Trafikforskere: Femernbro er en unik chance for at få højhastighedstog

Den kommende bro til Tyskland er en unik mulighed for at bygge en højhastighedsbane på tværs af Sjælland, der kan flytte flere tusinde daglige udlandsrejsende fra fly til tog og dermed fjerne op til 80 procent af de rejsendes CO2-udslip.

Det mener flere eksperter, som nu kræver, at regeringen sætter høj­hastighedstog på dagsordenen.

»Det er helt absurd, at regeringen ikke har brugt vedtagelsen af Femern Bælt-broen som startskud til at udtænke en samlet vision for, hvordan København forbindes med det europæiske højhastighedsnet,« siger transportforsker ved Danmarks Tekniske Universitet Alex Landex.

Femernbroen medfører store anlægsprojekter fra København til Rødbysund, og derfor er det dumt ikke at gøre anlægget klar til højhastighedstog, hvis politikerne senere vil have de hurtige tog i Danmark, mener han.

Det haster med en strategi

Ifølge Alex Landex bør regeringen derfor hurtigst muligt gå i gang med at planlægge, hvordan Danmark kobles på det europæiske højhastighedsnet. Tidspresset skyldes, at politikerne næste år skal vælge mellem to linje­føringer for en ny bane mellem København og Ringsted.

Kun linjeføringen gennem Køge åbner mulighed for at koble Danmark på det europæiske højhastighedsnet, forklarer Per Homann Jespersen, der er lektor i trafikplanlægning og samfundsøkonomi, RUC.

»Hvis Folketinget ikke vælger Køge-linjen, lukker politikerne døren for højhastighedstog mellem København og Tyskland de næste mange år.«

Socialdemokraternes trafikord­fører, Magnus Heunicke, kræver nu, at regeringen fastlægger en strategi for at indføre højhastighedstog.

»Til efteråret skal vi vedtage en trafikinvesteringsplan, og det giver ikke mening at vedtage store investeringer, før vi ved, hvad vi vil med høj­hastighedstog,« siger ordføreren, der går ind for Køge-linjen.

Minister: Omkostningerne er for store

Transportminister Carina Christensen (K) har tidligere udtalt, at det giver god mening at etablere en højhastighedsbane til Tyskland. Nu mener hun, at det har lange udsigter, fordi omkostningerne ifølge hende er for høje i forhold til kundegrund­laget.

»Den faste forbindelse over Femern Bælt vil i første række blive lagt an på at forbedre vilkårene for godstrafikken. Egentlige højhastighedstog indgår ikke i planerne,« siger hun.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fortæl dog den sandhed at storebæltstunlen er for lav til ALLE de andre EU togsystemer. Måske "derfor" er Femern Bælt politisk interessant og lige pludselig et MUST...når man har "kvajet sig".

  • 0
  • 0

Alle de gode ideer om investeringer i trafik og miljø får det åbenbart til at svimle for regeringen, så de bliver delvis handlingslammede. Problemet er vel, at de synes at deres hovedopgave er at sætte skatterne ned, så vi kan få flere nye køkkener, badeværelser og BMW nummer 2.

  • Søren
  • 0
  • 0

Ja - jeg tager ihverttilfælde ikke toget på en 14 dages ferie i Spanien eller Malta ... der med fly kan gøres på 3 timer for 500 kr. For samme pris + tid ville jeg i bil KUN være midt på broen....til en lang nat raslende ned gennem Tyskland ... medens flyrejsende på destanitiationen gør sig klar til aftenmaden og en hyggelig nat. Lastbiler: Tonage (forbrugsvarer) vil vores nordiske brødre billigere kunne sejler over - tiden ikke så vigtig. Ligesom EET kulskib kan forsyne et elværk til halve og hele årsforbrug.

  • 0
  • 0

Fortæl dog den sandhed at storebæltstunlen er for lav til ALLE de andre EU togsystemer.

