Trafikforsker: Jysk motorvej er en fantasiløs udkantsgave

Trafikforsker: Jysk motorvej er en fantasiløs udkantsgave

Der er ingen trængselsproblemer overhovedet på strækningen mellem Herning og Holstebro, så en motorvej er en fantasiløs gave til udkantsdanmark, lyder kritikken fra trafikforsker.

Vestjyderne ser ud til at få den motorvej, politikerne på Christiansborg længe har ønsket at give dem.

Herning-Holstebro motorvejen er blevet vedtaget på årets finanslov, men trafikpolitisk er det en fejldisponering af dimensioner. Der er nemlig ingen trængselsproblemer overhovedet på den strækning.

Sådan lyder det fra trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.

Han peger på, at beslutningen er politisk og ikke fagligt begrundet; Herning-Holstebro motorvejen handler om at give Udkantsdanmark en håndsrækning - ikke om at løse trafikale udfordringer:

»Tager man trafikøkonomiske briller på, så kommer Herning-Holstebro motorvejen langt nede på listen af vigtige investeringer. Man har ønsket at give dem noget ude i Vestjylland,« siger han.

Han vil ikke sige, at motorvejen er »penge ud ad vinduet,« men han peger på, at man kunne få meget mere for pengene andre steder; fx ved at udbygge motorvejen henover Fyn.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Vejdirektoratet, der endnu ikke har sat sig ind i aftalens indhold, men ing.dk har tidligere skrevet, at årsdøgntrafikken på strækningen Herning-Holstebro i 2008 var på 10.000-13.500 biler.

Med Harry Lahrmanns ord betyder det, at der overhovedet ingen trængselsproblemer er på strækningen i dag.

»Der er ikke noget, der tyder på, at motorvejen kommer til at hjælpe vestjyderne. Der er ikke det, der ligner trængsel på vejen mellem Herning og Holstebro, så den øgede fremkommelighed er minimal,« siger han.

Han sammenligner beslutningen med dengang, den famøse Trafikmafia - bestående af venstres Svend Heiselberg, den konservative Kaj Ikast og Jens Risgaard Knudsen fra Socialdemokratiet - på Christiansborg fik vedtaget en række jyske motorveje som 'kompensation' for Storebæltsbroen.

»De trafikøkonomiske metoder og modeller bruges lidt i flæng og sådan lidt, som det passer ind i det kram, man har gang i,« siger trafikforsker Harry Lahrmann, og nævner Metrobyggeriet i København som en af alle tiders værste trafikøkonomiske beslutninger.

Han erkender, at Udkantsdanmark har nogle udfordringer, men en motorvej vil ikke løse de problemer, lyder det.

»Man er fantasiløs, når det kommer til at hjælpe udkantsområder. Alle tror, at hvis bare man får en motorvej, så kommer udviklingen til en. Men folk glemmer, at man kan køre to veje på en motorvej. Kan man komme hurtigt til Herning, kan man nedlægge afdelingen i Holstebro,« siger han, og nævner Langelandsbroen som et eksempel.

Da den broen kom, blev slagteriet på øen lukket og rykket til Svendborg. Broen der gav hurtigere transporttider betød, at flere funktioner nu kunne centraliseres - væk fra øen.

Kommentarer (93)

Er det ikke beskæmende overhoved at tale om Udkants Danmark i dette lille land, hvor stort set ingen har mere end 30 minutters kørsel til nærmeste købstad / større provinsby ?-)

Nu er Udkanten altså rykket ind til Herning og Holstebro, ja man må undre sig.

Er det ikke en idé at få fjernet broafgiften over storbælt NU ellers bliver hele vest Danmark vel snart også til Udkants Danmark ......

Det må jo handle om at binde vores land sammen, skabe infrastruktur og vækst i alle egne således at den såkaldte "udkant" bare er de omgivende ca. 7000 km kystline vi har.

  • 0
  • 0

Er du da fuldstændig vanvittig????
Prøv at køre strækningen morgen, middag og aften, så vil du indse, at dine evne udi trafikforskning bør tages op til overvejelse, samt overveje om du evner at tage ved lære indenfor anden fag.
Jeg skylder normalt ikke folk for at være sindsyg, men her har du trådt mig for meget over tæerne.
Skal vi have en chance for at beholde virksomheder i Vestjylland, så er hurtigere forbindelser en del af pakken, samt chancer for at kunne overleve transport til sygehus.

  • 0
  • 0