Trafikplanlæggere flytter os fra privatbiler til delebiler


Transport Danske byer vil give mere plads til delebiler
Tiden, hvor delebiler var forbeholdt medlemmer af en forening, er for længst forbi. Med en smartphone i hånden er det ikke bare blevet nemmere, men også billigere og mere uforpligtende at hoppe bag rattet i en bil, du ikke selv ejer.
Og det vil danske byer med grønne ambitioner nu tage bestik af. Både København og Aarhus Kommune barsler med nye handlingsplaner, der skal fremme delebilerne i gade- billedet.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Gad vide hvilken planet "trafikplanlæggere" bor på? Det er ikke den samme som den jeg og størstedelen af vores venner og kolleger bor på. Når man kigger ind i deres biler på "vores planet", så er de fyldt med barnestole, hundebure, legetøj og rengøringsartikler til børn og/eller hund, værktøj, regntøj etc. etc. Det er ikke noget man bare flytter fra bil til bil, og hvor skal man gøre af det ind i mellem køreturene? Det virker som om at det er et krav for at blive trafikplanlægger, at man bor under 5 km. fra sin arbejdsplads og at en primære fritidsbeskæftigelses også findes inden for denne radius. Eneste grund til at forlade centrum/midtbyen er når man skal hjem til familien i den anden ende af landet, og så er det da smart med en delebil (undskyld for fordommene, men sådan ser det ud udefra). Kan vi ikke få nogle tal på bordet som vi kan relatere os til - hvor mange kan i virkeligheden bruge en delebil og giver det mening, at ideen fylder så meget i debatten???
Og hvad så hvis der er et fjols der kører vandvids kørsel med en af delebilerne... Hvem skal så betale for den konfiskeret bil? Fjolset der kørte den har næppe penge på lommen til det... Det skal nok blive godt :-(
Og så ser det ud til at man ønsker at begrænse antallet af besøgene fra andre dele af Danmark, der er nødt til at ankomme i egen bil...
Ja, så igen. Endnu en "super brilliant idé" opstået i hjerner der ikke selv skal bruge det. Fordele til delebiler. Igen betyder det at det er endnu sværere at være en helt almindelig person, der ikke af den ene eller anden grund kan dele. Meld det nu bare ud. Ethvert tiltag der kan lægge gener i vejen for helt almindelige folks transport, det er noget politikere elsker. Tag bare eksemplet med storbyer der nu har oprettet at ENHVER parkering inden for den ydre bygrænse det skal koste i byens afgiftkasse. Også hvis man besøger nogen? ja. Også hvis man 'Bor' inde i byen? Ja (men du kan købe dig fri for en 'lille' !! afgift på 500kr/md. Jo jo - afgiftskruen kender ingen ende. Vi har tilsyneladende allesammen accepteret dummebøde princippet. Og hvem er de dumme? Det er VI der ikke stopper det vandvid. Måske er det allerede for sent. Selv butikker har indført "Delebil" metoden. I "Bruuns galleri" Aarhus, koster det penge at parkere hvis man vil handle i butikkerne. Med mindre man køber for over 50kr i et supermarked, så får man nemlig 1 times fradrag i P afgiften. Samme princip.