Trådløs kommunikation skal redde motorcyklister fra ulykker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Trådløs kommunikation skal redde motorcyklister fra ulykker

Illustration: Bosch

TEL AVIV Efter et sammenstød mellem en bil og en motorcykel er bilistens forklaring ofte, at han eller hun ikke så modparten, før det var for sent. Og eftersom den statistiske risiko for at omkomme i trafikken for motorcyklisten er 30 gange højere pr. kørt kilometer end for bilistens vedkommende, er dette selvsagt et akut problem for trafiksikkerheden.

Det israelske firma Autotalks har udviklet en teknologi, der sætter biler i stand til at kommunikere med hinanden og på den måde advare trafikanterne om uventede farer på vejen. Nu har israelerne videreudviklet dette, så motorcykler – og i princippet alle bløde trafikanter – kan nyde samme beskyttelse.

Ideen er enkel, og Autotalks’ egne tests viser, at den fungerer – men initiativtagerne er også klar over, at man står over for en vigtig udfordring for at skabe den tilsigtede tryghed på vejene: Systemet fungerer først optimalt, når samtlige trafikanter deltager i kommunikationen.

Ad hoc-netværk

Systemet bygger på DSRC, altså Dedicated Short Range Communications. Ideen er, at hvert køretøj udstyres med en antenne og et kommunikationsmodul. To gange i sekundet udsender køretøjet informationer om position, retning, hastighed, acceleration og deceleration. Samtidig modtager det tilsvarende informationer fra andre køretøjer i området, så de derved opbygger et ad hoc-netværk, der omfatter alle køretøjer inden for en given radius.

»Rækkevidden afhænger lidt af forholdene,« siger Yaniv Sulkes, vicedirektør for forretningsudvikling og markedsføring hos Autotalks.

»Men teknologien sætter din bil i stand til at kommunikere med andre biler på flere hundrede meters afstand og i åbent terræn på op til et par kilometers afstand.«

Et kamera vil ikke kunne se, om de to lygter, som man selv kan se i bakspejlet, er en bil, eller om det er to motorcykler, der pludselig kan ændre kurs.Yaniv Sulkes, Autotalks

Teknologien sætter bilisten i stand til at opdage ting, som det blotte øje ikke kan se. Den vil opdage bilen, der nærmer sig med stor fart bag et gadehjørne, og den vil også gøre bilisten opmærksom på en motor­cykel, som kommer bagfra.

»Motorcykler er små, og de kører i visse tilfælde hurtigt og følger somme tider ikke det generelle trafikmønster. Det er hovedårsagen til, at det alt for ofte går galt,« siger han.

Han understreger, at Autotalks ikke ser sig selv som konkurrent til en anden israelsk teknologi fra virksomheden Mobileye, som ser ud til at blive en integreret del af fremtidens selvkørende biler. Men kamera­teknologi, som Mobileye bygger på, ser kun hvad det menneskelige øje i princippet også kan se.

»Et kamera vil ikke kunne se, om de to lygter, som man selv kan se i bakspejlet, er en bil, eller om det er to motorcykler, der pludselig kan ændre kurs i forskellig retning,« tilføjer han.

Motorcykler stiller andre krav

Det er her, motorcykelteknologien kommer ind i billedet. Autotalks har eksisteret i snart ti år og har udelukkende arbejdet med denne teknologi gennem hele sin levetid. Det betyder, at man allerede i 2012 havde første generation klar. Den byggede udelukkende på kommunikation mellem firhjulede køretøjer, og den blev kun brugt som demo og i testkøretøjer. Det er erfaringerne fra dette arbejde, som giver Autotalks et forspring og som har sat israelerne i stand til at udvikle en model til tohjulede køretøjer.

De to chips er de samme. Den ene chip står for radiodelen, altså den analoge frekvens, og den anden for kommunikationsdelen, som bearbejder informationerne og sender dem videre til et display på bilens instrumentbræt. Dette display giver også lyd fra sig, når der sker noget uventet.

Autotalks’ vision er, at deres teknologi også skal kunne bruges af f.eks. cyklister og fodgængere, så alle typer trafikanter er i besiddelse af udstyr, der kan advare om risiko for ulykker. Illustration: Autotalks

»Typisk vil applikationen til forebyggelse af sammenstød først fungere, når køretøjet er nået op på en vis hastighed, for eksempel 25 km/t. En analyse af alle tilgængelige data er blevet brugt som grundlag ved udarbejdelsen af en række forskellige algoritmer, som skal forhindre falske alarmer i størst muligt omfang,« siger Yaniv Sulkes.

En motorcykel stiller imidlertid nogle andre krav til udstyret. Det skal være mindre, energiforbruget skal være mindre, og ikke mindst skal det være resistent over for motorcyklens kraftige vibrationer. Det skal også kunne fungere, så motorcyklen ikke bare udsender informationer til andre køretøjer, men så motorcyklisten selv kan modtage informationer, nøjagtig som bilisten gør det. Og eftersom et display ikke er hensigtsmæssigt på en motor­cykel, bliver løsningen at disse informationer kan modtages via en lille højttaler inde i hjelmen.

Udbredelse og pris

Udstyret kan placeres mange forskellige steder på køretøjet. Flere bilmodeller har en ‘hajfinne’ på taget, hvor man med held har anbragt det, men det er nu konstrueret, så det kan passe ind i sidespejlet på de fleste biler og sidde på et ganske lille sted på en motorcykel.

»Prisen er en afgørende faktor,« fortsætter Yaniv Sulkes:

»Vi lander på under 100 dollars for hele pakken, og det er et vigtigt argument for at sikre den massive udbredelse, som er en betingelse.«

EU har allerede indført en standardfrekvens, hvilket betyder, at eksempelvis tyske, franske og italienske biler vil kunne kommunikere med hinanden. Samtidig er Autotalks gået i samarbejde med Bosch, der leverer udstyr til en række af Europas store bilproducenter. Efter at have afprøvet udstyret konkluderer Bosch, at det vil kunne forhindre en tredjedel af de tohjulede dødsulykker i trafikken.

Fra 2019 vil Volkswagen Golf have teknikken fra Autotalks som standardudstyr, mens flere andre ser ud til at være klar til at tage springet. En anden samarbejdspartner, den italienske motorcykelproducent Ducati, har også afprøvet udstyret og er klar til at gøre det til standard i de nye modeller.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

......der ikke overholder at køre og opfylde hensyn til deres medtrafikanter er uønskede i trafikken , slet og ret.

Men nu er motorcyklister ikke ene om at opføre sig tåbeligt i trafikken. Efter smartfonens indtræden på markedet ,er den blevet langt den farligste ting i trafikken.

og den viste nyskabelse vil ikke hjælpe på ulykker, tror jeg:

  • 4
  • 2

Højresvingsulykker er heldigvis blevet færre med bedre spejle/kamera på lastbiler/busser.
Men det er ulykkeligt hver gang en ung mor eller andre kommer for tæt på og ender i ulykke!
Det sker med lav hastighed, så hvorfor ikke udnytte at næsten alle svage trafikanter har mobil på sig, når de færdes i trafikken?
Der kunne laves en Bluetooth modtager med lydindikation?/ head-up display? monteret i biler som indikerer retning og afstand til advarsel om svage trafikanter tæt på? App?

  • 2
  • 2

Det er da et interessant indlæg fra Israel. Men artiklen nævner jo slet ikke at effektive løsninger ikke er afhængige af "israelsk teknologi", som man umiddelbart skulle tro, når man læser artiklen.

Det er klart at altomfattende systemer skriger på standardisering for kommunikationsprotokoller mm-, hvor israelerne har lavet deres egen version ser det ud til , som de så promoverer med hjælp fra indlæg som Hans Henrik Hafners artikel.

Der er da andre firmaer som er meget mere fremme i skoene med store partnere gennem mange år og med interesse i standardisering af området, som så ikke bliver afhængigt af en bestemt teknologi. F. eks. er der jo det australske firma Cohda Wireless, som jo har meget stor erfaring og er en trendsætter, som arbejder med store koreanske bilfirmaer samt store elektronikfirmaer.

Men til lykke med sales pitchet, som jo tydeligt nok i omtalen af mulige partnere ikke viser nogen særlig opbakning/satsning fra nogen selskaber i det hele taget.

