og tilsidst broen. For mig ser det ud som om DSB er i en terminal fase hvor ingen rigtig magter noget selvom viljen og midlerne er der. Mit forslag er at erstatte linjerne fra Fredericia til Thisted og Frederikshavn plus sidelinjer , af busser ,da motorvejs nettet er godt her.Det herved frigjorte jernbanemateriel kører med lynets hast og uden stop Fredericia- København.Taulov er måske en bedre samleplads. Udover de selvindlysende fordele kan togbroen over Limfjorden ,der rent ud sagt ikke bestiller dagens gerning,ombygges til en tredje limfjordsforbindelse for biler og det er der brug for.

  • 0
  • 0

Mit forslag er at erstatte linjerne fra Fredericia til Thisted og Frederikshavn plus sidelinjer , af busser ,da motorvejs nettet er godt her.Det herved frigjorte jernbanemateriel kører med lynets hast og uden stop Fredericia- København.Taulov er måske en bedre samleplads.

har du taenkt paa at der naesten dagligt er trafikproblemer paa motorvejene ved Fredericia og Vejle, som har de mest trafikerede motorveje udenfor hovedstaden?

  • 0
  • 0

Jeg vil foreslå de frigjorte jernbanearealer som efter min mening bestiller for lidt med skinner på.

Jeg tror de fleste læsere af transportsektionen her på disse sider HAR forstået dit budskab.

Vil du ikke nok indstille råberiet nu?

I længden bliver det enerverende at læse. Og mellem linierne får jeg den opfattelse, at flere er ved at være trætte af det ;-)

  • 0
  • 0

IC4 skal væk og jernbanerne skal elektrifiseres.

Start med at sætter støm på svendborg banen, så man kan få sat en stopper for de MQ-diesel tog der ligger og køre regional tog mellem Frediacia og Odense, (hvor der er støm hele vejen) og der efter forsætter til Ringe/svendborg, her skal ER4 ind i stedet.

så kunne man få MQ til Århus, hvor de kunne (som de også skal når der en gang kommer noget IC2) afløse MR på Grenå banen, hvor ved det blev sparet en del CO2 udslip.

De MR der så blev til overs her, kunne kommer til sjælland, hvor de kunne overtaget jobbet fra nogle af kreaturvognen trukket af ME.

Her ved vil der igen bleve sparet en bunke CO2.

  • 0
  • 0

Det er en misforståelse at elektrificering sparer CO2. I en stor del af året skal der varmes i tog som sjældent opfylder byggeregulativets krav til isolering. Den varme kommer mestendels som strøm.Det tilsvarende dieseltog kan bruge motorens kølevand. Det er formentlig grunden til at Ariva opgav 27 enheder strøm contra 38 enheder olie for to sammenlignelige tog.Der skal mere end 38 enheder kul og god vind til at lave 27 el.Nogen af overskrifterne i tråden her ligner fjernsynsegnede bannere foran Christiansborg og som ingeniør savner jeg sommetider bare antydning af at investering og rente er kendte begreber. For ligesom at træde i det koster en plads i en rigtig lækker bus med chauffør som kan gribe ind,tale til rette ect under 100000.Ved IC et eller andet er det mere.Togets højere maksimalhastighed betyder ikke helt så meget for dør til dør tid .Dels accelerer tog mindre og dels kan busser komme tætere på hvor folk bor idag.I et af mine forbedringsforslag glemte jeg at fritstille skinnerne til Esbjerg.Der er jo motorvej lige ved siden af.

  • 0
  • 0

Det er en misforståelse at elektrificering sparer CO2. I en stor del af året skal der varmes i tog som sjældent opfylder byggeregulativets krav til isolering. Den varme kommer mestendels som strøm.Det tilsvarende dieseltog kan bruge motorens kølevand.

-- SNIP --

Det er meget lidt af varmen i tog der faktisk kommer fra Diesel maskiner. MR/MRD eks er luftkølet motor, hvorfor der ikke anvendes noget af den varme i toget, men alt kommer fra en Oliefyr.

MF (IC3) er også udstyret med Oliefyr for at kunne holde varme i toget mends det henstår om natten.

