Trafik-professor: Byg ny milliard-tunnel til S-tog i København

Trafik-professor: Byg ny milliard-tunnel til S-tog i København

To DTU-forskere foreslår en tunnel til over ti milliarder kroner fra Københavns Hovedbanegård til Ryparken. Pengene er givet godt ud, for den vil fuldstændigt fjerne S-togenes kapacitetsproblemer, mener de.

Det skal være slut med proppede tog, forsinkede afgange og talrige aflysninger på strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Svanemølle Station, i daglig tale benævnt Boulevardbanen eller Røret.

Derfor foreslår to trafikforskere fra DTU, at der bygges en helt ny nord/syd-gående Boulevardbane. De to nye spor skal aflaste det nuværende rør, som udgør selve livsnerven i det københavnske S-togs-net, men som også er håbløst overbelastet.

»Der er primært en meget stor flaskehals i røret fra Hovedbanegården til Svanemølle station. Ved at bygge en ny linje her vil man ganske enkelt kunne fordoble kapaciteten for de københavnske S-tog,« siger professor ved DTU Transport, Otto Anker Nielsen, der også er blogger her på ing.dk.

Det er den markerede strækning mellem Hovedbanegården og Svanemøllen, som bør udvides med endnu to spor, mener trafikprofessorer fra DTU.

Professoren finder det essentielt med en ny, tværgående forbindelse, da Boulevardbanen i årtier har været overbelastet. Derfor er det heller ikke muligt at indsætte flere S-tog på de københavnske net, da alle ruter undtagen én passerer igennem røret.

S-togs-stationer på Nørrebro og ved Rigshospitalet

Sammen med adjunkt Alex Landex har han udarbejdet rapporten "Gennemgang og vurdering af initiativer for Hovedstadsområdet". Den har indgået som baggrundsnotat i en større trafikanalyse foretaget for Region Hovedstaden, som blev offentliggjort i sidste uge.

Specifikt foreslår de to trafikforskere, at de to nye spor ikke anlægges lige ved siden af den eksisterende Boulevardbane, men at de snarere skal gå fra Københavns Hovedbanegård op til Ryparken på Østerbro.

Hermed kan den nye bane betjene en række stationer, som den eksisterende Boulevardbane ikke kommer i nærheden af, først og fremmest Righospitalet, Nørrebro og Forum. Sidstnævnte station ville også give mulighed for hurtig omstigning til metroen ligesom på Nørreport.

Metroen vil give endnu flere passagerer i S-togene

Men er der overhovedet behov for en udbygning af S-togsnettet, når man nu udvider metroen?

»Ja, det er der. For Metrocityringen betjener jo ikke fingerspidserne ud fra København, og Boulevardbanen er i dag udnyttet absolut til bristepunktet. Så hvis man vil øge kapaciteten, er man nødt til på et eller andet tidspunkt at bygge en ny bane,« lyder det fra Otto Anker Nielsen.

Han pointerer, at trafikken for henholdsvis metro og S-tog er to sammenhængende størrelser:

»Metrocityringen vil forbedre den kollektive trafik inde i København yderligere, og så vil endnu flere passagerer også kunne få gavn af at bruge S-togsnettet til og fra København og metroen.«

Otto Anker Nielsen betoner, at der skal langt flere undersøgelser til, før endnu en Boulevardbane kan komme på tale, men selv med en anslået investering på ti til tolv milliarder kroner vil det være penge godt givet ud:

»Det er en stor investering, men også noget, der vil løfte den kollektive trafik i hovedstadsområdet gevaldigt. Den vil i dén grad løfte kapaciteten på hele S-togsnettet, kunne betjene nye oplande og samtidig give meget færre forsinkelser, som det med dagens metoder er vanskeligt at gøre op i kroner og øre. Så det er værd at vurdere projektet nærmere,« siger trafik-professoren.

Dokumentation

link

Kommentarer (33)

På nuværende tidspunkt burde tooltippet til grafen være "Se samme lille billede i større vindue". Det ser man ofte...

  • 0
  • 0

Man kunne også bygge en S-togstunnel langs metroringen fra Hovedbanen til Nordhavn. Så ville man kunne komme både fra Nordsjælland og Ishøj direkte til Christiansborg uden skift.

Det kunne også være en regionaltogstunnel. Der mangler vel også kapacitet i dem gennem København ?

  • 0
  • 0