Trådløs strømforsyning kan drive blender

Blend smoothies i en blender uden ledning. Virksomheden Fulton Innovation kan nu overføre strøm trådløst til apparater, der arbejder ved høj effekt.

Hidtil har den trådløse strømoverførsel kunnet lade sig gøre i laveffekt-elektronik som mobiltelefoner, mp3-afspillere og den slags, men Fulton Innovation har demonstreret en blender, der drives helt uden batterier og ledninger.

I demonstrations-videoen har Fulton Innovation hyret en »husmor« til at fremvise teknologien med navnet Ecoupled, og det lykkes hende ganske trådløst at fremstille en jordbær-banan-smoothie med blenderen.

Læs også: Blender drives af trådløs strøm

Deler strømforsyning i to

Det gør hun på en såkaldt »Ecoupled enabled« overflade - i dette tilfælde bordpladen i køkkenet - der automatisk genkender apparater, der også er »Ecoupled enabled« og dermed klar til den trådløse strømoverførsel.

I apparatet - der for eksempel også kan være en kaffemaskine - monteres en lille enhed, der indeholder den ene halvdel af strømforsyningens spole. Den anden halvdel af strømforsyningen sidder i bordpladen, og ifølge virksomheden opstår der et delt elektromagnetisk felt, når de to spole-halvdele placeres i nærheden af hinanden.

Dermed kan der ledes strøm trådløst mellem forsyningsspolen i bordpladen og modtagespolen i blenderen ved såkaldt resonant induktiv kobling, helt uden galvanisk forbindelse med ledninger.

1400 watt ved 98 procent effektivitet

Ifølge Fulton Innovation sørger teknikken selv for at optimere overførslen, alt efter om apparatet i den anden ende ligger i milliwatt- eller kilowatt-området.

Fulton Innovation hævder, at de lige nu kan overføre mere end 1400 watt ved en effektivitet bedre end 98 procent. Det mener de at kunne forbedre, efterhånden som teknologien udvikles.

Ecoupled-teknologien genkender selv alle apparater, der er »Ecoupled enabled«. Dermed skal brugeren ikke frygte, at gammeldags apparater med ledning starter ved en fejl, når de sættes på bordpladen.

Hvor tæt blenderen skal stå på bordet for at gøre smoothien færdig, oplyser Fulton Innovation ikke. Virksomheden kan dog love, at teknologien ikke giver vrøvl med interferens på FM-radioer, trådløse netværk og lignende. Folk med pacemakere bør dog konsultere tredjepart, skriver Fulton Innovation på hjemmesiden ecoupled.com.

Ikke bare en koncept-teknologi

Fulton Innovation forsikrer, at der ikke er tale om en koncept-teknologi, men at de har arbejdet ti år på at gøre teknologien god nok til at erobre markedet for alskens elapparatur.

Virksomheden arbejder for tiden sammen med forskellige partnere - blandt andet Motorola - i deres stræben efter at udbrede den trådløse strømoverførsel i alt fra mobiltelefoner til el-værktøj og køkkenredskaber.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

med høj virkningsgrad, åbner op for at bla. elektriske busser og taxi´er kan få ladet deres batterier hver gang de holder på deres respektive holdepladser.

Ligeledes, hvis tabet i den trådløse overførsel er under 2%, kan elbiler få ladet deres batterier trådløst på diverse parkeringspladser.

  • 0
  • 0

Ligeledes, hvis tabet i den trådløse overførsel er under 2%, kan elbiler få ladet deres batterier trådløst på diverse parkeringspladser.

Ja, det lover godt. De skal dog noget over de 1,4kW effekt før man får en realistisk opladningstid for en elbil. Måske kunne man indbygge flere af disse i hver "parkeringsbås". Det vil dog stille krav til placeringen af bilen i båsen og delvist låse designet af bilerne.

  • 0
  • 0

Og vupti .. så bliver samtalen drejet til snak om elbiler.

  • 0
  • 0

Det er vel også meget naturligt, da netop overførelsen af effekt til opladning er et af de helt store "problemer" ved elbiler. Selvfølgeligt kan man bare smide et kabel i, men det er noget mere brugervenligt med induktiv overførelse.

  • 0
  • 0

[quote]Ligeledes, hvis tabet i den trådløse overførsel er under 2%, kan elbiler få ladet deres batterier trådløst på diverse parkeringspladser.

Ja, det lover godt. De skal dog noget over de 1,4kW effekt før man får en realistisk opladningstid for en elbil. Måske kunne man indbygge flere af disse i hver "parkeringsbås". Det vil dog stille krav til placeringen af bilen i båsen og delvist låse designet af bilerne.[/quote]

Ja man kan sagtens forestille sig at ladeeffekten kan komme meget højere op ved dels at videreudvikle produktet, dels at samle flere spoler på samme ladeplads.

Den korrekte placering af bilen kunne foregå ved et autodocking system, hvor bilen selv finjusterer sin position, alternativt hvor spolerne i vejen finjusterer deres position, eller måske en kombination af disse to løsninger.

  • 0
  • 0

Svagheden er nok at induktiv kobling så vidt jeg husker aftager lynhurtig ved forøgelse af afstanden. Så den med autodocking vil nok kræve en meget nøjagtig plasering af maskinen / elektronikken der skal have tilført energi, så den med elværktøjer mener jeg er helt ude i hampem.

  • 0
  • 0

Jeg kan huske at der var en masse der ikke ville bo i nærheden af højspændings ledninger, og nu putter de fa.... et gigant felt ind i køkkenet.

Er det nu klogt.

Benny

  • 0
  • 0

"Jeg kan huske at der var en masse der ikke ville bo i nærheden af højspændings ledninger, og nu putter de fa.... et gigant felt ind i køkkenet."

Det er der vel efterhånden i forvejen - hvis man ellers har induktionskogeplader? Der må vel også være et temmelig kraftigt felt omkring dem?

  • 0
  • 0

Mht. opladning af el-biler; Dette kræver vel bare at bilen selv har frihed til at justere sin position ind efter hvor primærspolen er - her tænker jeg på de el-biler jeg har set der har monteret 360 graders frihed i alle 4 hjul... hvis man så foregående sørger for at centrere primær og sekundær spole nogenlunde så burde bilen selv kunne finde det mest optimale punkt for overførslen... Dette ligger selvfølgelig et godt stykke ude i fremtiden, men tanken er da tiltalende.

  • 0
  • 0

Mht. opladning af el-biler; Dette kræver vel bare at bilen selv har frihed til at justere sin position ind efter hvor primærspolen er - her tænker jeg på de el-biler jeg har set der har monteret 360 graders frihed i alle 4 hjul... hvis man så foregående sørger for at centrere primær og sekundær spole nogenlunde så burde bilen selv kunne finde det mest optimale punkt for overførslen... Dette ligger selvfølgelig et godt stykke ude i fremtiden, men tanken er da tiltalende.

f.eks. i forbindelse med parkeringspladser og busholdepladser, kræver det blot at køretøjet er anløber spolen indenfor en "basket", hvorefter autodocking systemet overtager den sidste præcisions parkering, i første forsøg.

Ja det er måske ikke engang nødvendigt med et elektronisk docking system, hvis man kan opnå den nødvendige præcision ved visuelle docking systemer.

Så 360 graders frihed på hjulene tror jeg nu ikke skulle være nødvendigt.

Det så da ikke ud til at blenderen skulle placeres særlig præcist på køkkenbordet.

  • 0
  • 0

Jeg er imponeret over virkningsgraden på 98%. Det er vel næsten bedre end en konventionel strømforsyning i en blender?! Jeg ville nok kræve et par uvildige tests af deres løsning inden jeg indgav en ordre på den. Men idéen er meget interessant og fuld af anvendelsesmuligheder, der har jo sådan set været forsket på området lige siden Nicola Tesla's tid. Dog blev jeg en smule skuffet da jeg læste at apparaterne kræver kontakt til en bordplade før effektoverførslen virker. Jeg er i tvivl om om man kan anerkende det som egentlig trådløs overførsel... ... min elekstriske tandbørste har heller ikke galvanisk kontakt med nettet når den står i opladeren, er den strømforsyning så også trådløs?

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke på de 98%. I så fald skulle effektiviteten være højere end i en normal transformator med meget tættere magnetisk kobling end dette her. "Snake oil?"

Bent.

Hej Bent!

Der er helt sikkert en stor sandsynlighed for at de mere end 98% virkningsgrad ikke holder.....omvendt, holder påstanden, har vi noget der kan bruges i flere sammenhænge.

  • 0
  • 0

Hvis det kan indbygges laminatet på en billig bordplade, og effektiviteten kan holdes over 98%, så vil alene forbedringen af madhygiejnen når vi slipper for ledninger der ligger i gamle madrester være op til 2% tab værd.

Jeg forventer så at enhederne f.eks blenderen er forseglet, så den lige kan rykkes fra hinanden og smides i opvaskeren, slut med dårligt aftørrede maskiner og ledninger.

Til biler, busser, tog hvor de nyeste batterier kan lades 80% på 10min må selv små tab være alt for meget.

Jeg kan ikke undgå at tænke på hvis en person med kunstig hofte får sat sig på en defekt bordplade, om personen så vil spinne rundt eller bare bliver medium stegt.

  • 0
  • 0

Jacob du har fat i det esentielle. At bygge en trafo i to dele er ikke svært og alt trafoenergi som jo er alt hvad vi får undtagen energien fra sverige er jo så principielt trådløs. Problemet med magnetisk overførser er at foruden spolernes korrekte placering skal der helst være et medie (jern) bedre end luft til at overføre magnetismen melllem primær og sekundær I eltandbørsten er der netop en jernbeklædt tap der går op i selvetandbørsten. den placerer spolerne og hjælper med overførselen. Lur mig om der ikke var en tilsvarende på blænderen. det bliver først spændende når man kan overføre energi på lange afstande uden nævneværdigt tab.

  • 0
  • 0

f.eks. i forbindelse med parkeringspladser og busholdepladser, kræver det blot at køretøjet er anløber spolen indenfor en "basket", hvorefter autodocking systemet overtager den sidste præcisions parkering, i første forsøg.

Men med sådan et system kunne man vel også etablere ren elektrisk kontakt, dvs. en form for stik.

  • 0
  • 0

Hej Poul

Selvom dette er en artikel på Ing.dk er du sq lidt naiv.

Ved godt at du er fortaler for elbilerne og politisk korrekt energifremstilling, men få lige fødderne ned på asfalten og blive realistisk.

Håber at journalisten selv vil gentage dette forsøg med en blender, der kører på bordfladen, og derefter en bil, der hænger min. 20 cm over asfalten.

Så for du svar på dine ønsker.

B.J.

  • 0
  • 0

Til Benny O.

De store og åbenlyse fordele ved at kunne lade hver gang bussen holder stille, er at batteriet kan være meget mindre, alternativt være en supercapacitor.

Til Benny J.A.

Uhadada, endnu en der kan bande.

Hvori består min naivitet?

Hvem har sagt at der skal overføres energi over en afstand af 20 cm?

  • 0
  • 0

De ca. 20 cm er afstanden fra asfalten til undervognen.

Skal vi ikke bare være enig om, at du er positiv/optimistisk indstillet over for artiklen; jeg er negativ/realistisk.

God weekend

B.J.

  • 0
  • 0

Ahhh Benny!

Har du slet ikke fantasi til at forestille dig et system ved f.eks. busholdpladser hvor den trådløse afstand kan minimeres?

Du må gerne blive enig med dig selv om hvorvidt jeg er optimist eller pesimist.

Selve filmen i sig selv virker som en billig reklame. Jeg forholder mig alene til det trådløse princip.

Selv går jeg ind for at man tørt regner på tingene.

Enten kan man med fordel udnytte den trådløse overførsel af energi, eller også kan man ikke.

Som udgangspunkt går jeg ind for den løsning der er billigst og giver mindst tab....en galvanisk forbindelse i de fleste tilfælde, anno 2008.

Men, som sagt, der kan være situationer som f.eks. en offentlig bus der hvis den kan lade ved hvert stoppested, måske kan spare et stort, tungt og kostbart batteri, hvorved det samlede regnestykke, trods det ekstra tab ved trådløs opladning, taler til fordel for trådløs opladning.

Der skal regnes på det før nogen kan udtale sig.

Længere er den såmænd ikke.

  • 0
  • 0

Men, som sagt, der kan være situationer som f.eks. en offentlig bus der hvis den kan lade ved hvert stoppested, måske kan spare et stort, tungt og kostbart batteri, hvorved det samlede regnestykke, trods det ekstra tab ved trådløs opladning, taler til fordel for trådløs opladning. Der skal regnes på det før nogen kan udtale sig.

Jamen der er skam både blevet regnet og prøvet: "An experimental electrified roadway test track built circa 1990 achieved 80% energy efficiency while recharging the battery of a prototype bus at a specially equipped bus stop" fra http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_ener... Der er også et par referencer der

  • 0
  • 0

Hej Flemming!

Tak for linket....80% virkningsgrad for 20 år siden er da slet ikke så ringe endda....vi kører jo rundt i biler idag med 25% virkningsgrad.

Når jeg skriver at der skal regnes på det, så skal der selvfølgelig løbende regnes på al den nye teknologi der kommer hvert år.

Heldigvis er der sket meget sinde 1990.

  • 0
  • 0

Kære Poul

Har som eksempel en tandbørst, der fungere/optankes efter samme princip.

For at funke - min. 12 timers opladning i dockstation for 20 min drift.

Ligger jeg dockstation ned, holder tandbørsten lige udenfor ladestationen - i den rigtige retning - og ingen opladning.

Det er sq den ringest oplevelse på det grønne energimarked jeg har oplevet, når man ser på værdien/effekten fra et ordinært batteri.

Ps. Hvor meget tomgangstrøm går der til spilde, når tandbørsten ikke er i ladestationen ?

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke at induktiv overførsel af energi nogensinde vil komme til biler, busser og ligende.

Der er 2 grunde: 1) Økonomi 1: induktiv overførsel vil uden tvivl være meget dyrere end et simpelt kabel til opladning på en ladestation. 2) Økonomi 2: På grund af det fysiske forhold at en induktiv koblings effektivitet falder kraftigt med afstanden imellem primær og sekundærspolerne vil det betyde at der skal bruges mere energi. Selv det mindste lille tab betyder et meget større energiforbrug. Priserne på energi er steget og det bliver de sandsynligvis med.

Du får mig ikke til at tro at bilejere, og busselskaber vil købe en fancy trådløs enrgioverførsel, som bare bruger mere energi end de brugte før.

Energipriserne er allerede alt for høje synes de. (noget om at busselskaberne i Danmark har et hul i regnskaberne for næste års budgetter på 550 millioner kroner, men jeg har dog ingen referencer på det) Det sidste de har brug er et større energiforbrug.

  • 0
  • 0

Hej Lars!

Prøv at læs hvad jeg skriver igen, og du vil se at jeg snakker ikke om fancy trådløs opladning, men trådløs opladning hvis det, og der hvor det kan give en samlet gevinst.

Et trådløst system til bybusser vil blive brugt flittigt, og dermed også blive afskrevet hurtigt.

Taber man som et eksempel. 2% ved induktiv opladning, men sparer 5% plus en masse penge grundet et mindre batteri i en bybus, jamen så kan det sagtens være at det ekstra tab ved induktiv opladning så rigeligt kan tjene sig hjem.

Det er kun fantasien der sætter grænser for hvor lille du kan lave afstanden ved induktiv opladning. Et praktisk problem det på ingen måde er umuligt at løse.

Jeg afviser derfor begge dine påstande indtil der er blevet regnet på det.

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke at induktiv overførsel af energi nogensinde vil komme til biler, busser og ligende.

Helt enig, simpelthen fordi behovet ikke er der. Hvis en bus skal tanke må de sætte tagbøjler på, eller smide et par stumper jernbanesveller, som bussen kan smide et par slæbesko ned på samtidig med at dørene åbnes. At sende chauføren ud i regn og blæst for at rode med et uhåndterligt stik til en ladestation, det virker molboagtigt.

Jeg ser kun induktiv overførsel som egnet når der er en merværdi i form af hygiejne eller sikkerhed.

  • 0
  • 0

Men, som sagt, der kan være situationer som f.eks. en offentlig bus der hvis den kan lade ved hvert stoppested, måske kan spare et stort, tungt og kostbart batteri, hvorved det samlede regnestykke, trods det ekstra tab ved trådløs opladning, taler til fordel for trådløs opladning.

Hvad tror du at infrastrukturen koster, når det skal bygges ned i vejbanen ved hvert eneste busstoppested, drives og vedligeholdes? Og sammenlignet med et større batteri i hver bus?

Hver eneste gang der diskuteres elbiler o.l. isenkram, er der altid to forslag: trådløsoverførsel i vejbanen/parkeringsbåsen og udskiftelige batterier. Ingen af dem flyver og kommer aldrig til det.

Vh Troels

  • 0
  • 0

[quote]Men, som sagt, der kan være situationer som f.eks. en offentlig bus der hvis den kan lade ved hvert stoppested, måske kan spare et stort, tungt og kostbart batteri, hvorved det samlede regnestykke, trods det ekstra tab ved trådløs opladning, taler til fordel for trådløs opladning.

Hvad tror du at infrastrukturen koster, når det skal bygges ned i vejbanen ved hvert eneste busstoppested, drives og vedligeholdes? Og sammenlignet med et større batteri i hver bus?

Hver eneste gang der diskuteres elbiler o.l. isenkram, er der altid to forslag: trådløsoverførsel i vejbanen/parkeringsbåsen og udskiftelige batterier. Ingen af dem flyver og kommer aldrig til det.

Vh Troels[/quote]

Bla. Project better place vil benytte sig af denne løsning Troels, så måske trådløs opladning ligefrem bliver det vi kommer til at se mest til i DK de kommende år. ;-)

http://www.evworld.com/article.cfm?storyid...

" he plans to offer with his system that is being planned for Israel, Denmark and now Portugal. "

"Presumably a future charging system will automatically drop a charging plate from the bottom of the vehicle onto the pavement where matching plate using a magnetic field will pass current to the car's battery. While there is some loss of overall efficiency this way, it should make up for it in convenience and safety. Since there is no actual current being passed, there is no danger of electric shock, even if the floor is wet.

It's a very user-friendly system that will likely gain popularity as we move ever-closer to an EV world.

"

  • 0
  • 0

En sjov lille ide - jeg synes dog ikke at opfinder-højden er særlig stor, da vi har haft induktions-kogeplader i mange år. Når jeg hører om tråløs energioverførsel tænker jeg på noget som er en hel del mere science-fiction agtigt. OK, vi skal jo kravle før vi kan gå.

Mvh Claus

  • 0
  • 0

jeg synes dog ikke at opfinder-højden er særlig stor, da vi har haft induktions-kogeplader i mange år.

El til varme i en kogeplade er ikke helt at sammenlige med el til el.

Hvis virkningsgraden holder, kan du godt sige at noget nyt er opfundet eller udvilket.

  • 0
  • 0

jeg synes dog ikke at opfinder-højden er særlig stor

"Ifølge Fulton Innovation sørger teknikken selv for at optimere overførslen, alt efter om apparatet i den anden ende ligger i milliwatt- eller kilowatt-området.

Fulton Innovation hævder, at de lige nu kan overføre mere end 1400 watt ved en effektivitet bedre end 98 procent. Det mener de at kunne forbedre, efterhånden som teknologien udvikles."

"Ikke bare en koncept-teknologi

Fulton Innovation forsikrer, at der ikke er tale om en koncept-teknologi, men at de har arbejdet ti år på at gøre teknologien god nok til at erobre markedet for alskens elapparatur.

Virksomheden arbejder for tiden sammen med forskellige partnere - blandt andet Motorola - i deres stræben efter at udbrede den trådløse strømoverførsel i alt fra mobiltelefoner til el-værktøj og køkkenredskaber. "

Med alle forbehold for at oplysningerne herover ikke holder vand / ikke er et stort design fremskridt. Måske / måske ikke det blot er endnu en billig salgsvideo.

Så vil +98% virkningsgrad ved trådløs overførsel, såfremt det passer, alt andet lige være en særdeles interessant virkningsgrad i forbindelse med bla. opladning af elektrisk køretøjer, som beskrevet herover.

Det er den del af historien jeg hæfter mig ved.

Kigger vi isoleret på opfindelsen af den trådløse blender.....tjaa...så vil jeg da give dig ret i at det er en opfindelse jeg også sagtens kan leve uden.

  • 0
  • 0

Den skulle være god nok....Fulton Innovation har faktisk produktudviklet den trådløse teknologi.

http://www.ecoupled.com/pdf/HeavyDutyTruck...

"A new company, Fulton Innovation, has developed a technology that uses similar inductive coupling to get power from a primary winding to a second, but it is accompanied by electronics that recognize what that secondary is: its voltage, the power required, even the way the power is conditioned to best be used by the secondary. A great illustration of the application of this technology was shown at the National Truck Equipment Association’s Work Truck Show, where it garnered the award for the most innovative new product."

http://www.ecoupled.com/

  • 0
  • 0

Til el biler vil teknologien være rigtigt interresant, også fordi at ved 2% tab rykker det ikke så meget igen ved den samlede effektivitet af el-bilen frem for forbrændingsmotoren, plus at teknologien har mange fordele som feks bedre hærværk sikring, sikkerhed, vejrbestandig mm.

Men til køkkenkredskaber og elapperater generelt vil jeg synes det er en dårlig ide og jeg vil gå ud fra at de også bare bruger blenderen som eks. fordi den er lettere at tage med rundt end en el bil til demonstration samt den kan bruges til at vise at det også kan lade sig gøre med større energi overførsler.

  • 0
  • 0

jeg vil gå ud fra at de også bare bruger blenderen som eks. fordi den er lettere at tage med rundt end en el bil til demonstration samt den kan bruges til at vise at det også kan lade sig gøre med større energi overførsler.

På deres hjemmeside kan man se at de har inddelt deres teknologi i low, medium og high power.

Blenderen på 1400W hører til high power afdelingen, den afdeling der åbner et nyt kæmpe marked for bla. batteriboremaskiner m.m., men også elbiler.

Faktisk siger de at der allerede nu kan overføres mere end 1400W.

Tager vi 1400W som et udgangspunkt, og en elbil med et forbrug på 140Wh pr. Km, jamen så kan man allerede nu tanke 10km rækkevidde i timen, eller 80km rækkevidde på en 8 timers arbejdsdag.

Nok til 90% af danskernes kørselsbehov i 90% af tiden.

Derfor er jeg enig i at det helt sikkert er for at demonstrere hvor meget energi de nu kan overføre, at det lige netop er blenderen de demonstrerer, og ikke en mobiltelefon.

  • 0
  • 0

Det lyder interessant.

Hvis man kan opnå 98% effektivitet med en retningsstyret opladning uden stand-by tab af nævneværdig grad, kan man mere end betale for de 2% tab i effekt-overførslen med at undgå stand-by afladningen af batterier som en væsentlig kilde til energitab.

Dvs. du kan skifte til batterier optimeret til korttidsbrug frem for til langtidsbrug.

Det er en væsentlig gevinst ved passive RFID, som netop ikke ligger og aflader batterierne og samtidig er langtidsholdbare uden vedligehold, sm vi dermed kan overfører til tungere apperater, der kun bruger strøm når de bruges.

  • 0
  • 0

[quote] Dvs. du kan skifte til batterier optimeret til korttidsbrug frem for til langtidsbrug.

Som vil være supercapacitors der kan klare millioner af meget kraftige op og afladninger.[/quote]

Ifølge linket er supercapacitors bare store elektrolytter, ingen kemiske processer til op/afladning, den lave indre modstand gør dem fabelagtige til at glatte strømmen helt ud, på negativsiden er der selvafladning og høj indkøbspris. 2500Farad kan holde 1kwh og koster 300$

Den kan bruges tæt på forbrugskilden, og kan forlænge batteriets levetid, den tager de hurtige dyk eller spikes når der kommer genbrugsstrøm fra nedbremsning, men den kan ikke bruges til at erstatte batteriet.

Går vi tilbage til det trådløse så må der være områeder hvor det er mere egnet end til bil bus og tog.

Til den daglige pendling må det være mest interessant at tanke de nødvendige kwh til næste dags forbrug over de 3 billigste lavlasttimer i løbet af natten, her vil vi hverken acceptere tab eller investere i unødvendigt hardware, så her dur induktion ikke.

Til turen sydpå, eller til bussernes endestationer skal vi lynlade, vi kan regne på et 60kwh batteri, vi antager der er 10khw tilbage ved start af optankning, vi ønsker at tanke til 80 % af kapaciteten dvs. indtil vi har 48kwh, og her regner vi ikke med andre tab i f.eks. i batteri for det tab vil jo også være der ved ladning via stik.

48kwh minus de 10kwh vi har tilbage, vi skal have 38kwh på 10min, 102% af 6*38 giver 232,6kw, vi mister så 4,65kw så længe vi lader, så har jeg lige et spørgsmål, hvor bliver de 4,65kw af?

Varme,radiostråling,andet?

  • 0
  • 0

[quote][quote] Dvs. du kan skifte til batterier optimeret til korttidsbrug frem for til langtidsbrug.

Som vil være supercapacitors der kan klare millioner af meget kraftige op og afladninger.[/quote]

men den kan ikke bruges til at erstatte batteriet.

[/quote]

Det er nemlig lige præcis hvad den kan bruges til Benny ;-).

Vi snakker her om Busser der skal have en masse, men små opladninger, så de kan køre fra stoppested til stoppested.

Energitætheden i nutidens supercapacitors er 10-20% af et batteri´s, mens fremtidens supercapacitors, bygget med nano teknologi, spå´s at have en energitæthed svarende til de bedste lithium celler idag.

Erstatter vi idag et batteri der giver en bus en rækkevidde på f.eks. 200km med en supercapacitor der fylder det halve og giver bussen en rækkevidde på måske bare 10km, jamen så har vi stadig rigelig rækkevidde til at trille de få hundrede meter til enkelte km der er mellem stoppestederne i byerne.

Trådløs opladning ved stoppestederne er en af mulighederne, men selvfølgelig kan man også finde på andre lynlade løsninger.

Se bla. her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor

"China is experimenting with a new form of electric bus (capabus) that runs without powerlines using power stored in large onboard electric double-layer capacitors, which are quickly recharged whenever the electric bus stops at any bus stop (under so-called electric umbrellas), and fully charged in the terminus. A few prototypes were being tested in Shanghai in early 2005. In 2006, two commercial bus routes began to use electric double-layer capacitor buses; one of them is route 11 in Shanghai. [10]

"

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten