Trafikforlig: Passagererne skal vælge Danmarks nye eltog

Nu kommer første skridt i indkøbet af nye, eldrevne intercitytog til det danske jernbanenet.

Allerede fra 2015 bliver det forkætrede IC4-togs afløser sat i prøvedrift på den - til den tid - elektrificerede strækning mellem København og Esbjerg.

»Vi vil ikke kaste os ud i det første og bedste. Det næste eldrevne intercitytog til de danske passagerer bliver en hyldevare. Og passagertilfredsheden bliver et afgørende parameter i forhold til, hvilken togtype vi vil vælge,« siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S).

Fra 2015 skal forskellige leverandører af eldrevne tog køre på strækningen Esbjerg-København. Formålet er, at passagererne skal med på råd, når kontrakten på Danmarks næste intercitytog skal underskrives. Illustration: Bane Danmark

Helt konkret vil ministeren bede DSB om at købe eller leje to eller tre eldrevne intericitytog fra de største internationale jernbaneproducenter. Disse forskellige togtyper skal efterfølgende konkurrere om passagerernes gunst på de elektrificerede jernbanestrækninger.

»Vi skal have et nationalt eltog, og danskerne skal have indflydelse på, hvad vi vælger,« fastslår transportministeren.

Ifølge Transportministeriet skal der i første omgang indkøbes ca. 15 intercitytog på baggrund af erfaringerne med de 3 test-tog. Disse 15 intercitytog skal indsættes mellem København og Sydjylland
Hvis togene bliver udstyret med teknik til også at køre i Tyskland vil det være muligt at skabe et sammenhængende, moderne og elektrificeret trafiksystem for hele Sydjylland inklusive Flensborg.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det var dog en kærkommen ide...

Jeg synes dog at man bør overveje om alle togene partout skal være ens.

Overvej f.eks at nogle tog indrettes som "pendlertog" hvor der ikke bliver spildt plads på cykler, pantry og andet "gøgl" frem for sæder mens andre tog indrettes som "folketog" der har plads til cykler, kørestole, børnehaver, rygsække, fiskegrej, ski osv.

  • 0
  • 0

glæder mig... !! :) tror dog ikke lige vi skal forvente at se en ICE4 som på billedet... ville heller ikke give meget mening her.

  • 0
  • 0

DSB havde indtil i dag, IC3 som landsdels-tog og IR4 som regional-tog, 2 forskellige koncepter til 2 forskellige behov.

Jeg kunne godt forestille mig, at DSB lejer/køber f.eks Stadler´s KISS dobbeltdækker tog som det nye regionaltogs afløser og til landsdels trafikken købte f.eks Twindex SE.

  • 0
  • 0

Det var dog en kærkommen ide...

Jeg synes dog at man bør overveje om alle togene partout skal være ens.

Overvej f.eks at nogle tog indrettes som "pendlertog" hvor der ikke bliver spildt plads på cykler, pantry og andet "gøgl" frem for sæder mens andre tog indrettes som "folketog" der har plads til cykler, kørestole, børnehaver, rygsække, fiskegrej, ski osv.

Nu tager jeg stort set aldrig toget, men de gange hvor jeg eller konen gør, så skal toget kunne medbringe de ting vi har med. Det er til tider barnevogne og som det er nu, så er der plads til barnevogne nogle steder. Ofte sidder der så folk på de pladser, hvor barnevognen skal stå og de orker ikke at flytte sig. Sidst var der dog nogle tyskere ombord der forbarmede sig og rejste sig, så der var plads til barn og mor.

Jeg gider ikke stå og vente på perronen og vente 30 min ekstra fordi det tog der kommer nu, ikke kan medtage passagere andre end pendlere. Tog skal virke og det skal virke for alle.

  • 0
  • 0

Tilslutte mig ønsket om se og prøve Bombardier Twindexx Express, Twindexx Swiss Exspress på de danske skinner. Når Schweiziske SBB kan bestille flere hundrede sæt af disse hurtige selvkørende DD-EMU, der bygges til at køre 200-230 km/t, så må vi også kunne få stor fornøjelse af dem.

For min skyld gerne uden bistro-kiosk til pendlertogene men med god plads til cykler og bagage i nogle undervogne.

Noget andet er så ønsket om at se en dansk eller kontinental version af Bombardier Regina ”Grøna toget” til den egentlige indenlandske fjerntrafik. Den svenske udgave af Regina er efter sigende for bred til danske forhold.

