Trafikpolitikere dumper nye regler for chiptuning
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikpolitikere dumper nye regler for chiptuning

Trafikordførerne fra Liberal Alliance, Socialdemokratiet og Enhedslisten vil have svar fra transportministeren i sag om nye chiptuningsregler. Illustration: Steen Brogaard

Næste uge indfører Færdselsstyrelsen en ny bekendtgørelse om chiptuning af biler. Formålet med de nye regler er at stoppe den ulovlige og forurenende chiptuning, som udføres af en række værksteder landet over.

Problemet er bare, at hverken politi eller synshaller er i stand til at kontrollere, om reglerne i den nye bekendtgørelse vil blive overholdt. Et faktum, som de værksteder, der udfører chiptuning, gjorde Færdselsstyrelsen opmærksom på allerede i april måned.

Alligevel holder Færdselsstyrelsen, der hører under Trafikstyrelsen, fast i, at det nye regelsæt træder i kraft den 1. juli i år.

Men trafikordførerne fra Socialdemokratiet, Enhedslisten og Liberal Alliance kommer nu chiptunerne i møde. De vil have ministerens svar på, hvorfor der indføres et regelsæt, som ikke kan kontrolleres.

»Det virker jo helt blødt, at man indfører regler, man udmærket godt er klar over, ikke kan håndhæves. Det vil jeg bede ministeren svare på,« siger Henning Hyllested, transportordfører fra Enhedslisten.

Læs også: Nyt forbud mod chiptuning kan ikke håndhæves

Nye regler uden effekt

Som en reaktion på Trafikstyrelsens varsling af de nye regler, skrev chiptunerne allerede i april til styrelsen for at gøre opmærksom på, at det nye regelsæt ingen indflydelse vil få på den ulovlige del af chiptuningen.

Thomas Landberg fra virksomheden Chiptuning.nu skriver på vegne af værkstederne, at både tuningsudstyr og montering fortsat kan sælges og udføres i Danmark uden om det nye regelsæt, og uden at monteringen efterfølgende kan kontrolleres. Alligevel modtog han aldrig svar på sin henvendelse.

»Vi sender et meget langt og grundigt svar, men har siden ikke hørt det mindste fra Trafikstyrelsen,« fortæller han.

Trafikstyrelsen lover dialog

I november sidste år, da Ingeniøren sætter fokus på problemerne omkring den ulovlige chiptuning, lovede Trafikstyrelsen ellers, at den ville gå i konstruktiv dialog med værkstederne med henblik på at løse problemet. Pressechef i styrelsen Søren Kragh Pedersen skrev således dengang:

'Det skal bemærkes, at Trafik- og Byggestyrelsen er i gang med at se på de reaktioner, der modtaget i forlængelse af styrelsens indskærpelsesbreve, og at der tilstræbes en konstruktiv dialog med disse virksomheder.'

Læs også: Trafikstyrelse stopper ulovlig chiptuning af biler

Søren Kragh Pedersen henviser i sit svar til et indskærpelsesbrev, styrelsen tidligere har sendt ud til 14 af landets chiptunere. De 14 værksteder hører dog intet fra myndighederne, før de i april i år modtager en varsling om, at en ny bekendtgørelse om chiptuning træder i kraft pr. 1. juli.

»Trafikstyrelsens 'oplæg' til at få danske chiptunere i snak var desværre blot en pose varm luft - vi er slet ikke blevet hørt,« fortæller Thomas Landberg.

Ministeren skal svare

Hos regeringens støtter i Liberal Alliance finder transportordfører Villum Christensen Færdselsstyrelsens fremturing over for chiptunerne besynderlig.

»Det er en uskik at belemre folk med regler, som ikke har en kinamands chance for at blive kontrolleret,« siger han.

Villum Christensen påpeger, at det går ud over folks retsfølelse, hvis myndighederne udsteder regler, alene for at føre symbolpolitik. Han mener, at Færdselsstyrelsen i stedet burde gå i dialog med chiptunerbranchen som lovet og finde en brugbar løsning på problemet.

»Det lyder som om, at dem, der laver reglerne, kunne have godt af at komme lidt i erhvervspraktik hos værkstederne,« siger han.

Læs også: Nye regler for chiptuning på vej

Og på den modsatte fløj i Folketinget er Henning Hyllested undtagelsesvist helt enig med sin liberale pendant.

»Ingen kan være i tvivl om, at man skal i dialog med netop denne branche, hvis man vil problemerne omkring chiptuning til livs,« fastslår han.

Regler skal kunne kontrolleres

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn, har også svært ved at forstå Færdselsstyrelsen linje over for chiptunerne.

»Udgangspunktet for nye regler må være, at de kan kontrolleres. Ellers må vi jo kigge på dem igen,« fastslår han.

Samtidig finder han det foruroligende, at værkstederne ikke er blevet hørt.

»Vi må have spurgt ind til hos ministeren, hvorfor der ikke har været en dialog med branchen, når man har stillet det i udsigt,« konkluder han.

Læs også: Danske chiptunere vil være lovlige - men kan ikke få lov

Ministeren i samråd om nødvendigt

Henning Hyllested har tidligere kaldt både transportministeren og skatteministeren i samråd om chiptuning og gør det gerne igen, hvis det bliver nødvendigt.

For Villum Christensen er der god fornuft i, at ministeren må stå til ansvar for at udsende regler, der ikke kan kontrolleres. Han bakker derfor op om, at ministeren kaldes i samråd.

»Hvis det kan medvirke til, at vi trækker tåbelige regler tilbage, så vil jeg gerne støtte op om det,« konkluder han.

Ingeniøren har forsøgt at få transportminister Hans Christian Schmidts (V) svar på, hvorfor man ikke ønsker at gå i dialog med chiptunerne. Vi har også spurgt, hvorfor man indfører nye regler, vel vidende at de ikke kan håndhæves. Men ministeren ønsker ikke at svare og henviser i stedet til Trafik- og Byggestyrelsen.

Der er en lidt underlig debat, for chiptuning behøver ikke at give mere forurening.

Hvis man vælger en tuning, der giver mindre forurening, så burde det være lovligt.

Man kunne pålægge tunerne at fortage en måling efter en standard, der dokumentere at bilen kommer til at forurene mindre.

Hvis ikke, så skal det selvfølgelig være ulovligt.

Og overtræder tunerne reglerne, så ryger autorisationen...

  • 2
  • 6