  • 2
  • 3

Der findes motorcyklister som mig, der kører pænt og ikke hurtigt på en ikke-larmende MC-scooter.
Mange bilister tror jeg kører en knallert, det er et problem.

Men indrømmet, jeg hader også larmende motorcykler!

Det omtalte elektroniske system minder om AIS som bruges på skibe med samme formål.

  • 1
  • 0

Det syntes at det mere de larmer ,det mere kan man sætte motor cyklistens intelligens ligefrem proportionel ..med støjen..
Der burde være nul tolerance over for motorcyklister, de er til ulempe alle steder deres forbandet støj og dårlig kørsel .. Har sgu ingen medlidenhed når der er et af disse fjolser der sætter livet til ved uforsvarlig kørsel

Birger - hmm - hvornår var det nu at dette navn var populært ved døbefonden?!

Mon ikke Birger primært tænker på det kulturelle lydbillede som Harley Davidsons modeller frivolt deler med omgivelserne?
Nu tillader jeg mig at læse Birgers bemærkninger om intelligens helt bogstavelig, så jo mere larm jo højere intelligens, ikk'? Birger?! :-)

Selvom jeg selv er motorcyklist har jeg ikke en Harley af flere grunde. Dels grundet prisen og dels har den en vigtig ting fælles med en trillebør; Man kan ikke køre den med een hånd på styret :-)

Motorcykler kunne ellers afhjælpe trængslen i de store byer. Jeg har lige været i Italien - igen, og her er de motoriserede tohjulede langt mere udbredte. Det er meget hurtigere at komme frem og de fylder mindre, de bruger mindre fuel og er billigere i drift. Man ser dem overalt i de europæiske byer - undtagen i Skandinavien. Selv i Italien er de ikke mere til ulempe end cyklister er i Danmark.

Mvh
Hans Jørgen (62)

  • 4
  • 1

"Systemet fungerer først optimalt, når samtlige trafikanter deltager i kommunikationen."
Hvorfor skal alle trafikanter bruge 100 dollars, for at alle kørende trafikanter skal glor på en skærm og er uopmærksomme.

  • 2
  • 2

Det omtalte elektroniske system minder om AIS som bruges på skibe med samme formål.


Netop, og fly har også lignede systemer.
Alle disse eksisterende systemer er ukrypteret, hvilket gør at alle kan lytte med, og man kan udsende signaler der giver forstyrre trafikken. (E.g. falske køretøjer der køre ud foran andre.)

Jeg har fundet referencer til IEEE 1609.2, og brug af TLS, men jeg har ikke fundet ud af hvorledes at de vil distribuere certifikaterne.

”Undskyld jeg kørte ind i dig, men jeg så dig ikke, det er din skyld dit certifikat er udløbet..”
http://www4.ncsu.edu/~scarpen/Research_fil...

  • 2
  • 0

Hvad med alle biler og motorcykler max kunne køre 130km/h. Man kunne med vel 2 linjer ekstra sw kode låse alle biler til det. Traktorer, busser, lastbiler, EU knallerter/scotter, knallerter og el cykler er i forvejen allerede teknisk begrænset. Så hvorfor er biler og motorcykler stadigvæk gået fri?

  • 1
  • 2

I gamle dage støjede MC'er og knallerter så meget i radioen, at bilisterne kunne høre dem i god tid. Med de moderne EMC krav er det desværre forbudt. Men, hvorfor ikke montere en lille radiosender på MC'er og knallerter, så de sender en tydelig støj ud i bilradioen og derved advarer bilisten i god tid? De fleste biler - stort set alle - har en bilradio. Og nogle kan automatisk tændes via radiosignaler. Man kan have en karakteristisk lyd for motorcykelister og cykelister, samt evt. have mulighed for at sætte en mikrofon i hjelmen, så man kan råbe bilisten an.

  • 0
  • 3

Ideen er god nok. Det har stort potentiale at dele info med nabobilerne efterhånden som bilernes sikkerhedssystemer bliver mere avancerede.
Der er dog visse udfordringer:
- bliver hurtigt til en slags totalovervågning af trafikken, inkl. automatisk fartkontrol m.m.
- bliver næppe brugbar i forbindelse med cykler og gående
- hvis nabobilen af en eller anden grund sender upræcise data, feks position eller kørselsretning, som fejlagtigt indikerer sammenstød, kan det lede til farlige situationer
- mulighed for forstyrrelser fra hackere og lignende

  • 0
  • 0

Det ser ud som israelerne har fået gratis reklame i Ingeniøren, som jo helt overser andre firmaer der længe har arbejdet med teknologien. Og med meget større omfang af anvendelserne og engagement. Inklusive deltagelse i internationale normkomiteer og udarbejdelse af standarder, som israelerne tilsyneladende ikke er med i? For der er ikke tale om noget nyt her fra Israel. Hvordan kan det gå til at Ingeniøren giver gratis reklame til sådan noget?

Se f. eks. her fra en meget velanskrevet og førende konkurrent:

http://cohdawireless.com/ConnectedCars/Aut...

Current innovations in Automotive are particularly characterised by the vision of autonomous and automated driving, the number of inventions is higher than ever before, and the technical developments in the area of intelligent vehicle functions now account for the lion’s share of value creation in car manufacturing. Many years of development, and the introduction of a variety of active control and driver assistance systems, which have now reached maturity even in the mass markets, have resulted in massive technical progress and innovations in the area of sensors and actuators, which have now opened the door for the “Road to automated drive”.
Within longitudinal dynamics, for example, this would include the “ACC” and the "Automatic Braking System”, within lateral dynamics there is “Lane Keeping Assistance” as well as combined functions such as “Park Assistance” or the “Autobahn Pilot”

V2X communications is an essential technology for autonomous vehicles. Autonomous vehicles need reliable sensors to fulfil their potential. V2X is a wireless sensor system that allows vehicles to share their sensor data with other vehicles around them. As standard sensors such as radar, optical, ultrasonic and lidar are all line-of-sight, they can only detect visible risks. Cohda’s V2X technology is a non-line-of-sight sensor with 360-degree awareness.  It can detect hidden-from-view threats, so it can extend the horizon of awareness beyond what the driver can see. It’s critical that V2X systems are reliable, not only between two cars that are driving down a straight road, but also when two cars are approaching each other around blind corners, over the crests of hills, at highway speeds or when there are trucks between them.

http://cohdawireless.com/ConnectedCars/Nex...

Next Generation Safety
Vehicles that sense and communicate providing actionable information
Highway crashes will be dramatically reduced when vehicles can sense and communicate the events and hazards around them.  Research conducted by the USDOT found that V2X has the potential to affect up to 81 percent of unimpaired crash types.

Mobility will be improved when drivers, transit riders, and freight managers have access to substantially more up-to-date, accurate, and comprehensive information on travel conditions and options; and when system operators, including roadway agencies, public transportation providers, and port and terminal operators, have actionable information and the tools to affect the performance of the transportation system in real-time.

Environmental impacts of vehicles and travel can be reduced when travellers can make informed decisions about modes and routes and when vehicles can communicate with the infrastructure to enhance fuel efficiency by avoiding unnecessary stops.

V2X can also be viewed as a wireless sensor, and it is the only sensor capable of extending the horizon beyond that of human sensors.  As such V2X is an essential part of the sensor suite for the Safety domain in new vehicles, and will be used beside radar, lidar, ultrasonic, and camera systems in Advanced Driver Assistance Systems (ADAS).

  • 0
  • 0

Jeg får ufrivillig hovedrysten (ikke den indiske version) når jeg hører om opfindelser der "blot" kræver alle tilpasser sig.

Problemet er oftest at folk ikke overholder vigepligten. Selv i kryds med store farvede lamper der fortæller hvem der skal holde, bliver det mere og mere almindeligt at ignorere enhver anvisning. Skulle det så hjælpe med en lille ekstra skærm i bilen?

Håndhævelse af vigepligten ville være en god start. Skal ulykkerne yderligere ned, kan man håndhæve forbudet mod at lave alt muligt andet en at køre (også et kraftigt stigende problem).

Hilsen en flitting trafikant (Bil, MC og cykel).

  • 0
  • 0