Trafikken i København falder for første gang i 20 år

For første gang i 20 år falder biltrafikken i København. I årets første kvartal var der 1,9 procent færre biler på vejene end i samme periode sidste år.

Trafikken på de overbelastede veje i hovedstaden har i årevis har været jævnt stigende, men har haft en svagt faldende tendens siden starten af 2007.

Tallene stammer fra Vejdirektoratets trafikudvikling, men bekræftes af Københavns Kommunes seneste færdselstælling, hvor antallet af biler i indre by i dagtimerne er faldet med 4.600 til i alt 290.000. Faldet ved kommunegrænsen er 2.800, så der nu bliver talt 545.000 biler.

Det samme billede giver trafiktallene i landets øvrige store byer, Århus, Odense og Ålborg, hvor trafikken er faldet med 1,6 procent.

Faldet skyldes i hvert fald ikke mere fristende kollektive tilbud, for den kollektive trafik er både blevet dyrere og sjældnere, fastslår professor Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport på DTU. Han ser snarere en negativ forklaring:

»Forklaringen kan være, at der er så stor trængsel på de helt store indfaldsveje uden for Københavns Kommune, at det har lagt en dæmper på den del af biltrafikken, der kører helt ind til centrum. Det er ture, hvor S-banen jo er et alternativ,« siger Otto Anker Nielsen.

Han peger også på, at metroen til Kastrup også kan have flyttet enkelte bilture.

»Det gælder i høj grad også for personalet i lufthavnen, der er en af hovedstadens største arbejdspladser,« siger professoren.

I resten af landet vælter der stadig flere biler ud på vejene. Trafikken stiger kraftigst i det sydlige Danmark og i Nordjylland.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kunne også være af benzinpriserne, der endeligt er ved at have nået et fornuftigt leje.

En 10-20 kroner til, så kan det være at vi slipper af med det meste af den unødvendige del af trafikken...

Samtidig skulle der så også kunne blive ordentligt plads til busserne.

  • 0
  • 0

Hvis antallet af biler også falder i Århus, Odense og Ålborg hvoraf det efter min vurdering kun er Århus, der lider af trængselsproblemer, må der altså være en anden grund.

Dette kunne netop være brænstofpriserne, hvilket underbygges af, at lignende fald i trafikken er målt på det seneste i USA.

Hvor svært kan det være at forstå at folk åbenbart ikke lader bilen holde, fordi man kommer til at sidde i kø. Kun i det øjeblik det bliver for dyrt.

Bompenge, højere afgifter på brændstof you name it det er den eneste måde at komme trængselsproblemer til livs på. Dette er naturligvis under forudsætning af at et kolektivt system + cykelstierne kan absorbere de nye kunder.

  • 0
  • 0

Dette er naturligvis under forudsætning af at et kolektivt system + cykelstierne kan absorbere de nye kunder.

Som jeg husker det er der en faktor 5-6 imellem person kilometer i bil og offentligt trafik, så der skal 5-6 gange så mange pladser i busser-tog for at dække det samme. Hvis man altså kan køre derfra og til hvor folk kører!

  • 0
  • 0

Det er det voksende trafikpres ,der er det "officielle" positive argument for bompenge. Hvis nu trafikken falder, så er der kun grund til at indføre bompenge, hvis man ønsker flere offentlige indtægter fra bilisterne. Og da det er dette man i virkeligheden ønsker, får vi nok bompengene om trafikken så stiger eller falder. Og hvis trafikken falder blivet beløbet nok højere, for man har nok allerede kalkuleret med et bestemt minimumsprovenu.

  • 0
  • 0

Man kunne begynde med at fjerne kørselsfradrag, de penge kunne man så bruge på at forbedre den kollektive trafik, bompenge rammer skævt, direktør Gyldenkål får kørsel betalt af firmaet.

  • 0
  • 0

Vælter ud på vejene...her er tallene. Enig, der er flere, men ikke nok til værdiladede ord...

opgjort i procent i forhold til samme periode året før 1Q07 2Q07 3Q07 4Q07 1Q08

Hovedstaden 2,4 1,2 1,5 0,1 -1,3 Sjælland 5,0 4,0 2,5 1,5 1,3 Syddanmark 5,8 4,0 3,7 3,7 2,5 Midtjylland 3,9 3,4 3,4 1,5 1,3 Nordjylland 6,5 4,9 3,2 1,8 3,3 I alt 4,6 3,4 2,9 1,8 1,3

Jørgen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten