Trafikminister vil kulegrave brokollaps
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikminister vil kulegrave brokollaps

Transportministeriet sætter nu gang i en uvildig undersøgelse af, hvorfor store dele af en bro styrtede ned på Helsingørmotorvejen 27. september, da den var ved at blive støbt. Det skriver blandt andet nyhedsbureauet Ritzau.

I en mail til nyhedsbureauet skriver ministeriet, at uvildige eksperter skal undersøge, hvorfor broen kollapsede, og hvordan det kan undgås i fremtiden, eftersom hverken Nordsjællands Politi eller Arbejdstilsynet har budt ind på en mere nøjagtig undersøgelse af brokollapset.

»Derfor har jeg bedt mit ministerium om at tage kontakt til Force Technology for at anmode dem om at forestå en undersøgelse af brokollapset i regi af den allerede nedsatte uafhængige ekspertgruppe,« siger Magnus Heunicke i sin skriftlige udtalelse til flere medier.

Læs også: Vejdirektoratet skærper tilsynet med alle støbninger af nye broer

Broen, der gik hen over Helsingørmotorvejen, kollapsede, mens 26 håndværkere var ved at arbejde på den, og spærrede fuldstændigt kørebanerne nedenunder. Eksperterne skal indsamle alle informationer, observationer og projekter for at komme til bunds i årsagen til kollapset. Kort tid inden kollapset var broen netop blevet 3D-scannet.

Ingen kom dog til skade under ulykken.

Læs også: Kollapset bro blev 3D-scannet i sidste øjeblik

Arbejdet med broen stod på, fordi man for tiden er ved at udvide den travle Helsingørmotorvej fra 4 til 6 spor og i den forbindelse skal bygge fem nye broer, der spænder over de ekstra baner, hvor 80.000 biler passerer forbi i løbet af døgnet.

Der bliver dog ikke støbt flere betonbroer, før ulykken er opklaret, eftersom Vejdirektoratet har standset al støbning på broerne, indtil der foreligger klare svar. Det forventes at koste 20 millioner at rette op på broen, der dog menes at kunne færdigbygges inden den planlagte deadline i 2016.

Kilde DR Nyheder
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er godt at det er naturligt at kulegrave byggeprojekter der fejler spektakulært som dette. Hvis bare vi kunne få samme kulegravning af IT-projekter der bliver alvorligt forsinkede og af dem der aldrig bliver til noget.

  • 1
  • 1