Efter et samarbejde med ingeniører fra bilindustrien er madudleveringen af velgørenhedsorganisationen The Food Bank i New York blevet langt mere effektiv.
The Food Bank er i høj grad afhængig af donationer fra virksomheder. En af virksomhederne er den japanske bilmastodont Toyota.
Toyota donerer dog ikke længere penge til the Food Bank, men i stedet ingeniørtimer, skriver New York Times.
Det sker under Toyotas Kaizen-motto, et japansk udtryk, der kan oversættes til 'vedvarende forbedringer', og som udgør en vigtig del af bilproducentens forretningsmodel. Kaizen går blandt andet ud på at skabe store resultater med små ændringer.
Princippet har de mærket i et suppekøkken i New York-bydelen Harlem, hvor Toyotas ingeniører har skåret ventetiden på mad ned til 18 minutter fra helt op til 90 minutter.
I køkkenet kan der være 50 personer, og det åbner typisk klokken fire om eftermiddagen. Tidligere, når alle stole var fyldt op, kom der en kø uden for suppekøkkenet. Når der så var tilstrækkeligt med plads, blev en gruppe på 10 lukket ind. Det kunne tage op til halvanden time, før der var ledig plads nok.
Toyotas ingeniører foretog tre ændringer: De afskaffede '10 ad gangen'-systemet, så en ny person kommer ind, så snart der er ledig plads. Derudover har ingeniørerne oprettet et venteområde i suppekøkkenet, hvor folk kunne stå i kø tættere på det sted, hvor bakkerne med mad bliver udleveret. Endelig er der blevet udpeget en dedikeret ansat til at spotte ledige pladser, som så kan fyldes hurtigt op igen.
Resultatet er, at den gennemsnitlige ventetid på at få mad nu er 18 minutter og ikke de op til 90 minutter, som det kunne være tilfældet tidligere.
Flere andre steder har ingeniørerne også effektiviseret arbejdsgangene. Blandt andet ved en lagerhal i Bushwick i bydelen Brooklyn, hvor frivillige har pakket kasser med forsyninger til ofrene for orkanen Sandy.
Her blev pakketiden per kasse reduceret fra 3 minutter til bare 11 sekunder.