Lint og muligvis MQ er også udstyret med Oliefyr, men her lader man temp falde om natten, hvor man så har et ur til at bestemme hvornår den skal være drifts varm, og mends motorkøre er det kølevandt fra dem der bruges til holde varmen, hvorfor man heller ikke resikere at køre med kolde motore om morgen, da Oliefyret har sikret at de er oppe på min-drifts temp inden de over hovedet startes.

Doubeldækker, og ander Lokomotivtrukkende vogne er EL opvarmet. Det sammen gælder for BR 605 (ICE-TD) som køre mellem århus-hamborg-berlin og københavn-hamborg-berlin.

IC4 ved jeg ikke nok om.

  • 0
  • 0

Har siddet og Google Earthed.Kan man tænke sig at Silkeborgs motorvejsproblemer kan løses med lidt asfalt på baneterrænnet?

  • 0
  • 0

Har siddet og Google Earthed.Kan man tænke sig at Silkeborgs motorvejsproblemer kan løses med lidt asfalt på baneterrænnet?

På ingen måde. der er ikke plads nok over søen. og i øvrit er det en af jyllands mest benyttet togstrækninger. hvis man lukkede den ville Århus drukne i busser (mere end den gør nu)

  • 0
  • 0

Det er lidt synd for de fra Aarhus som gerne vil til Silkeborg da det tager mellem een og halvanden time med tog og nogle smarte busser på den nye motorvej kan mageligt gøre det på under en halv. Der hvor banen går igennem Silkeborg nu kan jeg ikke se en sø hvor der ikke er plads? Da man ikke godt kan vise Google earth kan Du måske give koordinaterne.Grader og minutter er vist nok

  • 0
  • 0

Hvordan kan det være, at DSB hele tiden taler om at der er fire IC4-togsæt i prøvedrift - og at ingen modsiger dem? Vi, der rejser jævnligt på den østjyske jernbane, ser kun de samme to sæt dag ud og dag ind. De er ret nemme at kende, da de har en lys grålig bundfarve, mens de to andre sæt, som aldrig ses uden for sporterrænet i Århus, har en anden, cremefarvet bemaling.

  • 0
  • 0

Hr. Niels Abildgaard hvis det er mig du spørge hvor der ikke ville være plads til en motorvej på bane i silkeborg. så kan du jo prøve at kigge mellem Broen og stationen. og vest enden af selve statione. og hvordan skulle folk fra Alken, Ry, Laven, Svejbæk klare sig uden deres jernbane, eller der vil du måske også køre rund med store tunge busser? en Bus vil knap nok kunne komme ned af vejen i Alken, og da slet ikke med nogen særlig hastighed, hvor vi ander køre med 120km/t ind og ud af byen

Jeg siger ikke at tog er optimale, men vi har ikke noget bedder altanertiv for tiden.

  • 0
  • 0

Tak hr Frøkær for svaret. Mellem broerne og østenden af banegårdsterrænnet skal der ifølge Google Earth eksproprieres mindre end 8 huse og ved vestende 4 dvs 24 millioner kroner? Hvis banen fra Skanderborg bringes til at slutte ganske kort før Gudenåbroens østende gør det ingen forskel fra de nævnte brugere og hvis man asfalterede denne strækning og reserverer den for busser og udrykningskøretøjer bliver det ovenikøbet billigere. Det er tydeligt at den foreslåede rute er langt kortere end både kombi og resendal så udover at skinnefartøjer alt andet lige bruger mere brændstof end busser vil banens blokade af det optimale motorvejsprojekt påføre samfundet store omend inddirekte CO2 skader.

  • 0
  • 0

Hmm, hvor langt køre sådan en moderen regional bus på en liter diesel? jeg tror nemlig ikke helt på den med at de køre så meget længer.

og hvad skal folk fra Skjern, Troldhede, Kibæk, Studsgaard,Herning, Brik, Hammerrum,Ikast,Bording,Engesvang gør når de vil til århus, eller ander dele af østjylland, hvis jernbanen skal stoppe i Silkeborg for at gøre plads til motorvejen.

og der er i øvrit et HELT andet problem i dit forslag, hvordan vil du få Motorvejen ned til hvor Jernbanen nu løber forbi politigaarden (ved broen over søen) når du fårslår en ny banegaard skal ligger lige der? og hvordan skal folk komme over til Toget, nååre nej du ønsker naturligvis ikke at folk skal komme til toget så bliver der jo færre til at køre på gummihjul.

  • 0
  • 0

Hr Frøkjær Tak for indvendingerne som giver anledning til følgende plan: Det CO2 rigtigste vil være at lade banen fra Skanderborg ende der hvor Hjejlen sejler fra og så bruge arealerne hvor gang og banebro ligger nu til at få motorvejen over Gudenåen. De mennesker vest for Silkeborg Du nævner er billigere og hurtigere at sende med en bus på den nye motorvej. Hvis motorvejen følger det fritstillede banelegeme rundt om Funder bakke bliver dieselosen heller ikke værre end den er fra togene idag. Det fuel som billisterne på motorvejen sparer ved ikke at skulle omvejen af kombilinien kan mageligt dække forbruget til tog og bus mellem Herning og Skanderborg. Bortset fra de kuldrevne veterantog om Søndagen. Det foreslås derfor at trafikpolitikkere bruger deres tid til at tage toget til Silkeborg fremfor flyveren til Italien.

  • 0
  • 0

Mit forslag er at erstatte linjerne fra Fredericia til Thisted og Frederikshavn plus sidelinjer , af busser ,da motorvejs nettet er godt her.

Øh, hvilken motorvej går til Thisted? Og ved du hvor mange erstatningsbusser der skal indsættes mellem Århus og Fredericia på en fredag eller søndag, hvor der kører ca. 20 IC-tog og 15 lyntog hver bestående af 3-6 vogne? Måske nogle folk ville blive kede af at busserne fyldte hele motorvejen. Men så har du nok et genialt næste skridt: afskaffe busserne og lade alle folk købe en bil.

Udover de selvindlysende fordele kan togbroen over Limfjorden ,der rent ud sagt ikke bestiller dagens gerning,ombygges til en tredje limfjordsforbindelse for biler og det er der brug for.

Jernbanebroen over Limfjorden har vist nok mindst 2 tog i hver retning pr. time. Den burde snart udbygges til dobbeltspor, som jeg har skrevet i en anden debat. Men hvordan vil du klemme en bilvej ind på en enkeltsporet jernbanebro fra 1938?

Har siddet og Google Earthed.Kan man tænke sig at Silkeborgs motorvejsproblemer kan løses med lidt asfalt på baneterrænnet?

En motorvej er altså NOGET bredere end en enkeltsporet jernbane... så det er ikke muligt.

Løsningen er at sætte fart i udviklingen af jernbanen. De sekundære strækninger i Jylland har ikke oplevet forbedringer siden ca. 1980, men de skal også opgraderes. De nye motorveje skal droppes og erstattes med et godt netværk af udbyggede hovedveje og motortrafikveje.

  • 0
  • 0

Hvordan kan det være, at DSB hele tiden taler om at der er fire IC4-togsæt i prøvedrift - og at ingen modsiger dem? Vi, der rejser jævnligt på den østjyske jernbane, ser kun de samme to sæt dag ud og dag ind.

Hvor kører de, og hvornår? Jeg troede at alle IC4 var taget ud af trafik.

De er ret nemme at kende, da de har en lys grålig bundfarve, mens de to andre sæt, som aldrig ses uden for sporterrænet i Århus, har en anden, cremefarvet bemaling.

Ja, det er ligesom med elektronikken... de enkelte togsæt er blevet makket med og modificeret individuelt, så ingen er standard, hvilket gjorde typegodkendelse vanskeligt. Og her er skylden vist hos DSB.

  • 0
  • 0

Hr Udemark Motorvejsnettet når næsten til Holstebro og resten af vejen er der kun et problem,nemlig Oddesundbroen.Når skinnerne fjernes er der ikke noget problem. Hvis der asfalteres på banelegemet mellem Fredericia og Århus bliver der plads nok til busser og andre kan også få lov.Mener Du 35 tog i timen per retning ? Over Limfjorden vil jeg fjerne det nuværende jernstativ og lægge noget mere bilrigtigt på pillerne. Ved den kommende motorvej gennem Silkeborg skal der vist fjernes flere huse på Kombilinien end på mit forslag.Mit forslag er også CO2ere og billigere.

  • 0
  • 0

Øh, hvilken motorvej går til Thisted? Og ved du hvor mange erstatningsbusser der skal indsættes mellem Århus og Fredericia på en fredag eller søndag, hvor der kører ca. 20 IC-tog og 15 lyntog hver bestående af 3-6 vogne? Måske nogle folk ville blive kede af at busserne fyldte hele motorvejen. Men så har du nok et genialt næste skridt: afskaffe busserne og lade alle folk købe en bil.

Udover de selvindlysende fordele kan togbroen over Limfjorden ,der rent ud sagt ikke bestiller dagens gerning,ombygges til en tredje limfjordsforbindelse for biler og det er der brug for.

Den væsentligste grund til at "nogen" kan påstå at busser "er billigere end tog" er, at busserne betales af dig og mig - over skattebilletten. Og stort set ikke af dem selv.

Endvidere har de hidtidige baneforvaltere (læs: DSB og banestyrelsen) ikke just været videre driftsøkonomisk fokuseret; se fx på hvor effektivt ejerne af de gamle privatbaner (nu under regionerne?) kunne drive og vedligeholde sidebaner (desværre ikke længere muligt at se regnskabsteknisk enkelt efter de røg ind under amterne).

Busser som kollektiv transport i fast rutefart med trafikmængder a la flertallet af de danske jernbaner hører i bedste fald hjemme på et museum. I værste på skrotpladsen. Det har man desværre ikke fundet ud af i hverken Århus, Odense eller København - hvilket vel er en af årsagerne til, at udenlandske trafikplanlæggere griner af os ;-)

  • 0
  • 0

Hr Abildgaard Tror du skulle taget en tur med toget en dag, og komme på besøg i et førrerum, så du kan se hvad det endlig er du taler om. Selv er jer Lokomotivføre, men har tidlig kørt lidt bus, dog kun turrist. Ud fra den erfaring kan jeg på INGEN måde se en bus, selv ikke på en motorvej afløse toget, motorvejen vil støje mere, fylde LANGT mere i landskabet der med være svære at bygge broen over/tunnel under. Vil gerne se dig køre en 121sæders bus rundt af en vej der kun er 20cm bredere en bussen med 120km/t i en kurve i snestorm, men gerne på Video da jeg ikke tør være i nærheden.

Det næste du nævner er CO2, ja jeg mener at de danske jernbaner skal elektricifiseres hurtigs muligt hvor ved CO2 udslippet minskes.

Men jeg vil gerne være enig med dig i at det er dumt at bruge tid/penge/energi på at flyve til Italien for at kigge på IC4 få sat ledning op i en fart så DSB kan købe prøvet tog/hylde vare.

Det næste man så kan kigge på, er jo mulighede for at overhovet køre på andet en Diesel, har endnu at se en bus der kan klare turen bare fra Herning til Århus på andet.

  • 0
  • 0

Steffen >>>

Godt med jernbanefolk i debatten. Skriv noget mere! :-)

Hvad angår IC4, så undrer vi os jo alle sammen over hvad der egentlig foregår. Hvem har ret. Det er kun nogle få indviede DSB-folk der nogensinde har set fabrikken.

Hvis jeg sad i trafikudvalget ville jeg straks hoppe på en flyver og aflægge uanmeldt besøg hos AnsaldoBreda.

Hvis de ikke ville lukke mig ind, så havde vi endnu en brik i skandalen.

  • 0
  • 0

Hvis de ikke ville lukke mig ind, så havde vi endnu en brik i skandalen.

Måske endnu en brik, men ikke enig med dig i hvilken!

Det er ikke altid nogen god ide, når politikeren blander sig i de drifts- og investeringsbeslutninger, statsejede selskaber tager. Uagtet ejerformen.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten