Stik imod hvad mange tror, så der det faktisk lettere at lave en eletrisk varebil end en ditto personbil.
- En varebil kører langt mere hver dag, og giver dermed en bedre forrentning af batterierne
- En varebil har et langt større "rektangel" mellem hjulene end en personbil, med plads til et batteri.
- Varebiler har et højere gulv, ergo også mere plads i højden til batterier.
- Fjerner man pladsen til kardanaksel og udstødning bliver der fint plads til et 150+ kWh batteri, som ville give over 500 km rækkevidde (+/- 100 km)
- Varebiler kører meget bykørsel med start/stop, hvor elbiler er specielt velegnede
Hertil kommer, at udbuddet af elektriske varebiler er ret sparsomt. Og pga. varebilers intense liv, opnår man langt hurtigere stor erfaring med deres anvendelse.
Den største udfordring for elektriske varebiler er opladning, da de sluger temmeligt meget strøm, og dårligt kan lades op natten over af et almindeligt husholdsningsstik; end ikke af et 400 V 3-fase stik. Men jeg ser, at en alm. Eon ladeboks med Type-2 stik leverer 22 kW, hvilket burde være rigeligt. Faktisk også til klatladning i løbet af dagen.
Ladesystemer til varebiler skal være "heavy duty" for at holde til den håndtering, som "klientellet" udsætter det for. I hvert fald at dømme efter måden pakkefirmaer håndtere pakker på. Men også varebilers generelle udseende...