Trafikminister jubler over Femern-aftale
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafikminister jubler over Femern-aftale

Den danske transportminister Flemming Hansen (K) klægger ingen dæmper på sin begejstring for den Femern-bro, som han har kæmpet for, siden den kom med i det danske regeringsgrundlag i 2001.

De seneste dage har været en hård kamp for at få tyskerne med på ideen, og nu er det endelig lykkedes.

»Jeg er meget stolt over, at det er lykkedes at blive enige om et så visionært, internationalt projekt. Når den faste forbindelse over Femern Bælt åbner i 2018, er jeg sikker på, at vi vil undre os over, at den ikke blev bygget noget før,« siger Flemming Hansen.

Ifølge ministeren vil Danmark stå for statsgarantier for 35 milliarder kroner til bro over Femern Bælt og danske landanlæg. Men nu gælder det om at smøge ærmerne op, mener Flemming Hansen.

»Vi har aftalt en køreplan for den videre proces, der indebærer, at vi i fællesskab skal søge om medfinansiering fra EU's TEN-program. Derefter skal vi i efteråret udarbejde en regeringsaftale, der fastlægger alle detaljerne. Når regeringsaftalen er underskrevet, kan miljøundersøgelser og andre forundersøgelser iværksættes«.

Trafikminister: Ingen betydning for andre trafikprojekter

Ifølge ministeren kommer broen ikke til at gå ud over andre infrastrukturprojekter i Danmark, fordi det er brugerne af broen, der kommer til at betale. De kommer til gengæld tættere på vores sydlige nabo.

»Vi kommer til at spare transporttid og omvejskørsel. Jernbanegodstransporterne sparer omkring 160 kilometer på strækningen mellem Hamborg og København. Beregningerne viser også, at der vil være en miljømæssig gevinst i form af blandt andet færre CO2-emissioner«, siger Flemming Hansen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Igen en "hovsa-beslutning"!
Trafikministeren er glad og LOVER (som sædvanlig uden ansvar!), at danske skatteydere ikke kommer til at betale!!!
Og energi-og miljøpolitikken:
Endnu en ny bro, flere motorveje, bredere indfaldsveje til Hovedstaden, vi skal bygge flere vindmøller, (selv om allerede nu halvdelen af strømmen skal eksporteres med underskud), ingen støtte til varmepumper, elvarme og el-biler osv osv.
Resultat: mere privat bilkørsel, større CO2-udslip, - og en voksende del af vindmølle-strømmen skal sælges til lavpris. Kyoto-aftalen er forlængst løbet over ende!
Hvad med, om "Ny Alliance" tog en mere systematisk "helheds-miljø-politik" ind som en mærkesag? - Gør det, og I vil om få år høste stor hæder for indsatsen!

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten