Trafikplan: Hurtigtog skal afkorte rejsetiderne - men først om 10 år

Det skal kun tage en time at køre fra København til Odense, to timer fra København til Århus og tre timer fra København til Aalborg. Mellem 10 og 20 procent af landets bilister på motorvejene skal nemlig flyttes over i hurtigtog mellem Danmarks største byer ifølge den nye trafikplan.

Strækningen mellem København og Odense er den første, der skal gøres klar til hurtigtog, som kører op til 200 km/t. Men det vil først ske om 10 år - i 2018, fremgår det af et udkast af regeringens trafikinvesteringsplan til 90 milliarder kroner, som Berlingske Tidende er kommet i besiddelse af.

Overordnet er målet med trafikplanen at styrke jernbanen og udvide den kollektive trafik i et forsøg på at løse trængselsproblemer og sænke CO2-udslippet.

Nye signaler til 22 milliarder kroner

Trafikplanen omfatter også en totaludskiftning af de forældede danske jernbanesignaler til 22 milliarder kroner, samt en ny dobbeltsporet højhastighedsbane mellem København og Ringsted via Køge til ni milliarder kroner.

Først til næste år vil politikerne dog beslutte, om det netop er den linjeføring, der skal gennemføres - og alternativt kan den eksisterende bane udbygges med et ekstra spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup.

Umiddelbart ser det dog ud til, at planen indebærer dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød, mens der på S-banen skal der bygges en række overhalingsspor på strækningen mellem Hellerup og Holte.

Ingen letbaner i første omgang

Letbaner er ikke en del af planen, men der skal sættes gang i en række miljøundersøgelser af kollektive trafikprojekter, der kan stå færdige efter 2018. Det gælder blandt andet en letbane med moderne sporvogne mellem Lundtofte og Ishøj langs Ring 3, samt en række overhalingsspor på S-banen som skal løse flaskehalsproblemer mellem Hovedbanegården og Østerport Station.

Satsningen på togtrafikken betyder, at regionalstationerne Trekroner og Hedehusene kan betjenes af tre tog i timen. Og mellem Holbæk og København kan der blive indsat ekstra hurtigtog. På S-banen skal der så indsættes et hurtigtog mellem Hillerød og København, der kun standser ved de større stationer.

Mere motorvej og udsigt til havnetunnel

På vejområdet satser regeringen blandt andet på at færdiggøre Silkeborgmotorvejen og Frederikssundsmotorvejen - samt at udbygge motorveje i hovedstads- og trekantsområdet.

Motorring 4, samt dele af Helsingørmotorvejen og Køge Bugt Motorvejen, skal også udbygges med ekstra spor, og der skal sættes miljøundersøgelser i gang for udbygning af Ring 4 nord for Ballerup og Hillerødmotorvejen.

Desuden vil regeringen undersøge muligheden af at lave en østgående ringvej i København via en havnetunnel.

Trafikplanen skal først behandles i regeringens koordinationsudvalg fredag og bliver præsenteret i sin endelige form på mandag.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ligner mere en forhaling end en egentlig beslutning om at løse de store problemer vi har lige nu. Skal der virkeligt gå ti år,,så er problemerne til den tid eskaleret endnu mere, så vi sidder endnu mere håbløst fast i bilkøer . - Og så er der lige et valg eller to i mellem, så det kan nå at blive ændret igen,igen. Kom nu igang, vi er håbløst bagud. Ikke godt nok - En ommer !

  • 0
  • 0

Lyder positivt, selv om det har lange udsigter og mon de milepæle der her er sat bliver overholdt?

Noget andet er at politikerne burde sikre en holdningsændring hos DSB, som betyder at ledelsen hos DSB ikke laver de samme fejl, som de gentagne gange har lavet tidligere. Fejlen er at starte et projekt helt fra bunden i stedet for at anskaffe noget gennemprøvet og velfungerende materiel fra udlandet i stedet for at opfinde den dybe tallerken fra bunden (IC 3, IC 4, nye S-tog).

Måske er der prestigeårsager til den hidtige politik, men bliv nu klogere ikk'. Der er ikke meget prestige i foreløbig fem år forsinkede tog!

Har lige siddet og skramlet i et blåt tog fra 70'erne, efter nytår bliver der ikke anden end dem, som kører på min strækning - svært at se fremskridtet i det!

  • 0
  • 0

Læg mærke til, at udformningen af forbindelsen til Ringsted først skal besluttes TIL NÆSTE ÅR - til trods for, at denne forbindelse antagelig er en af de vigtigste forudsætninger for at trafikken med persontog til/fra København kan komme ud over det latterlige snegletempo, som vi oplever i dag. Så der er masser af tid til, at politikere fra kommunerne langs Køge Bugt kan lobby'e sig frem til den håbløse femte-spor's "løsning" fra Hvidovre til Høje Taastrup - politikere, som selv kører i bil...

  • 0
  • 0

Nu hvor fokus i debatten ligger på højhastighedstog på 320 km/t har trafikplanlæggerne valgt at kaste en luns ud med lavhastigheds hurtigtog på 200 km/t. Det svarer til, at trafikplanen foreslog motortrafikveje i stedet for motorveje. Højhastighed er vejen frem og først på strækningen mellem Skåne over Sjælland, Lolland, Falster til Femern, hvor både Tyskland og Sverige satser på højhastighed. Hvor meget dansk fodslæb er der plads til på denne strækning. Strækning Aalborg - København kan gøres på under to timer med stop i Odense og Århus, mens trafikplanen siger 3 timer. Det er en ommer.

  • 0
  • 0

Projekterne er beskrevet og klar.

Nu skal politikerne så finde ud af hvilke der skal satses på, og hvilke vi ikke har råd til.

Vi har kun det meste af 2009 til at beslutte, hvordan tingene skal fungere i 2017-19

Det er meget store beslutninger, og et halvfærdigt projekt vil ofte være stort set værdiløst, vi har brug for arbejdspladserne nu, og infrastrukturen når det er færdigt, men har vi råd til at shoppe?

  • 0
  • 0

200 Km/t er en rimelig start på en opgradering af jernbanen i Danmark. For at nå dette med en rimelig stabilitet og rettidighed skal der elektrificeres på alle hovednet og et nyt sikkerhedsanlæg med linieleder og ikke som idag balisestyret, det vil opdatere togene konstant med en mere ensartet højere hastighed til følge. Pasning og vedligehold af de kørende enheder skal sikre en høj kvalitet og mulighed for sammenkobling af de efter hinanden kørende tog vil sikre en hurtigere oprydning efter utilsigtet togstop, fejl på tog. Til sidst skal personalet være uddannet til at kunne klare tognedbrud og sammenkoblinger sikkert og hurtigt. Om toget er et moderne el.tog fra Skoda eller et Fransk TGV har ingen betydning når akselerationen og standselængden bare er optimal, alle el.tog kan leveres med regenerativ bremsning for et bedre miljø.

  • 0
  • 0

Nu hvor fokus i debatten ligger på højhastighedstog på 320 km/t

Ambitionen er 250 km/t på nybygninger som f.eks Ny Ellebjerg til Ringsted, og hvis vi kan få resten op på 180 km/t så er vi i mål.

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke, at man kan stille sig til tåls med 200km/t. Måske er det bare dansk mentalitet, at synes det er da godt nok - hvor meget kan man da også forlange, når man kun betaler 60% i skat. Jeg synes det er dybt latterligt og til grin. Det hele skal laves om og nye tegninger på bordet. Om 10 år, så står vi med samme problem og skal opgradere skinnerne igen og togene, hvorfor ikke bide det bagi og gøre det ordentligt fra starten?

Tåbeligt og uambisøst tiltag synes jeg.

  • 0
  • 0

Det er fantastisk at være dansker til sådan en fodslæbermentalitet til politikerne, som kun kan tænke kortsigtet og komme med lappeløsninger hele tiden de sidste 20-30 år!

Alle er enige om at bilismen skal ned og kollektik trafik op. Godt, hvordan gør man det? Betaling for at køre på motorvejene hjælper kun 2%, da danskerne betaler det gladeligt alligevel plus der kommer mere trafik på landevejene til stigning af ulykker. Sæt bompengeanlæg op ved Kbhvn som i Stockholm som kortsigtet løsning - og roadpricing som langsigtet løsning.

Brug de tyske ICE-togene som er der i forvejen (og har kørt fortrinligt i Tyskland siden 1991)og kan skiftes fra diesel til el når elektrificering er på plads. IC3 og IC4 togene kan så bruges imellemtiden. Fatter ikke at DSB kan vælge Ansaldobredo, som ALDRIG har produceret tog før! En ommer!

Byg 5. spor OG Køge-linien, fordi der er brug for stop for hurtigtogene i Roskilde-Tåstrup (der bor op til 200.000 mennesker) samt ud til Kalundborg-Holbæk-fingeren. Køge-linien kan så når Femernbroen i 2018 er færdig bruges til udlandstogene, superhurtigtogene og godstogene.

Ud i landet er ok iflg. trafikplanen, men spring dog VVM-undersøgelsen over. Kom nu i gang med det samme! En molboagtig ommer!

  • 0
  • 0

Hvorfor denne fiksering på højhastighedstog, hvorfor ikke forbedre rejsetiderne på de kortere strækninger?

Det er sygt at man kommer hurtigere fra Kbh til Odense end til Køge eller Holbæk.

  • 0
  • 0

Byg 5. spor OG Køge-linien, fordi der er brug for stop for hurtigtogene i Roskilde-Tåstrup (der bor op til 200.000 mennesker)

Med de kurver og niveau forskelle der er ved 5. sporløsningen, så vil hastigheden aldrig komme over 180 km/t, alternativet er at udskifte tivolituren med besøg i rutchebanen, for på den anden side af gaden ville du kunne få en billet "Retur til Ringsted over Roskilde tak".

Nej, når nybygningsløsningen står klar, vil alle transit godstog efter planen ledes over Køge, de nu næsten tomme 4. spor til Roskilde kan så anvendes til regional trafik, med kort tidsinterval mellem afgangene.

Roskilde borgerne får øget betjening, og slipper for mange års anlægsperiode med massive forsinkelser, altså alle fordelene, hvor er det lige de bliver snydt?

Køge bugt borgerne får smadret deres natur, får støv støj røg og møg, især i anlægsperioden, og så må de fortsat tage S-toget som de allerede har. Hvem er det lige der bliver snydt her?

  • 0
  • 0

Jeg har aldrig troet at niveauforskellene på strækningen Kbh - Roskilde skulle være lig med rutsjebanens i Tivoli. Det er så lidt at jeg kan leve med 180 km/t eller 200 km/t til at begynde med. Det er en brøler at hurtigtogene ikke skal stoppe i Tåstrup og Roskilde, når der bor op til 200.000 mennesker ligesom Odense. Det må være en ommer! Fint med Køge-linien til godstogene, men 5. spor bør være med!

Vejtrafikken - ak ja, Danmark er så lille et land at det er næsten umuligt at foreslå en enkel løsning. Det vigtigste er at få folk til at hoppe over i togene her og nu. Hvordan? Jo, lad være med at pisse på Sjællands-pendlerne, der skal finde sig i at køre med grisetogene. Der har man jo allerede givet kollektiv trafik en våd klud med det samme. Rigtigt at regionale trafikruter kunne godt effektiveres i tid.

  • 0
  • 0

Jeg har lige set "En by i provinsen" fra 1977 på Dr.dk/Bonanza.

Mange ting er forandret siden dengang, men netop togene er de samme..

Så må du også se "Olsenbanden på sporet" fra 1975 og få genkendelsens glæde igen (bortset fra at togene har skiftet farve fra rød til blå)...........

  • 0
  • 0

Fatter ikke at DSB kan vælge Ansaldobredo, som ALDRIG har produceret tog før! En ommer!

DSB købte sit første Breda lokomotiv allerede i 1898, så..

  • 0
  • 0

Jeg har aldrig troet at niveauforskellene på strækningen Kbh - Roskilde skulle være lig med rutsjebanens i Tivoli.

Når du bevæger dig med 180 km/t som svarer til 50 m/s, her vil et pludseligt fald på få meter kunne mærkes, øges hastigheden yderligere vil niveau forskellene opleves over endnu kortere tid, og opleves ubehagelige, og der skal også tages højde for påvirkning af materiel og sikkerhed.

Dertil kommer omkostninger til afskærmning f.eks hvis toget skal være gennemkørende ved Trekroner eller Hedehusene, og det ikke ønskes at tilfældige passagerer bliver suget med herfra.

  • 0
  • 0

Man kan altid nivellere ujævnhederne til det acceptable. Ingeniørne findes til at hitte ud af! At suse via Trekorner vil svare til det samme som at stå på Sorø station eller Korsør st. osv. Hvem vil bryde sig om det?. Sådan kunne man blive ved! Nej, at ignorere de mange mennesker der b or Tåstrup-Hedehusene- Roskilde er en skamplet på danmarkskortet! Det er derfor der var 9 borgmestre incl. Køge Bugt til fremmøde på Chr.borg for at udtrykke deres utilfredshed.

Længe leve togpeter! Vi ses om 10 år til indvielsen.

  • 0
  • 0

Tog som kun skal køre 200 km/t, og så først i 2018? Himmelråbende idiotisk og latterligt, men det er jo bare regeringen som vi kender den!

Hvor svært kan det dog være at udarbejde en ambitiøs plan for ÆGTE højhastighedstog som kører op til 360 km/t på de lange strækninger? Der er jo alligevel behov for en ny parellelstrækning mellem Odense og Middelfart som jo meget vel kunne anlægges efter TGV standard.

Danske politikeres snæversynethed og dorskhed er af en anden verden!

  • 0
  • 0

Tror du virkelig på 360 km/t i vores bette Danmark? Så må det være fata morgana. Det kan du kun opleve i store lande som Frankrig (der har de haft op til 560 km/t) og Tyskland.

Jeg vil være lykkelig hvis der kan køres 200 km/t i Danmark som værende kaldet højhastighed. Ellers så skal vi op på søjlerne med magnettog som i Japan. Det har jeg oplevet - fantastisk oplevelse! Tag derover og få afløb for dine drømmerier!

  • 0
  • 0

Man kan altid nivellere ujævnhederne til det acceptable.

Du kan sagtens rette lokale ujævnheder, men du kan ikke rette terrainforskelle, og rette kurver ud.

Og hvorfor er afgange med kort interval, og en tophastighed på 180 km/t ikke nok?

Der er jo ikke ret langt mellem stationerne, hvor meget tid tror du da at du kan spare med højere hastighed?

  • 0
  • 0

Det er let at forlange hurtigere tog, op til 3-400 Km/t men ingen snakker om prisen og miljøet. med hastigheden øges miljø forureningen både støj og forbrug. De mange der kræver høj hastighed kræver sikkert også billigere billetter og mindre skat. En miljøafgift på vejtransport og ingen skattefradrag for transport til og fra arbejde i egen bil vil sikkert få mange til at tage toget og skabe økonomi og incitament til yderligere udbygning af elektriske jernbaner både nær og fjern.

  • 0
  • 0

Det er derfor der var 9 borgmestre incl. Køge Bugt til fremmøde på Chr.borg for at udtrykke deres utilfredshed.

Borgmestrene langs Køge bugt, elsker 5. spor løsningen, de vil ikke have deres landskab skåret igennem endnu en gang.

Hvis ikke folketinget løber tør for penge så bliver nybygningsløsningen helt sikkert gennemtrumfet, borgmestrene har et bedre udgangspunkt for forhandlinger om f.eks ekstra støjskærme når de har sat hælen i og gjort indsigelse fra start af.

Køge er positiv, måske fordi nybygningsløsningen via Køge er en forudsætning for senere at vedtage en godsterminal, som med kontor lager og anden følgeindustri anslås at give 11-17.000 nye arbejdspladser.

  • 0
  • 0

1978 - jeg sidder i TEE Etendard fra Paris til Bordeaux. Der har været sporarbejde udenfor Paris - lokomotivføreren giver den fuld skrue for at indhente det tabte - jeg måler tiden både ved km-sten på banen og landevejen ved siden af: 220 km/t - et tog med lokomotiv af typen CC6500 og ni vogne. 1980: Jeg gennemkører Tyskland med deres berømte 103'er og IC-tog. Jeg hører lokomotivføreren i højtaleren: Hier ist der lokführer - wir fahren mit 200 stundenkilometer. 1991: TGV mellem Paris og Tours uden for Paris. Den tilladte hastighed er 300 km/t, men her langs med motorvejen køres der ned ad bakke med noget, der ligner 11,5 sek. pr. km. - altså over 320 km/t. 2008, Danmark: Her diskuteres stadig, og togene snegler sig afsted. DSB har købt dieseltog i Italien, og jeg ved med sikkerhed, at jeg i min levetid og sikkert også i min søns aldrig nogensinde vil komme i nærheden af, hvad man allerede har gjort 10 til 30 år før i vores nabolande. Godnat og sov godt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten