Trafikforlig: Millioner til el-taxaer i København til sommer

Op mod 20 elbiler bliver til sommer en del af flåden i københavnske Taxa 4x35. Det er muliggjort, efter tirsdagens trafikforlig tildelte projektet 5,2 millioner kroner.

Niels Kaae, administrerende direktør i Taxa 4x35, er henrykt over, at elbiler som taxaer i det københavnske nu bliver en realitet. De er - som han selv betegner det - helt elektriske for projektet.

Læs også: Københavnske Taxa 4x35 udskifter hele flåden til elbiler

Men der kunne have været flere biler på vejene allerede til april, hvis altså selskabet havde fået bevilget flere penge, fortæller Niels Kaae, der for et halvt år siden annoncerede, at der skulle introduceres hele 30 biler allerede i april. Trafikforliget bevilgede dog kun 5,2 millioner ud af de i alt 12,5 millioner, som Taxa 4x35 ellers havde søgt til projektet, der har fået navnet CPH Clean Cab, og som inden 2020 skal have skiftet hele flåden ud med elbiler.

Selskabet havde søgt støtten, fordi vognmænd mister en fortjeneste ved at købe elbiler i stedet for dieselbiler. Vognmændene kan nemlig købe dieselbilerne afgiftsfri og efter at have kørt i dem i et par år sælge det på det private bilmarked, dog med afgifter. Men elbilerne er som udgangspunkt afgiftsfri på nuværende tidspunkt, og det betyder, at fortjenesten ryger, fortæller Niels Kaae.

Taxaselskabet regner med, at en to et halvt år gammel elbil, der har været brugt som taxa, vil kunne blive solgt for højst 50.000 kroner. Det er den fortjeneste, som staten dækker, fortæller Niels Kaae, der mener, at regnestykket for statskassen vil være det samme, fordi der kommer færre konventionelle taxaer på markedet, som vil betyde et merprovenu for staten.

Pengene skal altså med andre ord gøre det lige så attraktivt for vognmændene at investere i en elbil som i en dieselbil.

Og vognmændene kan indtil videre se frem til at vælge mellem Nissan Leaf, der koster omkring 290.000 kroner, og Renault Fluence Z.E., der koster omkring 205.000 kroner. Med Leaf-modellen vil hurtigladning fra firmaet Clean Charge være optimalt, mens det med Renaulten vil være batteriudskiftning fra firmaet Better Place.

Læs også: Københavnske eltaxaer skal lynoplades

»Bilerne er meget ens i plads, ydeevne og rækkevidde. Det afhænger egentlig mest af, hvilken løsning der er mest tilgængelig i hovedstadsområdet,« siger Niels Kaae til Ingeniøren.

Niels Kaae fortæller, at det formodentlig vil være mest attraktivt for vogne, der kører døgnet rundt, at benytte batteriudskiftning, da det kan klares på under fem minutter. Den slags vogne betjenes af ejeren, en vognmand, og en række chauffører, der kører, når vognmanden ikke er på vagt. Omvendt, fortæller Niels Kaae, kan hurtigopladningen være attraktiv for godt halvdelen af selskabets vogne, der udelukkende betjenes af en vognmand og derfor kun kører én gang i døgnet.

Men mens et batteriudskift kan klares på under fem minutter, tager det op mod 40 minutter at få en fuld opladning med en hurtigoplader, fortæller Niels Kaae. Taxaer, der kører i døgndrift, kører omkring 300 kilometer om dagen. Med en rækkevidde på omkring 180 kilometer vil en af de valgte bilmodeller altså skulle oplades to gange i døgnet - og så skal frokost- og tissepauserne altså times, hvis det skal være hurtigopladning, erkender Niels Kaae.

Det bliver formentlig enten Better Place eller Clean Charge, der skal levere den fornødne infrastruktur, fortæller Niels Kaae og påpeger, at der dog stadig er mulighed for, at begge firmaer og bilmodeller kan komme i brug. For at de 20 elbiler kan fungere optimalt som taxaer, er der nemlig behov for yderligere infrastruktur som eksempelvis lade- eller udskiftningsstationer ved lufthavnen eller Indre By.

Helt præcist hvad de 5,2 millioner kroner skal gå til, ved Niels Kaae på nuværende tidspunkt ikke. Det er nemlig op til Trafikstyrelsen at bestemme, hvilke af delene i taxaselskabets ansøgning midlerne må anvendes på. Taxaselskabet regner med at få svar fra styrelsen i løbet af de næste par uger, og man satser på at få så mange taxaer på gaden for pengene som muligt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så skal jeg nok køre frem og tilbage på arbejde i en el-bil. På ære.

"Selskabet havde søgt støtten fordi vognmænd mister en fortjeneste ved at købe elbiler i stedet for dieselbiler. Vognmændene kan nemlig købe dieselbilerne afgiftsfri og efter at have kørt i dem i et par år sælge det på det private bilmarked, dog med afgifter. Men elbilerne er som udgangspunkt afgiftsfri på nuværende tidspunkt, og det betyder, at fortjenesten ryger, fortæller Niels Kaae."

Ha ha ha ha oh oh - stop-stop det gør helt ond i maven, og så er det ikke engang 1.april.

"Taxaselskabet regner med, at en to et halvt år gammel elbil, der har været brugt som taxa, vil kunne blive solgt for højest 50.000 kroner. Det er den fortjeneste, som staten dækker, fortæller Niels Kaae, der mener, at regnestykket for statskassen vil være det samme, fordi der kommer færre konventionelle taxaer på markedet, som vil betyde et merprovenu for staten"

Antager det regnestykke ikke at dem som ville have købt en aflagt taxa i stedet går ud og køber en ny bil - eller va´? Nej, jeg vil godt udstille min dumhed og sige at det regnestykke forstår jeg ikke helt...

-Eivind

  • 0
  • 0

Nutidens el biler er ikke særligt egnede som taxa, da rækkevidden er yderst begrænset og opladningstiden er for lang. Hvor lang tid holder et batteri i en el bil? 2 år eller mere ved 30.000 km`s årlig kørsel? Umiddelbart er el biler ikke særlig realistiske, man skulle hellere satse på forbrændingsmotorer. El taxa projekter er vist kun sat iverden for at promovere taxabranchen som en branche der virkelig har miljø og klima i højsædet...betalt med skattekroner naturligvis:-) Komplet idiotisk!

  • 0
  • 0

Som forsøg er det fint. Det kan virkelig vise hvad de kan og hvordan. 250.000 pr bil synes jeg dog er i overkanten, da de jo ellers selv skulle have købt nogle almindelige biler, som vel ligger i samme prisleje.

Det er trættende at alle disse grønne initiativer åbenbart ikke kan leve uden tilskud. Det er på tide de viser deres evner uden støttepædagog, ellers bliver de aldrig virkelige alternativer.

  • 0
  • 0

Antager det regnestykke ikke at dem som ville have købt en aflagt taxa i stedet går ud og køber en ny bil - eller va´? Nej, jeg vil godt udstille min dumhed og sige at det regnestykke forstår jeg ikke helt...

Det er ligemeget om de køber nyt eller brugt. Pointen er at de køber en bil som der er betalt afgift af, modsat den aflagte taxa. Hvis du køber brugt så skal ejeren af den brugte bil ud og købe nyt.

Hvor lang tid holder et batteri i en el bil? 2 år eller mere ved 30.000 km`s årlig kørsel?

Der er 5 års garanti og 100.000 km på batteriet i en Nissan Leaf: http://www.nissan.dk/DK/da/vehicles/electr...

Det er trættende at alle disse grønne initiativer åbenbart ikke kan leve uden tilskud.

Men når nu benzin- og dieselbiler får et meget kraftigt tilskud, hvordan forventer du så at en bil uden tilskud nogensinde vil kunne konkurrere?

Det bedste ville naturligvis være at fjerne denne lidt specielle tilskudsordning til Taxaer. I stedet kan man give et tilskud per passagerkilometer, hvis man mener prisen på at køre i Taxa ellers bliver for dyr.

  • 0
  • 0

Det er vel vigtigt at man prøver at gøre dette, så man får erfaring med hvad der fungerer og hvad der ikke gør? I stedet for i al uendelighed diskutere om det er gør'ligt eller ikke?

  • 0
  • 0

Det er da en fantastisk mulighed for at indsamle informationer om brugen af elbiler. De 5 mill. småpenge i forhold til hvad der ellers bliver brugt af støttekroner til forskellige projekter.

  • 0
  • 0

Problemet er jo at Taxa-branchen idag ikke betaler afgift på biler og derfor kan sælge en brugt taxa uden store værditab.

Når så alle andre heller ikke betaler afgift på el-biler får vognmændene et stort værditab ved salg, hvilket medfører at ingen vognmænd ville købe el-biler.

Tilskuddet/støtten er altså ikke voldsomt forskellig fra eksisterende ordning, staten får dog mulighed for at kickstarte el-bilsmarkedet uden at det koster dem ekstra.

Da grøn-taxa eller disel-taxa har ca. samme tilskud, forstår jeg ikke hvorfor 4x35 ikke fik til det fulde projekt.

  • 0
  • 0

Hvordan holder de varmen? Som det er nu, holder de mange steder med motoren i tomgang for at holde kulden ude. Hvad er planen for el taxier? Skal kunderne være forberedte på at dette er en iskold vogn de har foran sig? Der er vel også regler om at arbejdspladsen ikke må komme under 10 grader?

  • 0
  • 0

Hvordan holder de varmen?

De kan jo parkere ved en lader og dermed løse to problemer.

Mærkeligt, jeg troede opvarmning med el var ildeset, og fy-fy. Det kan vel ikke blive bedre fordi det er en bil. Tænk hvis den kører ud på landet hvor oliefyr er borte fra det gode selskab. I det mindste burde den have en varmepumpe eller et pillefyr til opvarmningen for at være rigtig grøn. Ren elvarme er jo helt ude i hampen og slet ikke noget vi skal støtte på nogen måde.

  • 0
  • 0

Jeg ville nok bede om en form for garantiløn hvis min vognmand satte mig i en Leaf. Nu har jeg godt nok ikke kørt taxi i København men i Roskilde. Jeg vil dog tro at kørselsmønstret er nogenlunde det samme.

På en fredag eller lørdag (nattevagt 17-05) kørte jeg sjældent under 400 km. I perioden 1900-2230 var der normalt MEGET stille og ikke mange ture. Her ville man kunne lade op. Men fra ca. 2230 og frem til 0500 var der ture næsten konstant. Det var ikke usædvanligt at have to ture til København (35 km hver vej) og allerede her ville der være problemer med at køre i en Leaf.

Husk på, at taxi chauffører er 100% provisionslønnede og når man holder stille tjenes der altså ikke penge.

Hvis jeg var vognmand ville jeg bestille en Tesla Model S. Med den store batteripakke (til næsten 500 km) koster den vel ikke meget mere end en halv million kroner eftersom taxier er fritaget for moms? Der vil stadig være en udfordring eftersom en taxi helst skal køre 24/7/365 men med et par quick-charge stationer kan det nok lade sig gøre.

Dbh,

Danny

  • 0
  • 0

Endnu et eksempel på hvor uhensigtsmæssigt vores afgiftsstruktur er skruet sammen!

Hvorfor har vi ikke afgifter baseret på miljøpåvirkning, herunder også slidtage på veje. Tænk at vi har en afgiftsstruktur der gør det væsentligt billigere at køre en tung dieselbil end en miljøvenlig elbil - SUK!

Det ville være rart med nogle handlekraftige politikere, som en gang for alle fik omlagt hele afgiftssystemet, så miljøvenlige biler bliver billige og man ikke bliver belønnet for at pille sæder ud eller vælge tungere biler.

Væk med afgiftsfritagelse for erhverv og omlæg afgiften for alle!

  • 0
  • 0

En TAXA købes til 20% afgift og kan først sælges efter den har kørt 250.000 km på to år eller 210.000 km på 3 år, ellers skal resten af de 180% afgift til staten betaltes!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Og TAXA'er er ikke momsfri!!! -Men patient kørsel i regioner er på guleplader altså MOMS fri selv om det er TAXI kørsel(der et hul i loven her)... EL TAXI'er kan ikke økonomisk hænge sammen på 20% afgift og så sælge dem efter to til tre år. Husk at salget af den brugte TAXA er med til at finansiere den næste TAXA, så hvis brugt vognpriserne falder så skal der lånes mere. Derfor skal der et trafik forlig til at kompensere for 20% reglen! OG OM DET EN BENZIN ELLER DIESEL BILEN ER DET STADIGVÆK 20% AFGIFT DER GÆLDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! INGEN TAXI'ER ER AFGIFTS FRI ELLER MOMS FRI! -Bus kørsel er MOMS fri(over 8 sædepladser)! -Jeg har selv været Taxa vognmand-

  • 0
  • 0

Det er vel vigtigt at man prøver at gøre dette, så man får erfaring med hvad der fungerer og hvad der ikke gør? I stedet for i al uendelighed diskutere om det er gør'ligt eller ikke?

Vi behøver vel ikke hverken at diskutere eller teste, det kan producenterne gøre, som med deres andre varer. Producenterne burde jo give et gevaldigt tilskud til sådanne forsøg, men de er måske slet ikke interesserede i produktet.

  • 0
  • 0

Vi behøver vel ikke hverken at diskutere eller teste, det kan producenterne gøre, som med deres andre varer. Producenterne burde jo give et gevaldigt tilskud til sådanne forsøg, men de er måske slet ikke interesserede i produktet.

Jeg er sikker på at Taxa får de elbiler til en anden pris, end den du og jeg skal betale.

Det er vigtigt med en show-case blandt andet fordi ingen jo tror på hvad producenterne siger. Se bare i tråden ovenover. De indlæg der har fået suverænt flest anbefalinger er skeptiske overfor at bilerne kan det, som fabrikanterne påstår de kan. Når det her forsøg har kørt i 2 år så ved vi hvem der havde ret.

  • 0
  • 0

Tja Ida Kirk

"jeg skammer mig over at være i samme race som Jer."

Så længe folk ikke skælder ud over andre og kalder dem det du gør, så bør du ikke skamme dig, især ikke når du lever i et demokratisk land.

Jeg er af den mening, at det er udmærket at ting bliver vendt, således at alle argumenter og holdninger kommer frem. Hvis ikke får vi jo et system som i Nordkorea, og det var da vist ikke lige det du ønsker.

El-biler skal både testes og alt skal vendes, og det er da godt at de kommer ud i trafikken i mindre styktal, idet de efter min formening, kun kan erstatte bil no2 til kortere ture (og hvis man har arbejde tæt på ens hjem), og ikke hvis man bor udenfor byerne.

Og det med opvarmning af kabinen er et meget reelt problem. Bilerne kaldes også "burkabiler" om vinteren i folkemunde. De er svære at holde dugfri på ruderne hele vejen rundt. Så det er et reelt problem for taxakørsel, og for chaufførernes velbefinden. De kan jo ikke "gå sig varm" som andre kan med fysisk arbejde ude i kulden.

Og så er der det med rækkevidden i en elbil om vinteren, ud over varmen i kabinen, så der er nok af spørgsmål at tage fat på.

  • 0
  • 0

En væsentlig omstændighed er, at selvom en gennemsnitlig taxavagt kun indebærer 300 km kørsel, så skal bilerne vel altid være klar til at køre længere.

Problemet kan selvfølgelig løses hvis man kender kundens destination på forhånd, og dirigerer en vogn med passende rækkevidde derhen. Ved stopture må det dog være ærgerligt for chaufføren at sige nej til en lang tur, fordi der ikke er fuel nok på vognen. Sådan ville det ihvertfald være i Jylland - om kørselsmønsteret er anderledes i hovedstaden, ved jeg ikke.

  • 0
  • 0

Tja Ida Kirk

Du bliver åbenbart ved: "prøv noget så radikalt som at tænke Jens"

Men, jeg vil ikke følge dit spor med at svine andre til, så jeg holder mig til det tekniske.

Du skriver: "en 24kWh pakke som den i Nissan Leaf kan producere 4kW elektrisk varme 6 timer i træk på en opladning. mon ikke det på et eller andet plan er nok.."

  • Jep!, men det er kun varme (bilen skal jo også kunne flytte sig!), og du skal også tænke på at det er teoretisk, idet et batteri ikke kan aflevere det samme som det får (der er tab), og at et batteri over tid "bliver mindre", det ved alle brugere af udstyr med batterier, lige fra mobiltelefoner til bærbare PC-ere o.s.v. Desværre for dig, er jeg elektroingeniør med svagstrøm som speciale. Så tænke kan jeg :-)

Og så er det hele tabet i elsystemet inden batterierne bliver opladet, og strømmen kommer fra vind, olie, gas og kul.

Men, det er som om at man glemmer disse ting i debatten.

Den dag vi får brænsselsceler der kan køre på naturgas, ja så begynder el-bilen at kunne bruges af alle, men ikke før, (de findes, men er i øjeblikket kun beregnet til større installationer, - spørg blot på Risø)

  • 0
  • 0

[quote]eller er det fordi alle kan oprette login her.

for det er skræmmende så ignorant modstanden overfor elbiler er her. taxer er afgiftfri men kan sælges som om der var afgift på så de i praksis får biler gratis til taxabrug. er det så forkasteligt at elbiler får lignende støtte?

En TAXA KAN KUN KØBES PÅ 20% AFGIFT!!! DE ER IKKE AFGIFTFRI!!!!! Og der er krav til benplads og lign. så ikke alle biler kan bruges. Fra skat.dk kan jeg læse at der sket en ændring i 20% reglen.

Ændring af registreringsafgiften for hyrevogne/taxa'er Registreringsafgiften for hyrevogne omlægges, så tilskyndelsen til at anskaffe miljørigtige vogne øges. Registreringsafgiften forhøjes fra 20 procent til 70 procent, men samtidig forhøjes bundgrænsen for registreringsafgiften fra 12.100 kr. til 230.000 kr.< Forslaget træder i kraft 1. januar 2010.

Ja der betales stadigvæk skat på nye hyrevogne. MAN KAN IKKE KØBE TAXA'ER UDEN AT BETALTE SKAT! Og frikørsel reglerne er de samme stadigvæk. -Og dem kan man ikke bruge på en brugt batteri TAXI..Afgift systemt skal være anderledes for hybrid og batteri TAXA..

  • 0
  • 0

[quote]eller er det fordi alle kan oprette login her.

for det er skræmmende så ignorant modstanden overfor elbiler er her. taxer er afgiftfri men kan sælges som om der var afgift på så de i praksis får biler gratis til taxabrug. er det så forkasteligt at elbiler får lignende støtte?

En TAXA KAN IKKE KØBES UDEN AFGIFT!!! DE ER IKKE AFGIFTFRI !!!!! Men det ved en ingeniør ikke noget om!!! -men en gammel TAXA vognmand som mig, så ja, alle os der ikke er ingeniører kan også deltage i debatten! Men Taxa afgifter ved jeg åbenbart mere om ind en ingeniør!!!

Og der er også krav til benplads og lign. så ikke alle biler kan bruges. Så flere af de EL biler er på marked for dispension til taxa kørsel. Men Taxa kørsel er ikke kun bykørsel så EL-biler vil kun supplere diesel biler.

Fra skat.dk kan jeg læse at der er sket en ændring i 20% reglen.

Ændring af registreringsafgiften for hyrevogne/taxa'er Registreringsafgiften for hyrevogne omlægges, så tilskyndelsen til at anskaffe miljørigtige vogne øges. Registreringsafgiften forhøjes fra 20 procent til 70 procent, men samtidig forhøjes bundgrænsen for registreringsafgiften fra 12.100 kr. til 230.000 kr.< Forslaget træder i kraft 1. januar 2010.

Ja der betales stadigvæk skat på nye hyrevogne. MAN KAN IKKE KØBE TAXA'ER UDEN AT BETALTE SKAT! Og frikørsel reglerne er de samme stadigvæk. -Og dem kan man ikke bruge på en brugt batteri TAXI..Afgift systemt skal være anderledes for hybrid og batteri TAXAer.. Jeg er ikke imod El-biler til Taxa brug, men vores afgift system skal tilpasse denne teknologi.... og det er den ikke i nu!!

  • 0
  • 0

Til Ida Kirk

"kun fusion vil erstatte batteribiler. risø imponerer ikke" - skriver du. -Det er da vist politik og ikke teknik der her snakkes om.

Jeg ved ikke hvad du mener, om du vil installere kernekraft i biler? - det er i hvert fald en umulighed! og at du ikke er imponeret over Risø, - Tja, prøv lige at sætte dig ind i hvad Risø beskæftiger sig med. De erstatter brint med gas, som kan komprimeres i tanke (til brændselesceller), hvilket brint ikke kan

Og så prøv at læse hvad Hans Henrik Hansen har skrevet ovenfor, og læs især linkene til den test der har været her på hjemmesiden af EL-biler, der har faktisk været nogle stykker, og hver gang har de mundet ud i at det ikke er en brugbar løsning på sigt. Kun til korte, mellemlange ture en sommerdag!

Og i øvrigt, de 4 Kw er ikke nok til at holde bilen tør og dugfri, og den varme som kommer fra motoren, den er svær at få glæde af, med mindre du laver en vandkølet elmotor, hvor du så kan sende varmen ind i bilen via en varmepunpe (vand til luft). Men det er vist ikke set endnu.

  • 0
  • 0

Ida Kirk

Kernekraft ved jeg tilfældigvis en del om, og det er en umulighed i biler. Tilbage i 50-erne troede man på muligheden, men ikke mere, spørg en hvilken som helst kernekraft forsker.

El-busser kører i en fast rutefart, og ikke særlig mange km. så det kan lade sig gøre, men de skal også kunne varmes op, og det kræver mange Kw. Her kan man skifte enten batterierne ved endestationen, eller have det dobbelte antal busser som er nødvendigt, således at man kan lade på dem.

Hvordan du vil på nok luftvarme ind fra elmotoren i en vinter som denne, har jeg ikke fantasi til at forestille mig (og jeg ved godt, at jeg så får at vide fra dig, at jeg ingen fantasi har, så der kom jeg dig i forkøbet ;-)

Men, som jeg sagde i mine tidligere svar, så lad os endelig få det testet, så vi kan få facts og ikke politik. - Og så er der jo, som nævnt lavet en del test her på ING. - som ikke faldet heldigt ud.

  • 0
  • 0

Men, som jeg sagde i mine tidligere svar, så lad os endelig få det testet, så vi kan få facts og ikke politik.

Det er bare ærgerligt når man er blind over for de facts vi allerede har fået etableret. For eksempel at vi har el-busser i København som kører hele dagen, uden opladning, uden batteriskifte og som ikke fryser til.

Hvis du bor i nærheden af København kan du jo tage ud og prøve en imorgen.

Det er små "halve" busser der kører i København. Men man har allerede bestilt et par 12 meter busser til test på baggrund af erfaringerne med de små. Også de store busser skal køre hele dagen. Batteriskifte og opladning under vejs er en mulighed som Movia har fravalgt. Kravene er at bussen skal kunne køre fra morgen til aften på en opladning og det har producenten lovet at den kan. Også med varmen (eller airkondition!) kørende.

Siden du nu er fagmand, så synes jeg du burde regne lidt på hvad sådan en 4 kW varmeblæser egentlig vil gøre ved klimaet i en bilkabine på et par kubikmeter, hvis den får lov til at køre mere end et par minutter. Du er vist ude på at servere stegte passagerer.

  • 0
  • 0

selv om varmeproduktion vil tage lidt fra rækkevidden af en elbil så lader man den bare op eller skifter batteriet når der er behov

  • alle disse skråsikre erklæringer lader formode, at IK allerede har en elbil (eller to?) stående i carporten!?? :)
  • 0
  • 0

Jeg tror det bliver normalt at have et (økonomisk) fyr installeret i de elbiler der kommer i handlen nu. Især for en taxachauffør må det være en kæmpe fordel at vide, om han kan tage en tur med fare for at løbe tør. Med fyr installeret, kan han være sikker på at nå i mål samtidig med at komforten om vinteren bebeholdes. "Hov, hov! Var det ikke meningen at elbilerne skulle være miljøvenlige?" Jo, men ikke når sikkerheden sættes over styr pga. dug på ruderne og rystende chauffører. Vi bor i et af klodens koldeste lande og det koster. Fremtidens elbiler bliver forhåbentligt passende isoleret, så varmetabet minimeres. Og fyret kan muligvis køre på ethanol, eksempelvis.

  • 0
  • 0

Hvis du bor i nærheden af København kan du jo tage ud og prøve en imorgen.

Hvor finder man information om disse busser og erfaringer med dem. For flere år siden var der megen snak om vistnok kinesiske busser, men siden har oplysningerne været få og sparsomme. Det er besynderligt så meget man hører før i forhold til hvor lidt man hører efter.

  • 0
  • 0

Hvor finder man information om disse busser og erfaringer med dem.

Det lyder som en opgave for ing.dk at undersøge og lave en artikel om.

Der var noget kritik af de små 6-meter el-busser i København. Men ikke på grund af teknikken: De er indsat på en håbløs rute uden passagergrundlag.

For et år siden var der en ing.dk artikel som lovede 12-meter busser til efteråret 2012. Det bliver spændende om de også dukker op om et halvt års tid.

  • 0
  • 0

@Jens Peter Koch

Tja Ida Kirk

Du bliver åbenbart ved: "prøv noget så radikalt som at tænke Jens"

Men, jeg vil ikke følge dit spor med at svine andre til, så jeg holder mig til det tekniske.

Jens, - man sviner vel ikke nogen til ved at bede dem om at tænke? - Det er vel det man bør forvente af en ingeniørdebat, eller hva'?

Nu har jeg gået dine kommentarer igennem to gange - hvor forholder du dig teknisk til noget som helst???

At Ida lyder lidt stram i betrækket, skyldes vel rimeligvis at debatten her er præget at HOLDNINGER, langt mere end viden, hvilket i høj grad præger dine og andres indlæg.

Men hvad skal vi med dine (og andres) HOLDNINGER og "formeninger"(?) om elbilers virkningsgrader, varmeforbrug, batterilevetid osv, osv, når du/I tydeligvis ikke ved en pind om det eller i det mindste har tænkt lidt over det?

Det er m.a.o. meget svært ikke at give Ida Kirk i hendes frustrationer, og jeg må da sige at hendes tilgang til emnet virker tydeligvis en del mere rationel end din!

Så lad mig foreslå, hvis du så gerne vil "holde dig til det tekniske":

1) Beregn overfladearealet af kabinen i en personvogn i taxa-størrelse, herunder nødvendigt areal af ruder.

2) Gør rede for virkningsgrader over lader, batteri, inverter og motor, og i hvilken udstrækning energitabet herfra kan konverteres til kabineopvarmning.

3) Beregn på denne baggrund hvilken isolans der behøves til hhv ruder og den øvrige klimaskærm, for at vedligeholde delta 20K.

Giv dig nu den tid opgaven fortjener. Så vidt vil din deltagen i debatten jo efterfølgende kunne kvalificeres som vidensbaseret fremfor holdningsbaseret!

Mvh, Søren Lund

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten