Toyota med pedalproblemer løb løbsk på motorvej
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Toyota med pedalproblemer løb løbsk på motorvej

Mandag var det nær gået galt i en Toyota igen, da den 61-årige amerikaner James Sikes kom kørende på en motorvej i Californien.

Speederen til hans hybridbil Toyota Prius fra 2008 satte sig fast ved omkring 150 km/h, da han forsøgte at lave en overhaling på motorvejen i San Diego.

»Jeg trykkede på speederen for at overhale en bil, og så gjorde den noget sjovt ... den hoppede og så satte den sig bare fast,« sagde James Sikes efterfølgende til Times Online.

Bremserne på en Toyota Prius 2008 hybrid satte sig mandag fast på en motorvej i Californien. Foto: Lars Bertelsen. Illustration: LARS BERTELSEN

Han tilføjede, at bremserne lugtede brændt, da han pressede den i bund.

»Mens den kørte, prøvede jeg bremserne. Den stoppede ikke, den gjorde ikke noget, den speedede bare op,« sagde han om turen, der herefter strakte sig over næsten 50 km.

Det lykkedes ham dog at ringe til politiet, som sendte en vogn op på siden af Toyotaen. Ved hjælp af en højttaler fik de James Sikes til at trykke bremsen helt i bund, mens han samtidig trak håndbremsen og bevægede sig over mod en bakke, som kunne tage farten af.

Da hans Prius var kommet ned på omkring 80 km/h, slukkede føreren for motoren og fik den til at stoppe, mens politibilen foran trykkede sin kofanger mod Toyotaens front.

Foreløbig er omkring 8,5 mio. Toyotaer blevet tilbagekaldt fra hele verden på grund af problemer med speederen i flere modeller.
Prius i hybridversionen har dog i første omgang ikke været omfattet af problemerne med speederen, men har derimod været i søgelyset for problemer med bremserne.

Siden 2000 har den amerikanske regering fået kendskab til 34 dødsfald forbundet med Toyotaer, der pludselig accelererede. Så sendt som sidste sommer blev en familie på fire dræbt i Californien, da speederen på en Toyota Lexus ES350 satte sig fast ved 160 km/h og kørte ind i en anden bil, hvorefter den rullede af vejen og brød i brand. Dengang lød politirapporten på, at en måtte havde sat sig fast og holdt pedalen nede.

Ironisk nok skete mandagens uheld samtidig med, at Toyota var på banen med en teknisk demonstration, der skulle modbevise, at bilernes elektronik fik førerne til at miste kontrol over speederen - i hvert fald efter at være blevet fikset efter tilbagekaldelsen.

James Sikes fortalte efterfølgende The San Diego Union-Tribune, at han havde fået en indkaldelse, men at hans forhandler havde fortalt ham, at hans bil ikke skulle sendes tilbage.

Dokumentation

Læs artikel i Times Online
Læs artikel i The San Diego Union-Tribune

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu ved jeg godt at amerikanske biler har automatgear. Herhjemme trykker man jo bare koblingen ned og så er den potte ude, men er det ikke muligt at sætte den i neutral, eller er det umuligt når speederen har sat sig fast og motoren yder et vist moment?

Christer

  • 0
  • 0

Da hans Prius var kommet ned på omkring 80 km/t, slukkede føreren for motoren og fik den til at stoppe, mens politibilen foran trykkede sin kofanger mod Toyotaens front.

Hvorfor slukkede han mon ikke motoren før?

"Alle" har vel hørt om Toyotas problemer på dette tidspunkt, og ejerne har vel gjort deres tanker om hvad der skal gøres?

Det kunne jo også være gjort med vilje, der er vel penge i at kunne stå frem med en sådan historie.

  • 0
  • 0

Der er noget der undrer mig meget ved disse historier om løbske Toyotaer.
Hvorfor slukker man dog ikke bare for tændingen?
Eller er der noget ved moderne biler der har undgået min opmærksomhed, så man ikke har den mulighed mere.

  • 0
  • 0

Hvorfor slukker man dog ikke bare for tændingen?

Typisk fordi han ikke ved, at den eneste måde at gøre det på, er at holde "START" knappen nede i 3 sekunder.

Og nej, nyere USAnske biler har ikke en tændingsnøgle, de bruger RFID/radio.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Eller er det bare mig der mener at enhver bil (selv med automatgear) kan sættes i frigear og så ellers bremses ned?

  • 0
  • 0

Det hjælper ikke at man elsker biler, vindkraft eller KK; sikkerheden skal sikres.

PHloggens regelforslag:
"Citat:
I enhver retssag skal involverede computere opfattes som defekte, indtil det modsatte er bevist. Føres dette bevis som sandsynlighedsbevis, må sandsynligheden aldrig vurderes lavere end 1:1000."

  • bør nok omfatte pedaler også, hilser Tyge
  • 0
  • 0

Eller er det bare mig der mener at enhver bil (selv med automatgear) kan sættes i frigear og så ellers bremses ned?

Nej det kan man på alle biler, også med automatgear. Jeg er dog ikke sikker på hvordan det er på en hybridbil som Prius.
Men jeg har selv undret mig over dette, indtil jeg fandt svaret på en anden blog:
Mange amerikanere ved ikke hvor "N" sidder! De bruger kun "D", "R" og "P" og aner ikke hvad de skal stille op med et frigear.

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0

Er jeg den eneste der undrer sig? Amerikanere er ikke nødvendigvis dummere end andre, og selv biler med automatgear har en bremse. Jeg tror at de problemer vi efterhånden ser ikke kun består i at en speeder sidder fast, men måske bunder dybere i et evt. software problem hvor bilen ignorer beskeder fra bremsepedalen.

  • 0
  • 0

Hvis biler overholdet det almindelige maskindirektiv ville der I alle biler være et nødstop. Et nødstop som afbrød tænding, brændstofs pumpen mv. Uden der der noget computer/sw ind over.

I øvrigt så syntes jeg det er mærkeligt at katastrofeblikket kan tændes, uden at bilen stopper. Det vil også kunne hjælpe, i de tilfælde hvor føren for et ildebefindende. En medpassager vil da have meget større chance for at undgå en ulykke.

  • 0
  • 0

I øvrigt så syntes jeg det er mærkeligt at katastrofeblikket kan tændes, uden at bilen stopper.

Huh? Kører du selv bil? Advarselsblinket bruges bl.a. i tilfælde af kødannelse på motorvejen. Skal køen så gøres værre ved at bilen standser?

Bent.

  • 0
  • 0

Hvem laver en overhaling med 150 km/t på en amerikansk motorvej? I en Prius? Det virker himmelråbende tåbeligt, og får mig til at tænke på mennesker der "falder" over dørtrin og efterfølgende sagsøger forretningen for det halve af Kinas BNP.

At amerikanerne ikke ved hvad gearvælgerens N betyder. Det kunne sgu sagtens passe. Kan man egentlig sætte en bil i Neutral når den kører og er der gearkasser i en elbil (her en m. generator) analogt til de traditionelle biler?

  • 0
  • 0

Troede egentligt også bare man kunne bremse, og derved få motoren til at stall'e, men har læst andetsteds at bremserne ikke er i stand til at standse en bil der har speederen i bund. Skulle efter sigende også være tilfældet med vores undermotoriserede modeller herhjemme, så man kan selv afprøve det :-)

Men at der stadig er Toyotaejere der ikke har fundet ud af at "dreje nøglen" - uanset der ingen nøgle er, eller sætte den i neutral, det er squ mærkeligt! Især hvis man har tid til at ringe efter politiet, der har tid til at indhente én! Det er da en mærkelig passiv adfærd!

  • 0
  • 0

Det kan godt være der er noget galt med speederen.
Men jeg synes det er mystisks at det altid er i USA.
Det lugter lidt af forsikrings svindel.

Det skulle ikke undre mig at manden fra den ovenstående historie sikkert vil
100.000 mill i erstatning.

  • 0
  • 0

Det er lidt kluntet formuleret. Bilen kom op på 150 km/t (140 ifølge DR, men det er vel en omregningsting), EFTER speederen havde sat sig. Jeg er lidt overrasket over, at en Prius kan køre så stærkt :o)

Jeg er så endnu mere overrasket over, at Toyota-ejere i USA åbenbart stadig ikke har den ringeste idé om, hvordan stopper deres bil, hvis de løber løbsk, selv efter det i måneder har været omtalt kloden over.

  • 0
  • 0

har læst andetsteds at bremserne ikke er i stand til at standse en bil der har speederen i bund. Skulle efter sigende også være tilfældet med vores undermotoriserede modeller herhjemme, så man kan selv afprøve det :-)

Hvis jeg trykker bremsepedalen bare en anelse ned mens jeg giver gas i min Citroen C3, så brokker den sig, og ignorerer ellers signalet fra gaspedalen.
Dvs. hvis min gaspedal satte sig fast, ville jeg kunne standse bilen præcist som jeg plejer.

  • 0
  • 0

Jeg er lidt overrasket over, at en Prius kan køre så stærkt :o)

Stort set enhver bil kan køre så stærkt. Prius'en har en benzinmotor som er af normal styrke, og den har en elmotor stærk nok til at den kan klare i hvert fald bykørsel alene. Så når pedalen er i bund og begge motorer gør hvad de kan, så sker der noget.

  • 0
  • 0

Der er flere der har forslået at slukke bilen. Risikere man ikke at ratlåsen slår til hvis man slukker bilen? Jeg har lavet forsøget(dog ikke på motorvejen) og ratlåsen slår til hvis man tager nøglen ud og drejer på rattet.
Jeg ved ikke hvad der er værst en bil der ikke vil dreje eller en bil der ikke vil stoppe?

  • 0
  • 0

Det skinner jo igennem at det er et forsøg på at lave historier.
Kunne man så tryne Toyota lidt til fordel for egen fallerende bilindustri har man da opnået lidt.
Kort sagt: Sæt gearvælger i N og lad så motorerne om der er 2-3- eller 4 brøle derudad. Træd på bremsen. Slut.
Utroligt så mange kommentarer til en så banal amrikanerhistorie.

  • 0
  • 0

Jeg har lavet forsøget(dog ikke på motorvejen) og ratlåsen slår til hvis man tager nøglen ud og drejer på rattet.

De bliver jeg har prøvet standser motoren når man drejer nøglen mod venstre, men slår først ratlåsen til når man tager nøglen ud.
Men en Prius har slet ikke sådan en nøgle, så det kan de ikke bruge til så meget.

  • 0
  • 0

Alle de historier vi hører fra USA om forulykkede Toyotaer handler om hastigheder omkring 150 km/t. D.v.s. at hastigheds-grænserne er kraftigt overtrådt.
De generelle hastighedsgrænser på highway i Californien er 65 mph (70 mph hvor det er skiltet). Det bliver nok svært for førerne at opnå erstatning i disse tilfælde.
Kilde: California driver handbok. www. ca.gov

  • 0
  • 0

Nej lige præcis, men som vores flittige skribent Poul-Henning Kamp skriver trykker man på en start i 3 sek og så er motoren slukket og ratlåsen måske slået til.
Er der ikke noget med forstand på automatgear der kan kommentere om man kan gå fra D til N mens der er belastning på gearkassen.

  • 0
  • 0

Er der ikke noget med forstand på automatgear der kan kommentere om man kan gå fra D til N mens der er belastning på gearkassen.

Det er blevet besvaret igen og igen. Ja, det kan man godt.

Bent.

  • 0
  • 0

Alle de historier vi hører fra USA om forulykkede Toyotaer handler om hastigheder omkring 150 km/t. D.v.s. at hastigheds-grænserne er kraftigt overtrådt.

Det er da klart, for de jokker jo sømmet i bund for at få acceleration i overhalingen. Hvis speederen så sætter sig fast vil den jo blive ved med at accelere til max, uanset hvad hastighedsgrænsen er.

  • 0
  • 0

Hvis jeg trykker bremsepedalen bare en anelse ned mens jeg giver gas i min Citroen C3, så brokker den sig, og ignorerer ellers signalet fra gaspedalen.

Jeg har også en C3, og jeg bruger tricket når jeg har været i vaskehal, jeg gør det så varmen kan tørre bremserne inden jeg kører ud på trafikerede veje, og min C3 ignorerer ikke gaspedalen.

Jeg tror man skal være meget konsekvent, for at nedbremse en løbsk bil, hvis først man bremser forsigtigt mens man undrer sig over hvad der sker, så er temperaturen på bremserne allerede steget, når du så panikker skal du med varme bremser som udgangspunkt optage enertien fra den tonstunge bil, og samtidig optage 70kW som motoren producerer, og går det ned ad bakke generere tyngdekraften endnu mere energi.

Hvilken farve tror du bremserne lyser?

  • 0
  • 0

Der er flere der har forslået at slukke bilen. Risikere man ikke at ratlåsen slår til hvis man slukker bilen? Jeg har lavet forsøget(dog ikke på motorvejen) og ratlåsen slår til hvis man tager nøglen ud og drejer på rattet.
Jeg ved ikke hvad der er værst en bil der ikke vil dreje eller en bil der ikke vil stoppe?

Den skal nok stoppe - spørgtsmålet er bare hvordan..
man kan vel dreje nøglen hurtigt tilbage og så frem igen?
Vi mangler virkelig et interview med en Prius ejer der kan forklare alle de her ubesvarede spørgsmål omkring hvad man kan i en prius - det må ing.dk klare :)

  • 0
  • 0

Hvis jeg trykker bremsepedalen bare en anelse ned mens jeg giver gas i min Citroen C3, så brokker den sig, og ignorerer ellers signalet fra gaspedalen.
Dvs. hvis min gaspedal satte sig fast, ville jeg kunne standse bilen præcist som jeg plejer.

Det forudsætter jo at det er gaspedalen som fejler noget, hvilket man kunne løse ved at trække den til sig med foden.
Er det derimod en software-fejl, så virker softwarens "ignore-throttle-while-braking" nok heller ikke så godt.
For det er jo en kende sparsomt med informationer om hvordan en moderne bil reagerer hvis et eller flere af systemerne går ned under kørslen.

  • 0
  • 0

Hvem laver en overhaling med 150 km/t på en amerikansk motorvej?

Hvis man skal overhale skal man da have det overstået. Der er næsten ikke noget mere irriterende end "manden med den bløde hat" der konsekvent overhaler en stang trafik med 115 km/t og derved trækker en kø hele vejen fra Kolding til grænsen hvor han drejer fra til mutter pøtz.

  • 0
  • 0

Jeg er simpelthen så træt af at høre så meget om tåbelige bilister der laver tåbelige ting i deres tåbelige Toyota! Hvorfor skal vi høre om det hver gang en Toyota kører galt?! Det lugter langt væk af at folk har brugt det her recall til at undskylde deres tåbelige ulykker som kunne være undgået med god sund fornuft!

Jeg har i forbindelse med mit tidligere arbejde kørt i Prius flere gange (ikke noget jeg er stolt af, tåbelig bil!), og hvad de fleste ikke ved, er at der til venstre for de to normale pedaler sidder en fodbetjent, manuel, parkeringsbremse! Hvis man kvaser den i bund skal jeg love jer bilen stopper! Jeg gjorde det ved en fejl da jeg er vant til at køre med kobling!
Andre Toyotaer har (i modsætning til Prius for resten) en manuelt betjent automatgearkasse hvor man sagtens kan flå bilen i neutral. HVIS det så er sådan at der findes mennesker der er så dumme at de ikke ved hvad N står for, ja så burde de f.... ikke have lov til at sidde bag rattet i en bil!

Der er nok en grund til at amerikanerne har dobbelt så mange trafikdrab pr indbygger pr år som vi har i danmark, og næsten dobbelt så mange som i EU som helhed!

  • 0
  • 0

Man har vel selv et ansvar, for at kunne betjene det koeretoej, man har begivet sig ud paa vejen med.

Hvis man ikke har laest den manual, der foelger med koeretoejet, og derfor ikke kan betjene de sikkerhedsanordninger, der er i koeretoejet, kan man vidst ikke fraskrive sig hele ansvaret.

Det er vel et sted mellem 0 og 1%, der rent faktisk har laest deres bils manual.

  • 0
  • 0

Det forudsætter jo at det er gaspedalen som fejler noget

Det er jo også den situation vi diskuterer, så vidt jeg ved.

Er det derimod en software-fejl, så virker softwarens "ignore-throttle-while-braking" nok heller ikke så godt.

Hvis føleren fra gaspedalen sender ukorrekte signaler, burde det ikke påvirke "ignore-throttle-while-braking" et andet sted i systemet.
Men BSI'en (eller hvad Toyota nu kalder dem) vil formodentlig kunne gennemskue at føleren sender ukorrekte signaler, og starte et nødprogram af en eller anden art. Sandsynligvis vil den køre med lidt mere end tomgang, så der er nok til at man både kan køre og standse.
(En defekt føler vil typisk sende signaler uden for normalområdet. Hvis den siger "21" på skala fra 1-10, ved man at den er defekt.)

  • 0
  • 0

Der er nok en grund til at amerikanerne har dobbelt så mange trafikdrab pr indbygger pr år som vi har i danmark, og næsten dobbelt så mange som i EU som helhed!

Morten, kan du oplyse os om din kilde? Jeg ser f.eks. her http://www.nationmaster.com/graph/hea_mot_... at USA har ca. 65% højere trafikdrab end DK, men jeg tror ikke det er korrigeret for kørte kilometer (som jeg formoder vil gøre forskellen betydeligt mindre).

  • 0
  • 0

For USA har jeg brugt data fra NHTSA fra 2008:

37313 dødsfald fordelt ud på 307 mio indbyggere, men her er en artikel med data også korrigeret for antal kilometer kørt:

http://www.upi.com/Health_News/2009/04/06/...

For Danmark bruger jeg DST's statistik for 2008:

http://www.dst.dk/dk5search.aspx?keyword=t...

Fordelt ud på 5.500.000 danskere:

37313 / 307.000.000 = 0.000121

406 / 5.500.000 = 0,000074

0,000121/0,000074 = 1,635

Så okay, jeg blev vidst grebet af øjeblikket og fik overdrevet mine egne resultater! Men stadig en påfaldende forskel i mine øjne! Jeg indrømmer, jeg lavede en fejl!

  • 0
  • 0

Det afhænger lidt af mærke. Renault har ikke haft tændingsnøgler i Megane og Laguna modellerne i mange år efterhånden. Og der skal man trykke 3 gange hurtig efter hinanden for slukke for tænding (så stopper motoren, uden at strømmen ellers ryger - eller bøvl med ratlåsen). Så der kan slukkes på under et sekund - ellers kan 3 sekunder være frygtelig lang tid.
Men det kræver at man har læst manualen - før man får brug for det !

  • 0
  • 0

Det lykkedes ham dog at ringe til politiet, som sendte en vogn op på siden af Toyotaen. Ved hjælp af en højttaler fik de James Sikes til at trykke bremsen helt i bund, mens han samtidig trak håndbremsen og bevægede sig over mod en bakke, som kunne tage farten af.

Da hans Prius var kommet ned på omkring 80 km/h, slukkede føreren for motoren og fik den til at stoppe, mens politibilen foran trykkede sin kofanger mod Toyotaens front.

Der skal meget til at stoppe en Toyota.

Toyota burde måske bruge historien i reklamer - ligesom Fakta brugte utrolige historier fra butikkerne i sin tid.

  • 0
  • 0

Og nej, nyere USAnske biler har ikke en tændingsnøgle, de bruger RFID/radio.

Hvorfor så ikke bare smide nøglen ud af vinduet?

Har man - af sikkerhedsmæssige årsager - lavet det sådan, at en manglende forbindelse til nøglen, ikke vil slukke bilen, hvis bilen ruller?

Biler er ikke brake-by-wire. Bremserne er hydraulisk/mekaniske, der er ikke nogen styresystemer der kan lave ballade.

Bilens ABS reducerer til en vis grad førens mulighed for at presse bremsepedalen i bund for at forhindre en udskridning - at bremsepedalen virker uden ABS med motoren slukket, er en anden sag. Softwaren der styrer ABS, kan nemt medføre at brugeren ikke kan bremse, hvis ABS funktionen træder til for tidligt - før hjulene skrider. På det tidspunkt at ABS'en træder i funktion og får pedalen til at hoppe og viberere, vil de fleste ikke træde væsentligt hårdere på pedalen, da de forventer bilen bremser optimalt.

Softwarefejl, kan derfor godt medføre, at ABS'en træder i funktion for tidligt, og forhindre bremsning. Dette kan måske fremprovokeres, hvis motoren yder fuldt samtidigt med der bremses.

  • 0
  • 0

Der er flere der har forslået at slukke bilen. Risikere man ikke at ratlåsen slår til hvis man slukker bilen? Jeg har lavet forsøget(dog ikke på motorvejen) og ratlåsen slår til hvis man tager nøglen ud og drejer på rattet.
Jeg ved ikke hvad der er værst en bil der ikke vil dreje eller en bil der ikke vil stoppe?

Dette var måske årsagen til, at politiet anbefalede at få hastigheden så langt ned med hårdt tryk på parkeringsbremse og normalbremse samtidigt, før at tændingen blev afbrudt.

Den skal nok stoppe - spørgtsmålet er bare hvordan..
man kan vel dreje nøglen hurtigt tilbage og så frem igen?

Hva' for'n nøgle?

Jeg har i forbindelse med mit tidligere arbejde kørt i Prius flere gange (ikke noget jeg er stolt af, tåbelig bil!), og hvad de fleste ikke ved, er at der til venstre for de to normale pedaler sidder en fodbetjent, manuel, parkeringsbremse! Hvis man kvaser den i bund skal jeg love jer bilen stopper!

Var det ikke denne, som politiet anbefalede at bruge, og som fik bilen standset ned, fra 200 km/t til kun 80 km/t?

Hvilken betydning, har opvarmningen af parkeringsbremsen, ved opbremsning fra 200 til 80, samtidigt med at bilens motor yder fuld effekt?

Oplagt forsikringssvindel.

Der har været mange eksempler på problem med speeder og opbremsningen på Toyota, selv fra en politimand, som var rutineret fører.

Ses på det, udfra et vidnesynspunkt, hvor såvel en politimand vidner, som mange andre førere, så tror jeg ikke at Toyota skulle kunne vinde sagen. I enhver anden sag, vil et så stort antal uafhængige vidner, hvoraf at der i de fleste tilfælde, ikke kan sås tvivl om deres troværdighed, være oplagt.

  • 0
  • 0

Nu ved jeg ikke hvordan en Prius fungerer - men en Renault kører videre hvis du hiver kortet ud af holderen (og evt. ud af vinduet) - Du kan stadig bruge Start knappen til stoppe - men derefter kan det nok blive et problem at komme ind i bilen igen og starte den, hvis kortet røg ud af vinduet længere tilbage ad vejen - hvis du altså tør prøve at starte igen...

  • 0
  • 0

Det undrer mig også meget at hver gang der skal overhales skal speederen trædes HELT i bund. Hvordan er det lige de kører bil derovre? En bil kan let bremses hvis man kører med halv gas. (Jeg ved godt at man mapper den så den måske kører med 80% ved halv gas)

  • 0
  • 0

Det undrer mig også meget at hver gang der skal overhales skal speederen trædes HELT i bund. Hvordan er det lige de kører bil derovre? En bil kan let bremses hvis man kører med halv gas. (Jeg ved godt at man mapper den så den måske kører med 80% ved halv gas)

Sker fejlen kun, når pedalen trædes helt i bund? Eller, kan speederen sætte sig fast på max-hastighed, selvom den ikke trædes i bund? Er muligt, at elektronisk fremprovokere fastlåsningen, f.eks. ved at kortslutte og afbryde nogle af speederens signaler? Hvis en kortvarrig kortslutning, eller signaler der er uden for det normale område, medfører at speederen sætter sig fast ved max-hastighed, så er det en alvorlig fejl.

  • 0
  • 0

Hvis jeg trykker bremsepedalen bare en anelse ned mens jeg giver gas i min Citroen C3, så brokker den sig, og ignorerer ellers signalet fra gaspedalen.
Dvs. hvis min gaspedal satte sig fast, ville jeg kunne standse bilen præcist som jeg plejer.

Sådan gør både min Toyota Aygo og min Toyota Avensis også.
Det ser nu lidt mystisk ud at hverken politibilen eller Prius´en har fået den mindste skramme?!
I øvrigt har naboens Mitsubishi Colt netop været på værksted - fordi speederen havde sat sig fast. Hele pedal-sættet blev skiftet. For ejerens regning.
Er der beretninger om at speederen har sat sig fast i Peugeot 107 og Citroen C1?

  • 0
  • 0

Typisk fordi han ikke ved, at den eneste måde at gøre det på, er at holde "START" knappen nede i 3 sekunder.

Renault har ikke haft tændingsnøgler i Megane og Laguna modellerne i mange år efterhånden. Og der skal man trykke 3 gange hurtig efter hinanden for slukke for tænding (så stopper motoren, uden at strømmen ellers ryger - eller bøvl med ratlåsen). Så der kan slukkes på under et sekund - ellers kan 3 sekunder være frygtelig lang tid.
Men det kræver at man har læst manualen - før man får brug for det !

Jeg er forfærdet over at læse ovenstående! Om jeg begriber hvad designerne har tænkt da de fandt på det morsesystem på startknappen!

I den gode gamle bog "The design of everyday things" fremhæver forfatteren netop den traditionelle bil som et eksempel på godt design, fordi funktionerne er intuitive og lette at lære. Nu er det så alligevel lykkes designerne at forkludre noget så vigtigt som startlåsen, så den er brugerfjendtlig og uintuitiv. Ja de forbryder sig mod adskillige regler fra førnævnte bog:

Fejl ved startknappen: Den afspejler ikke funktionens tilstand (typisk dårligt design), den kræver man læser og husker viden fra manualen (fyyyy skamme), én logisk knap bindes op til flere funktioner (altid en dum idé)

Derfor vil jeg klart mene, at det er designerne der er nogle torskepander og burde have skylden, når en bruger i en paniksituation ikke kan betjene startknappen. Ikke brugeren.

  • 0
  • 0

Nu gør det vel heller ikke nedbremsning af løbsk automatgearsbil nemmere, at den netop HAR automatgear, og derfor gearer ned, så den bedre kan hamle op med bremserne...
En konventionel bil, hvor -teoretisk set - koblingen svigtede, gearstangen faldt af, og speederen satte sig fast i 5. gear, ville vel nemmere tabe pusten, når omdrejningerne faldt som følge af nedbremsning.

  • 0
  • 0

Jeg mener ikke der nødvendigvis er et entydigt svar. Mht. break by wire er det som regel normalt med ABS systemer på nyere biler, der jo sørger for at alle hjul bremser lige meget. Hvis fx. den ene bremse er brændt af, hvordan reagerer systemet så??

Der mangler noget fornuftig baggrunds viden i denne diskussion før man begynder at gisne om den reelle problemstilling, og disse oplysninger vil højst sandsynligt ikke komme fra Toyota selv.

  • 0
  • 0

Jamen altså, hvor dum tror han folk er?

Du må som produktdesigner gå ud fra at .... dine kunder basalt set er dumme som pis!

Udfordringen er at designe dit produkt så godt at selv det kunde-segment kan bruge det alligevel!

Ingen, udover et mikroskopisk autist/nørd-segment vil nogensinde læse manualen og hvis nogen endeligt gør, er det fordi dit produkt "er noget forbandet bras ... som ingen kan finde ud af".

Helt basale, sikkerhedsrelaterede, funktioner SKAL være åbenlyse, intuitive og tilgængelige i en stresset situation.

  • 0
  • 0

Hvem laver en overhaling med 150 km/t på en amerikansk motorvej?

Nu er speederen jo ikke primært en hastighedsvælger, men en accelerationsvælger. Han trykkede speederen ned for at accelerere mhp. overhaling. Da speederen så blev siddende, fortsatte accelerationen.


Mht. at tage tændingen skal man jo være opmærksom på at bremseforstærkning og servostyring også forsvinder. Og (uden at kende Prius) skal man passe på, at man ikke aktiverer ratlåsen.

  • 0
  • 0

Nu er det sådan at alle biler skal være indrettet således at du kan slukke motoren og stadig bevæge rattet. Hvorfor skulle der ellers være de ekstra hak i tændingslåsen?
I Prius har man en tændings "FOB" der skal propes ind i et hul ved siden af startknappen. Så længe der er strøm på dyret og FOB'en er i hullet, så vil ratlåsen ikke gå i indgreb.

Desuden er det stadig muligt at bremse selvom bremseforstærkning forsvinder - der skal bare pumpes!

Anyway, en bil med slatne bremser må vel stadig være bedre end en bil der accelerere ukontrolleret? Jeg tror i hvert fald jeg ville tage chancen med ratlås og svage bremser end med 230 km/t!

  • 0
  • 0

Morten Dalgård:

Nu er det sådan at alle biler skal være indrettet således at du kan slukke motoren og stadig bevæge rattet. Hvorfor skulle der ellers være de ekstra hak i tændingslåsen?

Jeg skrev, at man skal passe på ikke at aktivere ratlåsen. Og det skal man (i andre biler).

Og jeg vil stadig mene, at man skal være opmærksom på, at man mister bremseforstærkning, og servostyring. Men det mener du så, er lige meget.

  • 0
  • 0

fra Bent
>
Huh? Kører du selv bil? Advarselsblinket bruges bl.a. i tilfælde af kødannelse på motorvejen. Skal køen så gøres værre ved at bilen standser?
<

Der er vist ikke mange tilfælde hvor du har brug for at få motor kraft når man anvender advarselsblinket ! heller ikke ved trille kø på motorvejen.

Advarselsblinket burde min. slå motoren "fra".

Forstå stadigvæk ikke hvordan det kan være lovligt at have en maskine "bil" uden der skal findes et nødstop. Hvis en bil skulle følge de alm. regler så skal der være nødstop inde i og uden på bilen. Mekanisk hane til at afbryde batteri og brændstof mv.

  • 0
  • 0

Der vist nogle herinde der aldrig har siddet bag et rat.
Regel nummer 1: betjening af en bestemt funktion må ikke have sideeffekter.
Derfor er ideen om nødblinket som motorstop noget af det tåbeligste jeg længe har hørt.
I øvrigt bruger man nødblinket også i andre situationer, f.eks. ved slæbning. Det kan man så ikke mere, eller?

Bent.

  • 0
  • 0

Nils Foldager

Jeg skrev ikke at det er ligemeget, men at det klart må være det bedste af to onder hvis det skulle ske! Du vil måske hellere forsøge at navigere en bil igennem Københavns gader med 230 km/t end med svage bremser og en lidt hårdere styring (folk har klaret sig uden servostyring i 70-80 år).

Og så må jeg endnu engang understrege at det sagtens er muligt at slukke motoren i en bil med almindelig tændingslås uden at ratlåsen aktiveres!

  • 0
  • 0

>Bent.
Jo jeg har sådanne køre ca 30.000 km om året.

>
I øvrigt bruger man nødblinket også i andre situationer, f.eks. ved slæbning. Det kan man så ikke mere, eller?
<
Øhhh hvis du har motorstop så sker der vel ikke ret meget hvis motoren bliver slået helt fra? Kunne måske også være en god idea at benzinpumpen blev afbrudt.

Hvad med den case at føreren bliver dårlig. Vil du som passager ikke bare være bare lidt glad hvis du kunne slukke for motoren? og bringe bilen ned i fart/stoppe.

  • 0
  • 0

Jeg kørte på et tidspunkt en bybus i land fra en færge i Norge og fik ved et uheld aktiveret bussens nødstop. Bussen slukkede helt ned, men samtidig aktiveredes bussens havariblink samtidig.
For at genstarte skal man manuelt resette brændstofpumpen og tændingen - præcis som i en racerbil. Et lignende system kunne sagtens installeres i en bil. Men på den anden side, så vil det formentligt være mere til fare end til gavn?! Hvis folk er for dumme til at kunne sætte bilen i Neutral, er de vel også dumme nok til at aktivere et nødstop i en situation hvor det bestemt ikke er nødvendigt (f.eks. hvis der sker ved et uheld foran dem). Jeg kan levende forstille mig hvor mange gange falck kommer ud til folk der ikke kan starte blot for at nulstille bilens nødstop! Eller hvor man skal ud af sengen søndag morgen fordi fruen har sparket til nødstoppet med håndtasken!

At ingeniører har gjort stop-funktionen i en Prius overkompliceret er helt forkert, men jeg vil stadig våge den påstand at tændingslåsen/knappen er den bedste nødstop! Et reelt nødstop vil være voldsomt overkill i forhold til antallet af situationer hvor det er nødvendigt!

  • 0
  • 0

Morten Dalgaard:

Du vil måske hellere forsøge at navigere en bil igennem Københavns gader med 230 km/t end med svage bremser og en lidt hårdere styring (folk har klaret sig uden servostyring i 70-80 år).

Nej. Og det har jeg heller ikke skrevet på noget tidspunkt.

Og så må jeg endnu engang understrege at det sagtens er muligt at slukke motoren i en bil med almindelig tændingslås uden at ratlåsen aktiveres!

Jeg har ikke skrevet andet.

  • 0
  • 0

Øhhh hvis du har motorstop så sker der vel ikke ret meget hvis motoren bliver slået helt fra? Kunne måske også være en god idea at benzinpumpen blev afbrudt.

Nu er det således at også den trækkene bil skal tænde for nødblinket.

Jeg gentager: entydige funktioner må ikke have sideeffekter.

Bent.

  • 0
  • 0

@bent , hvad kalder du så en ratlås , hvis det ikke er en sideeffect på en så simple ting som at slukke for en bil ??
- gad nok vide hvor mange der kører rundt i det her land og andre , som aner hvad en ratlås er ??

ud over det , så er jeg total enig i at nødblink er sin egen function , men må også sige at jo mere software etc. vi flytter i bilen , jo mere må det snart kræves en "mekanisk" eller "eget kredsløbs" nødstop .

  • 0
  • 0

Toyota Sverige har angrebet Volvo for useriøs markedsføring:

http://epn.dk/brancher/industri/bil/articl...

Kære Toyota - er det ikke et lidt dårligt tidspunkt at komme med den slags sagsanlæg?

http://fpn.dk/motor/bil/article2009394.ece

Men igen - man kan vel altid vende det til noget positivt:

Ny Toyotareklamekampange:
Toyota - Verdens første bil med ét bit digital speederstyring!
Eller: Verdens rappeste bil - vi har altid sømmet i bund!

Mvh Rune ;-)

  • 0
  • 0

Nu har Norge så også fået sin Toyota-sag.
"Norge overvejer Toyota forbud"
http://avisen.dk/norge-overvejer-toyota-fo...

Jeg havde overordnet fået indtryk af at, Toyotaerne altid kunne stoppes vha. startknappen og eller frigear, og at den sidste i denne tråd omtalte hændelse i USA måtte tilskrives en svindler.

Har Norge nu også fået sin egen svindler, eller virker startknap/frigear alligevel ikke altid?

Med tanke på hvor mange problemer, der kan være med software, må jeg stille spørgsmålet:
"Er Toyotaens stopknap(startknap 3 sek.) og frigear afhængige af software for at kunne stoppe bilen?"

  • 0
  • 0

Hvor ville det være rart, hvis journalister og andre tænkte sig om to gange, før de farer i blækhuset med deres historier. Nu er det f.eks. kommet frem, at ovenstående historie fra San Diego er fup. Helt ærligt, gider I godt tage jer lidt sammen?

  • 0
  • 0

Jan A - jeg tror nu nok, at de fleste mennesker - hvis de absolut vil lave forsikringssvindel, ville foretrække at brænde bilen af, eller arrangere et fup-tyveri, i stedet for at udsætte sig selv og sine medmennesker for ekstrem fare, i form af en fingeret speederfejl.

Men du mener måske at den pågældende var ude på en kæmpeerstatning fra Toyota, og ikke bare ville have erstattet bilen?

Mvh Rune

  • 0
  • 0

Det er nu kun bremsepedalen der skiftevis har været aktiveret let og ikke aktiveret, speederen har været fuldt aktiveret under hele turen, om han så har sat sin sko i klemme så den også har ligget under bremsepedalen, for hvis bremsen blev medium aktiveret(hvordan måles det?) ville den slå gassen fra, jeg tror nok at en person i panik mindst en af de 250 gange ville træde mere en let på pedalen.

Hvad det er der bliver logget?, hvis det kun er bremsepedalens position on/off der logges (den funktion der bruges til at tænde bremselyset bag på bilen) og man blot ser den samtidige hastighedsreduktion, og regner baglæns til hvor hårdt der er trådt, så kan varme bremser jo forveksles med forsigtig aktivering af bremsen.

Der er altså stadig to muligheder, enten har han panikket, og hans sindstilstand har overbevist ham om at skubber han funktionsvælgeren i neutral eller trykker på reset knappen, så låser rattet, bremseforstærkeren deaktiveres og bilen vil snurre rundt til den eksploderer.

Det med panik er vel kendt fra piloter, jeg mindes noget med en, som hele tiden satte retningen mod en større lufthavn, i stedet for at følge anvisningerne fra ham der skulle tale ham ned.

Den anden mulighed at han har sat sin sko i klemme for at sælge en god historie (han var jo sælger, og det kan vel indbringe meget mere end prisen på en bil)og redde økonomien kan heller ikke afvises, igen har vi kun hvad vi kan finde på nettet, så hvem ved.

  • 0
  • 0

ville den slå gassen fra,

Fejlen er vist, at dette ikke sker!

Det samme gælder scootere - og her, har udentvivl været mange dødsuheld, der kunne være undgået hvis bremselyset slog gassen fra.

  • 0
  • 0

Samtidigt viser Toyotas egen test, at der skiftevis var blevet trådt på gaspedalen og bremsen over 250 gange.

Over hvor lang tid var dette sket? Et sekund, et minut, eller måske en time - eller i hele bilens levetid?

Hvis det er sket i løbet af et sekund, så tyder det på en fejl i bilens elektronik.

Et eller andet, er måske gået galt, eller der er en løs forbindelse.

  • 0
  • 0