Aha! Interessant! Det ville jeg gerne høre lidt mere om. Men er det nu de andre EU systemer der er vokset inden for de sidste 10-15 år eller har de andre EU landes profiler været større end de danske? TGV toget til London har jo haft et lignende problem fra starten i England. Den "hurtige" og lige (persontogs) linie fra Kanalen og til London kunne ikke benyttes af TGV togene da de engelske persontogs profil var mindre end TGV togenes og men derfor skulle ombygge stort set samtlige underføringer på ruten. Derfor kørte TGV togene af den meget mere snørklede og langsomme godsrute ind til London. Det blev løst endeligt her sidste sommer hvor et nyt trace blev afsluttet så der kan køres med ordentlig fart også i England. Men tilbage til Storebælt - hvor er det lige den er for lille? Højden? Virker mærkeligt hvis det skulle være bredden, for den må være designet til gods.

  • 0
  • 0

HELT ÆRLIG.....kan du huske "perron-rydderne" det var specielle østriske TUNNEL-TOG DSB dengang lejede... så det var muligt at forestille sig hvordan det ville være at køre i dobbeltdækkede. Men man skulle ikke have for meget "overtøj på" for ikke at få klaustrofobi....

Med venlig hilsen - pendler Slg - Kbh i 20 år ! Arne Kruse Nielsen

  • 0
  • 0

Naturligvis vil regeringen ikke høre tale om en ny bane til Hamborg. I forvejen hænger økonomien ikke sammen i Femerbælt-projektet, så hvis der skal tilføjes udgifter til højhastighedsbaner både nord og syd for bælte, så trækker det tæppet væk under hele projektet.

Så er det ligemeget, at det i et langsigtet samfundsperspektiv er rigtigt.

I øvrigt hopper kæder fuldstændig af for de to "eksperter" Landex og Homann. En højhastighedsbane København-Hamborg skal naturligvis ikke føres via Ringsted. Alligevel hopper de på regeringens discount-løsning og foreslår, at der kun skal opgraderes til Ringsted.

Ringsted-projektet skal laves af hensyn til trafikken på Storebælt og er iøvrigt uafhængig af, om den føres via Køge eller Roskilde. Bare det bliver gennemført!

  • 0
  • 0

Naturligvis vil regeringen ikke høre tale om en ny bane til Hamborg. Ringsted-projektet skal laves af hensyn til trafikken på Storebælt og er iøvrigt uafhængig af, om den føres via Køge eller Roskilde.

Ja Thorkil - logisk nok da storebæltsbroen ikke kan fremfører EU-højhastighedstog, er Hamburg med sit opland på 5 mill. mennesker sidste endestation, da Danske togsæt, bane-, vej- og bronet hængepartier langt ud i fremtiden. Dansk flytrafik hænger også med Hamburg´s 2.000 - 4.000 kr billigere ferierejser ti verden og 50 % billigere rejser til EU. Og ang. CO2...kører vi måske om 5 - 10 år rundt i en vestligudgave af KINA´s netop nye EL-biler med et batteri der kan holde til 600.000 km og oplades for hver 300 km på 10 minutter.

Såe.... tja... hvad snak´s der egentlig om ? Vi kan ikke engang vedligeholde det vi har nu ? Luftkasteller ??

Eneste gangbare overskuelig "mønt" ville være at opgraderer Storebæltstunnelen - til det formål den egentlig OGSÅ var beregnet til - INTERNATIONAL forbindelseslinie....men det kan vi vel heller ikke finde ud af....teknisk eller økonomisk. I stedet for at pakke fejlbygningen i nye projekt-bro/tunnel. Som f.eks. metroen.. kun få centimer størrer i diameter end den service-tunnel varmeværket i al stilhed har boret uden det store medie-SHOW !! Boremaskine opkald efter chefens navn "Marie".

  • 0
  • 0

Hvor ville det være befriende hvis politikerne ville anlægge helsheds synspunkt for at gøre trafikken mindre forurenende. Sverige og Tyskland er Danmnarks største handelspartnere. Derfor skal vi ikke være navlebeskuende og stirre os blinde på en Roskilde ellert køge løsning. Svenskerne har projekt Europakorridoren . I Norsjælland har vi Trafikkorridoren fra Helsingør til Tåstrup. Femern broen er vedtaget i princippet. Lad os nu tænke stort boesan@mail.dk

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten