Trafikekspert: Byggeri langs BRT-linjer flytter næppe folk ud af bilerne

Plus27. oktober 2021 kl. 12:502
Trafikekspert: Byggeri langs BRT-linjer flytter næppe folk ud af bilerne
Illustration: Bigstock/Fotonen.
En forsøgsordning giver fem kommuner i Københavnsområdet tilladelse til at opføre større byggerier langs nye BRT-linjer. Det skal flytte folk fra privatbilerne til offentlig transport. Dansk forsker tvivler på, det ændrer det store.
Artiklen er ældre end 30 dage

»Det er et fint forslag, men det kommer ikke til at flytte vanvittig meget.«

Sådan lyder dommen fra Jeppe Rich, professor og sektionsleder for Transport Demand Modelling ved DTU Transport, over en ny forsøgsordning fra staten, der vil give fem kommuner i Københavnsområdet mulighed for at opføre større byggerier langs nye BRT(Bus Rapid Transit)-linjer.

»Det er en god mulighed for at lave offentlig transport af høj klasse til en relativt billig pris, så selvfølgelig skal det testes.«

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
27. oktober 2021 kl. 21:35

At BRT er transport af høj klasse vil jeg se før jeg tror det. På Youtube ser det ud som BRT busserne skrumler afsted ligesom vi er vant til almindelige busser også gør.

BRT er billigere at etablere end LRT men dyrere at vedligeholde og derfor et lettere valg for politikere.

Fossil lobbyen kan bedre lide dieselbusser med gummihjul end EL-tog med metalhjul, som i parentes bemærket transporterer flere passagerer pr time end BRT, og med potentielt højere komfort.

1
27. oktober 2021 kl. 13:18

Husk toiletpapir!En anden grund er komfort. Folk, siger Jeppe Rich, foretrækker bare at gøre i deres egen bil.Få en, der kan stave, til at læse korrektur.