Lastbilfabrikanten Hino Motors, som er en del af Toyota Group, har forfalsket udlednings resultater siden 2003. Det viser en uafhængig undersøgelse sat i gang af firmaet, der kom ud tirsdag.
Hovedkonklusionen lyder, at Hino Motors systematisk har snydt med udledningerne fra deres dieselmotorer, samt hvor langt lastbilerne kan køre på literen.
Baggrunden for undersøgelsen kommer, efter at Japans transportministerium ransagede virksomheden i marts måned og fandt beviser på, at flere af Hinos motorers ydeevne og udledning blev forfalsket med henblik på at få udstedt emissionscertifikater.
Hinos Motors indrømmede, at de havde snydt med certifikaterne og suspenderede salget af tre af deres motorer. Efterfølgende igangsatte de undersøgelsen, som bilfabrikanten nu har fået svar på.
Den 17 siders rapport viser, at forfalskningen med deres udledning har stået på i længere tid end først antaget. Hino Motors har tilbagekaldt tæt på 47.000 køretøjer fremstillet mellem april 2017 og frem til marts i år, og har planer om at tilbagekalde 20.900 yderligere køretøjer.
Ingeniører turde ikke udfordre ledelsen
Årsagen til det systematiske snyderi bunder i en usund virksomhedskultur. Det fremgår af rapporten, at Hinos ledelse ikke har været tilstrækkelig engageret i firmaets ansatte ude i produktionen.
»(Det manglede engagement) har skabt et miljø og system, der prioriterer mødeplaner og økonomiske mål frem for retfærdige processer,« fortsætter rapporten, der kalder virksomhedskulturen indadvendt og konservativ.
Reuters skriver, at undersøgelsesudvalget ikke kunne finde beviser på, at ledere uden for fabrikshallen vidste noget til forseelserne.
Det dårlige arbejdsmiljø gjorde, at ingeniørerne ikke følte, at de kunne komme på tværs af ledelsen. Kazou Sakakibara som er formand for undersøgelsesudvalget, sagde i en briefing tirsdag:
»Virksomheden er blevet en dårligt organiseret virksomhed, hvor folk ikke kan sige, hvad de ikke kan udføre«.
Hino’s direktør Satoshi Ogiso har undskyldt, vil tage deres ansvaret på sig og lover at finde en ny måde at lede virksomheden på inden for de næste tre måneder.
Hino ikke alene om fusk
Hino Motors systematiske fusk med emissionsprøver kan lede tankerne tilbage til Volkswagens store dieselskandale i 2015, hvor bilernes software blev programmeret til at sikre mindre udledninger, når de specifikt blev testet i emissionstestlaboratorierne.
Man skal ikke længere tilbage end til 2018, hvor tre andre japanske bilfabrikanter blev taget i fusk af de japanske myndigheder. Mazda Motor, Suzuki Motor og Yamaha Motor blev taget i at teste deres køretøjer på en utilstrækkelig måde med hensyn til brændstofeffektivitet og emissioner. Subaru og Nissan Motor blev også undersøgt af samme årsager året før.
