I Norge er der bestilt to nye batterifærger, Finland skal have en, og så planlægger HH Ferries, der sejler mellem Helsingør og Helsingborg, at ombygge de eksisterende færger til ren eldrift.
Dertil kommer Ærø-færger som på ren eldrift forventes indsat i slutningen af 2017. Men så er det ligesom også det, når det gælder rene batterifærger.
I stedet kigger rederne i højere grad på hybridløsninger. Det gælder for eksempel de 'milde' hybridløsninger, hvor hjælpemaskineriet udskiftes med et batteri, så hele hoteldriften kører på batterier. Det betyder, at hovedmotoren oplader batteriet under sejlads, og når færgen ligger i havn forsynes alt fra ventilation til lys og kommunikation med strøm fra batteriet.
Læs også: Vandkølede batterier sikrer lynladning af elfærger på Øresund
Det fortæller direktør Carl Erik Kristensen fra skibsværftet Hvide Sande Shipyard. Her har man blandt andet i august 2016 leveret et multifunktionsfartøj til Kystverket i Norge. Dertil har værftet i 2013 bygget en helt ny hybridfærge til ruten Strynø-Rudkøbing og i efteråret 2016 ombygget færgen på Venø-Kleppen-ruten til en hybridløsning for hoteldriften:
»Vi oplever en større og større interesse for eldrift. Men ofte bliver hybridløsningen kompromiset, da de kommuner, som driver de små færgeruter, ofte ikke har råd til at investere i rene batterifærger,« siger han.
Hybrid på Rødby-Puttgarden
Et af de steder, hvor hybridløsningen har fungeret med succes, er på Rødby-Puttgarden, hvor de fire færger siden 2014 er blevet tilføjet en hybridløsning.
I stedet for én af de fem dieselmotorer, er der blevet installeret 30 ton batterier på 2,7 MWh. Det er nok til, at færgerne kan sejle i 30 minutter på ren el. Men i praksis brugesbatteripakken til at udjævne belastningen de tilbageværende dieselgeneratorer kan gøre med konstant høj belastning på cirka 85-90 procent. Tidligere lå belastningen fra cirka 10 procent når færgen var i havn og mellem 40 og 55 procent på åbent havn. Nu kan batteriet udjævne alle spidser og dermed undgås dellast og tomgang, som koster brændstof og er forurenende.
Batterierne er leveret af canadiske Corvus Energy, mens Siemens har stået for styrings- og kontrolsystemet.
Den årlige besparelse på brændstof løber op i 1,2 mio. liter pr. skib. De betyder en reduceret emission af CO2 på cirka 15 procent for de fire færger.
Små ruter vil have standardfærge med hydrid
I flere analyser, senest gennemført af Siemens, er det blevet undersøgt, hvor mange danske småfærger, det vil kunne betaler sig at omlægge til ren eldrift, hvis færgen alligevel skal skiftes ud med en ny.
Konklusionen er, at 36 ud af 52 eksisterende danske færger rent økonomisk vil være egnede til at blive erstattet med batterifærger, hvis der er tale om nybygninger. Optimistisk set - vurderer Siemens selv - vil hele udskiftningen kunne gennemføres inden 2030.
Jan Fritz Hansen, der er leder af Færgesekretariatet, er ikke uenig i den overordnede konklusion, men han tror ikke, at de mindre rederier, som driver de små færgeruter, har råd eller organisatorisk overskud til den ekstra investering.
Læs også: Movia overså grøn havnebus: Nu sejler den i Sverige
Færgesekretariatet vil dog gerne kaste sig ud i den nye teknologi og planlægger derfor at investere i en hybridfærge. Meningen er, at færgen kan være afløser for færger på små ruter, når den vanlige færge er til service:
»Ideen er, at vi bygger en standardfærge med noget af den nye teknologi. Selv om den lige nu er projekteret som en hybridfærge, vil den rimelig nemt kunne ombygges til ren batteridrift og tilpasses de ruter, hvor der er mulighed for at oplade den i land,« siger Jan Fritz Hansen.
Tre versioner af samme færge
Den første version af den nye færge bliver 36,6 meter lang og 11,6 meter bred. Den vil kunne tage 19 personbiler og 120 passagerer, men vil både kunne bygges i en mindre og en større version.
I Færgesekretariatet, der er nedsat af indenrigsministeriet, håber man, at den nye standardfærge med batterier kan være med til at udnytte en række af de stordriftsfordele, der vil være med samme type færge på flere ruter:
»Målet er, at vi går mod ren batteridrift, men det er en lang proces, og det kommer nok ikke til at gå helt så hurtigt, som analyserne beregner sig frem til,« siger Jan Fritz Hansen.
