Toyota satser på hybridbilen som overgangsløsning

Toyota satser på hybridbilen som overgangsløsning

Fjerde generation af Toyotas Prius-model er kommet på markedet, og Toyota tror selv på, at effektiviteten kan forbedres med 20 procent – men så er det også slut.

Hvis målet om personbiltransport helt uden fossile brændstoffer skal nås i 2050, skal sidste bil af den type rulle ud fra forhandleren omkring 2035. Det skal med andre ord gå stærkt, hvis alternativerne i løbet af de næste 20 år helt skal erstatte den type biler, vi fortrinsvis køber i dag.

For prøv at tænke på, hvor meget der egentlig skete med bilerne fra, lad os sige 1970 til 1990. Nej, ikke meget, vel? De blev lidt større, lidt hurtigere og lidt sikrere, men grundlæggende var det den samme bil, min far købte i 1970, som jeg kunne købe i 1990.

Omvendt er der sket rigtig meget i de seneste ti år: Sikkerheden er blevet væsentligt forbedret, udstødningen er blevet renere, bilerne lettere, og vi har fået et hav af overvågningssystemer som for eksempel adaptiv cruise-kontrol og biler, der selv retter op, hvis vi er på vej ud over sidelinjerne.

Oven i det har en helt ny generation af el- og plugin-hybrid-biler set dagens lys. Endnu udgør de kun en lille del af markedet, hvilket især skyldes høj pris og begrænset rækkevidde for de rene elbiler. Men hvis visionen skal nås, er alle enige om, at det er vejen fremad.

El viser vejen

Men indtil det sker, vil der stadig blive solgt biler med benzinmotorer, og her har den japanske bilgigant Toyota (p.t. verdens største bilproducent foran VW og GM) valgt at satse på hybridbiler med et mellemstort batteri, som ikke kan oplades fra elnettet. Strømmen hentes enten fra benzinmotoren eller fra nedbremsninger.

Toyota introducerede selv ideen for 18 år siden i deres første Prius- model. Grundprincippet var en lille bil med en benzinmotor, som arbejdede sammen med et batteri og en elmotor. Nu er fjerde generation på gaden, og der er stadig tale om en ren benzinbil, men samspillet mellem oplagret energi, batteri, el- og benzinmotor er blevet optimeret.

Batteriet er blevet større (fra 0,4 kWh i anden generation til 1,3 kWh i fjerde), hvilket betyder mere kørsel på ren el, og den turbo-løse benzinmotor er blevet forbedret, så den ifølge Toyota er verdens mest effektive med en virkningsgrad på 40 procent.

Pæn brændstoføkonomi

Tilsammen udjævner de to enheder omdrejningerne, så benzinmotoren i en større del af tiden kan være i sit optimale driftsområde, og samlet set skulle den nye Prius være den mest brændstoføkonomiske benzinbil på markedet med 33,3 km på en liter benzin og 70 g CO2-udledning på hver kilometer.

Også i praksis lykkedes det – med en let speederfod – under en prøvekørsel i Spanien Ingeniøren at opnå ret lave forbrugstal.

I tæt bytrafik viste bilens egen computer helt op til 27 km/l, hvilket skyldtes de mange nedbremsninger, som lagrede strøm i batteriet. Det var i det hele taget overraskende, hvor ofte bilen kørte på ren el i byen.

På motorvejen var det en helt anden sag; her var der ikke meget el at gøre godt med, og den 1,8 liter store benzinmotor måtte tage over. En kombination af frisk by-, motor- og landevejskørsel over 175 km gav et forbrugstal på cirka 22 km/l. Det er stadig pænt.

Benzinmotoren er forbundet med trækakslen via et såkaldt CVT-gear, altså en gearkasse uden faste trin. Det har tidligere givet anledning til kritik, fordi der ikke er nogen umiddelbar forbindelse mellem trykket på speederen og motorens omdrejninger.

Et enkelt tryk på speederen kunne sende benzinmotoren op i et hvin, uden at det hjalp det store på accelerationen. I den nye Prius er dette blevet væsentlig forbedret, blandt andet ved hjælp af god støjisolering. Faktisk kan det, hvis man kører bilen forsigtigt, nærmest føles, som om man kører i en ren elbil.

Hvad kan så forbedres?

Hvad fremtiden angår, så er der i en hybridløsning som Prius ikke meget mere at hente i selve benzinmotoren forklarer Hiroyuki Yamada, der er chef for udviklingsteamet e-Toyota. Friktionen i motoren kan reduceres, og indsprøjtningssystemet kan også optimeres.

Den største gevinst ligger derimod i at udnytte batteripakken bedre ved at udvikle et system til batteristyring, så tab ved op- og afladning bliver reduceret:

»Hvis vi lægger alle de forskellige forbedringer sammen, vil jeg tro, at vi kan gøre bilen 20 procent mere brændstofeffektiv,« siger Hiroyuki Yamada.

Selv om de fleste andre bilproducenter i dag bruger lithium-ion-batterier til elbiler, så holder Toyota, med 18 års erfaring i bagagen, foreløbig fast i nikkelmetal-hydridbatteriet, der har sin styrke i hurtige op- og afladninger:

»Men vi kigger naturligvis på alternativer, som for eksempel kunne være polymer-baserede superkapa­citorer,« siger han og understreger, at Toyota også bruger lithium­-ion-batterier i andre modeller.

Men hvis vi nu antager, at de danske politikeres ønske om at udfase fossil-motoren i løbet af 20 år vinder genklang hos Toyota, er det så ikke fjollet at blive ved med at udvikle biler med benzinmotorer?

Nej, siger projektlederen på Prius’ motorprogram, Osamu Sawanobori, for de dele, der bliver udviklet, kan genbruges på en hel række andre Toyota-biler.

Det er en del af Toyotas nye udviklingsstrategi, at komponenter kommer til at bestå af ‘pakker’, som nemt kan lægges ned i andre modeller baseret på den nye TNGA- platform, som Prius står på, for eksempel nye plugin-hybrid- og brændselscellebiler:

»Grøn teknologi er ikke godt, hvis vi ikke kan sprede det ud over flere modeller, som kunderne er parate til at købe,« forklarer han.

Ingeniøren var inviteret til Spanien af Toyota.

Kommentarer (114)

Men hvis vi nu antager, at de danske politikeres ønske om at udfase fossil-motoren i løbet af 20 år vinder genklang hos Toyota, er det så ikke fjollet at blive ved med at udvikle biler med benzinmotorer?

Nej, siger projektlederen på Prius’ motorprogram, Osamu Sawanobori, for de dele, der bliver udviklet, kan genbruges på en hel række andre Toyota-biler.

En Prius er blot en benzin-bil med en brændstoføkonomi i den gode ende. Ikke spor andet.

Hvorfor bliver Toyota så ved med at lave den slags forældet teknologi, når alle andre bilfabrikanter rykker med plug-in-hybrider, der tillader at størstedelen af kørslen, nemlig den daglig pendlerkørsel, kan ske på grøn VE-el ladet om natten?
Det gør de fordi, det ville være katastrofalt for Toyota, hvis folk blev vænnet til hvor praktisk det er aldrig at skulle tanke i det daglige og hvor behageligt el-kørsel er.
Hvem ville så overhovedet overveje at købe de energi-uøkonomiske fuelcelle-biler Toyota håber at få folk til at købe engang i fremtiden.

Toyotas insisteren på ikke at give hybrider plug-in mulighed svarer til at lavede vinterjakker uden hverken lynlås eller knapper, og så prøve at sælge det som en fordel i form af jakker der aldrig skal lynes eller knappes.

  • 24
  • 5