  • 0
  • 0

God ide

Hold IC3 kørende, og slæb ic4 tilbage til cykelsmeden i spaghetti land, med tak for lån.

Langt den billigste og mest pålidelig løsning.

  • 0
  • 0

Nu bliver der jo et noget begrænset banenet at køre på, fakrisk kun kbh-Esbjerg/Sønderborg, så jeg håber DSB vil prøve Bombardiers Twindexx Express (ikke SE) in den korte version og så køre to togsæt sammenkoblet mellem kbh-Kolding og skille sættet i en Esbjergdel og en Sønderborgdel. Det sammenkoblede togsæt har samme længde som IC4, så stationerne burde være forberedt.

Jo, men der kommer vel også strøm til både Århus og Ålborg, så der kunne også være behov for en 6-8 dels togsæt.

  • 0
  • 0

Den tid, den sorg. Foreløbig bliver der kun tale om få testtog og så giver 4-vogns versionen maksimal fleksibilitet til at teste. Alene 4-vognssættet giver ~400 sæder, altså ~800 for to koblede sæt. Så kan man købe nogle længere når der rent faktisk er strøm til Århus, hvilket ikke sker de næste ti år.

Det er selvfølgelig rigtigt nok, men politikerne skal lige have den med i deres overvejelser, så det hele ikke ender i Regional trafik politiske overvejelser.

  • 0
  • 0

Nu tager jeg stort set aldrig toget, men de gange hvor jeg eller konen gør, så skal toget kunne medbringe de ting vi har med. [...] Jeg gider ikke stå og vente på perronen og vente 30 min ekstra [...]

Taget i betragtning at du stort set aldrig bruger toget, er der ingen måde vi kan financiere dine kvalitetskrav over billetprisen, så er du villig til at vi hæver skatten med en procent for at opnå det kvalitetsniveau du efterspøger ?

Eller er du måske villig til at indse at de mennesker der rejser med tog to gange hver dag for at tjene til livets ophold har mere ret at bestemme kvaliteten, end dig og konen der stort set aldrig tager med ?

I virkeligheden er den suppedas vi sidder i netop et resultat af den tåbelige betonpolitiske "Gode tog til alle" hensigt, der implicit antog at en type tog kunne gøre det.

  • 0
  • 0

Det lyder interessant, særligt hvis de forlanger at togene selv kan køre herop uden barnepige. Jeg ved godt der er noget med signalsystemer, men det er vel bare en mindre programmeringsopgave og lidt hardware, som kan flyttes fra tog til tog. Hvis det ikke kan løses er der måske noget galt med styringen og computerne.

  • 0
  • 0

Hvorfor køber man ikke bare nogle DB standard el-tog, de er gennemprøvet, og kan formodenligt fås for meget mindre end det ville koste at lade DSB lave et udbudsmateriale, som alligevel ikke holder nogen steder!

  • 0
  • 0

Som 'jyde' kan man ikke lade være med at spørge - og hvad koster sådan en dims? (eller nok nærmere hvad er pris-range for de forskellige udvalg - og hvad vil det kunne påvirke billet prisen med?)

Hvor mange kan transporteres med toget? (er dobbeltdækkere fx. en god ide) Hvad kræves der af personale omkostninger? (selvkørende tog synes jeg at jeg læste i et andet indlæg?) Hvad kræves der af vedligehold? Er leverandøren ansvarsfuld?

Hvis borgerene bliver inddraget og skal "vælge" bør de have hele overblikket (også se regningen) - ellers tror jeg de bare tager det dyreste/mest luksusiøse kortsigtet.

  • 0
  • 0

Nej det er ikke nødvendigt, at betale mere i skat for at få den ekstra komfort. Penge er der nok af - det er bare ikke altid at de bliver fordelt korrekt.

Vi kan starte med at fjerne kunstnerstøtten og alt hvad vi smider af penge efter kulturen. I tider, hvor der skal spares må man stramme ind og så sætte penge til hvor der er brug for det.

Det kan ikke være rimeligt børn, handikappede, cyklister ikke må komme med - det lyder som noget diktatorisk ævl.

  • 0
  • 0

Taget i betragtning at du stort set aldrig bruger toget, er der ingen måde vi kan financiere dine kvalitetskrav over billetprisen, så er du villig til at vi hæver skatten med en procent for at opnå det kvalitetsniveau du efterspøger ?

Eller er du måske villig til at indse at de mennesker der rejser med tog to gange hver dag for at tjene til livets ophold har mere ret at bestemme kvaliteten, end dig og konen der stort set aldrig tager med ?

Han er vel i lige så god ret til at stille krav som som alle de øvrige bidragydere der er med til at indbetale ca. 4 mia til DSB årligt.

  • 0
  • 0

Hvorfor køber man ikke bare nogle DB standard el-tog, de er gennemprøvet, og kan formodenligt fås for meget mindre end det ville koste at lade DSB lave et udbudsmateriale, som alligevel ikke holder nogen steder!

Kan du ikke præcisere hvilke gennemprøvede DB el-tog du tænker på og som lever op til DSBs krav om bl.a. min. 200 km/t som IC4 jo er beregnet at skulle kunne køre?

  • 0
  • 0

Er politikerne blevet bange for deres egen skygge?

Købe nogle testtog og så lad os prøve - helt seriøst, hvor mange vognmænd køber lige et par busser og prøver af inden de køber en stribe. Eller rederier køber et par skibe - for at prøve? Det bliver så en test til et par hundrede millioner kr., hvor leverandørerne er på stikker hele perioden.

Dansk politik har for mange stationsforstandere.

  • 0
  • 0

Det var dog en kærkommen ide...

Jeg synes dog at man bør overveje om alle togene partout skal være ens.

Overvej f.eks at nogle tog indrettes som "pendlertog" hvor der ikke bliver spildt plads på cykler, pantry og andet "gøgl" frem for sæder mens andre tog indrettes som "folketog" der har plads til cykler, kørestole, børnehaver, rygsække, fiskegrej, ski osv.

En skidt idé. Det vil for alvor rykke ved fleksibiliteten i brugen af materiellet, alternativt betyde unødvendigt stort indkøb. I realiteten bruges de enkelte afgange jo også blandet af de enkelte passagerer, som både pendlertog og “folketog” og en stor del af de daglige pendlere her på Sjælland benytter sig af at kunne købe sin morgenkaffe ved egen plads. IC3/IR4 fungerer i praksis udemærket mht pladsfordelingen, nok især IR4, uden at det for alvor går ud over sædeantallet.

————————

Efter at have set en video med SJ3000 toget og læst beskrivelsen (herunder at det er bygget til de strækninger i Sverige, hvor der er kortest imellem stoppene), så virker det som den bedste afløser for mit elskede IC3. Desværre er det vist for bredt i DK :-(

  • 0
  • 0

[...]en stor del af de daglige pendlere her på Sjælland benytter sig af at kunne købe sin morgenkaffe ved egen plads.

Jeg er ret sikker på at pendlerne som gruppe prioriterer siddepladser højere end kaffevognen, der ofte alligevel ikke kan komme rundt fordi toget er overfyldt.

  • 0
  • 0

Overvej f.eks at nogle tog indrettes som "pendlertog" hvor der ikke bliver spildt plads på cykler,

Hvorfor må pendlere ikke cykle? Det er faktisk en genial kombination hvis man ikke starter og slutter præcis ved en togstation.

Man skulle hellere satse på at gøre det bekvemt for pendlere at tage cyklen med. Det vil sige gratis og ikke noget med at forbyde det i myldertiden.

  • 0
  • 0

[quote][...]en stor del af de daglige pendlere her på Sjælland benytter sig af at kunne købe sin morgenkaffe ved egen plads.

Jeg er ret sikker på at pendlerne som gruppe prioriterer siddepladser højere end kaffevognen, der ofte alligevel ikke kan komme rundt fordi toget er overfyldt.[/quote]

Med min erfaring som pendler fra Korsør til Kbh, så er der mange, som sætter uhyre stor pris på 10 krs kaffen, for ikke at tale om 1´ passagerne, hvis pristillæg stor set kun refærdiggøres af maden og kaffen. Pendlere er ikke en stor homogen gruppe med de samme behov og at forsøge at banke de firkantede pendlere ned i din rundformsopfattelse af pendleres behov er nok ikke noget der ligefrem vil øge brugen af DSB. Og jeg hører ikke stor irritation blandt de ikke-handlende fordi kioskvognen passerer dem en enkelt gang på Sjælland. Så for “pendlere som gruppe”, så er kioskvognen et plus.

Hvis pantyen ikke fandtes ville det max give 4 sæder mere, eller 2,8% af de nuværende sæder. På et overfyldt tog ville det maksimalt betyde 2,8% af passsagerne fik en siddeplads som de ellers ikke ville have. Hvis toget ikke er fyldt, så er det tabte pladser. Det er et forholdsvist lille problem at skulle løse med forholdsvist store tiltag som to forskellige intercitymateriel og nedgang i sericeniveauet.

Endelig skal man jo være opmærksom på at det tog der klokken 16 i overvejende grad fragter os pendlere hjem på Sjælland er det samme tog, som klokken 19 kører folk fra Skanderborg til biografen i Århus. Derfor er det umuligt at skelne imellem pendler- og “folke”tog.

  • 0
  • 0

Man skulle hellere satse på at gøre det bekvemt for pendlere at tage cyklen med. Det vil sige gratis og ikke noget med at forbyde det i myldertiden.

Her vil jeg så lige bemærke at det er gratis at tage cykler med på Lemvigbanen (VLTJ) og at der er plads til mange cykler.

  • 0
  • 0

Nu er ikke ligefrem ekspert i toge, men jeg kan trods alt se at det fungerer i Tyskland (DB), og mon ikke de har noget materiel som kan benyttes, hvor udviklingsomkostningerne allerede er betalt? Man kunne også se på SJ3000 i den forbindelse, vi skal ihvertfald ikke have DSB indover så kan det kun gå galt, den ros skal de da have!

  • 0
  • 0

Tilslutte mig ønsket om se og prøve Bombardier Twindexx Express, Twindexx Swiss Exspress på de danske skinner. Når Schweiziske SBB kan bestille flere hundrede sæt af disse hurtige selvkørende DD-EMU, der bygges til at køre 200-230 km/t, så må vi også kunne få stor fornøjelse af dem.

For min skyld gerne uden bistro-kiosk til pendlertogene men med god plads til cykler og bagage i nogle undervogne.

Noget andet er så ønsket om at se en dansk eller kontinental version af Bombardier Regina ”Grøna toget” til den egentlige indenlandske fjerntrafik. Den svenske udgave af Regina er efter sigende for bred til danske forhold.

Hvis vi skal have 15 nye elektriske togsæt er det klart bedst med dobbeltdækkere så de er fremtidssikret i forhold til passagertilvækst. Det ville dog formentlig være noget billigere at købe dobbeltdækkervogne og nogle nye elektriske lokomotiver istedet for togsæt.

  • 0
  • 0

[quote]Overvej f.eks at nogle tog indrettes som "pendlertog" hvor der ikke bliver spildt plads på cykler,

Hvorfor må pendlere ikke cykle? [/quote]

Det må de da hjertens gerne.

Men det forudsætter ligesom at vi har pladsen i toget til deres cykler.

Det har vi overhovedet ikke idag, hvor der er stå pladser på alt hvad der blot lugter lidt af myldretidstog.

Der er kun plads til et endeligt antal tog på skinnerne og i myldretiden må vi prioritere at flytte mennesker. I det omfang der er plads og på andre tider med mindre mylder, har jeg absolut ingen problemer med at man kan tage sin cykel, rullestol, børnehave med.

  • 0
  • 0

Der er kun plads til et endeligt antal tog på skinnerne og i myldretiden må vi prioritere at flytte mennesker.

Kapaciteten på jernbanen er næsten uendelig - man kan bare gøre togene længere. Hvis vi skal have nye toge bør man sørge for at der er plads til cyklerne. Og så meget fylder de hellere ikke, cyklerne kan pakkes rimeligt tæt i en dedikeret cykelvogn.

  • 0
  • 0

Kapaciteten på jernbanen er næsten uendelig - man kan bare gøre togene længere.

Og har man penge//så kan man få//og har man ingen//så må man gå

som salmedigteren skrev...

Cykeltransport i myldretiden er et "nice to have", passagertransport er "need to have".

  • 0
  • 0

Cykeltransport i myldretiden er et "nice to have", passagertransport er "need to have".

Det er jeg simpelthen ikke enig i. Cykeltransport i myldretiden er noget der er nødvendigt for at gøre offentlig transport mere populært. Og ja flere passagerer kræver større investeringer men giver også større indtægter.

  • 0
  • 0

En cykelvogn, hvor kræerme står på tværs? Mod nu på langs- og evt med en tværpind eller to med et par straps ned, så cyklen kan stå selv..?

Der kan nok være flere cykler og sæder- på dén led. ;-D Evt barnevogne. Det vil vel være en ½ vogn.

Måske kunne man endda lave sæder med klapborde, så folk har lidt bordplads. Hvis det skal være helt vildt, nu tænker jeg bare ikke, så kunne man vel lave et par hundebure i to etager, små øverst- store nederst.

Ikke alle, der rejser, kan lide hunde. Hunde er heller ikke vilde med alle. Bur med vand og foderskåle i lågen, som på fly- er vel ikke svære at lave.

Mvh Tine

Der skal bare være to toiletter, heraf det ene med skifteplads. Evt en kaffeautomat.

I det nuværende togdesign, synes jeg, man låser sig selv.

Mvh Tine

  • 0
  • 0

En cykelvogn, hvor kræerme står på tværs?

Cykler kan også stå i to etager. Cykler kan pakkes tæt og er ikke et problem hvis bare man har husket at designe det ind i toget.

  • 0
  • 0

[quote]Cykeltransport i myldretiden er et "nice to have", passagertransport er "need to have".

Det er jeg simpelthen ikke enig i. Cykeltransport i myldretiden er noget der er nødvendigt for at gøre offentlig transport mere populært. [/quote]

Fint nok.

Er du villig til at vi hæver skatten 1% for at nå det mål ?

Har du et flertal bag dig for det ?

Så burde den bold side i nettet uden omsvøb.

Hvis ikke, så synes jeg du skal gøre dig overvejelser om din sæbekasses holdbarhed.

PS: Og bemærk venligst, at der er meget stor forskel på ligningen når vi taller S-toge med 10min drift og regionaltog med 30 eller 60 minutters drift.

  • 0
  • 0

1% mere i skat, for bedre tog og jernbane infrastruktur - for min skyld gerne, hvis jeg så bare er sikker på, at politikerne "øremærker" den 1% til netop det formål og dermed er det en god ide og en god løsning for alle.

  • 0
  • 0

1% mere i skat, for bedre tog og jernbane infrastruktur - for min skyld gerne, [...]

Jeg ville heller ikke protestere, men det er mit klare indtryk at FDM ville foranstalte en væbnet revolution hvis noget sådant var på tale...

  • 0
  • 0

[quote]1% mere i skat, for bedre tog og jernbane infrastruktur - for min skyld gerne, [...]

Jeg ville heller ikke protestere, men det er mit klare indtryk at FDM ville foranstalte en væbnet revolution hvis noget sådant var på tale...[/quote]

Hehe.. Det tror jeg såmænd ikke FDM ville have noget imod, dette kan da kun være i deres interesse, for dermed får deres medlemmer jo netop mere plads i trafikken og der er rigeligt af veje. ;)

  • 0
  • 0

Er du villig til at vi hæver skatten 1% for at nå det mål ?

Jeg er villig til at bruge flere penge på jernbanen, men dit spørgsmålet er ladet. Jeg mener slet ikke det vil være dyrere at tænke cykler ind i toget. Tværtimod mener jeg det vil være dyrere at undlade cykelpladserne! Så er spørgsmålet ikke: Er DU villig til at hæve skatten 1% for at undgå cykelpladser i toget?

Et dobbeltdækker koncept kan have både flere sidepladser OG plads til cykler, kørestole, barnevogne, kufferter og turister på samme toglængde som IC4.

Cykelpladserne er jo ikke ligefrem den dyreste del af toget at indrette. Og giver det bare en lille smule ekstra passagergrundlag så er det ren overskudforretning.

Det virker rimeligt ligetil, at mulighed for at medbringe cykel for mange mennesker er lige det ekstra, der gør forskellen på om toget er en realistisk mulighed eller ikke.

Dertil kommer at vi skal fremme cykelkulturen. Tog er bedre end bil, javist. Men cykel er bedre end tog. Det er bare ikke alle der bor i en realistisk cykelafstand af arbejdet.

Du kan også indregne reducerede sundhedsudgifter til sygehusene og bedre folkesundhed. I alt ligner det et kæmpe samfundsmæssigt overskud at satse på at få offentlig transport og cykler til at spille optimalt sammen.

Undersøgelser viser at folk der cykler har færre sygedage end andre.

Og så videre. Er der noget at betænke sig over?

  • 0
  • 0

Hvis jeg her i det mørke hvor der ikke findes busser skal kunne bruge tog til noget i hverdagen, kræver det plads til cykler. Hvis jeg skal mere end 2km i hver ende er det et krav for jeg overvejer toget, at cyklen kan komme med, ellers vinder bilen.. -Der er ingen grund til at hæve skatten for at skaffe brugbart materiel. -Pengene skal bare bruges så alle har muligheden for at få glæde af dem. Vi (jyder) plejer at betale til offentlig transport uden at få det.

  • 0
  • 0

Nu er ikke ligefrem ekspert i toge, men jeg kan trods alt se at det fungerer i Tyskland (DB), og mon ikke de har noget materiel som kan benyttes, hvor udviklingsomkostningerne allerede er betalt? Man kunne også se på SJ3000 i den forbindelse, vi skal ihvertfald ikke have DSB indover så kan det kun gå galt, den ros skal de da have!

Deutsche Bahn har en masse velfungerende regionaltogsæt kørende. Men de kører max. 160 km/t. El-togsæt til 200 km/t eller derover er der masser af problemer med. F.eks. ICE3 Velaro (BR 407) er der tonsvis af problemer med selv om det "bare" er en videreudvikling af ICE3 (BR 403 & BR 406).

Følg med på f.eks. www.lok-report.de og det vil fremgå at også DB har store problemer med deres togsæt.

  • 0
  • 0

Han er vel i lige så god ret til at stille krav som som alle de øvrige bidragydere der er med til at indbetale ca. 4 mia til DSB årligt.

Selv om du ikke bruger tog har du jo også gavn af dem, bl.a. fordi de aflaster vejene så du bruger mindre tid i kø på dine daglige pendlerture. Det er også en facilitet for dig at du kan tage toget hvis din bil (biler?) af vanvare ikke kan køre.Dette i modsætning til togpassagerer der ikke kan tage bilen i en nødsituation hvor toget ikke kører. (Tager du blaffere op?)

Og selv om du støtter kollektiv trafik gennem skat kan du regne med at det er en god investering som giver en samfundsmæssig fin forrentning. Kollektiv transport sikrer mobilitet for hele befolkningen til gavn for alle inklusive erhvervslivet - og dig - og uden på samme måde som biler at belaste miljø, natur og mennesker og uden at kvæste og dræbe tusindvis af børn, voksne og gamle i processen.

  • 0
  • 0

Min mand påstår, at alle toge i DK, skal have en midtergang. Er det korrekt? Ellers synes jeg da, at cykeltog-idéen er værd at udvikle på. I stedet for tværpinde, kan man måske bruge bøjler med straps. Som det er nu: så må både cyklister og barnevognschauffører, alligevell stå og holde (og fylde) ved dferes køretøjer. Klapbordet ER opfundet (i de gamle lyntog), det der, man lige piller op fra lodret. Cykler i flere etager er nok for upraktisk.

Er det helt vildt dumt? Mit forslag? Og hvorfor...

Mvh Tine- jeg synes da, jeg nogengange tænker anbderledes....

  • 0
  • 0

[quote][quote]Cykeltransport i myldretiden er et "nice to have", passagertransport er "need to have".

Det er jeg simpelthen ikke enig i. Cykeltransport i myldretiden er noget der er nødvendigt for at gøre offentlig transport mere populært.

[/quote]

Fint nok.

Er du villig til at vi hæver skatten 1% for at nå det mål ?[/quote]

???

Mon ikke din idé om at skulle have to forskellige indretninger med dertil tilhørende forskellig vedligehold og halvering af tilgængeligt materiel til hver afgang vil være en del dyrere end at sikre at alle afgange er i stand til at opfylde almindelige passageres normale men forskellige behov?

Og alle gange bliver det ikke en procent ekstra i

  • 0
  • 0

Hvis du fastholder at der ikke er behov for f.eks. cykeltransport i myldretiden, så er det alligevel ikke argument for at have to forskellige indretninger. Cykelparkeringsmulighed med ophængte cykler kan indrettes så det ikke sker på bekostning af siddepladser. Se f.eks.

http://api.ning.com/files/hdHtbSVjod4zTr5Y...JfXCUTw30Fr9RESeF2ea2k/metro_north_bike_hook.jpg

http://www.fubicy.org/IMG/jpg/SNCFter-894.jpg

http://www.valleymetro.org/images/uploads/...

  • 0
  • 0

ophængte cykler kan indrettes så det ikke sker på bekostning af siddepladser. Se f.eks. http://www.fubicy.org/IMG/jpg/SNCFter-894.jpg

Det er smart ! Det optager nu stadig plads, men det bør være dét værd. Cykelpladserne optages nok mest af nuværende passagerer og vil næppe tiltrække bilister, men på langt sigt er det ét af midlerne. Cykler optager ofte plads svarende til en person, derudover skal der være plads til personen, enten lige ved eller i nærheden. Desuden skal der være kort afstand til en stopvæg så cykler ikke bliver projektiler i sammenstød.

Perronlængden ser jeg ikke som noget stort problem hvis man overvejer en hel cykelvogn som man bør i den tunge pendlertrafik - man kan nøjes med at tilbyde cykeladgang på de perroner som har plads. De korte perroner kan så forlænges når behovet er stort nok. Folk kan altså ikke få i både pose og sæk.

Selve vognen koster nok mere end indretningen, så der skal betydelig efterspørgsel til at betale for en hel cykelvogn, som i praksis kunne være en flexvogn til barnevogne, kørestole, storbagage osv.

  • 0
  • 0

At man lader dem der skal betale sige noget som helst, selvfølgelig er det rimeligt nok, spørgsmålet er så, om man nu også gør som brugerne siger.

  • 0
  • 0

Det er smart ! Det optager nu stadig plads, men det bør være dét værd.

Pointen er at det ikke optager plads i PHKs "pendlertog". Hakket ligner til forveksling hakket i et IR4 tog. Det er ligeved at jeg tror at man kan sætte en krog på væggen og en holder til baghjulet under klapsædet og så fungerer det bare...

  • 0
  • 0

Min mand påstår, at alle toge i DK, skal have en midtergang. Er det korrekt?

Midtergang? Er han for ung til at have kørt med dem her? http://www.myveterantog.dk/historie/GM-his...

Det nuværende materiel er også ofte indrettet med zig-zag gange. I et IC3 tog skal man forbi togførerens kupé på vej ind til stillekupéen og første klasse. Den ligger i den ene side af vognen og gangen er helt ude til den anden side, ikke ulig de gamle vogne i linket ovenover.

  • 0
  • 0

De franske TGV tog er gennemprøvede og kører særdeles behageligt - og så kan de køre rigtig stærkt.

Et TGV togsæt kan altid erstatte 3 andre togsæt på grund af farten. Med 350 km/t kan man pendle fra Esbjerg til København og omvendt på 1 time.

Den korte rejsetid udgør et servicespring, som vil udløse en trafikspring, som vil udløse større indtægter til jernbanen osv.

Et TGV togsæt kan dermed nå 8 ture mellem Esbjerg og København på en 8 timers arbejdsdag. På et døgn på 24 timer kan den nuværende IC trafik mellem Esbjerg og København således udføres med et eneste togsæt 24 / 2 = 12 afgange/ture hver vej. Realistisk set 10 ture, da behovet ikke er så stort om natten. Hvis sættet er et dobbeltdækker tog, kan det også klare trafikspringet.

Danmark kan sikkert nøjes med 20 TGV-dobbeltdækker-togsæt i alt i IC-trafikken! Brug pengene til at rette skinnerne op i stedet for at leje langsomme tog, som man senere køber. Hvis 20 togsæt kan øge jernbanens indtægter (trafikspringet) sammen med nye skinner og alle får en meget kortere rejse, hvorfor skal vi så risikere at købe 80 langsomme togsæt som fører til lavere indtægter, længere rejsetid samt at skinnerne alligevel skal rettes op på et tidspunkt?

  • 0
  • 0

Jeg er personlig selv meget glad for TGV Duplex, men disse "Franske Elefanter" kræver deres helt eget spor/trace med dertilhørende hegn og afskærmning, desuden er Storebælts tunnellen ikke egnet til denne pragtfulde fart.

Skulle Danmark have en TGV, så er det på mange måder synd for alle disse høj-kvalitets og særdeles kostbare dele, at skulle nedgarderer sig til et "Bumletog" og kun til stop mellem 3 byer er denne investering måske lidt overkill og jeg tror heller ikke, at Alstrom vil sælge det på disse betingelser.

Men OK, det kunne så også købes/fremstilles med lidt mere almindelige stumper og nedgarderes til en "fordanskning" af et Lyntog, men så er vi muligvis igen ude i et nyt IC4 eventyr. ;)

Men for min skyld må i da gerne skrive TGV på ønskesedlen, da jeg ved at dette tog er et særdeles veludviklet og driftsstabilt tog.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten