Trafikordfører overrasket over IC4-tog på skinnerne lige inden samråd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikordfører overrasket over IC4-tog på skinnerne lige inden samråd

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) er overrasket over, at IC4-togene har fået ophævet kørselsforbuddet.

Han mener ikke, at årsagen til nær-ulykken på Fyn i november sidste år er fundet.

»Det kommer meget bag på mig, at togene nu kører. For kort tid siden var vi til en statusgennemgang efter bremsehændelsen ved Marslev, og der var overhovedet ikke overblik over, hvad der var årsagen til nær-ulykken. Jeg er meget overrasket, og jeg venter spændt på at få ministerens orientering i eftermiddag.«

Trafikordfører Henning Hyllested (EL) er også overrasket.

»Jeg synes, at Havarikommissionen var meget ærlige ved at sige, helt åbent, at de ikke aner, hvad der er galt. De havde kun kunnet genskabe noget, der lignede hændelsen ved Marslev ved at smøre skinnerne ind i madolie. Jeg har ikke hørt noget, der fortæller, at det er der ændret på,« siger han.

DSB har tidligere fastholdt, at nær-ulykken skyldtes meget glatte skinner. Men der er aldrig fundet bevis på, at skinnerne rent faktisk var glatte, da IC4-toget kørte forbi et rødt signal og var ca. 300 meter fra at køre ind i et godstog.

Konklusionen er draget ved, at DSB og Havarikommissionen gjorde skinnerne ekstremt glatte ved blandt andet at smøre dem ind i madolie, og det var således muligt at genskabe den bremselængde, der var få hundrede meter fra at resultere i en kollision.

Desuden forklarede DSB på et møde IC4-toget i sidste uge, at man aldrig havde oplevet lignende problemer med IC3-toget.

Set i det lys undrer det Kristian Pihl Lorentzen, at IC4-toget nu har fået lov til at køre.

»Havarikommissionen sagde, at der var alvorlige bremseproblemer, og at man ikke havde fundet årsagen. Det kommer meget bag på mig, at de nu kører, selvom det er forsøgskørsel.«

Hos Havarikommissionen er meldingen, at undersøgelsen af nærulykken ved Marslev stadig ikke er er færdig.

Ophævelsen af forbudet kommer samme dag, som trafikordførerne har kaldt ministeren i samråd, hvor netop IC4-togenes fremtid skal drøftes.

»Jeg var spændt på, om IC4 i dag får dødsstødet, men det tror jeg nu ikke. Men vi skal have ryddet op efter IC4,« siger han.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Venstre er, som forligsparti, ansvarlige for IC4-cirkus. Der er ingen af partierne der kan være overraskede og ethvert forsøg på at spille dum vil blive modtaget som bevis.

Det er blandt andet dumt at tro at IC4 kan få sit problem diagnosticeret uden simuleret kørsel under kontrollerede forhold. Det var under en Venstre-ledet regering, at Danmark forpligtede sig til at blive leverandører af IC4 (en beslutning som jeg mener meget vel kan resultatet af ulovlige betalinger.)

Som fortaler og underskriver af aftalen kan Venstres trafikordfører, som nu er medleverandør, næppe være alvorligt overrasket. Enten skrotter vi togene helt og lader regningen overgå til de partier (kriminelle organisationer) som har underskrevet den. Det er kun rimeligt at Venstres trafikordfører får sig en Rigtig overraskelse som han ikke kan fake.

End Yourselves // Operation Global Barkout is not a typo f00ls

  • 0
  • 0

Hvad Kristian Pihl Lorentzen, Henning Hyllested eller andre folketingspolitikere mener i relation til IC4-togenes teknik er sådan set helt uinteressant, men atter en tydelig bekræftelse på et af DSB's problemer, nemlig at folketingspolitikerne atter blander sig driftsinterne forhold.

IC4 er mig bekendt ikke frigivet til trafik med betalende passagerer endnu, men blot simulationskørsler i endnu et forsøg på at lokalisere årsagen til bremsesvigtet.

Hvordan opklaringsindsatsen, som bl.a. omfatter simulationskørsler, kan komme bag på politikerne er vel blot en bekræftelse på, at de ikke har forståelse for den teknik, som de idelig forsøger at blande sig i.

  • 0
  • 0

Kristian Pihl Lorentzen hyler som ulvene omkring ham, uden at vide hvorfor.
Som politisk medansvarligt forsøger han og mange andre politikere at løbe fra ansvaret, ved at grave byttet ned.
Lad dog teknikerne få arbejdsro og tag ansvaret for at have deltaget i dette fatale indkøb, vi har brug for de tog om vi kan lide dem eller ej.
Det var måske en ide at søge EU om hjælp til trængende, underbetalte og udskældte Italienske arbejdere der har lagt deres underbetalte arbejdskraft i dette tog.

  • 0
  • 0

Det er dagens nyhed at Sonja Mikkelsen og Mogens Lykketoft skulle have været ministre i en Venstreregering.

For når du skriver således må man antage at det er tilfældet :o)

<<<<<Det var under en Venstre-ledet regering, at Danmark forpligtede sig til at blive leverandører af IC4 (en beslutning som jeg mener meget vel kan resultatet af ulovlige betalinger.)>>>>>

Prøv at Google lidt om emnerne før end du viser dig som totalt uvidende eller bevidst manipulerende. fremover....bare et godt råd.....adskillige her har ret gode hukommelser :o)

Og forøvrigt forpligtede vi os ikke til at bliver leverandører men at være kunder hos Ansaldo Breda

  • 0
  • 0

Det er dagens nyhed at Sonja Mikkelsen og Mogens Lykketoft skulle have været ministre i en Venstreregering.

For når du skriver således må man antage at det er tilfældet :o)

<<<<<Det var under en Venstre-ledet regering, at Danmark forpligtede sig til at blive leverandører af IC4 (en beslutning som jeg mener meget vel kan resultatet af ulovlige betalinger.)>>>>>

Prøv at Google lidt om emnerne før end du viser dig som totalt uvidende eller bevidst manipulerende. fremover....bare et godt råd.....adskillige her har ret gode hukommelser :o)

Du behøves ikke at Google for at finde ud af at aftalen om at DSB - og dermed Danmark - overtog forpligtigelsen til at færdiggøre IC4 skete i 2009, og på det tidspunkt er vi vel enige om, at regeringen hed VK.

  • 0
  • 0

Bestemt Ja Henrik Hansen. Jeg fejllæste Martin fordi ...Man merkt der absicht und wird verstimmt. desværre ....Undskyld Martin !

Men det oprindelig kvajhovede var Mogens Lykketoft der ikke ville elektrificere jernbanen af nærighed og derfor vred armen om på Sonja så hun mod sine anbefalinger valgte et dieseltog.

At VK så er blev ejere af problemet og prøved at redde fadæsen til et hjørnespark fordi .......vi har et helvedes stort behov for tog....og ingen laver dieseltog mere...som hyldevare

  • 0
  • 0

Hyldevare betyder at de enkelte komponenter i toget er taget ned fra hylderne hos leverandørerne og sat sammen til et tog. Det er en misforståelse at kalde et tog/lokomotiv for en hyldevare. Begrebet opstod med diesellokomotivernes indførelse i Danmark i 1950'erne. Nu kunne komponenterne bestilles hos leverandører "ude i byen". Indtil da havde Centralværkstederne i København og Århus fremstillet det meste selv.

  • 0
  • 0

. . . . største leverandører "i fordums dage" af jernbanemateriel til DSB var ikke de to centralværksteder, som koncentrerede sig om vedligeholdelsen, men derimod nu nedlagte Frichs (Århus) og daværende Scania (Randers).

  • 0
  • 0

. . . . største leverandører "i fordums dage" af jernbanemateriel til DSB var ikke de to centralværksteder, som koncentrerede sig om vedligeholdelsen, men derimod nu nedlagte Frichs (Århus) og daværende Scania (Randers).

Jeps, men de to fabrikker (der var nu mange flere) fremstillede ikke noget som ikke efterfølgende kunne fremstilles af DSB selv.

  • 0
  • 0

Jeps, men de to fabrikker (der var nu mange flere) fremstillede ikke noget som ikke efterfølgende kunne fremstilles af DSB selv.

Centralværksteder har udført særdeles komplicerede ombygninger på damplokomotiver, muligvis også på motormateriellet.

De har ALDRIG udført nybygnigner. Derimod var de fleste af Frichs damplokomotiver bygget efter tegninger udarbejdet for DSBs regning på tyske fabrikker, der også byggede prototyperne

  • 0
  • 0

Forholdet Frichs/DSB kan ikke ordnes med smarte one-liners; dertil er forholdet alt for kompliceret.

Omkring "særdeles komplicerede ombygninger på damplokomotiver" udført på DSBs centralværksteder, så går jeg ud fra at det er litra PR, som hentydes til? Som bekendt blev ombygningen heraf påbegyndt under krigen, hvor Frichs havde ordre på litra H og litra E (samt lidt mere materiel). Kort sagt, Frichs havde rigeligt arbejde, så intet pres derfra om mere.

Omkring nybygninger på centralværkstederne, så var maskindirektør Busse af den opfattelse at værkstederne var indrettet til at vedligeholde materiel og ikke nybygning. Dén holdning kostede ham reelt stillingen. Men det medførste nu ikke nybygninger i centralværkstederne at A. Floor overtog direktørjobbet.....

En ting har jeg noteret mig i hele IC4 debatten. Et sted har Torben Kronstam udtalt at togmarkedet i Europa ikke fungerer. Det er der nu ikke noget nyt i. Selv tilbage i 1909, hvor lokomotivkomiteen fandt frem til at Danmark havde plads til en lokomotivfabrik, var markedet præget af at hvert jernbaneselskab havde hver sin "hofleverandør". Der gives en glimrende beskrivelse af forholdende i Tyskland, hvor hvert af de store baneselskaber (KPEV m. fl) afgav ordre uden licitation og hvor priser sammenlignedes med de andre baners ordre for at sikre at man ikke betalt overpris. Svagheden er dog hvis fabrikkerne snakker sammen og hæver prisen for alle. Så betaler alle overpris og ingen kan bevise det.....
Det pudsige er dog at inden Frichs begyndte lokomotivproduktion brugte DSB licitationsmetoden ved indkøb af nye lokomotiver/vogne som et af de ganske få selskaber i hele Europa.

De grundlæggende forhold med arbejdspladser (i Danmark) kontra licitationsprincippet sammenholdt med et dysfunktionelt togmarked har ikke ændret sig meget de sidste 100 år. Hvor ofte kan man ikke læse diverse kommentarer til IC4 i stil med "hvorfor ikke bare lade Scandia ordne de tog?". Hvor ofte ser man ikke DB give ordre til tyske firmaer?
Kedelig knude at løse, men måske EUs krav til teknisk interoperabilitet kan komme noget af det fis til livs?
Det ville tjene banesagen bedst i stedet for det nuværende cirgarkasse og skyklapprincip.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten