Trafik er halveret på motorvejene under epidemien
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Trafik er halveret på motorvejene under epidemien

Illustration: Bigstock/Arsty

Biltrafikken på landets motorveje er faldet kraftigt, siden regeringen indførte de første tiltag til at inddæmme corona-epidemien. Det viser trafikmålinger på syv af landets store motorveje fra Vejdirektoratet.

Det største fald er sket på Køge Bugt Motorvejen. Her var onsdag i denne uge (uge 12) 55 procent færre biler end for 2 uger siden (uge 9).

På Fynske Motorvej og Østjyske Motorvej er trafikken faldet med cirka 30 procent og på Vestmotorvejen, som løber fra Storebælt til Køge, cirka 25 procent.

Trafikken på Nordjyske Motorvej er faldet med cirka 19 procent, Syd Motorvejen cirka 18 procent og Sønderjyske Motorvej cirka 14 procent.

Læs også: Luftforurening og CO2-udledning er faldet efter virusudbrud

Passagernedgang på 90 procent

Det er ikke kun motorvejene, der bliver benyttet mindre under corona-epidemien. Danskerne benytter også offentlig transport i langt mindre grad.

Metroselskabet oplyser til Ingeniøren, at passagertallet de sidste dage har været 90 procent lavere, end det plejer. Det samme gælder for DSB, der på nogle afgange oplever helt op til 95 procent nedgang i passagertallet. I S-togene ligger nedgangen på omkring 75 procent.

DSB forsøger at holde togdriften på et almindeligt niveau. For at undgå at nogle tog alligevel bliver overfyldte er der indført et krav om pladsbillet, som dog er gratis. Hvad angår S-togene er der indsat vogne, der er længere end normalt. På den måde håber DSB at de få kunder, der er, kan overholde myndighedernes vejledning om at holde afstand.

Af samme grund kører metroen i København oftere end normalt. Mellem seks om morgenen og otte om aftenen har de myldretidsdrift.

”Der er stadig folk der har brug for at komme på arbejde. Blandt andet i sundhedssektoren,” siger Nete Engbo Kamper pressekonsulent hos Metroselskabet.

Læs også: Tryk på vandberedskabet under corona-krisen

Tomme toge gør ondt på økonomien

Tomme toge koster selvfølgelig penge, og derfor kan den offentlige transport føjes til endnu et af de områder i samfundet, der bliver ramt på økonomien af corona-krisen.

”DSB er kritisk infrastruktur og derfor skal vi opretholde driften, men på et tidspunkt er der selvfølgelig en regning, som skal samles op. Lige nu er det svært at sige, hvor meget det påvirker økonomien,” siger Tony Bispeskov, informationschef hos DSB.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten